Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 11 maj 2013, 08:44:41 »

Långt över förväntan bra gick det. Vet inte hur många som sa till mig att "det är kompressorn som är slut, bara att köpa ny kylmodul".
Tack vare kunnigt folk här på forumet och väldigt hjälpsamma, så blev jag inte ruinerad i onödan. Taaaack som f_n alla!  :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 maj 2013, 09:01:20 »

Bra jobbat.  tummenupp
Det är stor risk att en reparatör bytt ut kompressorpaketet (och sen kontaktorn när felet visade sig kvarstå) i din värmepump om du köpt tjänsten, men nu gick ju allt precis så bra som det borde.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 08 maj 2013, 19:35:33 »

Har nu bytt kontaktor (den innan kompressor) och pumpen går som en klocka nu. Ett stort, stort tack alla som hjälpte en fattiglapp i nöd. Ska unna mig ett glas singelmalt ikväll, kanske två.  :)
Skrivet av: hplp
« skrivet: 07 maj 2013, 09:10:23 »

Fast start-kontaktorn har ju inte direkt någon besvärlig uppgift, så den slits ju inte alls som drifts-kontaktorn.

Om man ändå byter motorskydd, så byt till ett elektroniskt som detekterar fasbortfall mycket snabbare och tillförlitligare.
Det är sant, kanske onödiga hundralappar i utlägg. En kontaktor kostar väl ca 400kr, kan ju bli något annat läskigt gott för den pengen.  tummenupp
Efter att läst en gång till, anar jag att motorskyddet är ok. Så egentligen behövs ju bara en kontaktor.
Då blir det ännu mer dricka  ;) Utgår man från vad TS var rädd för i början, kompressorhaveri, då kan det bli en riktig fest av alla sparade slantar. 8)
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 07 maj 2013, 06:27:40 »

Jag ska beställa, stort tack alla för eran hjälp och för erat tålamod.
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 07 maj 2013, 05:12:06 »

Fast start-kontaktorn har ju inte direkt någon besvärlig uppgift, så den slits ju inte alls som drifts-kontaktorn.

Om man ändå byter motorskydd, så byt till ett elektroniskt som detekterar fasbortfall mycket snabbare och tillförlitligare. 
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 maj 2013, 23:24:07 »

Ja, då är kontaktorn trasig, om du har fullt på inkommande. Kanske läge att byta båda kontaktorerna när du ändå håller på.
Men som svenske kocken antyder, motorskyddet kan också vara kass, det borde brutit direkt.
Om du börjar med att byta kontaktorerna och ansluter endast två av ledarna till kompressorn så skall motorskyddet bryta om du försöker starta.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 06 maj 2013, 22:29:31 »

Det verkar som kontakttorn och/eller motorskyddet gått sönder, (om du sätter näsan intill så kommer du troligen att känna en frän lukt). Du får köpa nytt, det är inte så noga med fabrikat bara det är rätt värden. Det står på kontakttor och motorskydd.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 06 maj 2013, 22:18:03 »

Nu har jag mätt enligt Svenske kockens beskrivning, alltså mellan dem 3 utgående på kontaktorn innan kompressor. När kontaktorn "drar" eller slår till och kompressorn är urkopplad. Kallar utgångarna 123 (tror dem heter 246), mellan 1 och 2 har jag ca 30 volt, mellan 1 och 3 har jag 398 volt och mellan 2 och 3 har jag ca 30 volt. Känns som att det är den kontaktorn som är trasig, eller? Ingående på samma kontaktor har jag 398 volt mellan alla tre anslutningar. Är det rätt uppfattat av mig?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 maj 2013, 12:35:04 »

Koppla bort dom ledningarna som går från kontakttorn till kompressor. Starta pumpen så att kontakttorn drar och mät så att du har 400 volt mellan dom 3 utgående anslutningarna efter motorskyddet.
Gör som beskrivs av svenske kocken, alternativt mäter du som Rickard skriver, mellan fas och jord. Det garanterar dock inte att motorskyddet är helt, vet inte om det finns ett helt säkert sätt att mäta fram det, blecken kan ha koksat, bränt fast, mekanismen kan fallera av olika anledningar, felet kanske bara kommer vid hög strömstyrka o.s.v.
En fuling är att koppla förbi motorskyddet och se vad som händer, men bara en kort tid för samtidigt tar man bort hp-vaktens funktion.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 maj 2013, 11:14:23 »

Annars är ju ett bra sätt att felsöka att mäta spänningen mellan jord och en fas (åt gången)
Påverka manuellt kontaktorn så att kompressorn börjar brumma (Bara precis så länge att du hinner mäta).
Om du inte har ca 240 V (lika på alla tre) när kompressorn går så uppstår spänningsfall i säkringar, plintar, mjukstart, kontaktor eller motorskydd när anläggningen belastas av kompressorn.
När jag hade en loppa på en av huvudsäkringarna mätte jag upp så långt som 80 V på en av faserna när kompressorn startade.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 06 maj 2013, 11:09:05 »

Sitter på jobbet nu, men ska kolla vidare när jag kommer hem. Hur kan man kontrollera om motorskyddet är helt eller defekt? Går det att mäta på något enkelt sätt?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 maj 2013, 10:28:07 »

Hördes bara ett svagt brum från kompressorn saknas förmodligen matning på en fas, eller att en lindning är sönder,men det hade du kollat. Om så är fallet borde motorskyddet löst. Det är kanske i motorskyddet problemet ligger.
Har pumpen några år på nacken skulle jag inte tveka byta kontaktorer och motorskydd, de är inte så hemskt dyra och man kan göra det själv. Huvudsaken är att man bryter strömmen, (=plocka säkringarna ), samt att man håller ordning på sladdarna och ser till att de sitter ordentligt efter installationen.
Har du förresten känt på alla ledarna så de sitter fast? Ingen tråd som glappar?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 06 maj 2013, 00:23:16 »

 tummenupp
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 05 maj 2013, 22:56:24 »

Jaha, det är 400v mellan faserna alltså. Ser ut så här:
startkontaktor-->motorskydd-->driftkontaktor-->kompressor, ingående faser heter 1-3-5 och utgående 2-4-6. Då ska jag alltså mäta mellan 2-4-6 på motorskyddet med driftkontaktorn urkopplad? Eller ska jag koppla ur utgående kablar på driftkontaktorn och mäta där mellan 2-4-6 när kontaktorn "drar"?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 maj 2013, 22:48:11 »

Det är tre ledningar på "undersidan" av motorskyddet som går till kompressorn dom ska du lossa (och hålla koll på så att du kan lägga tillbaka dom senare) det är mellan dom tre skruvar som ledningarna är anslutna till som du ska ha 400V. Oavsett vilka skruvar du mäter mellan ska det vara 400 V (det kan skilja några enstaka Volt).
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 05 maj 2013, 22:42:15 »

Okej, det får bli imorgon. Nu är jag (som du säkert redan vet) ingen elektriker. Men exakt hur ska jag mäta? Efter motorskyddet och innan kontaktorn, 3 anslutningar. Alltså röd sticka på en utgående från motorskydd och den svarta på jord, eller? Eller mellan vilka punkter ska jag få fram 400 volt? Uppskattar verkligen din hjälp och ditt tålamod.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 maj 2013, 22:18:32 »

Koppla bort dom ledningarna som går från kontakttorn till kompressor. Starta pumpen så att kontakttorn drar och mät så att du har 400 volt mellan dom 3 utgående anslutningarna efter motorskyddet.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 05 maj 2013, 21:56:46 »

Ingen säkring gick, men när jag tvångskörde så slog den andra kontaktorn ifrån och blinkade HP/MS Larm. Jag tror inte att kompressorn går ordentligt, man hör ett svagt brummande men jag är ganska säker på att kompressorn lät högre när den funkade bra. Känns som att det blir en dyr historia.  :(
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 maj 2013, 21:36:42 »

Då är det troligen inget fel på dom. För att kolla om felet sitter efter kontakttorn för kompressorn kan du koppla bort manövern (tex A1) från kontakttorn och sedan slå på strömmen. Går säkringen nu sitter felet inte i kompressorn, håller säkringen kan du ta en skruvmejsel och trycka in kontakttorn (tvångsköra) en liten stund (10 -15 sek) startar kompressorn är den ok, ryker säkringen är den trasig. Det är ett lite "grovt"sätt att kolla kompressorn men ganska effektivt. a:gl
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 05 maj 2013, 20:05:32 »

Jag har 0,47 k ohm, säger det något?
Mäter jag på startkontaktorn (den som sitter innan motorskyddet) så har jag där 0,52 k ohm.
Och kontaktorerna ser identiska ut
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 maj 2013, 19:57:41 »

Bara A1 och A2
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 05 maj 2013, 19:52:10 »

Måste jag koppla loss alla kablar, eller räcker det med dem som går in i A1 och A2?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 maj 2013, 19:46:40 »

Mät mellan A1 och A2 på kontaktor koppla först bort anslutningen. Då mäter du spolen, motståndet ska va ca 1,5 k ohm.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 05 maj 2013, 19:38:38 »

Någon som vet hur man kontrollerar kontaktorn?
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 05 maj 2013, 18:46:14 »

2,6 ohm mellan alla faser, alltså samma motstånd. Vad menas med oändligt? Mellan fas och jord får jag uppåt 3.xxxx M ohm, känns som "oändligt".
Kontaktorn som startar kompressorn är frånslagen så det innebär väl att det är spänningslöst? Hur mäter jag kontaktorn?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 maj 2013, 18:33:31 »

Det kan gå att mäta om du mäter mellan fas och jord där ska motståndet i princip vara oändligt. Sedan kan du mäta över lindningarna (mellan faserna) där ska du ha mycket nära samma motstånd oavsett vilken "fas" du mäter över. Det här ska du naturligtvis mäta sedan du gjort pumpen spänningslös, och sett till att det endast är motorn som du mäter mot. Men först tycker jag att du ska kontrollera kontaktorn som startar pumpen, det är inte ovanligt att spolarna i dom "brinner". Det brukar man kunna se och lukta sig till och även mäta.
Det är inte säkert att motorskyddet hinner med.
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 05 maj 2013, 18:32:38 »

Ett litet tillägg. Förut löste motorskyddet, varför gör det inte det nu? Borde väl lösa innan säkringen går, eller?
Skrivet av: Sverkele
« skrivet: 05 maj 2013, 18:09:23 »

Har en Nibe fighter 1210 (7kw) som har börjat bråka med mig. Det började med att jag fick Hp/Ms-Larm. Gjorde då rent smutsfilter och cirkulationspump, "öppnade" termostater och luftade systemet. Fortfarande samma larm. Slog på EP-Drift och åkte bort på en kort semester till London. Nu hemkommen och provar "vanlig" drift, då går en huvudsäkring 16A ute i proppskåpet. Misstänker att kompressorn är gången, men kan jag på något sätt fastställa att kompressorn är död? Går det att mäta med en Fluke (23) Multimeter? Inga tecken på att kompressorn har gått varm.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!