Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 03 augusti 2010, 20:11:30 »

Jag vill inte göra nån besviken men för att en sjö ska behålla 4 grader på bottnen måste den vara mycket djup. I sjöarna förekommer rörelser i vattnet som resultat av tex vindar. tillflöden mm så vattnet rörs om rätt mycket så även kallt bottenvatten blandas med varmare ytvatten  . Jag kan meddela att i Storsjön Jämtland är det ca 13 grader nu på ca 40 meters djup
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 03 augusti 2010, 20:02:55 »

På botten av en sjö, om inte den blir genomvarm förstås (motsvarande bottenfrusen under vintern), är det alltid 4 grader, av en enkel anledning: vatten har högst densitet vid 4 grader.

Men nu var vi kanske inte nere på bottnen.
Skrivet av: REF-FOXEN
« skrivet: 02 augusti 2010, 22:38:15 »

Köp en Mit.electrics split med kanalbatteri och interface, dra lite spiro, så har du både kyla å värme, utan glykol och pumpar
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 14 juli 2010, 10:02:55 »

Skrivet av: kamelryttarn
« skrivet: 13 juli 2010, 19:09:48 »

Skrivet av: kamelryttarn
« skrivet: 13 juli 2010, 16:17:02 »

har kollat lite med tillverkaren på konvektorerna och dom rekommenderar inte temperaturer på under +5 grader av 2 anledningar. dels den lilla men ändå befintliga risken för is som i värsta tänkbara fall skulle kunna spräcka röroch andra delar av konstruktionen samt risken för kondensbildning i övriga delar av konvektorn eftersom kölmediet kyler ner hela metallkonstruktionen.

det ser ut som att temp på strax över 4 grader på kylmediet är bäst och då slipper man glykol och sånt oxå.

split-bygge hade vart lite småsexigt men jag är nog ändå mer inne på att bära kylan (och värmen vintertid) med vanligt vatten. känns dessutom dom att det är lättare att optimera ett system som bara har till uppgift att kyla sommartid och där man dessutom känner till temperaturen på kylvattnet till kondesorn.
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 13 juli 2010, 16:08:05 »

med risk för att låta otroligt dum... kan jag ha 6-7st evaopratorer på olika ställen med gas verkligen?

Nej, det är en bra fråga och det går bra även om man måste vara försiktig så att man får tillbaka oljan till kompressorn. Antingen löser man det med växelventiler eller också kör man parallellt. Kör man parallellt krävs det givetvis en större kompressor men självklart högre kapacitet och varje förångare behöver expansionsanordning. Principiellt blir det ju såhär http://www.daikin.com.au/products.asp?sid=7 bara det att din utedel är vattenkyld.

Återigen...oljan är största problemet.. men bygger man rätt går det bra.

Är man riktigt full i fan pumpcirkulerar man nån lämplig gas, CO2 t.ex  ^-^ . Lyxigt men snyggt!!
Skrivet av: kamelryttarn
« skrivet: 13 juli 2010, 15:39:06 »

med risk för att låta otroligt dum... kan jag ha 6-7st evaopratorer på olika ställen med gas verkligen?
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 13 juli 2010, 13:25:40 »

jag ville ha viss flexibilitet i val och placering av konvektorerna. planlösningen lämpar sig inte för standard-installatooner utan jag får nog ha en konvektor i varje rum. kanske även flera i allrummet.

glykol hade jag nästan räknat med, men eftersom det "bara" handlar om en villa-installation så blir det ju hanterbara mängder.

hmm.. jag känner att jag börjar kapa tråden lite. kanske borde splitta detta till en egen tråd, men det handlade ju om kylning i borrhål ;)

var hittar man kondensorer som funkar med sjövatten/borrhålsvatten?

Förstår inte varför glykol skulle vara mer flexibelt? Gas ger ju smäckrare ledningar och man slipper pump. Men det är ju en smaksak. Vanliga lödda plattvärmeväxlare hittar du enklast hos Ahlsell om du inte har företag. de säljer SWEP t.ex. Vill du räkna själv kan du ladda hem mjukvara på SWEPS hemsida annars får du hjälp säkert att räkna av en säljare. Den går väl lös på runt 4000 :- och en R404a kompressor minst det dubbla. Sen ska du ha förångare, expansionsventiler och lite styr, det drar fort ihop  ::)
Skrivet av: kamelryttarn
« skrivet: 13 juli 2010, 12:50:50 »

jag ville ha viss flexibilitet i val och placering av konvektorerna. planlösningen lämpar sig inte för standard-installatooner utan jag får nog ha en konvektor i varje rum. kanske även flera i allrummet.

glykol hade jag nästan räknat med, men eftersom det "bara" handlar om en villa-installation så blir det ju hanterbara mängder.

hmm.. jag känner att jag börjar kapa tråden lite. kanske borde splitta detta till en egen tråd, men det handlade ju om kylning i borrhål ;)

var hittar man kondensorer som funkar med sjövatten/borrhålsvatten?
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 13 juli 2010, 12:32:53 »

ojdå.. jag hade hoppats/tippat på 6-8 grader som mest under sommaren. här får jag tänka om. om man skulle vilja kyla en vattenslinga med värmepump istället, där man kyler kondensorn med samma sjövatten eller motsvarande.. vad bör man använda för gas för att hålla minusgrader på vattnet till villan? anledningen till att jag vill hålla kylslinga i villan EXTREMT kall är att effektiviteten i fläktkonvektorerna verkar öka mångfalt ju större skillnad man har på kylmediet och rumstempen.

har tänkt att använda samma fläktkonvektorer vintertid med värme från vakumrör.

R404A ger ju en nätt installation med vattenkyld kondensor. Men varför kyla vatten? Med förångaren i kåken slipper du ju förluster i pump t.ex. Samt slabb med glykol/salt lösningar.

I vilket fall lär du ju behöva avfrostning av batteriet.
Skrivet av: kamelryttarn
« skrivet: 13 juli 2010, 11:36:15 »

ojdå.. jag hade hoppats/tippat på 6-8 grader som mest under sommaren. här får jag tänka om. om man skulle vilja kyla en vattenslinga med värmepump istället, där man kyler kondensorn med samma sjövatten eller motsvarande.. vad bör man använda för gas för att hålla minusgrader på vattnet till villan? anledningen till att jag vill hålla kylslinga i villan EXTREMT kall är att effektiviteten i fläktkonvektorerna verkar öka mångfalt ju större skillnad man har på kylmediet och rumstempen.

har tänkt att använda samma fläktkonvektorer vintertid med värme från vakumrör.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 13 juli 2010, 08:28:51 »

Skulle tro att temperaturen i dom flesta sjöar ligger på över 15-16 grader på det djupet. Men det har rätt stor betydelse vart vattnet i sjön kommer ifrån, kallkällor i botten, ytvatten från andra sjöar mm.
källa: egna dykningar.
Skrivet av: kamelryttarn
« skrivet: 13 juli 2010, 08:00:06 »

Har självt haft lite funderingar på att kyla utan värmepump. Hur funkar det med sjökyla? Vad kan förvänta sig för vattentemp på ca 20 meters djup i en mindre insjö i landet?
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 24 juni 2010, 15:37:39 »

En borra håller ca 6-8 ºC i Sverige, temperaturen kan stiga mot slutet av sommaren men jag tror nog att det kan funka. Min 120 m borra stiger nån grad om jag får kyla mycket men i ditt fall har du ingen VP som kyler borran. Räkna med att kyleffekten sjunker till hösten, men till våren så är borran återställd. Har du en sluten slinga lär en vanlig 100 W CP räcka gott för att få tillräcklig snurr på vattnet (eftersom det är en sluten slinga har du ingen lyfthöjd, bara flödesmotstånd).

Glöm inte att ha pumpen efter batteriet isåfall, onödigt värma batteriet med pumpens axeleffekt. Det är tillräckligt låg kyleffekt ändå.  :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 juni 2010, 15:12:50 »

En borra håller ca 6-8 ºC i Sverige, temperaturen kan stiga mot slutet av sommaren men jag tror nog att det kan funka. Min 120 m borra stiger nån grad om jag får kyla mycket men i ditt fall har du ingen VP som kyler borran. Räkna med att kyleffekten sjunker till hösten, men till våren så är borran återställd. Har du en sluten slinga lär en vanlig 100 W CP räcka gott för att få tillräcklig snurr på vattnet (eftersom det är en sluten slinga har du ingen lyfthöjd, bara flödesmotstånd).
Skrivet av: Toprunner
« skrivet: 24 juni 2010, 10:35:20 »

Du borde väl först fråga dig vilken effekt du tänker dig plocka ur aggregatet. Beräkna med: flöde (kg/s)*4.18*Tempskillnad mellan vattentemp in/ut i batteriet=kyleffekt i kW

Du ska väl kyla ett hus? Då lär ju inluften behöva vara 20 grader (alltså ut från batteriet). Din brunnstemp på sommaren beror ju på vart du bor men räkna med 10 grader i början på sommaren och upp mot 15 i slutet. Ska du kyla luften från batteriet till 20 grader kommer du ju att behöva högst 15 gradigt vatten in till batteriet. Det ger dig i bästa fall :

5*4,18*0,042=0,87 kW och det i början på sommaren då det är som kallast.

870 Watt kanske räcker till ett rum på 15 kvadrat? men du kanske inte behöver mer?
Skrivet av: euromange
« skrivet: 07 april 2010, 13:30:54 »

Hej!

Har ett Ilto tilluftsaggregat för tillluft och har efter detta en kanalkylare monterad (har frånluftsvärmepump som tar hand om frånluften).
Tanken var att jag skulle använda mitt gamla borrhål för vatten (har nu kommunalt vatten) och köra ner en slinga i detta. Dock vill jag inte ta bort pumpen ur hålet eftersom jag ska använda denna för bevattning mm. Så nu är frågan dels om hålet räcker till om man väljer att köra ner en slinga i det (för man lär ju inte komma förbi pumpen)? Och sen undrar jag vad jag ska ha för cirkulationspump för att driva runt vätskan i kretsen, hålet är 80m djupt och höjd från hål till kanalkylare=ca 3meter, till detta kommer 20 meter enkel väg mellan hål och kanalkylare.

Alternativet till ovanstående är en speciallösning i form av att använda vattnet från pumpen (den i hålet) och leda detta via kanlkylaren (med en flödesbegränsare för att inte förbruka för mycket) och sen tillbaka till hålet. Om man räknar med att man får 25 liter vatten ur hydropressen innan pumpen måste starta (kanske högt räknat?? den är på 60l) och kanalkylaren behöver 2,5liter/minut så skulle då pumpen behöva gå gång va 10:e minut...

Vad tror experterna?  ;)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!