Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar efter mitt försök till balansering av radiatorsystem  (läst 5304 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hallå igen!

Nu tar jag upp min gamla tråd igen, för precis när jag höll på med förra balanseringen blev en till golvvärmeshunt inkopplad för två slingor i ett uterum, så då gav jag upp, höjde framledningstemperaturen och satte tebax alla termostater ;) men nu är jag igång igen! Har nu problem med att jag får dåligt flöde till ett element och den nya golvvärmeshunten (framledn där är 10 grader under övriga huset) så jag har strypt de andra elementen så gott jag kunnat, nu när jag mätte nyss låg alla med en diff på mellan 8-16 grader - cp på maxfart.
Hur ska jag göra nu? Tempen i huset är skön och behaglig - ska jag höja framledn och strypa de element jag har bra värme i ändå mer?

Eller kan det vara övriga golvvärmeslingor som strular? Vet inte riktigt hur man ska strypa dem, har hört om ett deltaT på 3 grader, menar man då vattnet ut i golvet, eller det som kommer fram till shunten?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu så har det grejats lite, jag har helt stängt av tre radiatorer och finjusterat övriga raddar lite, och nu har jag bättre värme till den shunten (för uterummet) som inte fick nå värme förut, nu är tempen på vattnet in i den samma som till övriga kåken. Dock har jag ingen radd som är helt ostrypt nu, men börjar jag öppna strypningarna är jag rädd att det ska bli samma strul som innan. Diffen mellan in / ut på raddarna är mellan 11 och 14 grader, diffen på in / ut på golvvärmeslingorna är mellan 1 och 3 grader (mäter jag innan shunten är diffen kring 10 grader) och kikar jag på VP är diffen på VB 9 grader.
Jag har iof två raddar (sitter på samma avgrening) där diffen är typ 11 grader men tempen in till dem ligger 5 grader under övriga. Ska jag öppna strypning på dem, eller är det att strypa övriga som gäller? Jag är ju lite orolig över att det är min minishunt med bortplockad termostat och helt stängd VF-ventil som spökar till det ...
Borde jag vara nöjd med det här och montera min innegivare nu ;-) Tre avstängda raddar och två handdukstorkar som går på elpatron istf vp är väl inte så farligt.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jaha nya förutsättningar med mera värmeavgivare. (uterummet)
Kräver mera energi frÃ¥n VP, rätt att öka framledningstemp, men nu ska du, som du börjat göra, först se till att fÃ¥ balans i det nya "systemet". SÃ¥ fÃ¥ strypningar som möjligt, fÃ¥r du för dÃ¥ligt flöde sÃ¥ öka CP lite. När du sen har rätt balans, ställ in en värmekurva som ger dig rätt innetemp. Ingen innegivare inkopplad  förrän du kommit hit.
Lycka till!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
...och ändra inte för många saker på en gång. Du kan nog ställa upp hastigheten på cirkpumpen ett snäpp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
...och ändra inte för många saker på en gång. Du kan nog ställa upp hastigheten på cirkpumpen ett snäpp.

Hallå!

Tyvärr går ju CP på full fart redan.
Och angående att ändra för mycket på en gång så märkte jag det förra försöket, det är ju inte driekt så att de ändringar man gör "slår igenom" på några minuter heller alla gånger ;-)
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!