Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ESB 100  (läst 37531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
ESB 100
« skrivet: 14 januari 2009, 22:33:40 »
Hej!

Ny här pga min mor har installera en ESB 100 i sitt hus. den yttre enheten är utbytt 1 gång. Söker nu efter hjälp råd o tips pga hög elräkning.
Det som är installerat utöver ESB är en kombi panna egor v15 eller v25 som hjälper till med elpatron att värma upp radiatorer samt en varmvatten beredare.
Esb blev installerad pga att det skulle vara lite jobb med den. Samt att hon fick ett reglage till shunten monterat i hallen som reglerar inne temp.

Hon har häromdagen fått en elräkning som e enorm. återförsäljaren hävdar att ESB 100 drar max 864 kw per månad.

tacksam för råd o tips
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2009, 03:13:53 »
Den pumpen ger 3,5kw vid 7+ vid 0gr ger den kanske 2,5kw och vid -10 ger den inte mycket mer än man tillför.
Det skulle inte förvåna mig om elpatronerna går in redan runt 0gr därav den höga räkningen.
Mitt råd är tryck ner den i halsen på säljaren för den är garanterat för liten till huset för en sån klarar kanske värma väldigt litet hus längst ner i södra delen av landet.
Kontakta konsument vägledarna i din kommun så kanske dom kan hjälpa dig.
En luft-vatten pump bör klara värma ett hus själv till ca -10 innan elpatronerna går in.
Energispar bolaget som saluför pannan tillhör inte dom seriösaste tillverkarna av värmepumpar, dom har bla byggt om Nordic air pumpar till luft-vatten pumpar.
Sök på esb och nordic air så kommer det fram mycket mat nyttigt
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2009, 22:38:10 »
värmepumpen är dockad med en egor v115 ved/el/olja panna som hjälper till med el. Elpatron är på 12 kw.
Så ni säger att systemet är för litet för ett hus på ca 100kvm i mellan sverige som kallast har det varit ca - 18.

Esb + elpatron värmer Radiatorer, Sen Esb + Varmbatten beredare värmer varmvatten.

Har tyckt att det verkar vara lite irriterade när man fråga om nåt där hon köpt denna produkt. Vi funderar på Allmänna reklamationsnämden.
Skulle behöva ett system som drar lite och värmer bra med radiatorer.

Hade innan detta 2 panasonic luft luft värme pumpar + varmvattenberedare förståss tyckte inte de värde huset tillräckligt.

Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2009, 22:41:10 »
är inte kompressorn större än 1,2kwh . cop ca 2,5 i bästa fall (nerisade lameller-avfrostning någon minusgrad 45 grader på framledningen) ger ca3kwh
till det termiska skalet. du köper nog rätt mycket spets el .
hur stort är huset ?
typ av fasad ?
 byggÃ¥r ?
hur är den dockad med ved/el pannan ?
c-c *vinkar*
Huset är totalt i två plan med källare ca 98 kvm
fasad är timmer + eternit plattor (Fattiglappar)
1909 som senast.

Det sitter stora härliga radiatorer i samtliga rum riktiga värme källor.

Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2009, 22:55:00 »
Kör luft-luft pumparna så mycket som möjligt tills ni hittar en bra radiatorvärmande lösning.

Jag tror inte att ARN befattar sig med vp-ärenden längre.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2009, 22:58:27 »
Hej värme pumpen är på tok för liten och det vet säljaren.
Det skulle nog behövas det dubbla i storlek på värme pumpen.
Kontakta konsument vägledaren i kommunen sen tror jag Sverker på plus nog kan vara interesserad av det med.
Förstår inte varför dom byte ut luft luft pumparna för dom ger större besparing än vad en luft vatten någonsin kan ge och klarar ge värme vid lägre temperatur med.

Om man räknar lite på det så hade dom 2st panasonic pumpar innan som jag antar var 2st 5kw:s pumpar som är dom vanligaste då gav dom 10kw vid 7+ och ca 5kw vid 15-
Nu sitter där en pump som ger 3,5kw vid 7+ och i bästa fall 1kw vid 15- men troligen har den slutat ge något redan vid 10-
Den effekten som saknas nu tas via el patronerna därav den enormt höga räkningen.
Det kommer aldrig funka bra med den värme pumpen hur man än vänder och vrider på det.
Säljaren har helt enkelt lura på din mor något som aldrig kommer funka.
Din mor ska inte ta illa upp för hon har inte gjort fel utan det är den sk.... stövlen till säljare som medvetet lurat henne.

Jag hoppas det löser sig på ett bra sätt för henne.

Mvh Göran


« Senast ändrad: 15 januari 2009, 23:41:06 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2009, 13:10:14 »
Hej!

har nu varit i kontakt med "SVEP" och "VPN" så vi kommer förmodligen att reklamera ärendet. Min mor har även prata med konsument vägledaren som rekomendera de första jag skrev.

Jag fortsätter att skriva här om vad som händer.
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2009, 13:40:50 »
Hej det är jätte bra ni tagit tag i det.
Jag hoppas det löser sig i slutändan för din mor.

Mvh Göran
« Senast ändrad: 16 januari 2009, 23:49:07 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2009, 23:32:56 »
det är en liten kåk på totalt 98kvm
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2009, 12:13:28 »
www.energisparexperten.se som satt in pumpen
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2009, 12:27:05 »
Visst har dom gjort fel.
Bara det faktum att dom byter ut 2st Panasonic luft-luft pumpar som din mor inte tyckte räckte mot en ännu mindre pump är så fel det kan bli.
Sen måste man ochså ta med i beräkningen att äldre människor ofta vill ha 23-24grader inne ibland tom högre.
Be någon annan firma komma och titta och göra en energi kalkyl så har ni något att visa säljaren av pumpen.
Har säljaren ens gjort en energi kalkyl.
Mitt råd är kör så mycket det går med luft-luft pumparna och stäng av el patronerna annars blir nästa räkning lika hög för jag tror inte den nya pumpen klarar mycket mer än 30-35% av värme behovet resten står el patronerna för.
Får dom inte rätt på det så har ni rätt att häva köpet efter 2 misslyckade reperations försök enl konsument köp lagen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad nerko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: ESB 100
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2009, 11:13:03 »
Du får skynda dig att anmäla pga att dom som tillverkar pumpen är nog inte kvar länge till efter man kan se på http://www.allabolag.se/5566915293 detta begrundar jag på att det fanns ett tidigare bolag som hette energisparbössan http://www.allabolag.se/what/5567085427/xs/1 dom gick i konkurs under 2008.Dom har samma adress,ägare och produkter.Dessutom delar av styrelsen från Strateg Trade som alla vet saluförde Nordic Air,din pumps föregångare.
Vad man kan se på din installatör är att bolaget är nytt och inte lämnat något bokslut.
Han kan vara ovetande och vilseledd av ESB men diskutera detta med han och se vad som kommer fram!
Köpte du pumpen från installatören eller från ESB?

Lycka till //Nerko *vinkar*

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2009, 11:59:55 »
Ju mer jag läser, desto vansinnigare blir det.
Det fanns alltså 2 fungerande Panasonic L/L som tillsammans värmde 2 plan a totalt 98m2 ?
Av vilken anledning togs dessa ner ?, och erhöll din mor ett lägre pris på ESB då eftersom beg-värdet på dessa 2 skall ha räknats in ?
Finns det skriftlig dokumentation på deras värmekalkyl?
Finns det skriftligt på att reklamation har gjorts på detta arbete?
Huset har ju sen tidigare en patron som är på 12kw, så att då docka på en L/V med max 3,5 kw-effekt som ger max +45 ºC vid +7 ºC ute är helt dömt att misslyckas, huset är ju gammalt högtemp-system !

Jag tycker att det luktar blåsning och bedrägeri, och firman verkar ha räknat kallt med att bli anmälda här, kontakta ert försäkringsbolag som ska hjälpa er med jurist, för det enda som kan få fart på dessa ärende är en inlämnad stämning, (småmåls-ärende)vilket man gör mot personen i fråga samt mot dess firma, så att dom inte hinner ombilda firman eller göra andra manövrar.

Företaget i fråga är välkomna med replik här, sätt gärna en tidsfrist max 1 vecka och agera därefter, låt dom inte förhala detta.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad lrj72

  • Ja e Pellets
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kolsva
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ESB 100
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2009, 15:56:17 »
Hej!

Jag lägger ut det frågor och svar jag fått från min kontakt med Energisparexperten så kan ju ni läsa och säga vad ni tycker: studs

----- Original Message -----
From: Richard
To: smaran@energisparexperten.se
Sent: Tuesday, January 13, 2009 11:10 PM
Subject: angående min mammas höga elräkning.

ESB Pumpen ni installerade på Bergslagsvägen.
Det är ni som sagt att pannan skall vara inställd på 60 grader för att det är bäst för vattnet men nu är det ju så att hon har en varmvattenberedare som tillför den rätta värmen.
Så i raka fall kan man sänka pannan så den inte producera nånting och att ESB producerar 53 grader ut på elementen om det skulle behövas.
 
Hon har iaf fått på de 4 sista månaderna räkning för 10000. inte bra
men ingen med denna installation var ju att hon skulle sänka sina elkostnader.
Kan du hjälpa henne och lösa problemet vore ju mest smärtfritt.
Garanti finns ju kvar på produkten.
 
MvH
Richard
Hennes Son
----- Original Message -----
From: Installatören
To: Richard
Sent: Wednesday, January 14, 2009 9:22 AM
Subject: Re: angående min mammas höga elräkning.

Hej
Tack för ditt brev.
Utan energibesparingen hade din mammas elräkning legat uppskattningsvis på ca 14.000kr lågt räknat under denna kalla period. Man måste ha i åtanke att under den kallaste perioden är besparingen som lägst då verkningsgraden går ner samtidigt som man behöver mer värme. Dock är det så att besparingen under årets resterande 8 månader ligger över 60 % vilket gör en genomsnittlig besparing på ca 50% för hela året. Man ska också förstå att den nya anläggningen aldrig kan dra mer än 1,2 kw/timme när den går för fullt. Så man kan inte skylla den höga förbrukningen på värmepumpen. Pumpen drar max 864 kw per månad om den går hela tiden (vilket är bra). Den kan aldrig ge mindre värme tillbaks än vad kompressorn drar även om det är -25 grader ute. Den kan således aldrig bidra till en förhöjd elräkning bara sänka den.
Enligt vår senaste kontroll så fungerar hennes anläggning optimalt och hon gör den besparing som är möjlig med denna anläggning.
När det gäller panntemperaturen så kan den sänkas till 55 grader om man vill, men man kan inte stänga av den som du föreslagit för då kommer den att kyla ner det ingående 53 gradiga vattnet. Följden blir att man inte får tillräcklig värme ut till radiatorerna.
Hoppas detta hjälper dig att bättre förstå hur det hela fungerar.
Skulle anläggningen mot förmodan inte fungera eller stanna så kommer vi förstås att åtgärda problemen utan kostnad under garantitiden.
mvh
Installatören
Energisparexperten AB

 
From: Richard
To: Installatören
Sent: Wednesday, January 14, 2009 11:56 AM
Subject: Re: angående min mammas höga elräkning.

Hej!
 
Tack för det snabba svaret.
 
tänkte på det du skrev om den höga kostnaden om hon inte installerat Pumpen stämmer ju inte då hon hade luftvärme pumpar förut. De drog inte mycket ström men de värmde inte heller så bra.
 Varför mÃ¥ste cirkulationspumpen pÃ¥ radiatorerna stÃ¥ pÃ¥ max?
Samma gäller för cirk.pump i esb systemet?
 Om pannan nu ställs pÃ¥ 55 grader borde ju elräkningen sjunka till det minimala dÃ¥ hennes panna är en riktig elförbrukare den drar ju ca 12 kw/timme.
 Ja vet att det inte beror pÃ¥ esb pumpen att elräkningen är hög men det var ju installering av detta system som bidrog till högre elräkning.
Birgitta kolla vad hon hade för elförbrukning förra året vid samma tid med endast luftvärmepumpar o elpanna på när det var som kallast då var kostnaden 5000 ca för 2 månader. Så me detta nya system skall elpannan ha börja dragit mera?
 
MvH
Richard

Hej
Tyvärr verkar du ha missförstått sambanden. ESB- anläggningen har bidragit till att sänka energiförbrukningen i din mammas hus. Installationen har således inte bidragit till en högre elförbrukning. Värmepumpen kan aldrig påverka elpannan att dra mer ström, bara tvärtom. Ju mer värmepumpen går ju mindre ska elpannan dra såvida det inte är fel på elpannan.
Förbrukningen för din mammas elpanna kan vi inte uttala oss om. Kanske borde den byglas om så den inte behöver dra 12 kw, låter orimligt mkt för ett sånt litet hus. Jag skulle nog kolla så det inte är nåt fel på den?
Förra året under motsvarande tid kan inte jämföras med i år då det var plusgrader i januari ifjol mot -20 grader vissa dagar i år. Överhuvudtaget så var det en mkt varmare vinter ifjol med avsevärt lägre elförbrukning än i år. Eltaxan har oxå fortsatt att gå upp jämfört med ifjol.
Hoppas detta kan bidra till att du förstår sambanden bättre.
mvh
Smaran
Min mor har L/V pump ESB 100 usch Ej fått hjälp och kommer aldrig att få det..
Jag har Värmebaronen joker panna med viking bio fungerar perfekt för mig

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: ESB 100
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2009, 20:26:28 »
Hej!

Jag lägger ut det frågor och svar jag fått från min kontakt med Energisparexperten så kan ju ni läsa och säga vad ni tycker: studs

----- Original Message -----
From: Richard
To: smaran@energisparexperten.se
Sent: Tuesday, January 13, 2009 11:10 PM
Subject: angående min mammas höga elräkning.

ESB Pumpen ni installerade på Bergslagsvägen.Det är ni som sagt att pannan skall vara inställd på 60 grader för att det är bäst för vattnet men nu är det ju så att hon har en varmvattenberedare som tillför den rätta värmen. Så i raka fall kan man sänka pannan så den inte producera nånting och att ESB producerar 53 grader ut på elementen om det skulle behövas.
Hon har iaf fått på de 4 sista månaderna räkning för 10000. inte bra men ingen med denna installation var ju att hon skulle sänka sina elkostnader.Kan du hjälpa henne och lösa problemet vore ju mest smärtfritt. Garanti finns ju kvar på produkten.
 
MvH
Richard
Hennes Son
----- Original Message -----
From: Installatören
To: Richard
Sent: Wednesday, January 14, 2009 9:22 AM
Subject: Re: angående min mammas höga elräkning.

Hej
Tack för ditt brev.
Utan energibesparingen hade din mammas elräkning legat uppskattningsvis på ca 14.000kr lågt räknat under denna kalla period. Man måste ha i åtanke att under den kallaste perioden är besparingen som lägst då verkningsgraden går ner samtidigt som man behöver mer värme. Dock är det så att besparingen under årets resterande 8 månader ligger över 60 % vilket gör en genomsnittlig besparing på ca 50% för hela året. Man ska också förstå att den nya anläggningen aldrig kan dra mer än 1,2 kw/timme när den går för fullt. Så man kan inte skylla den höga förbrukningen på värmepumpen. Pumpen drar max 864 kw per månad om den går hela tiden (vilket är bra). Den kan aldrig ge mindre värme tillbaks än vad kompressorn drar även om det är -25 grader ute. Den kan således aldrig bidra till en förhöjd elräkning bara sänka den.
Enligt vår senaste kontroll så fungerar hennes anläggning optimalt och hon gör den besparing som är möjlig med denna anläggning. När det gäller panntemperaturen så kan den sänkas till 55 grader om man vill, men man kan inte stänga av den som du föreslagit för då kommer den att kyla ner det ingående 53 gradiga vattnet. Följden blir att man inte får tillräcklig värme ut till radiatorerna. Hoppas detta hjälper dig att bättre förstå hur det hela fungerar. Skulle anläggningen mot förmodan inte fungera eller stanna så kommer vi förstås att åtgärda problemen utan kostnad under garantitiden.
mvh
Installatören
Energisparexperten AB

 
From: Richard
To: Installatören
Sent: Wednesday, January 14, 2009 11:56 AM
Subject: Re: angående min mammas höga elräkning.

Hej!
 
Tack för det snabba svaret.
 
tänkte pÃ¥ det du skrev om den höga kostnaden om hon inte installerat Pumpen stämmer ju inte dÃ¥ hon hade luftvärme pumpar förut. De drog inte mycket ström men de värmde inte heller sÃ¥ bra. Varför mÃ¥ste cirkulationspumpen pÃ¥ radiatorerna stÃ¥ pÃ¥ max? Samma gäller för cirk.pump i esb systemet? Om pannan nu ställs pÃ¥ 55 grader borde ju elräkningen sjunka till det minimala dÃ¥ hennes panna är en riktig elförbrukare den drar ju ca 12 kw/timme.  Ja vet att det inte beror pÃ¥ esb pumpen att elräkningen är hög men det var ju installering av detta system som bidrog till högre elräkning. Birgitta kolla vad hon hade för elförbrukning förra Ã¥ret vid samma tid med endast luftvärmepumpar o elpanna pÃ¥ när det var som kallast dÃ¥ var kostnaden 5000 ca för 2 mÃ¥nader. SÃ¥ me detta nya system skall elpannan ha börja dragit mera?
 
MvH
Richard

Hej
Tyvärr verkar du ha missförstått sambanden. ESB- anläggningen har bidragit till att sänka energiförbrukningen i din mammas hus. Installationen har således inte bidragit till en högre elförbrukning. Värmepumpen kan aldrig påverka elpannan att dra mer ström, bara tvärtom. Ju mer värmepumpen går ju mindre ska elpannan dra såvida det inte är fel på elpannan.
Förbrukningen för din mammas elpanna kan vi inte uttala oss om. Kanske borde den byglas om så den inte behöver dra 12 kw, låter orimligt mkt för ett sånt litet hus. Jag skulle nog kolla så det inte är nåt fel på den? Förra året under motsvarande tid kan inte jämföras med i år då det var plusgrader i januari ifjol mot -20 grader vissa dagar i år. Överhuvudtaget så var det en mkt varmare vinter ifjol med avsevärt lägre elförbrukning än i år. Eltaxan har oxå fortsatt att gå upp jämfört med ifjol.
Hoppas detta kan bidra till att du förstår sambanden bättre.
mvh
Smaran

Klassiskt att skylla på den befintliga anläggningen när det blir problem. Jag strök under de meningar som jag tycker är tvivelaktiga. Dom motsäger sig själva när man läser mail 1 mot mail 2.

För det första, om tempen nu är satt till +55 på pannan ( enl uppgift skulle inställningarna vara +60 !!!) kommer inte vp att gå in, den startar enligt manual när temp gått under +45 och stoppa på +55, den kommer då bara att fungera som värmetillskott när elpannan på 12kw inte klarar av att hålla värmen = 12kw elpanna + 1,5kw värmepump = 13,5kw. Det är värmepumpen som ska gå och elpannan ska gå in när pumpen inte klarar av belastningen. En felaktigt installerad pump som ev har isproblem kommer också att avisa ofta = kyla ner slingan = dra mer el totalt. Pumpen kanske klarar max -10 ºC med R407, utan att ge någon värme alls förutom den inmatade effekten. I stället för att skriva en uppsats här borde du ta in en kunnig o opartisk besiktningsman som inspekterar hur firman gjort inkopplingarna och hur värmeanläggningen fungerar ihop med denna L/V. Jag kan nästan garantera att det blir anmärkningar.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!