Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan EHST 18AB -YB9 och PUHZ HRP100YHA Lämplig kombination? Underdim?  (läst 13648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Hej och burr!

Har fått ovanstående kombination installerat i vår 1 1/2 plansvilla med källare Totalt ca 160 - 180 m2 Plus ett garage på 20 m2.

Och vi har det kallt...

Ca 13 grader inomhus vid en utetemp pÃ¥ 27 grader. Utedelen är inte inkopplad än eftersom det var för kallt. Den  skulle visst vakuumsugas eller nÃ¥t.

FrÃ¥gan är om den är underdimensionerad? 

Utedelen ger ju maximalt 16 kwh men det hjälper ju inte mej nu.

Har totalt 22 element fördelade på fyra slingor med 4. , 4 , 3 och 11. Det med elva element har en extra cirkpump.

Matarledningarna är på 22mm och till elementen 15mm...

Gamla elpanna Allterm hade lägen på 2,25, 4,5 och 9kwh och dessa kunde vara inkopplade samtidigt...

Har  inne och utomhusgivare...

Alla element är kompaktradiatorer flertalet är dubbla.

Värmen går bara till övervåningen trots jag strypt returen med ca 60 -70%.

eller behöver jag den stora innedelen 30B-YB9?

Tacksam för tips...

Ha det!

Hälsn Jan

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Ingen om har nåt tips?

Nu har vi en innetemp på 13 grader...

Alla element ljumna, inget mer...

Hälsn Jan

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
Brrru... 13 grader!

Jag är absolut ingen expert.... Hur många kwh kan din nya innedel ge med el? Mindre än din gamla elpanna?

Det som jag funderar över är att när det är -27 grader så kommer din utedel knappast att ge något om den går över huvudtaget. Skulle jag vara dig och tveksam skulle jag frågat installatören en gång till...
Kanske kan du stänga av elementen i garaget helt och/eller några rum som du inte använder...För att se om du får bättre värme på de andra elementen.
Lycka till med värmen! O hoppas du får kloka svar av någon som kan detta bättre än jag...
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Jo det känns kallt...

Dock 14,7 grader inne idag...

Och 16 ute...Minus alltså...

Testade att strypa elementen men då blev det kallt i källaren och gå blir golvet ovanför kallt istället.

Vattnet ut till elementen håller en temp på hela 28 grader minsann...

Utedelen ska ge effekt ner till 25 -.

Känner oxå att anläggningen känns feldimensionerad.

Hade enrörssystem tidigare och alla rör element och sånt är numera tvårörs och anpassade för lågtemp...

Ska snacka med installatören idag...

Funderade på att spara elpannan nu när installationen gjordes men kändes lite overkill...

Nu ångrar jag mig huvuddunk

Ha en bra dag!

Hälsn Jan


Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Du har ju 9kW elpatron i innedelen. Kan du se om hela effekten används? Jag tvivlar på det.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad nejtillkyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
jag har precis samma maskin som dig, samma problem som du har. min elpatron har aldrig funkat, verkar inte som din heller gör det.
det skulle vara kul att jämföra dina fel med mina. vart bor du?

det största problemet är att "supporten" på mitsubishi som ska hjälpa installatören/återsörsäljaren går inte att få tag på.

mvh

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Hej!

Bor i Degerfors...


Hmm, testade att ringa Mitsubishis kundtjänst jag oxå... Vilka nötter...

Ingen som kunde nåt...


Ska få en extra elpatron insatt imorgon om allt går som det ska...

Har nu två cirkpumpar extra som cirkulerar vattnet även när den producerar varmvatten, fick sätta dit bypass ventiler...

Lycka till!

Hälsn Jan

Utloggad reineboy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Har du testat att köra den enbart som elpanna för att se om 9kw räcker?

Se till att sätta ner vv till 49 grader stopptemp. Det är för högt inställt från leverans.

Känn på det tunna köldmedieröret kontra den grova och känn om du har tempskillnad har du lite skillnad så växlar det dåligt i växlaren så då är det troligen cirkulationsproblem= kontrollera smutsfilter.

Lycka till

Utloggad nejtillkyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
jag har precis fått senaste programvaran till min pump (3.4.1). denna skulle fixa så att elpatron slog till plus att VP skulle varva upp snabbare vid varmvattenproduktion. jag gick in i menyerna, det såg lovande ut, bläddrade runt lite, helt plötsligt så försvinner hälften av funktionerna, jag kan endast ställa in rumsgivartemp, klocka och titta på temperaturer. vad e det för skit egentligen?

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Du har förmodligen ändrat användarnivå: För att ändra användarnivån gå in i service menyn, välj Version och håll samtidigt nere vänstra menyknappen och menyknappen verkställ i 5 sekunder. Välj accessnivå Installatör.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad nejtillkyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Du har förmodligen ändrat användarnivå: För att ändra användarnivån gå in i service menyn, välj Version och håll samtidigt nere vänstra menyknappen och menyknappen verkställ i 5 sekunder. Välj accessnivå Installatör.


jag fick den infon av mitsu, gissa om jag var frustrerad när menyerna försvann!?


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Verkar pumpen fungera bätter med den nyare programvaran?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Skumt att du haft problem, vi har den mindre Ecodan med power inverter 9kw, ungefär samma uppvärmda yta ca 180 kvadrat. Det har funkat bra ner till -22 som det varit som kallast här. Elpatronerna går fint från ca -10. Vårt hus är från 47 så det är inte så välisolerat.

Har även fått en del hjälp från installatören men intrimmning. Han ringde direkt till konstruktören av reglersystemet som tydligen jobbar på ms i Sverige. Det går inte att ringa till nötterna i kundtjänst, de vet inget.
« Senast ändrad: 02 februari 2010, 21:15:27 av kribba »
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
jag har precis fått senaste programvaran till min pump (3.4.1). denna skulle fixa så att elpatron slog till plus att VP skulle varva upp snabbare vid varmvattenproduktion. jag gick in i menyerna, det såg lovande ut, bläddrade runt lite, helt plötsligt så försvinner hälften av funktionerna, jag kan endast ställa in rumsgivartemp, klocka och titta på temperaturer. vad e det för skit egentligen?

Citera
jag fick den infon av mitsu, gissa om jag var frustrerad när menyerna försvann!?
Och... vad hände sen?

Tråkigt när man enbart yttar sig på det här forumet när det strular. När det uppenbarligen fungerar igen så är det tyst som i graven.
Kom igen nu, lite feed back så att vi alla kan lära oss något!!
Vad var det som var fel, var det lätt fixat, fungerar det perfekt nu eller är det fler grejer som borde åtgärdas??

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Sätt VV på stopp 49grader =49grder på returen ca 52grader i tanken start 44grader =tanktemp. Det ger långa gångtider mot elementen.

VIKTIGT konvektorelement gör underverk på alla värmepumpar, så man får ner kurvan och minimerar användandet av ELP.

VP kan endast jobba som STD tillsammans med K1 3kW el när 6kW drar stängs VP av.
Första steg är att sänka elp fördröjningen till 10min om pumpen inte orkar.

Om du vill ha extra tillskott får man dra en extra 2,5mm kabel som enbart jobbar med elp. Sedan byglar man A1 på elp kontaktorerna och tar givet visst bort styrkablen A1 på K2 och isolerar. Då får du VP + 9kW elp. Kräver 25A huvudsäkring
Styrning till K2 kan anvädas för att aktivera något extra tillskott men då stannar VP.
« Senast ändrad: 12 februari 2010, 02:06:38 av Rickard VPCenter »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!