Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av system  (läst 3405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Val av system
« skrivet: 02 december 2012, 22:43:28 »
Hej alla, jag är ny här så jag hoppas att jag inte postar fel.
Jag ska välja värmesystem till mitt lilla hus. 110 m2 enplan utan källare i Östergötland med vattenburen golvvärme. Jag är på jakt efter en vettig luft/vatten lösning med goda möjligheter att koppla till externa värmekällor. Dessutom för en rimlig peng.

Jag har kikat en del på Mitsubishis pumpar och tycker att deras tank verkar bra, problemet där är att jag bara lyckas hitta 1-fas pumpar om man inte ska gå upp på 10kw+ vilket spontant känns alldeles för stort.
Jag skulle vilja ha en 3-fas pump på ca 7kw (eller vad tycker ni är lagom?) dessutom ska jag kunna koppla till en vattenmantlad braskamin samt i framtiden även heatpipes och eventuellt någon frånlufts pump.

Jag vill absolut inte veta av någon historia som leder ut vattnet till utedelen. Sprit eller gas känns bättre för mig.

Alla tips, idéer och "tänk på" mottages tacksamt
kjr

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av system
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 11:44:48 »
Inte så mycket råd kanske, men en acctank med många anslutningar och solslingor är väl en bra startpunkt. Om du sedan köper en bra värmepump är det meningslöst att lägga pengar på heat pipes, vattenmantlad kamin, frånluftsvärmepump... Det kommer aldrig bli lönsamt jämfört med vad det kostar att köpa och koppla in. Har du en bra värmepump behövs inget mer.
Vattenmantlad kamin är ju ok för mysfaktorn, eller om du bor så kallt att LVVP inte orkar riktigt kalla dagar.

/Hobbymekk
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Val av system
« Svar #2 skrivet: 03 december 2012, 15:38:16 »
När jag valde så ville jag he en frekvensstyrd maskin för att inte behöva välja mellan en för stor maskin som får många start/stopp vid milda temperaturer eller en mindre maskin med bra gångtider vid milt och som sedan måste tugga elpatron när det blir kallt.

Jag tog Mitsubishi och ville ha trefasare så det blev en 14kw maskin. Går som tåget,imorse var det -14 och ingen elpatron!
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad kjr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av system
« Svar #3 skrivet: 03 december 2012, 21:54:59 »
Tack för svar. Det lutar åt en 14kw Mitsubichi för mig med, främst för att jag gillar deras innerdel. 14kw är väl dubbelt så stort som jag behöver men med inverter så ska det ju rimligtvis inte dra mer än med en mindre.

Vattenmantlad kamin är för mysfaktorn och själva mantlingen är både ur varmvattensyfte men också för att man ska kunna elda utan att behöva öppna fönster och dörrar på vid gavel.

Heatpipes och frÃ¥nlufts värmepump är mest för att tillfredsställa tekniknörden i mig. Jag kommer nog inte kunna räkna hem den investeringen under resten av min livstid  :)

Vad bör man ha för acc tank och laddomater osv för att få allt att lira? Kamintillverkaren säger minst 300l att elda emot. Ska man nöja sig med det eller bör man skaffa sig en större tank? Någon som känner till en bra tillverkare av tankar?

Utloggad Larson64

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av system
« Svar #4 skrivet: 09 december 2012, 12:25:46 »
Har en 9kW Panasonic Aquarea T-cap split i garaget som skall installeras nästa vecka, det kanske skulle kunna vara något?
Vet fortfarande inte hur den presterar i verkligheten men den tycks ha stora likheter med Mitsubishis Zubadan och innerdelen/hydroboxen tyckte jag verkar bra och flexibel. Om en mÃ¥nad eller sÃ¥ vet jag om/hur den fungerar  :)

/Lars-Ã…ke

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Val av system
« Svar #5 skrivet: 10 december 2012, 14:28:47 »
Någon som känner till en bra tillverkare av tankar?

Jag skulle rekommendera HeatACC som har ett riktigt monster om du vill ansluta kamin, solvärme, värmepump etc. http://heatacc.com/index.php/produkter/84-ackumulatortankar
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Val av system
« Svar #6 skrivet: 11 december 2012, 15:57:35 »
Jag skulle vilja ha en 3-fas pump på ca 7kw (eller vad tycker ni är lagom?) dessutom ska jag kunna koppla till en vattenmantlad braskamin samt i framtiden även heatpipes och eventuellt någon frånlufts pump.

Bor obetydligt söder om Östergötland (dvs norr om Vimmerby) jag lät installera en Daikin Altherma 8.8kw med "Compact" innedel med 200l vvb. Går på trefas, har egen elpatron för köldknäpparna. Fungerar bra! Idag hade jag gjort om valet, men låtit stoppa in en 100-200 liters bufferttank på cirkulationsslingan för att minska nerkylningen när den fokuserar på varmvattenproduktion. Med en bufferttank hade jag även fått en inkopplingspunkt för dina andra energikällor.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad kjr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av system
« Svar #7 skrivet: 11 december 2012, 23:12:02 »
Då har jag köpt en Mitsubishi Ecodan HRP100Y (Zubadan utedel) Nominell effekt 11,2 kw ner till -15 och garanterad drift ner till -25.
Utedelen är ju mycket imponerande på pappret, hoppas den levererar i verkligheten också.
Den här innerdelen är utrustad med solslinga som vad jag förstår går genom både vv-beredaren och radiatorvatten delen.
Vad är ett lämpligt sätt att koppla till alternativa värmekällor till tanken?
Skulle man kunna koppla en tekniktank mot solslingan i tanken, isåfall hur (pumpar laddomater etc) och sedan ansluta kamin och solslinga till denna?
Vågar man koppla kaminen direkt mot solslingan eller blir det på tok för lite volym att elda emot?

kjr

Utloggad KentJohansson72

  • Glad amatör som tror att han..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En gÃ¥ng nörd - alltid nörd! :)
SV: Val av system
« Svar #8 skrivet: 13 december 2012, 15:32:44 »
Då har jag köpt en Mitsubishi Ecodan HRP100Y (Zubadan utedel) Nominell effekt 11,2 kw ner till -15 och garanterad drift ner till -25.
Utedelen är ju mycket imponerande på pappret, hoppas den levererar i verkligheten också.
Den här innerdelen är utrustad med solslinga som vad jag förstår går genom både vv-beredaren och radiatorvatten delen.
Vad är ett lämpligt sätt att koppla till alternativa värmekällor till tanken?
Skulle man kunna koppla en tekniktank mot solslingan i tanken, isåfall hur (pumpar laddomater etc) och sedan ansluta kamin och solslinga till denna?
Vågar man koppla kaminen direkt mot solslingan eller blir det på tok för lite volym att elda emot?

Intressant val! Du får gärna berätta mer om ditt projekt allteftersom det fortlöper!

Har den Ecodanen ngn form av acktank? Eller är det en ren solslinga runt vvb? I så fall skulle jag nog komplettera med en extra acktank som sen dockades på solslingan.

Pratade med en installatör idag om Zubadanen och han sa att den hade hög starteffekt så han försökte istället styra mig till den mindre 1 fasmaskinen på ca 9kw från Mitsubishi.
Nya kåken: 1.5 plan+källare (132+100kvm) i Småland. Daikin Altherma 11.3kw luft/vatten + 260 liter vvb, installerad i februari 2013.
Tidigare: 1.5 plans träkåk från 1976 i Småland med vattenburen värme. Daikin Altherma 8.8kw + 200 liter compact vvb.

Utloggad kjr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av system
« Svar #9 skrivet: 14 december 2012, 22:17:15 »
Hej

Dom försökte sälja på mig en enfasare också men jag gillar inte iden med att köra så hög ström på en fas. I mina öron så skriker det U-land.
I mitt fall så är nog pumpen "over kill" i dagsläget men planer/funderingar finns på att bygga på en övervåning.
Innerdelen ska ha en solslingaslinga som går genom både vvb och radiatordelen. Till att börja med så kommer jag docka kaminen till solslingan, dom säger att det ska gå, jag tror det blir för liten volym, men man kan ju alltid testa till att börja med.
Tanken är att docka en acc-tank mot solslingan, tycker att det skulle kunna vara en bra (simpel) lösning.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av system
« Svar #10 skrivet: 16 december 2012, 10:20:14 »
Jag skulle rekommendera HeatACC som har ett riktigt monster om du vill ansluta kamin, solvärme, värmepump etc. http://heatacc.com/index.php/produkter/84-ackumulatortankar

Jag tittade också på denna men tyvärr kunde de inte svara på hur denna tanken skulle gå att få fungera med växelventil för val av laddning övre/undre del, "flytande" mot undre tank och dessutom styra shunten så att den inte börjar sno vatten från ÖT i onödan. Det går säkert, men Heatacc kunde iaf inte berätta hur man gör och vilka VP/styrsystem det går med. Det gick nästan med EcoLogic, kommer inte ihåg vad det föll på. Det kan ha varit gränsläget på den bivalenta shunten.

En EcoZenith I550 gör i stort sett samma jobb som en Heatacc, nackdelen är att EcoZenith tar mycket mer plats men den har Ã¥ andra sidan ocksÃ¥ mer vatten. Jag ser ingen anledning att välja en Heatacc framför en EcoZenith egentligen, sÃ¥ länge det finns plats i pannrummet. Men jag hÃ¥ller med Heatacc är riktigt snygg, det var nära jag tog en eftersom EcoZenith inte fÃ¥r plats. 400 liter är nice...  :). Men Mecaterms HPB300 gör ocksÃ¥ ungefär samma sak, dock med 278 liter, och har all den önskade styrningen inbyggd sÃ¥ det blev en sÃ¥dan istället. Och det gÃ¥r att koppla in tvÃ¥ externa värmekällor men där blir självklart vattenvolymen en begränsning.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!