Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump styrd av raspberry pi  (läst 16776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump styrd av raspberry pi
« Svar #30 skrivet: 29 november 2013, 20:57:05 »
Jag är hur lugn som helst  :)

Jag ser dock inte ett os som stt problem.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepump styrd av raspberry pi
« Svar #31 skrivet: 29 november 2013, 20:59:30 »
Jag är hur lugn som helst  :)

Jag ser dock inte ett os som stt problem.

Sant.
Men det är kod som du inte har skrivit själv och minsta misstag av OS eller dig själv gör det ostabilt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad savenlid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmepump styrd av raspberry pi
« Svar #32 skrivet: 29 november 2013, 22:44:10 »
oro kan ju inte botas med teknik.
Själv är jag lugn som en filbunke.

Skrev all kod själv.

Detta gick 2 år först på NGW100 ett utvecklingskort från Atmel , gick i 2 fastigheter utan problem.
NGW100 blev end of life och var också dyr, så gick över till raspberry pi

Mysqlservern går på ett MV78460 utvecklingskort i ett helt annat hus.
3 raspberry pi i huset ingår i system, alla med fallbaks ifall kommunikationen falerar.

Nu har jag fixat dit så att jag från min google kalender kan lägga in avikelser från det normala, det läses in i mysqlservern som sedan kollas av raspberry pi.

styr även motorvärmaren med detta system, bilen och värmepumpen har sina egna kalendrar.

beroende på hur kallt det vart under natten startar bensinvärmaren (webasto) olika tidigt för att vara klar den tid som står i kalendern.

skjukt bra det hela.

http://savenlid.se:5280/day.png

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepump styrd av raspberry pi
« Svar #33 skrivet: 29 november 2013, 22:51:10 »
oro kan ju inte botas med teknik.
Själv är jag lugn som en filbunke.

Skrev all kod själv.

Detta gick 2 år först på NGW100 ett utvecklingskort från Atmel , gick i 2 fastigheter utan problem.
NGW100 blev end of life och var också dyr, så gick över till raspberry pi

Mysqlservern går på ett MV78460 utvecklingskort i ett helt annat hus.
3 raspberry pi i huset ingår i system, alla med fallbaks ifall kommunikationen falerar.

Nu har jag fixat dit så att jag från min google kalender kan lägga in avikelser från det normala, det läses in i mysqlservern som sedan kollas av raspberry pi.

styr även motorvärmaren med detta system, bilen och värmepumpen har sina egna kalendrar.

beroende på hur kallt det vart under natten startar bensinvärmaren (webasto) olika tidigt för att vara klar den tid som står i kalendern.

skjukt bra det hela.

http://savenlid.se:5280/day.png

 tummenupp

Jag menar bara att man måste förstå alla felfaktorer i ett realtidssystem.
Inget fel på RPi men ett steg extra som inte behövs eller ska finnas mellan applikation och hårdvara.

Men visst. Fungerar det så.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepump styrd av raspberry pi
« Svar #34 skrivet: 03 december 2013, 20:37:16 »
Att styra en värmepump är väl inget realtidssystem? Om kompressorn startar några hundradels sekunder fel har inte så stor betydelse...

Sant.
Men det är kod som du inte har skrivit själv och minsta misstag av OS eller dig själv gör det ostabilt.

Bara för att du inte har skrivit koden själv innebär väl inte det att det är fler fel i den? Rent logiskt borde det vara större sannolikhet att det är fel i den egenutvecklade koden jämfört med den som används dagligen av tusentals andra...
Bygger man rätt så kan det snarare vara en fördel att ha ett kompetent OS i botten. Det ökar möjligheterna att övervaka styrprocessen och reagera på ett onormalt beteende. Visst kan man lösa det med watchdogs eller liknande på en enklare platform, men det blir fler egenutvecklade och otestade saker att lita på.
Att sen kunna ha alla saker så som datainsamling, användargränssnitt, fjärrstyrning, etc, på ett och samma ställe minkar ju komplexiteten och borde i längden innebära ett system med färre fel.

I övrigt håller jag med om att man skall hålla styrsystemet så slimmat som möjligt med få saker mellan hårdvaran och nyttoprogrammet. Den i särklass största felkällan är inte plattformen, utan den som använder den...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!