Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: L1 L2 L3 Nibe Split  (läst 4437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars petersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
L1 L2 L3 Nibe Split
« skrivet: 09 februari 2012, 23:28:02 »
Man kan läsa att man inte ska överbelasta L3, vad styr den? När pannan är igÃ¥ng som vanligt ser man att läge 1 belastas men inte  pÃ¥ läge 3. för L1 är väl samma som läge 1 osv.

Utloggad Jonas_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: L1 L2 L3 Nibe Split
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2012, 07:15:38 »
L1, L2, L3 är benämningar på de tre faserna. Två används till eltillsats och en till kompressorn. Om du har kompressorn på L1 så har du samma situation som jag har, vilken jag inte vet om den är korrekt eller inte.
NIBE Split, 99 kvm 40-tals trähus, Blekinge

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: L1 L2 L3 Nibe Split
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2012, 07:24:29 »
De kanske menar att man inte skall ha så mycket annan belastning på L3, som t.ex. torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, mikrovågsugn o.s.v.
Detta skulle då kunna bero på att de har högsta effektbehovet på just L3 om/när eltillskottet går in.
Kanske är det så att både elpatron och cirkpumpar ligger på denna fas, och att den därför har det högsta effektbehovet när eltillskott krävs.
Om du då belastar L3 med andra förbrukare ökar risken för att husets huvudsäkring går sönder/löser ut när eltillskott krävs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lynx_80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: L1 L2 L3 Nibe Split
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2012, 15:01:04 »
De kanske menar att man inte skall ha så mycket annan belastning på L3, som t.ex. torktumlare, tvättmaskin, diskmaskin, mikrovågsugn o.s.v.
Detta skulle då kunna bero på att de har högsta effektbehovet på just L3 om/när eltillskottet går in.
Kanske är det så att både elpatron och cirkpumpar ligger på denna fas, och att den därför har det högsta effektbehovet när eltillskott krävs.
Om du då belastar L3 med andra förbrukare ökar risken för att husets huvudsäkring går sönder/löser ut när eltillskott krävs.

Det finns en effektvakt i pannan så det är nog inga problem med själva huvudsäkringen, dock så varvar utedelen ner vi högt effektuttag.
1 plans Tegelhus med källare.
200m2 uppvärmd yta.
Nibe Split.
9600 kWh rullande årsförbrukning.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: L1 L2 L3 Nibe Split
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2012, 18:08:39 »
Se till att ha kompressorns fas fri från annan belastning.
När det är ner mot 10 minus och din framledningstemperatur är upp mot 49-50 grader så har du mellan 12-15 ampere på den fasen.
Det finns mycket lite utrymme för annan belastning på den fasen.
Den finns mycket riktigt ett belastningsrelä som varvar ner kompressorn när fasen överbelastas men då får du heller inte rätt framledningstemperatur varpå du får kallt i huset.
Har själv kompressorn på L3 och har undrat vid ett par tillfällen varför det bara blev kallare och kallare i huset innan jag gick ner och undersökte saken.
Mycket riktigt "strömbegränsning" blinkandes i displayen och en på tok för låg framledningstemperatur och ett gradminuttal på under -400.
Har inte elpatronen inkopplad som tur är för då hade det blivit dyrt många gånger.
Har fått sanera den fasen på andra höga strömskällor och kontrollerat vilka uttag som kan användas för ex damsugning.
Splitens kompressor går på 1 fas därav den höga belastningen på en av faserna, elpatronen på de 2 andra.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: L1 L2 L3 Nibe Split
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2012, 23:32:02 »
Jag tror att den där formuleringen kommer frÃ¥n min oberoende manual. Tanken är att man skall undvika att kompressorn som ligger pÃ¥ L3 skall behöva varva ner pga överlast. Kompresorn ger ju bra utväxling pÃ¥ lasten (1:2  kalla dagar) och att överlasta L3 sÃ¥ att (mer) Elspets gÃ¥r in (1:1) ger onödigt hög belastning och kostnad. Om man däremot överlastar elspetsfaserna (L1 & L2) gör det för det mesta inte sÃ¥ mycket, det beror oftast pÃ¥ att man har satt igÃ¥ng en spis, en ugn, en torktumlare eller dylikt som bidrar till husets uppvärmning pÃ¥ samma sätt som elspetsen skulle ha gjort (1:1).
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: L1 L2 L3 Nibe Split
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2012, 21:17:50 »
Notera att Splitten endast tar hänsyn till husets fasbelastning om de bipackade strömtransformatorerna (servettringarna) är inkopplade på inkommande servis (huvudsäkringar).
Men även om så inte är fallet kan strömbegränsning uppkomma, detta om kompressorn drar mer än 15A (fabriksinställt), som kan hända då utetemperaturen är låg och/eller framledningstemperaturen är hög vilket leder till högt kompressortryck/hög kompressoreffekt. Denna begränsning finns där för att skydda invertens tyristorer mot överbelastning.

/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad lars petersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: L1 L2 L3 Nibe Split
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2012, 21:03:01 »
Jag har ca 5 amp last på fas 3 (L3) när det är nolgradigt,kommer det att fungera när det blir kallare. Kan man kopppla bort elpatronen på fas 3 (L3)?

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: L1 L2 L3 Nibe Split
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2012, 22:55:39 »
Det kommer nog att fungera finfint. Det enda eltillskottsläge som går på L3 är läge III, detta läge kopplas endast in då kompressorn inte går, tex för att det är för kallt ute. Summa sumarum - det finns inget i Splitten som konkurerar med kompressorn.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: L1 L2 L3 Nibe Split
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2012, 15:16:37 »
Se till att rensa fasen på annan last!
Med en standarddammsugare ligger du över 13 A.
Torktumlare och spis är helt uteslutet.
Uppvärmningen kommer du att klara galant i alla fall ner till -15 men fasen kan du inte använda till mycket annat efter -10 grader.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!