Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Svartlistning  (läst 10318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Svartlistning
« skrivet: 31 januari 2005, 18:10:23 »
Det verkar som om det finns en och annan som är missnöjd med sin leverantörs insats för enskild konsument. Det kanske är dags att Richard inför en rubrik som heter SVARTLISTNING eller liknande. Ett forum som detta har en bra genomslagskraft och ger oss konsumenter en möjlighet att hjälpa varandra att få bort oseriösa ÅF. 8)
Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
SV: Svartlistning
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2005, 18:21:55 »
Det verkar som om det finns en och annan som är missnöjd med sin leverantörs insats för enskild konsument. Det kanske är dags att Richard inför en rubrik som heter SVARTLISTNING eller liknande. Ett forum som detta har en bra genomslagskraft och ger oss konsumenter en möjlighet att hjälpa varandra att få bort oseriösa ÅF. 8)

Problemet med en sån lista är ju att verfiera om det är installatören eller kunden som har haft fel.
Det finns ju som bekant alltid två verisioner och hänga ut en oskyldig installatör och förstöra för den vore ju inte bra.
Detta forum har ju som du själv påpekar bra genomslagskraft.
Ibland räcker det med att personkemin inte går ihop för att man skall uppleva att allt blev skit.

Vad man däremot kan tänka sig är en tavla som heter "Referenser på min tilltänkta installatör" (eller liknande) där man kan ställa frågan:

Är det någon som har anlitat Företaget AB som värmepumpsinstallatör?

Om man då har utnyttjat Företaget AB och vill hjälpa till så skickar man ett privat meddelande och berättar hur det gick.
Företaget ifråga hängs inte ut offentligt.

/Thomas

Utloggad NY

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svartlistning
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2005, 18:52:36 »
La nog det här under fel rubrik, men... ::)


Citera
Problemet med en sån lista är ju att verfiera om det är installatören eller kunden som har haft fel.
Det finns ju som bekant alltid två verisioner och hänga ut en oskyldig installatör och förstöra för den vore ju inte bra.

Japp, håller med om ditt resongemang.

Men till syvene och sist så har ju kunden alltid rätt och känner konsumenten att man inte är nöjd så har ju faktiskt ÅF gjort ett dåligt jobb! Antingen så har man lovat för mycket eller gjort något som inte svarat upp mot kundens förväntningar, konsumentens förväntningar bygger ju på vad ÅF lovat i sin införsäljning och dennes åtaganden. Som enskild konsument om man läser forumet så har man ju inte en chans efter en installation. Då gäller det ju att om någon upplevt att ÅF inte levde upp till förväntningarna så kanske det behövs varningstrianglar.

Det känns som om det är dags att införa lite realistiska tendenser i djungeln av värmepumpsÅF som utlovar både det ena och andra utan att egentligen ha konsumentens bästa för ögonen. VP-ÅF kan ju faktiskt leva på att det går långt mellan varven mellan inköpen vilket gör att man i stort sett kan göra som man vill och inte behöver tänka på att man skall sälja till samma kund nästa år igen.

Men visst,  det är ett tveeggat svärd och din variant med rekommenderade Ã…F skulle kunna vara en väg. ;)

Annars fÃ¥r vi väl tipsa Sverker  ;D
Toshiba RAS 10 JkVP-E + Kronspis med fläkt samt direktverkande el. 180 m2 1.5 planshus med 25 m2 källare i Norrköping.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Svartlistning
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2005, 19:14:19 »
hej...
joo gör en tavla där folk får skriva om bra installatörer/försäljare i stället
då hittar man dom lättare,och slipper dom dåliga som automatiskt inte kommer med..

Utloggad runte

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BodenomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svartlistning
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2005, 20:11:39 »
hej...
joo gör en tavla där folk får skriva om bra installatörer/försäljare i stället
då hittar man dom lättare,och slipper dom dåliga som automatiskt inte kommer med..

Mja..... den bästa installatören kanske aldrig blivit tillfrågad
/runte
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
SV: Svartlistning
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2005, 20:25:55 »
La nog det här under fel rubrik, men... ::)


Citera
Problemet med en sån lista är ju att verfiera om det är installatören eller kunden som har haft fel.
Det finns ju som bekant alltid två verisioner och hänga ut en oskyldig installatör och förstöra för den vore ju inte bra.

Japp, håller med om ditt resongemang.

Men till syvene och sist så har ju kunden alltid rätt och känner konsumenten att man inte är nöjd så har ju faktiskt ÅF gjort ett dåligt jobb! Antingen så har man lovat för mycket eller gjort något som inte svarat upp mot kundens förväntningar, konsumentens förväntningar bygger ju på vad ÅF lovat i sin införsäljning och dennes åtaganden. Som enskild konsument om man läser forumet så har man ju inte en chans efter en installation. Då gäller det ju att om någon upplevt att ÅF inte levde upp till förväntningarna så kanske det behövs varningstrianglar.

Det känns som om det är dags att införa lite realistiska tendenser i djungeln av värmepumpsÅF som utlovar både det ena och andra utan att egentligen ha konsumentens bästa för ögonen. VP-ÅF kan ju faktiskt leva på att det går långt mellan varven mellan inköpen vilket gör att man i stort sett kan göra som man vill och inte behöver tänka på att man skall sälja till samma kund nästa år igen.

Men visst,  det är ett tveeggat svärd och din variant med rekommenderade Ã…F skulle kunna vara en väg. ;)

Annars fÃ¥r vi väl tipsa Sverker  ;D

Jag kan berätta att det finns lika många kunder som suger ut all must ur installatören som ska ha, ska ha, ska ha och ska ha som det finns installatörer som inte fullföljer sina åtagende och gör ett dåligt jobb. Ointresserade kunder som inte har en aning om vad de beställer och tyvärr går det inte att specifiera allt i en offert.
Som sagt, som rumpan, två-delat!

Men......... det var inte detta det här skulle handla om utan något bra sätt att rekommendera installatörer.
En rekommenderad ÅF-lista skulle nog dessvärre bli kass även den. Om vi lägger upp en lista med att "Pelles Pumperi" är godkända så kan du ge dig på att någon post efter är liknande: "Pelles Pumperi är kass, glömde flexslangarna!"

Allt måste nog ske i Privata meddelanden till de som frågar, då kommer den medlemen få svar från de som tyckte de var bra och de som tyckte de var dåliga. Man kan även skicka ett meddelande tillbaka och fråga vad som var bra eller vad som var dåligt.

På så sätt hängs ingen ut på forumet och ingen favoriseras, det sista vi vill är att vårt fina forum blir någon slags spyhink för missnöjda kunder för av någon anledning tycker vi svenskar (generellt) om att berätta när någon gjort något dåligt. Tyvärr.

För att bli riktigt smetig:
Det är plättlätt att säga Jag hatar dig men svårt att säga Jag älskar dig! När sa du senast till din fru/man att du älskar henne!? (Undertecknad skall förövrigt göra det ikväll för det var ju faktiskt ett tag sedan.....)

Vi får se vad chefen säger.......

/Thomas

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Svartlistning
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2005, 20:33:47 »
hej...
joo gör en tavla där folk får skriva om bra installatörer/försäljare i stället
då hittar man dom lättare,och slipper dom dåliga som automatiskt inte kommer med..

Å andra sidan finns det små installatörer som gör ett jättebra jobb som kanske inte skulle komma med för dom gör bara en installation per månad.

Jämför en tänkt "Bra installatör" lista med "Omröstning vad har du för värmepump i pannrummet" http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,62.0.html. Hur representativ är den för verkligheten? Den speglar inte marknaden totalt utan möjligen forumets medlemmar.

Precis samma skulle det vara med "Vita Listan".

Är du inte med på listan har du med automatik inte gjort ett bra jobb.
Vem avgör vad dom är ett bra jobb? I många fall är det kanske inte ens den som får berömmet som har förtjänat det (och omvänt).

I Stockholmstrakten finns rätt många som säljer värmepumpar som "totalentreprenad" (gillar inte ordet). Få av dom firmorna har egna borrare, dom kanske inte ens har en egen rörpulare/elektriker utan i sin tur lejer in underentreprenörer för att göra jobbet. I ena fallet får kunde Rörgängaren AB som installerar, den andra kunde får AB Krök och Böj. Ingen av kunderna vet vem som installerar och ska väl inte heller bry sig.
Men vem ska dom betygsätta? Dom som faktiskt gjorde jobbet eller han som sålde prylarna med installation.

Sen kommer ju frågan om vem som har gjort fel. "Jag fick inte besparingen som du lovade". Varför blev det så? Jag tror många underskattar sina värmekostnader rent generellt. Eller av okunskap ger installatören fel eller missvisande uppgifter vilket gör att beräkningarna visar fel.

Sen är det säkerligen så att installatören när han räknar vet att flera konkurenter räknar och att han då "medvetet" väljer en klenare lösning för att få affären. Här har konkurensen blivit felaktig tycker jag. Istället för att minska marginalen på jobbet behåller man marginalen men säljer en klenare och därmed billigare produkt.

Om då både kundens underskattning och leverantörens gnidighet sammanfaller blir det helt fel. Men vems är felet? Kunden skyller på installatören och installatören skyller på kunden. Jag skulle nog hålla på att det är installatörens fel, han borde väl förstått att 250m2 villan inte kan klara sig på 10MWh i uppvärmning. Men om han ställde frågan: "Har du bara 10MWh i uppvärmningskostndad" och kunden svarar "JA" vems är felet då? Och hur bevisar man det?

Min ståndpunkt är iaf: Kan man inte komma överens med installatören så får man väl stämma honom i domstol eller gå till Sveps skiljenämnd eller nåt.

Blev mycket längre än vad jag tänkt men kunde inte lÃ¥ta bli (fick ju inte skriva nÃ¥got igÃ¥r)   :D

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Svartlistning
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2005, 23:20:47 »
Ta referenser gott folk, sen ska ni fullfölja ring kolla luska... inte köper ni väl en beg. bil av en "målvakt" då sitter man ju med "svarte petter". Kolla upp kan iofs va enklare om man bor i glest bebyggda trakter, här sprids rykten snabbt om nån inte sköter sig.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Svartlistning
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2005, 12:07:04 »
Ta referenser gott folk, sen ska ni fullfölja ring kolla luska...

Och inte ens det gäller alla gånger. Min borrare "försvann spålöst". Kanske något för "Efterlyst"

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Svartlistning
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2005, 12:52:55 »
jag lider med dig inge kul när man är sÃ¥ nära    :o :'(..... Hoppas det fixar sig till slut, den som vänta pÃ¥ nÃ¥t gott...   ;)   Jag sÃ¥g du hade nÃ¥n pÃ¥ kroken för slangpaketet...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Svartlistning
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2005, 13:22:05 »
Jorå en har nappat på kroken.

Blir tom lite billigare än det ursprunliga priset. Får väl ta mellanskillnaden som lite kompensation för elförbrukningen jag haft

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svartlistning
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2005, 19:14:50 »
Alla  gör väl  en slutbesiktning , eller någon slags besiktning efter det att jobbet är klart.Den måste dokumenteras.
Gör man inte det, får man skylla sig själv.
Det är mycket enkelt att hänga ut sådan protokoll eller avskrift av protokollet på webbsidan, inklusive installatörens namn.
Jag förmodar att ingen anser att sådan handling skall vara hemligstämplad.
Slutsatser får läsarna dra själva och man slipper ifrån anklagelsen att man har handlat fel.
Vill man vara riktig "hård" får man tillägga:  Orsäkta , Herr installatör att  jag  har inte blivit nöjd.
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

admin

  • Gäst
admin
SV: Svartlistning
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2005, 00:57:48 »
Karel, jag har full förståelse för dina synpunkter, problemet i dagens läge är dock att "vem som helst" kan göra ett protokoll på utfört värv, vilket inte på något sätt har att göra med nämnda eller antagna, utförda värrv.

Jag vill inte att detta forum skall bli någon form av megafon för de som inte är nöjda, trots att jag förstår att det finns många sådana, på bekostnad av det oberoende som jag anser att detta forum besitter.

Om vi skulle börja källkontrollera alla beskyllelser skulle det inte gå, så enkelt är det!

Hoppas att du förstår min syn på saken.

Tilläggas kan att de flesta beskyllelser och beröm kommer från gäster eller "nykomlingar", vilket ytterligare vederlägger mina farhågor...

Verkligheten kan numera "tillverkas" så som man anser den passa den verksamhet man bedriver/stödjer.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Svartlistning
« Svar #13 skrivet: 09 november 2005, 12:36:11 »
PÃ¥  internetsajten "Tradera" kan men ge omdöme om en säljare.
Något liknande borde finnas här.
Om 35 personer tycker att en installatör är dålig så kan dom inte ha fel.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svartlistning
« Svar #14 skrivet: 09 november 2005, 13:36:29 »
I tradera så godkänner man detta förfarande i och med att man säljer en vara via dem.

De tiotusentals? säljare och installatörer som finns i värmepumpsbranschen har inte slutit något avtal med värmepumpsforum som tillåter forumet att införa en betygs-sättning av olika företag.

Jag har dessutom varken tideller lust att hålla på med nån sån typ av utveckling av forumet.

35 "personer" kan ha fel, Speciellt om de 35 recensionerna skrivs av samma person.

Ett dilemma som jag dras med är att jag tar väldigt lätt på kraven för att bli medlem, t.ex. så har gäster nästan full tillgång till forumet, både för att läsa och skriva inlägg. Detta medför att kraven på mig och forumets moderatorer för att hålla forumet rent från smygreklam och falsk marknadsföring ökar.
Vi har inte tillgång till personnummer, namn eller giltig e-postadressa på måga av de som skriver inlägg i forumet.

Vi har gjort den medömningen att forumet har mer att vinna på att så många som möjligt har tillgång till den information som finns här, även de som aldrig skulle kunna tänka sig att lämna ut namn, nummer eller sin e-post-adress över internet.

Kanske får vi ändra på detta framöver, men som det känns i dagsläget så tycker jag att i princip fri tillgång till formet är att föredra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hastse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svartlistning
« Svar #15 skrivet: 09 november 2005, 14:10:28 »
Man måste vara medveten om att en installatör som är kass för mej mycket väl kan vara bra för någon annan, installatören som kan byta oljepanna till VP med eltillskott i 70tals kedjehus kanske inte fixar gamla hus med platsbrist och dockning till befintliga pannor! Jag har nu inför byte av pump varit i kontakt med flera installatörer, någon har jag kunnat mer än bara genom att i förväg ha läst material från leverantören, trotts detta har de bästa vitsord från bekanta, men jag är inte övertygad om att de reder ut problem som kan uppstå med driften i vårat gamla hus. Det bästa är att be om referenser på liknande installationer, och kan de inte ge det så vet man...
/Hans

Utloggad Bagus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svartlistning
« Svar #16 skrivet: 09 november 2005, 15:07:32 »
Jag kan verifiera att det kan bli svårt att göra en sk Svart eller Vit lista.

I mitt fall köpte jag av en SVEP certifierad firma som fanns på tillverkarens hemsida. Hade flera möten med installatör innan installationen.

Sedan bytte företaget ägare och anlitade en elektriker som inte installerat en dylik pump tidigare.

Vad var rätt och vad var fel? Skall leverantören "nollställas" när man byter ägare? Skall man gå på "personnivå"? Eller ej köpa "paket", dvs ta referens av varje delmoment?

En installatör, som vi inte valde var ISO ceritifierad för all delmoment och visade hela processen. Det hade varit intressant att se hur de hade löst hela "projektet". (Tyvärr sålde de inte det märke vi ville ha - men det hade kanske gått lika bra med det fabrikatet.)

Min åsikt är nog att tillverkarna skall vara mer aktiva och kolla upp vilka de rekommenderar och t o m följa upp ett antal installationer - ev "badwill" faller ju lite på dem också... Problemet är att de jagar marknadandelar och att kunden inte kommer att göra något återköp de närmaste åren.
Stockholm, 2 plan á 100m2 + hel källare + oinredd vind. Byggår 1928, ingen extra isolering. Nibe 1115-10kW + VPA 300/200. Driftstart 2 sept 2005. (Tidigare elpanna 15,75kW - Årstal 44 500 kWh inkl hushållsel, nu ca 18 000 kWh)

Fritidshus med Luft/Luft. En vinter med underbart klimat. Bättre utnyttjande av huset. Nu plan på L/L till garaget.

Fritidshus2; torp från sent 1800 tal, ca 80m2, vattenburen värme. Behöver ny LVVP snarast! Nöd elpanna just nu, ingen statistik från tidigare.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Svartlistning
« Svar #17 skrivet: 21 november 2005, 22:09:38 »
Tycker detta kommer upp med jämna mellanrum, men det är Rickard
som äger forumet som sätter reglerna, bara att gilla läget eller skaffa
ett eget forum.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svartlistning
« Svar #18 skrivet: 21 november 2005, 23:59:35 »
När så mycket pengar står på spel kan det vara förödande för ett litet företag att få kritik i ett forum som detta.

Om kritiken är berättigad kan det väl vara bra, men om det är konkurenten tvärs över gatan som lägger in kritiken under falskt namn så är det fruktansvärt.

Dessutom finns det faktiskt vissa individer (gnällspikar) som alltid hamnar i bråk med allt och alla som de kommer i kontakt med, Leverantörerna kan vara hur bra som helst, men om kunden är "knäpp" kan de ändå hamna på svarta listan...

Som sagt var, det finns en svart lista redan (råd&rön), där offentliggörs vad jag vet bara företag som fällts i allmänna reklamationsnämnden och vägrat följa deras råd om ersättning till den drabbade. Jag skulle inte nöja mig med mindre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Svartlistning
« Svar #19 skrivet: 20 december 2005, 20:09:49 »
Ja du Rickard, du har alla padlarna i vattnet du. Instämmer helt i dina åsikter. Det finns så mycket att hämta på detta forum, så att de som står i begrepp att anlita någon lätt skulle kunna genomskåda en oseriös installatör etc. Att utbyta erfarenheter beträffande olika fabrikat samt ge tips och råd är däremot en välgärning. Lite brainstorm och lustigheter är heller aldrig fel.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Svartlistning
« Svar #20 skrivet: 21 december 2005, 15:48:19 »
Rickard: Instiktsfullt och klokt resonerat.
Det där med ständiga gnällspikar kan jag bekräfta. Talade häromdagen med en rätt hög chef inom posten som fått ett kundfall eskallerat till sig.
Det gällde ett överpris på ett porto (några futtiga 10:or) som en man bara SKULLE ha tillbaka. Vanliga kundtjänst kunde inte hantera detta utan det gick vidare.

Min bekante sa: "När jag pratat med kunden i 10 sekunder insåg jag att han var en högt skolad och verbal pensionär med all tid i världen att tjata och driva frågan vidare i oändlighet. Det var som en sport för honom. Jag sparade mycket pengar genom att direkt säga att han får kompensation, fast han hade fel"

Med risk för att vara överkritisk mot allt och alla sÃ¥; Vem skriver betyg pÃ¥ produkter och tjänster? Vem lägger glasbitar i vissa matvarumärken? Är dom som gör virus och antivirusprogram till datorer samma personer? o s v... Världen är inte vad den ser ut att vara  :-\




Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Svartlistning
« Svar #21 skrivet: 21 december 2005, 17:01:27 »
Brandmän som själv tuttar pÃ¥  >:( listan kan nog göras lÃ¥ng...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Svartlistning
« Svar #22 skrivet: 21 december 2005, 20:24:14 »
Nä, det ska mycke till för att göra skit för nån, det borde väl vara fabrikörernas sak att sålla bland sina återförsäljare,eller ge utbildning. idel felmontage måste ju av konsument uppfattas som att fabrikatet är dåligt med sjunkande försäljningssiffror som följd.
Ha en trevlig jul och ett gott nytt år!
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!