Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tempdiff och cp pÃ¥ värmebäraren  (läst 3266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
tempdiff och cp på värmebäraren
« skrivet: 20 december 2010, 21:03:54 »
Håller på och laborerar nu i vinter igen för att hitta så låg kurva som möjligt och så jämn innetemp som möjligt. Har justerat strypningar på radiatorerna och tycker att jag är rätt nära jämn värme på samtliga. Dock, om jag kör cp i lägsta fart (3) ger det överlag en högre fram temp men lägre retur, dt ca 8-9. Kurvan blir knölig och lite kortare. Kör jag cp upp ett snäpp (4) ger det generellt sett lägre framtemp (fler min men lägre temp) men högre retur, vilket ger ett dt på cirka 6. Kurvan blir jämn och lite längre. Vad är bäst. Kör på kurva 32 nu (-8) och det verkar vara på gränsen för ok innetemp nu, max framledningstemp ligger på 40-41 grader bör (35).


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010, 21:09:48 »
Har du en optimum så ska du kunna ställa "FLÖDE RAD" på "AUTO" så håller den själv det inställda värdet på "CIRK. DIFF".
8 ºC tempdiff lär vara optimalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #2 skrivet: 20 december 2010, 22:38:07 »
Enig med Carl N.
Optimum ska reglera sig själv. 8 gr diff ska det va.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 08:44:58 »
Kurvan blir knölig och lite kortare.


Vad menar du med att kurvan blir knölig? Antar att det är värmekurvan du menar? Den "blir" väl ingenting, det är ju du som specar hur den ska se ut. Kan du förklara lite mer vad du menar?

I övrigt håller jag med övriga. Varför har du köpt en Optimum om du roddar vb-cp manuellt? Tycker du inte att Optimum-funktionen gör sitt jobb?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #4 skrivet: 21 december 2010, 12:20:41 »
Var i service menym står det flöde rad auto?

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #5 skrivet: 21 december 2010, 12:37:55 »
Cirk diff står på 8, kb diff står på 3. Men min flöde cp går att ändra från 3-10?

Labold: Jag menar att grafen för framledningstemp blir "jämnare" mer "linjär" med ett högre minflöde (4) på cp. Jag roddar inte för att det är så väldans roligt utan för att jag tycker att optimumfunktionen inte riktigt kan hålla de utlovade 8 graderna med den strypning över radiatorerna jag försöker få till för att få ett jämnt inomhusklimat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #6 skrivet: 21 december 2010, 16:44:14 »
Var i service menym står det flöde rad auto?

Där du ändrar flödet.
Flödet kan ställas i "auto" eller "3-10", prova mindre än 3 eller mer än 10.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #7 skrivet: 21 december 2010, 18:18:08 »
Carl N: det går inte, jag kör på lägsta hast nöjer mig, fortsätter justera ventilerna. Man får passa på nu när det är kallt. Tack ändå *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #8 skrivet: 21 december 2010, 18:27:27 »
Nått är galet med din VP, du har ju en Optimum eftersom du har cirkpump-menyn.
Finns inställningen "CIRK. DIFF" i samma meny?

Kan det vara så att den är inställd efter golvvärme?
Prova att sätta "FABRIKSINST" i läge "R" i meny "1A".
« Senast ändrad: 21 december 2010, 18:30:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #9 skrivet: 21 december 2010, 20:51:01 »
hm,det finns bara Avbryt, Radiator och golv. Det går inte att ändra till radiator då ändrar den till fabriksinställningar, kurva 40 och den skenar, innan jag fattade var det var

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #10 skrivet: 21 december 2010, 21:02:39 »
Gå in i servicemenyn genom att hålla in vänsterknapp 5 sekunder.

GÃ¥ in i installation

GÃ¥ in i system

Gå in i tillägg

Välj Optimum On

Då är Optimum på.

Sedan går du in i Service/Optimum och ställer TEMP DIFF CIRK till 8, TEMP DIFF BRINE till 3.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: tempdiff och cp på värmebäraren
« Svar #11 skrivet: 21 december 2010, 21:50:40 »
Dessa val är ifyllda under system
System VL-system *
             D-system
Tillägg Optimum På
           Flödesvakt Q (av)
           Fasfel
Under fabriksinställningar:
           Avbryt*
           Radiator
           Golv

Under Optimum
          temp diff cirk 8
          temp diff brine 3
          startfl cirk 7
          startfl brine 10
          min flöde cirk 3
          full ladd vv 55
          min ladd vv 50
« Senast ändrad: 21 december 2010, 21:59:39 av petrols »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!