Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP med Radiatorsystem ?  (läst 13769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2011, 15:38:08 »
Nibe har de högsta uppmätta COP enligt EN-normen.
Ifrågasätter ni att de varit ärliga när de uppger COP?
Eller rättare sagt, har ni gjort egna mätningar som skulle visa på att de är sämre än konkurrenterna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2011, 15:45:01 »
Vi tyckte att Labold skrev ett roligt inlägg.

« Senast ändrad: 18 februari 2011, 15:57:30 av VP ORAKLET »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #17 skrivet: 18 februari 2011, 15:45:10 »

Inkompetent eller ohederlig pumpförsäljare/-installatör!

Som presumtiv BVPköpare måste man komma ihåg att energiberäkningen är av noll och intet värde om inte försäljaren/installatören tar ansvar för den, d.v.s. att den ingår som en del av offerten utan det finstilta längst ner på sidan. Som köpare måste man också vara medveten om att försäljaren/installatören har möjlighet att manipulera värdena som matas in i respektive VPdimensioneringsprogram så att energiberäkningen ser attraktiv ut.

Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar

Vet inte vad du menar med att manipulera värdena Sc:,h om du fick hela kalkylen så står ju nettoenergibehov exkl hushållsel med om det eller beräknad framledning vid dut är helt galet gäller det att kolla upp det hela en gång till. Om installatören matar in rätt värden borde kalkylen stämma hyffsat men det är endast en kalkyl blir det en kall vinter kommer det bli mera spets eller mindre en varm vinter. Fick du se hela kalkylen eller visade han bara en del av kalkylen Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #18 skrivet: 18 februari 2011, 15:51:00 »
Jag har en likadan kalkyl med en 1225 pÃ¥ den stÃ¥r Ã¥rsvärmefaktor tot 3.3 och med 1245  stÃ¥r det 3.9 samma förbrukning före vp installation och 14 kw mera spets med 1245 fast 3 meter djupare borra. 1245an ska dra 1318 kwh mindre el per Ã¥r enligt kalkylen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #19 skrivet: 18 februari 2011, 15:52:54 »
Nibe har de högsta uppmätta COP enligt EN-normen.
Ifrågasätter ni att de varit ärliga när de uppger COP?
Eller rättare sagt, har ni gjort egna mätningar som skulle visa på att de är sämre än konkurrenterna?


Tror absolut inte att de är sämre än konkurrenterna och det har jag inte heller påstått. Jag tror att pumparna från de seriösa tillverkarna är ganska likvärdiga som snitt, och kanske har lite varierande styrkor och svagheter som gör att siffrorna ser olika ut i olika tester. Däremot tycker jag att de siffror som Nibe slänger sig med i sin marknadsföring är orealistiska, och att 3 av de 4 Nibe-säljare jag pratat vp med varit oseriösa då de slängt sig med liknade siffror som i marknadsföringen fast de befunnit sig i hus där det är 50-60 grader fram som gäller. Till att börja med kan de ju börja att ta med cirkpumparna i sina beräkningar, det är ju ganska svårt att få värmen från kollektorn till huset utan dem...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #20 skrivet: 18 februari 2011, 16:48:19 »
Jag tyckte också att det var kul, men riktigt kul blir det ju bara om man verkligen tycker att Nibes "kalkylatorer" generellt missköter sitt uppdrag, så att det är ett igenkännandets glädje man känner...

Visst, de använder sig kanske av vilseledande siffror, men de anger väl i alla fall i sina annonser att uppgiven COP är utan cirkpumpar.

Att man gör kalkyler som inte använder riktiga indata för KB och VB kan göra en kalkyl RÄTT MYCKET för positiv, men som jag ser det är väl det största problemet att de allra, allra flesta alltid använder Default värden i sina kalkylprogram.
Detta kan även många gånger för sämre värden än det borde, t.ex. för en anläggning i södra Sverige där man har hög bergtemperatur och golvvärme som uppvärmningssystem.

Om man skall generalisera, som Oraklet älskar  ;) , sÃ¥ kan man väl säga att bÃ¥de seriositet och kunnande bland mÃ¥nga som räknar fram kalkyler är rätt dÃ¥ligt.
« Senast ändrad: 18 februari 2011, 16:49:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #21 skrivet: 18 februari 2011, 17:02:24 »
smurfen72,

jag påstår inte att min energiberäkning var manipulerad utan rent allmänt att en köpare inte har någon kontroll över, eller insyn i, vilka värden som matas in till pumpdimensioneringsprogrammet. Jag fick två sidor från NIBEs pumpdimensionerigsprogram av säljaren: Energiberäkning och Ekonomiberäkning. Varför det blev så fel i mitt fall kan jag inte svara på, bara att energiberäkningen ser väldigt bra ut men visade sig vara helt felaktig. Och nog kan det vara frestande för en säljare att "snygga till" en energiberäkning, som han ändå inte tar något ansvar för, i hopp om att få sälja en pump. Och visst är det lättare att sälja en liten/"billig" pump än en större/dyrare dito.

Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #22 skrivet: 18 februari 2011, 17:07:29 »
Jag har pratat med IVT-säljare som men den största övertyglese och bestämdhet garanterar COP på 5,2 vid -20 och framledning på 65grader för en luft/vatten värmepump, han hänvisade till tester från SP.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #23 skrivet: 18 februari 2011, 17:21:38 »
smurfen72,

jag påstår inte att min energiberäkning var manipulerad utan rent allmänt att en köpare inte har någon kontroll över, eller insyn i, vilka värden som matas in till pumpdimensioneringsprogrammet. Jag fick två sidor från NIBEs pumpdimensionerigsprogram av säljaren: Energiberäkning och Ekonomiberäkning. Varför det blev så fel i mitt fall kan jag inte svara på, bara att energiberäkningen ser väldigt bra ut men visade sig vara helt felaktig. Och nog kan det vara frestande för en säljare att "snygga till" en energiberäkning, som han ändå inte tar något ansvar för, i hopp om att få sälja en pump. Och visst är det lättare att sälja en liten/"billig" pump än en större/dyrare dito.

Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar

Man har insyn i värdena dom står i kalkylen om man tittar i kalkylen och inte bara på sista raden det är endast kb temp som kan vara svår att veta som halvkunnig amatör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #24 skrivet: 18 februari 2011, 17:22:33 »
Jag har pratat med IVT-säljare som men den största övertyglese och bestämdhet garanterar COP på 5,2 vid -20 och framledning på 65grader för en luft/vatten värmepump, han hänvisade till tester från SP.
Vilken vp skulle det vara Sc:,h kanske ska kasta ut niben ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2011, 19:28:32 »


smurfen72,

som jag skrev fick jag en Energiberäkning och en Ekonomiberäkning av säljaren. Energiberäkningen visar 1) "Referenser", 2) "Produkt" (NIBE 1245-8), 3) "Systemdata" (där FLT vid DUT anges som 65 grader men som kom att visa sig bli 68 grader), 4) "Energiförbrukning med NIBE värmepump" (där det mesta är fel - och du, som vet litet mer än en "halvkunnig amatör", vet säkert att effekttäckningsgraden är oberoende av rådande klimat och temperatur), 5) "Energidiagram" och 6) "Kollektordata". Jag har inte sett någon KALKYL. Så de' så.
Ja visst ja - jag glömde det finstilta längst ner på sidan.

Du tycks värna om NIBEs rykte. Har du betalt för det?

Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #26 skrivet: 18 februari 2011, 19:53:35 »

4) "Energiförbrukning med NIBE värmepump" (där det mesta är fel - och du, som vet litet mer än en "halvkunnig amatör", vet säkert att effekttäckningsgraden är oberoende av rådande klimat och temperatur),

Jag håller inte med om det. Utgångsvärdet för kalkylerna är ett värmebehov i kWh/år. Utifrån det beräknas effektbehovet vid DUT som är en funktion också av klimatet på orten. Det är skillnad på effektbehov vid DUT beroende på inlands- eller kustklimat även om värmebehovet i kWh/år är detsamma. Det gör också att effekttäckningsgraden kommer att variera beroende på var i landet huset ligger.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #27 skrivet: 18 februari 2011, 20:01:11 »


smurfen72,

som jag skrev fick jag en Energiberäkning och en Ekonomiberäkning av säljaren. Energiberäkningen visar 1) "Referenser", 2) "Produkt" (NIBE 1245-8), 3) "Systemdata" (där FLT vid DUT anges som 65 grader men som kom att visa sig bli 68 grader), 4) "Energiförbrukning med NIBE värmepump" (där det mesta är fel - och du, som vet litet mer än en "halvkunnig amatör", vet säkert att effekttäckningsgraden är oberoende av rådande klimat och temperatur), 5) "Energidiagram" och 6) "Kollektordata". Jag har inte sett någon KALKYL. Så de' så.
Ja visst ja - jag glömde det finstilta längst ner på sidan.

Du tycks värna om NIBEs rykte. Har du betalt för det?

Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar

I energiberäkningen står det nettoenergibehov det är vad huset drar utan vp vilken summa står hos dej verkar den rimlig ?. Har inte betalt av Nibe men funderar på om dom kanske kunde sponstra med en flm eller nått annat roligt *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #28 skrivet: 18 februari 2011, 20:22:27 »

Roland,

som "halvkunnig amatör" (enligt smurfen72) har jag lärt mig att effekttäckningsgraden är den del (i procent) av husets effektbehov som täcks av kompressorn vid DUT, oberoende av om jag bor i Falsterbo eller Pajala och om det råder vargavinter med snöstorm. Det borde också, enligt min mening, vara vad en köpare av en BVP borde titta på i stället för COP, för COPen går aldrig att verifiera med acceptabel noggrannhet i motsats till effekttäckningsgraden, förutsatt att DUTen inträffar.

Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: COP med Radiatorsystem ?
« Svar #29 skrivet: 18 februari 2011, 20:32:29 »

Roland,

som "halvkunnig amatör" (enligt smurfen72) har jag lärt mig att effekttäckningsgraden är den del (i procent) av husets effektbehov som täcks av kompressorn vid DUT, oberoende av om jag bor i Falsterbo eller Pajala och om det råder vargavinter med snöstorm. Det borde också, enligt min mening, vara vad en köpare av en BVP borde titta på i stället för COP, för COPen går aldrig att verifiera med acceptabel noggrannhet i motsats till effekttäckningsgraden, förutsatt att DUTen inträffar.

Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar

Menade inte att du var en halvkunnig amatör menade allmänt. Känner dig för dåligt för att bedömma vilka kunskaper du har. Hittade du nettoenergibehov i kalkylen?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 381
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!