Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja ett rör eller tvÃ¥rörssystem vid stor ombyggnad?  (läst 6956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christer83

  • Amatörproffs
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Strax norr om Gbg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör med flera husbyggen bakom sig
Ägaren till rörfirman var här och tittade och sedan tyckte han att jag skulle dra 2st 20 alupex på varje långsida och sedan skarva i bjälklaget och 16 alupex upp till varje radiator. När sedan dennes anställda var här och byggde om pannrummet sa det att de bara gör ett rörssystem i vanliga småhus. De tycke tre slingor med 16 pex rir var både billigare och enklare att dra och inte behöva 12st dolda T-rör i bjälklaget. Så hur skall jag göra???

Har idag nybyggd undervåning med golvvärme och överdelen är ett flyttat hus från 1978 med tunna element och tidigare oljeeldat. Idag finns luft-vatten pump installerat sedan några år tillbaka.
Det är redan klart att de blir nya radiatorer och nya värmerör.
Det är tre sovrum á 10-12m2+ vardagsrum 23m2 och i köket 27m2. I köket får det bara plats med en stor radiator K22 180x50.
Vad tycker ni? Och hur skall jag fördela det?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
verkar som ägaren har hyffsad koll..
ett 20 pex rör tar du ut 2500 watt ur    sÃ¥ 2 slinger blir 5000 watt i 10 ° delta   ( 55-45) 
om effekten blir jämt fördelad.
3 st 16 slinger är dryga 800 watt st ...under samma dimensionering . nono.

Hade det vart jag som gjort det , ca 85 m2  med en gammal stomme frÃ¥n 78 ,,
22 cu/ 25 pex  frÃ¥n pannan till fördelningen där du delar det till dom jäms gÃ¥ende slingorna ,  har du mer effekt utag pÃ¥ en slingan fortsätt med 25 pex tills du har ca 2500 watt kvar att belasta röret med ..
dÃ¥ fÃ¥r du ett ljudlöst väl fungerande värme system 
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tvårörsystem, tveklöst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tvårörs-system ger flera fördelar trots att det är lite dyrare
Men jag förstår inte varför någon lägger rör med skarvar i bjälklaget i dag? Finns bättre...
Och har du källare under som du håller varm så dit med rören i taket, som ex
Dock, varför inte golv-värme nere också?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Christer83

  • Amatörproffs
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Strax norr om Gbg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör med flera husbyggen bakom sig
Hej, Tack för svaren!
Ingen källare, men undervåningen är gjuten platta med golvärme och murat lecablock, sedan har de lyft upp ett prefab hultsfredshus från 1978 uppepå. Så jag kommer dra värmerören i glesen, då det sitter dubbelt med gles (ny+gammal under) så det är inga problem med platsen. Sedan dra 16 alupex med mjuka böjar upp till varje radiator. Ska sätta gipsplank i taket sedan, så hur skall jag göra för att inte få dolda skarvar?? Vill inte ha det synligt i taket såklart.
De har semesterstängt i en månad och tyckte jag kunde fixa detta under tiden, så kopplar de in och monterar radiatorerna efter semestern.
Får det till effektbehov på 8150w, (35 eller 40w/m3 vid en eller två ytterväggar). Fast behövs så mycket när det är på ovanvåningen? Golvvärmen nerifrån stiger ju?
Sedan undrar jag i vardagsrummet på 25m3 tänkte jag sätta ett C22 160x60 på 2686w under fönstren bredvid altandörren och inte ha något på gaveln under de lilla fönstret. Funkar det? En radiator mindre och slipper dra 7m rör dit bort. Eller är de dumsnålt och inte dela upp effekten på två mindre radiatorer?

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Jag bor i ett hus från -74 med ett ettrörsystem och jag önskade att det vore ett tvårörssytem i stället. Jag har alltid problem med att få rätt temperatur i "sista rummet" på slingan.

Och garaget skall vi inte tala om. Det är sista elementet i en krets och trots ett stort element så är det omöjligt att få upp temperaturen dit jag vill när jag skall meka bil på vintern.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Christer83

  • Amatörproffs
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Strax norr om Gbg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Amatör med flera husbyggen bakom sig
Jag är övertygad av er alla att det är två rörsystem som är bäst=)
Men jag gillar inte dolda skarvar/T-stycken....

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Då får du dra heldragen slang från pannrummet till varje radiator. Slangen är inte så dyr om du har plats för flera slangar det bästa borde ju vara om du har plats även för skydds rör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
1 eller  2 rörsystem
Är det bara rätt gjort blir resultatet det samma.
Mvh
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Blir nog svårt få till det med enkelpanelsradiatorer för högtemp från -78 och 1-rörs till en Luft/vattenvärmepump där dessutom bottenvåningen har golvvärme.
Vore rena idiotin, om man nu inte byter ut radiatorerna förstås.

Men rent principiellt så går det naturligtvis bygga 1-rörs så det funkar bra även med lågtemp - det blir bara onödigt dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Ja fast som tur är ska TS   införskaffa  nya Radiatorer om jag förstÃ¥r TS Christer 83 rätt .

Så kan bara projektören räkna ska det bli samma fram och retur ledning när dimensioneringstempen är den samma.
Det blir lite större radiatorer efter den första i ett enrörssystem ,, men lite mindre rör och mindre dolda skarver ,
jämnar nog ut sig i kostnad.

cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
FörstÃ¥r inte riktigt att mÃ¥nga är avigt inställda pÃ¥ ettrörssystem. Själv med konventerat högtemp.sys. ettrörs. ,till lÃ¥g temp.sys., huskurva  38 °C vid -15°C. Helt suveränt!
Självklart ställs lite högre krav på dimensionering, men det finns program för det. Begränsning av uttagen effekt per slinga med vis rördimension, beräknat effektbehov på varje radiator för rumsuppvärmning. Själv 4-slingor(2+2 fördelat övervåning, källare-med möjlighet till separat uppvärmning).
Om vi tar installation (konvertering, annan femma vid nybygget), finns det förutsättning för ettrörssystem (befintligt) så lär det bli mycket biligare. Ingen nackdel med lite störe radiatorer varefter på slinga, fördel med lite större vattenvolym som LVP får jobba mot.
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Många tar till så stora raddar som man kan leva med och får för frugan och ett 2 rörs system klarar sig med lägre framledning vid samma radiatorer därför skulle jag välja 2 rörs system men jag bryr mig inte om det skiljer några tusen vid installationen och bryr mig inte om ev payback heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
När man får obalans på radiator ytan blir det oftast så att det utrymme
Som får "sämst" yta blir dimensionerande.
Överytan i dom andra rummen blir onödiga. 
Flödet pÃ¥verkas negativt  för att inte övertemperera dom utrymmen
Där alldeles för stora raddar installerats
Samma beräkningstemp för alla utrymmen. Då skapas adekvata förutsättningar .
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad tjänar man på att bygga 1-rörs? Oftast drar man väl returen samma väg som framledningen , så då tjänar man väl i princip inget jämfört med 2-rörs?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!