Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av köldbärarvätska?  (läst 12094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Val av köldbärarvätska?
« skrivet: 14 januari 2012, 18:37:35 »
Undrar om valet av köldbärarvätska har nÃ¥gon större betydelse för verkningsgraden? 
Skall lägga ner en 500m jordvärmeslinga, och har gratis tillgång till Kemetyl Brineol MEG10 undrar således om denna duger eller finns det de som är bättre/sämre?

Tack på förhand
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2012, 19:27:47 »
Är det etanol ska det inte ha någon betydelse, för det är vad man använder i dom flesta fall.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2012, 21:20:02 »
Skall byta kb-pumpen och kommer behöva fylla pÃ¥ nÃ¥gra liter efterÃ¥t.  NÃ¥got tips pÃ¥ var man köper etanol enkelt i Göteborg?  Kan man köpa Biltema spolarvätska 36503 http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spolarvatska-och-Glykol/Spolarvatska-36500/ ?  När jag tittar pÃ¥ innehÃ¥llsförteckningen sÃ¥ liknar den ganska mycket det som säljs som köldbärarvätska men det kan kanske skilja nÃ¥got som inte framgÃ¥r av dokumentationen?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2012, 00:15:49 »
Är det bara nån enstaka liter så funkar det med rent vatten. Annars brukar rekommendationen vara att man inte skall blanda olika fabrikat eftersom tillsatserna man har i kan reagera med varandra på ett negativt sätt. Jag vet inte om det är skrämselpropaganda för att låsa in kunderna till ett fabrikat, eller om det ligger nåt i det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2012, 00:25:55 »
Jag har redan fyllt på med vatten vid ett par tillfällen så den här gången tänkte jag ta sprit. Jag har redan blandat i mitt system då systemet inte tömdes när jag kompletterade med nytt hål.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2012, 09:21:19 »
Man ska vara ytterst försiktig med att fylla på med enbart vatten, orsaken är att det tar lång tid innan det har blandat sig med med brinen och man får rent vatten som snurrar runt i systemet. Och det kan i värsta fall frysa i kondensorn.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2012, 09:37:35 »
Har funderat lite till...  Kan ju försöka samla upp sÃ¥ mycket som möjligt av brinen som kommer att läcka ut vid byte av kb-pumpen (kan tappa av i säkerhetsventilen först sÃ¥ borde det inte bli sÃ¥ mycket spill i VPn).

För att fylla pÃ¥ igen, kan jag koppla en vanlig trädgÃ¥rdsslang till pÃ¥fyllningsnippeln och dra upp slangen till balkongen ovanför VPn och fylla pÃ¥ i en tratt?  SÃ¥ jag slipper köra med extern pump?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Kalle Karlsson

  • Gäst
Kalle Karlsson
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2012, 12:55:05 »
Har funderat lite till...  Kan ju försöka samla upp sÃ¥ mycket som möjligt av brinen som kommer att läcka ut vid byte av kb-pumpen (kan tappa av i säkerhetsventilen först sÃ¥ borde det inte bli sÃ¥ mycket spill i VPn).

För att fylla pÃ¥ igen, kan jag koppla en vanlig trädgÃ¥rdsslang till pÃ¥fyllningsnippeln och dra upp slangen till balkongen ovanför VPn och fylla pÃ¥ i en tratt?  SÃ¥ jag slipper köra med extern pump?

Vad har denna diskusionen at göra med om Kemetyl Brineol MEG10 är lämpligt för en jordvärmeslinga?

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2012, 14:48:10 »
Har funderat länge på hur ditt inlägg har med det att göra men inte kommit på det än.

Rubriken var ju val av köldbärarvätska vilket jag hakade på med en relevant fråga då jag själv behöver skaffa lite sprit. Därifrån utvecklades det lite som det ofta gör i diskussioner. Ser inget fel i det, däremot ser jag inte vitsen med dit inlägg. Har du något vettigt att tillföra så gör det. Har du något emot mitt inlägg så rapportera det.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2012, 18:48:00 »
Är det verkligen ingen som har ordentlig koll på de olika köldbärarvätskorna ty det finns ju en uppsjö..

Kemetyl Brineol MEG10 (1,2-etandiol samt Dinatriumtetraborat-10H2O) är den jag ev hade tänkt att använda??
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2012, 19:22:21 »
Jag försöker en gång till, det man normalt använder är etanol späd med vatten samt lite tillsatser. Mängden av tillsatta ämnen är så liten att det i realiteten inte spelar någon roll vilka tillsatserna när det gäller spritblandningens förmåga att transportera värme
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Val av köldbärarvätska?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2012, 19:48:46 »
Enligt vad jag förstår så är etandiol samma sak som etylenglykol och kommunen
kommer troligen inte att godkänna vanlig kylarglykol i markslingorna.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!