Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LÃ¥gt deltaT över värmebärarkrets  (läst 23879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke

  • Gäst
Jocke
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2005, 19:38:37 »
Oväsentlig eller inte, anledningen till att IVT rekommenderar 7-10 graders differans över värmebäraren är att pumpen ska kunna ge 55gr max. framledning ( på HT:n är det 60gr. HT+ är det 65gr.)
En av anledningarna är att man just ska få så varmt tappvarmvatten som möjligt.

Lägre Delta medför att du inte kan nå dom temperaturerna utan att få högretur larm.
På en "standard" pump innebär det 48gr.
HT:n (sån som Grop har) ligger på 54gr. och HT+ ligger på 58gr.

Det handlar alltså om att pumpen ska kunna ge maximal temp och inte vad som är bäst för husets radiatorsystem.

Har man en bypass så kan man ha högre flöde över radiatorsystemet men lägre i pumpen.
Dock så verkar det som Grop:s bypass är felbyggd eftersom han knappt får nån skillnad på deltat när han sänker hastigheten på yttre cirkpumpen.
Oftast blir det kopplat så pumparna ligger i serie och sänker man den ena så kommer den andra pumpen forcera igenom med nästan bibehållet flöde.
Så då spelar det ingen roll hur man ställer den yttre eller inre pumpen, den pumpen med högst hastighet som "styr".

Det är därför som jag vill att han kolla deltat vid varmvattendrift.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #16 skrivet: 11 februari 2005, 20:07:21 »
Hej

Det låter som om ni är med på min linje. För att få hög temp på VV måste man ha högre diff vid VV laddning. Min inst vid 45 grader VV temp diff lagom med 8 grader.
vid 48 gr VV diff lagom med 5 grader. Högre igen begränsas till att VP ger max 55 grader ut.

Min laddn VV ger mig 52 grader VV med stopp VV laddning diff 4 grader och retur VP temp 50 grader. injust av VV laddn flöde med sep regl ventil. ( inprovas).

Större flöde blir aldrig vattnet som ni märkt med värme pumpen så hög temp, utan att VP löser på hög retur temp ( min inst max retur temp 52 gr)

Skiktning i tank ger högre temp i topp och det utnyttjas till att höja VV temp.

LÃ¥nga debatter under NIBE VV laddning.

MVH
Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #17 skrivet: 11 februari 2005, 20:37:26 »
Oväsentlig eller inte, anledningen till att IVT rekommenderar 7-10 graders differans över värmebäraren är att pumpen ska kunna ge 55gr max. framledning ( på HT:n är det 60gr. HT+ är det 65gr.)
En av anledningarna är att man just ska få så varmt tappvarmvatten som möjligt.

Lägre Delta medför att du inte kan nå dom temperaturerna utan att få högretur larm.
På en "standard" pump innebär det 48gr.
HT:n (sån som Grop har) ligger på 54gr. och HT+ ligger på 58gr.

Det handlar alltså om att pumpen ska kunna ge maximal temp och inte vad som är bäst för husets radiatorsystem.

Har man en bypass så kan man ha högre flöde över radiatorsystemet men lägre i pumpen.
Dock så verkar det som Grop:s bypass är felbyggd eftersom han knappt får nån skillnad på deltat när han sänker hastigheten på yttre cirkpumpen.
Oftast blir det kopplat så pumparna ligger i serie och sänker man den ena så kommer den andra pumpen forcera igenom med nästan bibehållet flöde.
Så då spelar det ingen roll hur man ställer den yttre eller inre pumpen, den pumpen med högst hastighet som "styr".

Det är därför som jag vill att han kolla deltat vid varmvattendrift.


OK, vi förutsätter att han inte har nån bypassledning (går den göra fel?), vad är viktigare, 52 eller 55 grader varmt tappvarmvatten, eller hög COP övrig tid. Kanske 90-95% av tiden.

Om det är så att han inte har nån bypassledning bör han sänka hastigheten på den externa cirkulationspumpen, då lär han få både varmt vattten och hög COP vid värmetillverkning.

Blev det bättre ;) ;D

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #18 skrivet: 12 februari 2005, 11:09:05 »
By-pass har jag monterad.

Jag sänkte värmebärarpumpen till läge 1, och därmed steg deltaT till 6,8-6,9 grC från tidigare 5,2 grC. Skillnad mellan VBin och retur från radiatorerna ligger på 0,4 grC ca. Men det är knappast några PT100-givare de kostat på i denna apparat, så jag antar att givarna har en "duktig" tolerans (+/-1 grC?). Därmed är mätonogranheten förmodligen så stor, att man inte kan dra några slutsatser av det man läser på displayen. Men diffen sjönk hursomhelst något.

Nu skriver IVT i sin manual att läge 1 skall undvikas. Varför?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #19 skrivet: 12 februari 2005, 12:29:08 »

Fabr tror jag är rädd att VP stoppar på hög temp/HP i VP kretsen. Därför vill de ha marginal. Deras rek att köra läge 2 Får var och en ta som de vill.

IVT SKRIVER I MANUAL TILL INSTALLATÖREN:

Citera
Det är också viktigt att flödet i värmesystemet överstiger flödet över VP. I annat fall går VP flöde via bypassen tillbaka till VP retur, vilket kan innebära att VP löser ut på hög retur. Flödet över värmesystemet skall vara så stort att hela radiatorn hålls varm för att på så sätt öka den värmeavgivande ytan. Därmed kan framledn temp. från VP hållas nere.

Rek diff pÃ¥ VP  varma sida 5-10 gr C.De norminella flöden ger en Diff 7 gr C vid drift fall +7/45 gr C.

Jag läser bara innantill.

MVH
Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Jocke

  • Gäst
Jocke
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #20 skrivet: 12 februari 2005, 14:27:14 »
By-pass har jag monterad.

Jag sänkte värmebärarpumpen till läge 1, och därmed steg deltaT till 6,8-6,9 grC från tidigare 5,2 grC. Skillnad mellan VBin och retur från radiatorerna ligger på 0,4 grC ca. Men det är knappast några PT100-givare de kostat på i denna apparat, så jag antar att givarna har en "duktig" tolerans (+/-1 grC?). Därmed är mätonogranheten förmodligen så stor, att man inte kan dra några slutsatser av det man läser på displayen. Men diffen sjönk hursomhelst något.

Nu skriver IVT i sin manual att läge 1 skall undvikas. Varför?

Gör dom?

Jag tycker inte heller om att ställa cirkpumparna på läge 1 pga. att dom kan "tjyvstanna" efter ett par år, dom blir lite väl klena helt enkelt.

Om är det som är IVT:s anledning vet jag inte.

Man kan prova att strypa lite på pumpkopplets ventiler istället, lite pilligt är det men det kan funka.

Rickard:

Ja, det går att göra bypassen fel och det är förbluffande många installatörer som gör fel.
Jag kan göra en skiss på hur det ska se ut, men det är bara det att jag är kass på ritprogram! ;) Sc:,h
Ã…terkommer om det.

Om det är viktigare med 55gr. än 52gr och högre Cop?
Tja, det är väl ett beslut man själv får ta.
För IVT:s del så handlar det väl om att leverera det man har specat.
Sen om husägaren själv vill prova med olika inställningar så är väl det ok, det tror jag inte IVT har synpunkter på det
för det lär ju knappast skada pumpen.


« Senast ändrad: 12 februari 2005, 14:52:53 av Jocke »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #21 skrivet: 12 februari 2005, 16:08:25 »
Citera
Oväsentlig eller inte, anledningen till att IVT rekommenderar 7-10 graders differans över värmebäraren är att pumpen ska kunna ge 55gr max. framledning ( på HT:n är det 60gr. HT+ är det 65gr.)
En av anledningarna är att man just ska få så varmt tappvarmvatten som möjligt.

Lägre Delta medför att du inte kan nå dom temperaturerna utan att få högretur larm.
På en "standard" pump innebär det 48gr.
HT:n (sån som Grop har) ligger på 54gr. och HT+ ligger på 58gr.

Jocke....     PÃ¥ Tex Thermia är inte max tillÃ¥ten returtemp aktiv vid vv produktion. returen nÃ¥r ju med inbyggd beredare 52-53 grader.  sÃ¥ torde det väl va även pÃ¥ IVT??
Sen ändrar man ju max tillåten returtemp i fabriksmenyn hos IVT.
Det är väl lika med den som med andra värmepumpar att det ska ställas in. Utifrån max tillåten framledning minus delta t.

Ex:: 5 graders delta t ger 55-5 = 50 max tillÃ¥ten returtemp   Eller hur!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Jocke

  • Gäst
Jocke
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #22 skrivet: 13 februari 2005, 09:27:16 »
Med inbyggd beredare så sitter givaren (gt9) innan beredarens retur så då lär det inte bli returlarm i alla fall på dom äldre.
Yttre beredare så är GT9 aktiv.

Ht pumparna startar på beredarens givare (GT3) och stannar på GT9 (precis innan högreturgräns).
Innan styrde GT3 helt o hållet med ett bör på 45gr och 5gr differans.

Jag tror inte att det är så poppis att man ändrar i skyddsfunktionerna i fabriksmenyn.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #23 skrivet: 13 februari 2005, 14:35:16 »
Hur lågt delta t är egentligen ett problem?

I sann flödesteologisk anda håller jag på att rensa systemet på ogynnsamma flödesförhållanden. Och efter senaste åtgärden (samt isolering av Vb-fram givaren) så blev det varmare innomhus, elåtgången är inte i stort förändrad åt något håll. Delta t är ca 6. 36 är vid 0, 33 bör, retur 30 vid stopp. I run off går fram ner till 30 efter 1 min. Det som ffa är förändrat och antagligen pga isolering en av givaren är gångtiden, som låg över 1 timme men nu gått ner under 55 min. Stopp tid 25-28 min vid 0 grader. Jag har integral på max och tid på max. Det finns en åtgärd till 12 radiatorer är uppdelade på 2 likastora kretsar med 22 mm rör som båda utgår från 35, dock har de gemensam retur på endast 22, som i sin tur tömmer sig i en 35a. Gör jag detta ökar flödet i denna del och således minskas delta t för värmebärare, eller? Är det verkligen ett problem?

Vill jag verkligen sänka returen så kan jag vrida upp mina garage element på fullt ös, men jag ser inte hur jag skall kunna tjäna på det.
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #24 skrivet: 13 februari 2005, 15:58:15 »
Citera
Jag tror inte att det är så poppis att man ändrar i skyddsfunktionerna i fabriksmenyn.

Nja hög retur ska väl alltid justeras det kan ju slå åt "andra" hållet också.... har du lågt flöde då kan ju delta t bli större än 7 grader då är det ju inte bra att tillåta 48 grader på returen... säg att man har 10 graders delta t om returen tillåts bli 48 grader då kan ju stigen nå 58 grader!!!
Thermia uppmanar alla att justera max returtemp. Ävn NIBE fastän där finns ett "automatiskt" läga.

Menar du att på IVT ska inte max retur justeras!!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Jocke

  • Gäst
Jocke
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #25 skrivet: 13 februari 2005, 19:47:50 »
Högretur larmet ska inte justeras.
Det kan ha gjorts i något undantagsfall.

Vb ut givaren ligger efter elpatronen och där tillåter man upp till 75gr. innan larm.
Det finns alltså ingen begränsning på 55gr. på IVT maskinerna, dock så löser ju HPpressostaten till slut.

Däremot så finns ett värmebärardelta larm numera, minns inte vad den är satt till dock.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #26 skrivet: 13 februari 2005, 20:05:44 »
Citera
Vb ut givaren ligger efter elpatronen och där tillåter man upp till 75gr. innan larm.
Det finns alltså ingen begränsning på 55gr. på IVT maskinerna, dock så löser ju HPpressostaten till slut.

Det är ju för att inte HP pressostaten ska lösa ut som man justerar max tillåten returtemp. Målet är ju att inte framledningen ska överstiga 55 grader.

IVT metod att styra delta t (flödet) sÃ¥ att 55 grader uppnÃ¥s lÃ¥ter bakvänt.   Logiskt borde det väl va bättre att göra som tex  NIBE o Thermia? Där SKALL ju max retur ställas in för att inte nÃ¥ HP´ns brytvärde...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #27 skrivet: 13 februari 2005, 20:27:03 »
Hej

Jag har Nibe Luft/vatten VP och VV med slingor i Ack tank 500L.

Nibe har jag pratat med  VP kan max ge 55 grader ut. Om det av någon anledning bli högre löser VP på HTemp . Vp stannar men startar autm. igen efter 6 min om man fortfarande har VV/Värmebehov. Samma gäller vid hög temp på retur VP (över max värde 52 gr)

Min inställning nu är med växling med växelventil efter VP program. VV laddning start 48 gr
stopp 53 gr.

Nu arbetar VP efter att komma upp till inst VV temperaturer. Om man vill högre än det vid XVV som kan vara 60 grader. måste El gå in och arbeta upp temp.

Diff. temp justeras vid VV laddning med sep reglerventil så jag har max 8 grader vid 45 grader VP fram Temp. När man närmar sig slut temp minskar DIFF TEMP. Vid stop VV laddning 53 grader har diffen minskat till 3 grader pga max VP temp är 55 grader.

VP retur temp max 52 grader.

Jag tror  mig veta att 55 grader är samma för alla VP obroende av fabrikat.

Ställ emellertid ej för hög diff vid VVL 45 gr. Det fås om flödet är för litet. Då löser VP ut på HP larm och man måste manuellt återställa larmet.


Hoppas detta klargör för er.

MVH
Janne
« Senast ändrad: 13 februari 2005, 21:24:20 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

admin

  • Gäst
admin
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #28 skrivet: 13 februari 2005, 20:34:19 »
Citera
Jag tror  mig veta att 55 grader är samma för alla VP obroende av fabrikat.

Det är inte samma för alla fabrikat. Det beror på vilket köldmedium som används och hur väl dimensionerade värmeväxlare som sitter i maskinen.


Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Lågt deltaT över värmebärarkrets
« Svar #29 skrivet: 13 februari 2005, 20:53:04 »
Citera
Jag tror mig veta att 55 grader är samma för alla VP obroende av fabrikat.

Det är inte samma för alla fabrikat. Det beror på vilket köldmedium som används och hur väl dimensionerade värmeväxlare som sitter i maskinen.



Tack för upplysningen. Vilka typer och fabrikat har annat köldmedel än NIbe Luft/vatten.
kan man även få vilket köldmedel de har i såfall och varför.

MVH
Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!