Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16?  (läst 1008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lidingo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16?
« skrivet: 12 februari 2024, 11:38:04 »
Jag har nyss flyttat in i villa, 350 kvm byggd på 70-talet, 1,5 plan med direktverkande el och utan tilläggsisolering. Jag har bestämt mig för att konvertera till vattenburen värme med en mix av golvvärme i en del av huset och radiatorer i övriga rum.

Jag väljer nu mellan två alternativ för LVVP: NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16. Thermia är ca 30tkr dyrare utifrån de offerter jag fått, som inkluderar installation. Det är ju en djungel med alla olika alternativ som finns och svårt att få rättvisande jämförbarhet mellan olika alternativ, så jag vänder mig till er på forumet för råd. NIBE F2120 är ju en beprövad modell, men inte ny, medan Thermias Itec XT är en nyare modell vilket jag antar kan innebära både för- och nackdelar.

Vilket val hade ni gjort?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2024, 12:10:37 »
Inget enkelt val. Det jag gillar med NIBE är stor tillgång på olika sorters dokumentation så att man själv kan sätta sig in i produkten. Thermia är mycket mer hemlighetsfulla med dokumentation och annat och man blir mycket mer beroende av sin installatör för olika frågeställningar som kan komma upp. NIBE F2120 har som sagt funnits ett tag och med 350 kvm från 70-talet skulle jag också be om en offert på F2120-20 för att få bättre effekttäckning, F2120-16 är på gränsen när det blir under -5 grader ute som jag ser det. F2120-20 kräver dock den största innerdelen, VVM 500, men har man 350 kvm så har man väl minst 4 badrum där det går åt varmvatten(?)

Tänk också på att det är bra att ha så låg framledningstemperatur man kan från värmepumpen och det är bra att överdimensionera radiatorerna för att hålla nere temperaturen som krävs.
« Senast ändrad: 12 februari 2024, 12:19:10 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2024, 12:23:24 »
Thermia har haft många mindre bra luft/vatten med olika tredjepartstillverkare. Vissa modeller har varit tydliga bottennapp, riktigt tråkigt för Thermia är väldigt vettigt företag med klockrena bergvärmepumpar. Undra vad det är denna gången? Om den är svenskutvecklad, kör på!

2120 är full av teknik som än idag ligger i framkant, helt otroligt att de lyckades lansera den maskinen så tidigt, det är även därför de har så bra siffror. Rekommenderar starkt.

Också inne på att det är för liten modell.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JockeK94

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16?
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2024, 20:28:59 »
Har du bestämt dig för någon av pumparna än? Jag sitter själv och ska välja mellan ITec XT-14 och F2120-16 och kan inte bestämma mig. I mitt fall är Niben några tusenlappar dyrare. Jag tycker Thermian känns bra, det som oroar mig är att man har läst att deras tidigare pumpar har varit så högljudda. Eftersom XT modellen är så pass ny är det ju nästan omöjligt att hitta info/recensioner om den. Bifogar en effekt-/värmekurva för XT-16 om du är intresserad.

Rickard Eriksson

  • Gäst
Rickard Eriksson
SV: NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16?
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2024, 07:05:32 »
Jag sitter i ungefär samma situation, men jag har ett gammalt krÃ¥kslott (timmerhus  byggt 1904) med dÃ¥lig isolering och runt 200 kvm 1,5 plan + källare och rejäl vind. Ska byta en hel del fönster under sommaren för att fÃ¥ bort en del av känslan av att det läcker som ett sÃ¥ll. Har idag vattenburet, rätt gamla och underdimensionerade radiatorer med vedpanna (50 kW) och ackar 2x2500 liter som stÃ¥r i ett pannrum och levererar varmvatten och värme via 15 meter kulvert in i källaren pÃ¥ kÃ¥ken. DÃ¥ jag t.o.m. mÃ¥ste elda sommartid för varmvatten och att man inte kan lämna kÃ¥ken mer än nÃ¥gon enstaka dag under kallsäsongen sÃ¥ känns det absolut nödvändigt att göra nÃ¥got radikalt.

Jag har loggat lite framledningstemperaturer under vintern och inser att jag ligger runt 65 grader när det är som kallast ute (kallare än -20ºC). Så jag vill ha lite kräm i maskinen så att den i alla fall kan hålla värmen allra minst ned till -15º (helst -20º) med någon form av ekonomi i det hela utan att jag drar igång vedeldningen.

Jag känner att Nibe F2120-16 är rätt maskin för mig. VVM S320/325 inne och deras "prioriterad tillsats" lösning för att kunna bibehålla eldningen vid köldknäppar. Jag avser inte att hålla hela huset i fulltemperatur under vintern, utan brukar sänka i flera rum ned till 14-15º. Det funkar bra även om det känns som pärlor för svin att ha en massa rum stå kalla.

Själv känner jag ju tveksamhet kring Thermia dÃ¥ den är ny pÃ¥ marknaden och saker jag läser om deras tidigare försök pÃ¥ LVVP-omrÃ¥det. 

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16?
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2024, 08:42:53 »
Varför tittar ni på värmepumpar som har radiatorvattnet draget till utedelen.

Köp en gassplit i stället där det är gas i mellan ute / innedelen.
DÃ¥ slipper risken med att radiatorvattnet kan frysa i i utedelen vid driftstopp
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: NIBE F2120-16 eller Thermia Itec XT-16?
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2024, 12:05:31 »
Varför tittar ni på värmepumpar som har radiatorvattnet draget till utedelen.

Köp en gassplit i stället där det är gas i mellan ute / innedelen.
DÃ¥ slipper risken med att radiatorvattnet kan frysa i i utedelen vid driftstopp

Utbudet på bra gassplitar är ganska lågt. Har du något förslag på kompetent maskin?

Att stänga av maskinen under vintern medvetet eller känt ostabilt elnät, en split är självklart bästa valet.

Frysskador är komiskt nog större på splitar än maskiner med radiatorvatten ut. Sämre utvecklade styrsystem som är anledningen som gör bort sig vid avfrostning och spränger växlaren inomhus.

Försäkringsbolag knorrar inte över radiatorvatten ut, det säger lite om hur mycket problem det är i verkligheten.

Har bara sett en pump som nästan gick sönder, söndrig huvudsäkring och ingen som kunde hjälpa till på 8h. Slangarna var frusna, men utedelens växlare hann inte frysa, kompressorn höll växlaren varm när säkringarna blev återställda. Ett värmefläkttält fick bort ispropparna och systemet överlevde helt.

Det finns även en till nackdel med split, jag har aldrig hört en större splitmaskin utan oljud inomhus när man står vid pannan inne. Det finns luft/vatten som det inte går höra kompressorn inne via vattenrören, senast igår var jag på en sån.

Högfrekventa kompressorljud färdas bra i tunna kopparrör som split har. Även lågfrekventa kommer in, rent mekaniskt känns det som. Hade gärna upplevt lite fler splitsystem för en bredare bild. Känns spontant som att rören inte ska in före de passerar en betongsugga eller liknande, kanske blir tyst då?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!