Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 11 april 2006, 23:41:04 »

Nibe 2005:
Hej igen. utmärkt forum med snabba, vettiga svar. Tack för det.
Nästa fråga:
Jag bor ute på "vischan" och elavbrott tillhör dessvärre inte ovanligheterna.
Någon som har uppgifter om hur länge pumpen klarar stillestånd vid t.ex 10 minus samt om någon kan dela med sig av lösning på problemet.
Jag har själv funderat på elverk med automatisk start vid elavbrott, men det är en ganska dyr historia.



Vore det jag så skulle jag med det snaraste säkra anläggningen mot sönderfrysning med glyckhol.

Har själv 30 års god erfarenhet av sådant skydd i raddkretsar. Har glyckhol i två av mina tre värmesystem.

Det ena är värmesystemet i gårdsverkstan. Vedeldad panna. Står helt ouppvärmt, förutom när jag har nåt på gång där.

Det andra är  fritidshuset. Har tidigare varit en åretrunt bostad. Vedeldad panna. Nibe 5Kw, markvärme dockad mot systemet. När jag installerade Vp satte jag även avstängare på vedpannan för att förhindra att den värms när Vp-n går.

Skulle aldrig våga att köra glyckholfritt i fritidshuset. Det ligger i glesbygd (14 mil bort) med betydligt osäkrare elförsörjning än hemmavid.

Har aldrig upplevt några specifika problem av glyckholen. Det enda möjligen att det är bökigare att få in vätskan. Inte lika enkelt som att fylla direkt från konsumtionsvattenledningen. Men ändå inte på något sätt avskräckande.

När jag satte in Vp-n tömde jag den redan tidigare glyckholblandade vätskan i väl rengjorda oljefat, för återanvändning. Körde tillbaka blandningen med en ”borrmaskinpump” av impellertyp. Var lite fundersam om den skulle klara tillräckligt tryck (1½ plan med källare, öppet exp kärl högst upp under takåsen). Men det visade sig inte alls vara något problem.

Har bytt cirkpumpen en gång i gårdsverkstan. Den hade då tjänstgjort i ca 25 år. Fick börja hjälpa den igång lite väl ofta efter stillastående. Den får alltid stå stilla när jag inte eldar. Startar mhja en termostat vid 35 grader. Tycker att det var en sällsynt långlivad pump, med tanke på driftsförhållandena.

/Knut.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 11 april 2006, 14:30:43 »

Visa gummitätningar i ventiler och liknande klarar inte glykol. precis som i bilen så måste glykolen kollas ang koncentration med jämna mellanrum typ varje år det som brukar hända är i motsatsen till bilen att koncentrationen ökar. cirkpumpar tycker inte om glykol om det inte är speciella pumpar. Överhuvudtaget så är det ett väldigt kladande.
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 10 april 2006, 23:50:34 »

Då behövs en mellenväxlare om man inte skulle köra glykol i hela radkretsen vilket inte är att rekomendera.

Skulle va bra om du utvecklar synpunkten att det inte är att rekommendera att ha glyckolblamdning i hela radkretsen. Tror att den informationen har ett allmänintresse för en hel del av forumläsarna. :)

Som du redan i annan tråd kunnat konstatera så har jag blite svårt för att fatta. För små händer helt enkelt. :(

För att du inte ska behöva lägga tid på långa förklaringar, speciellt bara för mej, så får jag väl börja med att redovisa vad jag redan kan i ämnet. *vinkar*

Det jag känner till, är att rent vatten är absolut överlägset alla andra vätskor, för att  användas  som värmebärare i våra radsystem. Tror jag mej veta att det beror på att vatten har ett så unikt högt specifikt värmetal. Kanske gammalmodigt att använda den beteckningen, men ändå... Tror ingen leds vilse. a:gl

Blandas frostskyddsvätska i så späds det rena vattnet med en vätska som har lägre specifik värme. Det är en nackdel som vi alla får finna oss i, i våra bilar. Där blandas ofta 50/50%, för att få högsta möjliga säkerhet på att vätskan cirkulerar även i 40 minusgrader. Den försämringen av värmebärarförmågan kan vi leva med i bilar. ???

I hus brukar man så vitt jag vet vanligen nöja sig med en blandning som räcker för 6-7 minusgrader. Alltså  en förhållandevis liten inblandning. Det förhindrar inte att issörja bildas om det blir riktigt kallt, men gör att inget går sönder genom frostsprängning. Det innebär att värmebärarförmågan under normal drift, försämras ytterst marginellt. Men innebär samtidigt att systemet inte lätt som en plätt kan återstartas om huset fått  djupfrysas ner till 30 graders kyla. Allt är helt, men sörjan hindrar cirkulationen. ^-^

En annan nackdel som jag känner till är att frostskyddsvätskan sänker ytspänningen. Det gör att t.ex  den gamla typen av reglerventiler på elementen kan fukta eller t.om. fälla någon droppe. Inte när systemet är i drift (varmt), men väl om det kylts ned riktigt ordentligt. :'(

Själv tycker jag att fördelarna är så uppenbara och nackdelarna som jag redovisat är så hanterliga att  valet är lätt om man har farhågor för frysning. Eventuell marginell förlust av COP får vägas mot riskerna för sönderfrysning.:)

Bra om du utvecklar de ytterligare nackdelar som finns overlander.  *vinkar*

/Knut.
Skrivet av: bgn
« skrivet: 10 april 2006, 21:57:20 »

Hallå,

Jag upprepar: UPS (uninterupptable power supply) måste vara en bra lösning på problemet. Förutsättningen är att cirkulationspumpen till utedelen antingen går alltid (d.v.s. inte stoppas av logiken i pannan) eller att man bygger en liten styrning som ser till att köra pumpen vid strömavbrott. Matningen till pumpen kör man via UPSen.

Med detta fördröjer man sönderfrysningen påtagligt. Man tar inte bort risken, men har man ett hus i ett område där det är risk för längre strömavbrott, så tror jag inte att värmepumpen hade varit min första prioritet. Även en bergvärmepump lär ha sådana problem då...

Det där med larm som ringer upp en vid strömavbrott är ju rätt bra. Då kan man ju i värsta fall ringa grannen och be dem tömma ur VPn (efter det dygn som min CO2 enligt uppgift skall klara).
Skrivet av: overlander
« skrivet: 10 april 2006, 21:28:12 »

Man kan ju sätta in några magnetventiler, varav en som är stängd i spänningsatt läge och som öppnar för tömning om strömavbrott uppstår.
Då har man ett par problem med den lösningen många ställen med bristfälliga el leveranser så har man ca 5 omstarter på nätet innan det blir helsvart dvs man hinner tömma och och fylla pumpen ett par gånger dvs i man tappar ut stora delar av värmesystemet trasiga cirkpumpar som går utan vatten utlöst värmepump på grund av noll cirkulation med all luft i systemet. Syresättning av vattnet i radd kretsen luftning när man kommer hem från jobbet  är man borta längre än så ner kyllt hus sönderfruset värmesystem. Nej ingen automatisk avtapning  på värmesystemet då är det bättre med mellanväxlare och glykol och sämre verkningsgrad eller värmekabel. Men man undrar ju vad tillverkarna av dessa pumpar har för funderingar kring detta problem eller om dom kallt räknar med att det aldrig blir stömavbrott.
Skrivet av: Sune
« skrivet: 10 april 2006, 18:30:45 »

Hej Gubbs!

Texten nedan har jag skrivit i en annan tråd. Huset är en sommarstuga där man kan vistas på vintern om man så vill. Jag kan sedan jag skrev det nedan också starta oljepannan per telefon. Glykolen har räddat mig en gång (relä brann med strömlöshet som följd och -6 till -9 grader ute).  /Sune


Eftersom jag bor 27 mil ifrån hela härligheten så har jag fyllt på glykol (propylenglykol, Biltema) samt installerat en larmsändare så jag har koll på anläggningen (spänning, summalarm, temp ute och inne samt styra tempsänkning och återstarta 2010:an och VVM240 via telefon.

Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 10 april 2006, 12:49:29 »

Man kan ju sätta in några magnetventiler, varav en som är stängd i spänningsatt läge och som öppnar för tömning om strömavbrott uppstår.
Skrivet av: Gustaf
« skrivet: 09 april 2006, 17:28:19 »

Hej

Jag har samma tankar som du. Värmekabeln är kanske inte så dum, har även tänkt på en plattväxlare inomhus men funderar på förlusterna. Är det någon som kör med 2010 och växlare?
mvh Gustaf
Skrivet av: bgn
« skrivet: 08 april 2006, 15:28:19 »

Hallo,

Om CP till utedelen går hela tiden (d.v.s. inte styrs av pannan) så borde densamma kunna matas via en UPS. Det finns ju sådana till datorer för runt 1000-lappen. Effekten i en CP borde innebära att den kan gå en bra stund. MEN, med detta fördröjer man ju bara sönderfrysning och det är beroende av hur mycket vatten du har i systemet etc. Men rimligen bör man klara en hygglig stund (dvs ungefär så länge som det tar innan huset når nollan, men då lär å andra sidan andra problem uppstå).
Skrivet av: overlander
« skrivet: 08 april 2006, 08:03:18 »

Då behövs en mellenväxlare om man inte skulle köra glykol i hela radkretsen vilket inte är att rekomendera.
Skrivet av: hugin30
« skrivet: 08 april 2006, 07:40:59 »

Skulle inte glykol (den mindre giftiga) kunna vara en lösning. Det blir lite sämre Cop men man slipper frysrisken.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 07 april 2006, 22:27:53 »

Kulventiler och avtapningar kan visst lösa problemet men är ni säkra på att ni fått ur allt vatten har ni alldrig semester på vintern eller jobbar skulle inte tro att utedelen klarar en arbetsdag i riktig kyla utan att frysa sönder nä vermekabel och en 12-230v inverter ett bilbatteri och ett relä som känner av nätspänningen tror jag är det bästa sättet att klara problemet med automatik. Och då slipper du lufta varje gång det vart strömavbrott och slipper syresätta raddvattnet hela tiden och riskera sönderrostat värmesystem.
Skrivet av: Ulfons
« skrivet: 07 april 2006, 22:05:58 »

Jag har löst det med 4 kulventiler och 2 t-rör, bara att stänga igen vattnat och dränera ur utedelen.
Skrivet av: overlander
« skrivet: 07 april 2006, 17:13:58 »

Tycker bara att de stora vp tillverkarna borde tänka till på l/v sidan att det kanske inte är så smart med vatten i utedelen behövs ju bara att cirkpumpen stanar så är det kört. Tyvär är ju många instalatörer märkesberoende och kan därför inte rekomendera folk i områden med dålig el att ta en pump med växlare inomhus.
Skrivet av: Sture
« skrivet: 07 april 2006, 17:05:09 »

I ditt fall kan jag bara tillägga:Missa inte att installera 2 ventiler och 1 avtappning (+ extra säkerhetsventil) till VP om du är strömlös under längre tid. :)

Tyvärr är det så att sådant måste man bevaka själv. Det är inget som installatören tar med i sin kalkyl. Själv har jag avstängningar och avtappningar på båda sidor, dvs såväl in och ut till pumpen, så att jag lätt kan tappa ur vattnet. En granne har i veckan installerat en liknande anläggning, där fanns inte vare sig avstängningar eller avtappningsmöjligheter. Han har också sådana där presskopplingar, så att det går heller inte att tömma ut vattnet genom att öppna en koppling.

Undrar för övrigt var "humlan57" tagit vägen, han har inte skrivit ett inlägg sedan lunch. Har det hänt honom något? Han är såvitt jag kan se den som skrivit mest inlägg per dag (de flesta helt meningslösa) sen han blev medlem, snart blir han "Dignitär" med fem stjärnor här på forumet.

Sture
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 07 april 2006, 15:37:38 »

Hej laxdräparn!

Men om du alleredan har skaffat en 2005 så hjälper det ju inte hur många "bättre" VP det finns.

I ditt fall kan jag bara tillägga:
Missa inte att installera 2 ventiler och 1 avtappning (+ extra säkerhetsventil) till VP om du är strömlös under längre tid. :)
Skrivet av: overlander
« skrivet: 07 april 2006, 09:48:51 »

Det spelar ju ingen roll hur länge huset klarar hålla värmen Kamin hjälper huset inte utedelen till pumpen. I ditt fall skulle jag inte valt en pump med vatten i utedelen från början. Men nu är det gjort.
Nä någon slags vatenmantlad värmekälla typ peletskamin för helautomatik annars gammal vedpanna kökspanna eller vattenmantlad kamin 12inverter till cirkpumparna. Alternativt en inverter och lite värmekabel runt ledningar och växlare i utedelen.
Det här är priset man får betala för att göra saker och ting enkla att instalera huvuddunk  knUp luft värmepump med kompressor och växlare inomhus och batteri med fläkt utomhus det måste vara den bästa lösningen men med det som finns idag skulle jag rekomendera en pump med växlaren inomhus.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 april 2006, 09:51:09 »

Nibe 2005:
Hej igen. utmärkt forum med snabba, vettiga svar. Tack för det.
Nästa fråga:
Jag bor ute på "vischan" och elavbrott tillhör dessvärre inte ovanligheterna.
Någon som har uppgifter om hur länge pumpen klarar stillestånd vid t.ex 10 minus samt om någon kan dela med sig av lösning på problemet.
Jag har själv funderat på elverk med automatisk start vid elavbrott, men det är en ganska dyr historia.



Har du en traktor så finns det bra elverk att koppla på.

Annars är väl en alternativt uppvärmning typ kamin eller, om din VP inte står för rökkanalen, en bättre beg vedpanna (borde finnas massor till bra priser) + cirkpump som kan drivas av 12V batteri att koppla in som reserv.

Hur länge huset klarar sig vid -10 beror på isolering, byggmaterial, mm.
Skrivet av: laxdräparn
« skrivet: 06 april 2006, 08:10:56 »

Nibe 2005:
Hej igen. utmärkt forum med snabba, vettiga svar. Tack för det.
Nästa fråga:
Jag bor ute på "vischan" och elavbrott tillhör dessvärre inte ovanligheterna.
Någon som har uppgifter om hur länge pumpen klarar stillestånd vid t.ex 10 minus samt om någon kan dela med sig av lösning på problemet.
Jag har själv funderat på elverk med automatisk start vid elavbrott, men det är en ganska dyr historia.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!