Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥gt deltaT över värmebärarkrets  (läst 23885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #75 skrivet: 20 februari 2005, 14:42:29 »
Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:

2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.

Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.

Mitt hus ligger ganska nära ditt exempel.
Jag kör drygt 170m2 golvvärme samt 3 radiatorer på standard cirk pump. Pumpen står just nu i läge två och har inga som helst problem med att "orka" med detta. Huset består av källare (50m2) samt två våningar bostadsdel (110m2 samt 62m2). Kommer att lägga ner ytterligare 50m2 golvvärme till sommaren. Det blir då totalt 220m2 golvvärme.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #76 skrivet: 20 februari 2005, 20:00:10 »
Jag påstår med en dåres envishet att det finns idiotånga onödiga cirkpumpar i detta land!!!! Men dom flesta finns dock i större byggnader.

pushar hit och pushar dit. Inget ifrågasätts nånsin det kan ju bli problem

Säkrast att hänga på en pump till vi har ju trots allt utökat lite..

Det håller inte dom kostar onödigt i båda drift och underhåll/inköp.

Jag påstår att om man har "ren" golvvärme har man garanterat en cirkpump för mycket. om inte två  fiR:
tillverkare och installatörer har ju inget direkt intresse att minska pumpantalet  fiR: _/-

Citera
Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:

2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.

Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.
   garanterat helt problemfritt med en pump rätt dimensionerat. rejäl matning fram till fördelarna så går det garanterat!

Nu väntar jag mig liiite mothugg  ;)  8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #77 skrivet: 20 februari 2005, 20:05:46 »
Endast en fråga?

Är det praktiskt..?

Vi vill göra en anläggning så renodlad som möjlig.
enkelt att hantera. Ej för stora flöde, ej för grova rör etc.

Svälj det..

NÃ¥gon kommentar?

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #78 skrivet: 20 februari 2005, 20:10:22 »
Just det praktiskt... endast en cirkpump enklare att överblicka billigare att driva o underhålla.
NÃ¥gra fÃ¥ meter med ev. liite grövre matning är helt försumbart i dessa sammanhang!!!  Men oftast är det inte nödvändigt heller!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #79 skrivet: 20 februari 2005, 20:40:45 »
Endast en fråga?

Är det praktiskt..?

Vi vill göra en anläggning så renodlad som möjlig.
enkelt att hantera. Ej för stora flöde, ej för grova rör etc.

Klart det är praktiskt och renodlat.
Så länge som du inte behöver ha olika framledningstemperaturer i olika delar av huset (och därmed shuntar) så finns inga problem med endast en cirk pump. Snarare skulle det vara svårare att justera med två (eller fler) cirk pumpar. Om du sänker hastigheten på en cirkpump så påverkas ju även den andra (om du inte använder cirk pumpar som själva styr hastigheten efter flöde). Jämför IVT installationerna med en cirk pump i VP med VB som strömmar genom en hålltank tillbaks till VP och sedan en andra pump som cirkulerar VB ut i huset.

Alternativt två olika stammar som försörjer över rep undervånging med VB, en cirk pump på varje stam. Om sedan värmebehovet är olika uppe och nere så måste pumparna justeras olika. Tillsätt sedan strypningen av radiatorer och golvvärme på detta så kan det nog snabbt bli en soppa som är svårjusterad. En hastighetsändring av den ena pumpen kan då påverka båda stammarna men med olika resultat.

Vad är för grova rör?
Själv kör jag 28mm rör, visst kostar kopplingarna och rören betydligt mer men du kan samtidigt transportera mer VB vatten till lägre motstånd för cirk pumpen. Om det sen ger en ekonomisk besparing vet jag inte (kanske på 50år eller nåt).
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #80 skrivet: 20 februari 2005, 22:21:56 »
PerF:

Det finns massor med anläggningar med yttre cirkpump, i alla fall IVT anläggningar utan acctank.
Det finns några enstaka Nibe som är kopplade så också.

Vi lär nog alldrig enas om huruvida den är nödvändig eller inte.

Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:

2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.

Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.

Eller ska man sätta ett golvvärmekoppel med cirkpump på varje plan? det blir ju fler cirkpumpar, och ska dom jobba mot stängd ventil när varmvattnet produceras?

Öppen för förslag ;)



Förslag: Starta en ny tråd för det du tar upp är en helt annan diskussion. Ditt scenario förutsätter att pumpens c-pump inte räcker till för att åstadkomma cirkulation.

Det jag argumenterar för är att det är slöseri att ha en extra cirkulationspump som drar runt vid VV-laddning bara för att  ha cirkulation.

Precis som Bertil säger, det finns för mycket c-pumpar här i världen som inte behövs.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!