Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt värmesystem  (läst 1727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Diman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nytt värmesystem
« skrivet: 13 juli 2019, 17:36:45 »
Hej

Vill direkt säga att jag är väldigt okunnig i ämnet, jag lär mig  successivt .
Har nu köpt ett enplanshus pÃ¥ 122m2 och platt tak. Huset är frÃ¥n 68  och troligen rätt dÃ¥ligt isolerat. Tänker Ã¥tgärda det under renoveringen.
Huset har även anslutet garage, det också med platt tak.
Bor själv med två tonåringar varannan vecka.
Tidigare uppvärmning - direktverkande el på varmvattenberedare och radiatorer, dvs inga värmerör dragna.
DÃ¥ är min plan under renoveringen att riva ut allt, dra nytt tvÃ¥rörssystem för radiatorer samt nytt  tappvattensystem.

Valet just nu är CTC EcoAir 610M  pump.
Sedan pratade jag med CTC direkt och undrade om deras inomhusmoduler kunde ansluta solfångarekrets också. Svaret blev att endast i550 Pro kan det.

Fine by me..

Nu undrar jag om mina val lÃ¥ter rimligt  för er som kan mer än jag i ämnet:
Mitt fokus är att värma upp huset och tappvattnet så billigt som möjlig och ha gedigna prylar som håller länge.


CTC EcoAir 610M  pump
CTC i550 Pro modul
4 st. Handskholmens solfÃ¥ngare SB-1800/58-24  (lägger till nästa Ã¥r när renivering är klar)
FTX mekanisk ventilation med värmeåtervinning, har inte bestämt mig för märke/leverantör än.

Bor i södra Skåne's tropiker :)


Är detta Meh/overkill/helt fel tänkt/ spot on ?

Tack på förhand

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt värmesystem
« Svar #1 skrivet: 13 juli 2019, 20:16:50 »
Hej!
Jag skulle satsa på solceller (el) istället för solfångare på taket.
Orsaken är att det är mindre komplicerat och ger lite mer i längden då solfångaren värmer bäst då det inte behövs, överskottet av el går däremot att sälja.
I övrigt skulle jag ta in offerter på flera olika varianter och från flera olika installatörer.

Platt tak har jag en del att invända emot, det finns en anledning (och mycket bra sådan) till att husen i tusentals år byggts med lutande tak och rejäla takutsprång.
Finns ingen bra anledning att bygga med platt tak förutom att nÃ¥n (idiot) tycket det sÃ¥g modernt ut, typ....  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nytt värmesystem
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2019, 00:16:03 »
OM möjligt, försök vikta över investeringsmedel till lutande tak istället för ny otillräcklig takbeklädnad och ett optimalt värme och ventilations-system.
Dra nytt rörsystem och köp en luft/vattenvärmepump av någon av de pålitliga företagen i Sverige så blir det säkert bra.
Se på eventuella investeringar i ventilation som ett rent hälso och komfortprojekt (sparar sällan in några pengar).

Vi har satt in Mitsubishi Electrics VL 50 och VL100 hemma och på "firman" och är väldigt nöjda, en märkbart förbättrad inomhusmiljö till en rimlig kostnad.
VL100 låter lite väl mycket för min smak, men luften blir fräsch.
VL50 som vi satte in på firman fungerar bra, det är en märkbar kvalitetsförbättring av luften där, och den är i princip ljudlös.

FTX är självklart bättre, men mycket dyrare.

Solenergi är som jag ser det mer en hobby, än en vettig ekonomisk investering så länge du inte har en jordbruksfastighet.
Solceller är som CarlN säger troligen bättre än solfångare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Diman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2019, 07:56:11 »
Tack för era svar :)


Taket kommer jag inte göra något åt, då förra ägare har gjort vid yttre beklädnad 2015 och jag ska endast tilläggsisolera på insidan (om det visar sig vara otillräckigt tjockt, har faktiskt inte sett hur det ser ut än)

En stor fördel med det platta taket i mina ögon  är att när jag väl köper solceller för el (vilket jag ska), kan jag vrida dem optimalt utan att vara beroende av hur huset stÃ¥r, dÃ¥ jag ändÃ¥ mÃ¥ste ha stativ för dem.

Ang. solfångare var min tanke att varmvatten i kranen behöver man oavsett om det är sommar eller vinter, så varför ska värmepumpen jobba med varmvattnet under sommarens soliga dagar när en solfångare gör det gratis?
Sedan hÃ¥ller jag med att det är lÃ¥ngt ifrÃ¥n alla dagar som är ljusa nog för solfÃ¥ngare ,  jag ska räkna lite mer pÃ¥ det och kanske skippar det och satsar enbart pÃ¥ solceller.


Men primära fråga dock gäller CTC,
Har nÃ¥gon erfarenhet av  610M eller 614M  i kombination med i550 pro och kanske t.o.m med en extra tillagd värmekälla sÃ¥ vill jag jättegärna höra om det

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nytt värmesystem
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2019, 10:54:44 »
Ang. solfångare var min tanke att varmvatten i kranen behöver man oavsett om det är sommar eller vinter, så varför ska värmepumpen jobba med varmvattnet under sommarens soliga dagar när en solfångare gör det gratis?

Men primära fråga dock gäller CTC,
Har nÃ¥gon erfarenhet av  610M eller 614M  i kombination med i550 pro och kanske t.o.m med en extra tillagd värmekälla sÃ¥ vill jag jättegärna höra om det
Jag har ett CTC-system i Västerbottens kustland. Värmepumpen går ca 1 timme om dagen såhär års när den bara gör varmvatten och drar drygt 2 kW, så det jag skulle spara med ett solvärmesystem är alltså ca 2 kr/dag. Det skulle blivit väääääldigt lång återbetalningstid med den besparingstakten. Så nej, det lönar sig inte.

Med ett så litet hus och så långt söderut låter i550 som overkill. Satsa hellre på i250 eller i350 som inomhusdel, och så litenmodell som möjligt av EcoAir (om du vill ha CTC). Vi värmer vårt 220 m2 hus här uppe i norr med en EcoAir 107. Om jag skulle ändra något nu så vore det att sätta in en 408 och möjligen att byta ut EcoEl mot i250.

Och ja, vi har alternativ värmekälla. En kökspanna modell Norrahammar (även såld med namnet CTC Parca) som är kopplad till en slavtank som sen matar vattnet till EcoEl, styrt av CTCs solvärmestyrning (! :) ), så jag kan elda vintertid om jag vill och ids. Det stör inte resten av systemet och det är inget som behöver kopplas om eller så. Systemet sköter sig självt. Allt jag gör är att elda, eller inte.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Diman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt värmesystem
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2019, 20:47:46 »

Jag nÃ¥r samma slutsats, nu när jag läst mer och räknat lite  - dvs. inte lönt med solfÃ¥ngare  samt 550 är för stor för mina behov.
Blir nog i250 med 610 pump

Stort tack för svaret

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nytt värmesystem
« Svar #6 skrivet: 17 juli 2019, 13:55:55 »
Vad kostar 610 jämfört med 408? Innedelen i250 är byggd för att jobba mot on/off-pumpar som 400-serien och inte inverter som 600-serien.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!