Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bublor i synglaset  (läst 17535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #15 skrivet: 25 november 2007, 23:04:43 »
Da er den steng av på inst-meny - kompressor ikke tillatt - det er vel ikke nødvenig å slå den av ute også?

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #16 skrivet: 26 november 2007, 17:27:05 »
Hei
Foreløpig har det ikke skjedd noe nytt - bortsett fra av at el-meteren blinker hurtigere enn normalt huvuddunk .Jeg kontaktet lokale installatør og vi ble enig om at jeg tok direktekontakt med CTC-Norge (jeg sendte mail til CTC-Norge i gÃ¥r med spørsmÃ¥l om problemstillingen - det fungerte ikke - da jeg bestemte meg for CTCs løsning i fjor var det mye grunnet CTC-Sveriges hurtige svar og tilbakemeldinger pÃ¥ (mange) spørsmÃ¥l  *vinkar* ). CTC.Norge hørte pÃ¥ problemstillingen og sa at de mÃ¥tte ha en kyltekniker for Ã¥ lokalisere lekkasjen/stille diagnose. Installatøren ble oppringt (fra CTC) og forklart hva som mÃ¥tte gjøres - kylteknikeren hadde ikke rett rett kylmedie  :o og mÃ¥tte bestille det. Jeg mÃ¥ legge til at jeg bor ca 40 mil norr om polarcirkelen... lang fra sentrale deler av Norge med andre ord.  SÃ¥ jeg venter og kommer tilbake med resten etterhvert...

ACE: svar på PM: Torkfilteret var like svalt før og etter.

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bublor i synglaset
« Svar #17 skrivet: 26 november 2007, 17:43:18 »
bra, då är det inget fel på filtret !
om reparatören tömmer systemet, så försök tjata till dig ett torkfilterbyte !
hoppas du får läckan fixad snarast !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #18 skrivet: 26 november 2007, 18:17:41 »
OK - jeg venter og håper på hurtig oppstart - elmåleren blinker og det ser ut til å bli kaldere i dagene som kommer - fra pluss 2 - 3 greder til minus 2 - 3 -typisk. Og jeg skal mase meg til et torkfilterbyte.

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bublor i synglaset
« Svar #19 skrivet: 26 november 2007, 18:25:32 »
Ace
2 Frågor:
- 1 Är det inte ett måste att byta torkfilter när kretsen öppnats? Görs det inte alltid?
- 2 Hur vanligt är det på vp med igensatta torkfilter?


Tacksam för svar.
Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bublor i synglaset
« Svar #20 skrivet: 26 november 2007, 18:52:06 »
Ace
2 Frågor:
- 1 Är det inte ett måste att byta torkfilter när kretsen öppnats? Görs det inte alltid?
- 2 Hur vanligt är det på vp med igensatta torkfilter?
Tacksam för svar.
Mvh ///AndersA
1:nästan ett måste, det finns alltid lite föroreningar i systemet från nyproduktionen(fukt,lödskal,flisor mm). vid ett öppnande av systemet så får man obönhörligen in mer föroreningar ! det kan ju klara sig från att bli så täppt så det stryper flödet, även vid ett nytt ingrepp om man har tur !men som serviceman vet du ju inte hur nära "gränsen" det var innan öppnandet !
så varför chansa ? ?

2: ganska vanligt !  ju större system,ju vanligare, desto fler lödskarvar ju vanligare !
jag vet inte varför ,men det känns som både (vissa) fabriker och tekniker är extremt slarviga med skyddsgas vid lödning !
jag var för nån vecka sedan och bytte på en ny (1/2 år gammal) L/V som var stor=dyr , där torkfiltret var helt täppt pga fuktrester, fuktindikatorer ind fukt, syra i oljan mm,mm
leverantören/tillverkaren informerades om problemet, svaret blev : byt torkfilter och kör ! vi beställer ett nytt filterbyte om ett par månader, så löser det sig nog !!
sÃ¥na dagar är inte jobbet roligt.. :'(   :'(    :'(        ............... :-X      .......... :'(

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #21 skrivet: 12 december 2007, 21:06:11 »
Hei igjen.
Først i dag kom installatør og kyltekniker - og jeg var forhindret fra Ã¥ være tilstede grunnet todagerskurs annet sted  fiR: fiR:, det er "bare" to uker og to dager siden jeg meldte om feilen..... Ecoel har forbrukt mange kWh :o

Det er i hvertfall bra at VP er i drift igjen og strømmÃ¥leren blinker sakte/normalt igjen. Det ble fylt kylmedie og etter det jeg kan se ser det ut som om noen av loddingene er gjort pÃ¥ nytt - jeg har ikke fÃ¥tt snakket med installatøren etter at jeg guidet han gjennom menyene til EcoEl via mobiltelefon  :,v(. Jeg mÃ¥ innrømme at torkfilterbyte ikke ble nevnt i telefonsamtalene med kylteknikeren  huvuddunk, men jeg har igjen tilbrakt noe tid ute i liten storm og kjent pÃ¥ torkfilteret før og etter og sett etter det minste tegn til bublor i synglaset men alt ser ut til Ã¥ være ok. Jeg skal snakke med installatør i morgen.

Det jeg er bekymret for nå er; hva er neste feil/mangel på CTC - ved oppstart i fjor var det manglende stramming av skruer på motorskyddet (bak fronten på EcoEl) og nå et år etter utettheter og for lite kylmedie i VP. Det siste er en antakelse da jeg observerer at hetgastemp har gått mye ned når det nærmer seg slutten av en 55 ºC-kjøring.

mvh
Einar

CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Bublor i synglaset
« Svar #22 skrivet: 13 december 2007, 09:13:43 »
Fpr hoppas at det är över nu med problem. Min vp hade en del småfel i början men har nu gått 7800 timmar felfritt.
Ps Återkom med exakt vad man gjort för åtgärder när du talat med kylteknikern

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #23 skrivet: 14 december 2007, 16:52:40 »
Hei igjen

Jeg snakket med installtøren tidligere i dag - kylteknikeren fant ingen steder med lekkasje, men hadde mÃ¥lt at det kun var 1 kg med kylmedie, for deretter Ã¥ fylle opp til 1,2 kg (som det stÃ¥r i manualen). De hadde sittet og sett pÃ¥ VP under drift uten Ã¥ se noen lekkasje/andre problemer. Da jeg kom hjem onsadgs ettermiddag fungerte alt... Det gjorde det i gÃ¥r ogsÃ¥, men i dag fungerte det ikke  huvuddunk huvuddunk huvuddunk samme symptomer som sist, ingen varme fra VP, høg temp pÃ¥ hetgas (115 ºC) , og expansionsventilen er frossen. Det er ingen temp forskjell før og etter torkfilteret - det er en sval temp pÃ¥ begge sider. Ute er det 6-7 varmegrader.

Er det normalt at expansionsventilen og kobberledningen før den er frossen under drift? For å si det på en annen måte; jeg mistenker at det er denne ventilen som enten ikke åpner eller lukker skikkelig - men jeg er ikke kyltekniker eller VP-spesialist. Hvordan skal den fungere og er det noen på forumet som kan gå ut og sjekke at det er normalt at denne ventilen er frosen under drift??? (Min versjon av Ecoair/Ecoel er v2 dersom det har noe å si )

med frustrert hilsen
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bublor i synglaset
« Svar #24 skrivet: 14 december 2007, 18:12:59 »
Visst kan det vara exp-ventilen som felar. Men olja brukar tyda på läcka. Kollade de inte exp-ventilen? det kan ju vara sot/glödskal som täpper till dysan, om jag inte har fel för mig sitter det även ett smutsfilter där. Är du modig kan du ju prova justera lite, skruva ut ställskruven 1/4 varv i taget och se om det ändrar sig. Det tar lite tid innan den reagerar så var försiktig och håll reda på hur mycket du skruvat så att du kan återställa den. Händer inget har du stopp i dysan (eller röret till torkfiltret). Du har inte för långa rörledningar?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #25 skrivet: 14 december 2007, 19:51:48 »
Hei hplp

De kollade inte exp-ventilen, så kun etter lekkasje - fant ingen lekkasje og etterfylte ca 0,2 kg kylmedie. Jeg beskrev symptomene til installatør og CTC-Norge (skrevet om i tråden tidligere).

Jeg er nok ikke modig nok til å skru på noe som fortsatt er under garanti - anlegget ver ferdig installert i september 2006 - altså et drøyt år siden...... Min (CTCs) exp-ventil ser noe anderledes ut en ditt bilde; den har en stor (dobbel) mutter/bolt rett ned mens hetgassen går tvers gjennom (jeg skal forsøke å få tatt et bilde) - jeg har siden jeg sist var innom forumet tappet/banket svært forsiktig for å se om den hadde satt seg fast men det hjalp ikke noe. Jeg har sperret kompressoren på menyen Inst, men når jeg starter kompressoren igjen etter å ha tappet stiger hetgastemp veldig fort til 110 - 115.

Jeg har ikke lang avstand mellom EcoEl og EcoAir - maks 2,5 m 28mm rør/fleksibel slange hver vei.

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bublor i synglaset
« Svar #26 skrivet: 14 december 2007, 20:19:47 »
Hei Legger ved bilder av exp-ventilen, det er kobberrøret som går innover i bildet som fryser til , føleren i bakgrunnen går til et slags rele (?) i EcoAirs el.boks.

mvh
Einar
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bublor i synglaset
« Svar #27 skrivet: 14 december 2007, 21:56:53 »
En annan typ av ventil, tror inte du har nÃ¥gon dysa i den. Nej jag tycker inte heller att du skall skruva om du har garanti kvar. (Om du inte vet säkert att du kan Ã¥terställa den exakt). Nog bäst du ringer service igen, kräv skadestÃ¥nd för utebliven besparing.  knUp 
Skall inte röret med mätproben vara issolerat ? Det går väl till förångaren? Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Bublor i synglaset
« Svar #28 skrivet: 15 december 2007, 20:12:23 »
visst sitter det dysa i din ventil !
det är mycket ovanligt att dysan fastnar i exakt ett sådant läge att den släpper igenom tillräckligt med soppa för att inte LT ska lösa, men hetgas rusar, ....ganska osanolikt..!
bubblar det i synglaset igen ? ?
om inte, så lossa den understa skyddshuven på exp-ventilen (håll imot den andra). under huven sitter en fyrkantig ställskruv.
prova att öppna den ett halvt varv, och kolla vad som händer med hetgastempen !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bublor i synglaset
« Svar #29 skrivet: 16 december 2007, 01:13:20 »
Ja säger du att det gör det ACE så gör det väl det. Har aldrig själv stiftat bekanskap med en sådan ventil. Tyckte att den var av samma typ som på bilden, ingen lös dysa vad jag kan se. Vet du om det även finns ett smutsfilter? Ett glödskal från en lödning efter torkfiltret kan ju ställa till det beroende på läget (det kan det ju så klart utan smutsfilter med). Jag skulle också prova att justera för att se om felet ligger i ex-ventilen, vet inte om det kan påverka garantin. Men om man skruvar lite och sedan återställer kan väl inte vara så illa? Sedan tycker jag att saknaden av 0,2kg media samt olja på plåten ändå tyder på läcka.
Rover, har du stängt och återstartat? Är felet en lös partikel som täpper till i ex-ventilen kan den gå lite hur den vill.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!