Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tankar inför bergvärmeinstallation. Vägledning uppskattas mycket!  (läst 2221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag läser på allt vad jag kan inför stundande bergvärmeinstallation.
Har fastnat för Thermia Optimum G2 men läst att den är lite tetig när det gäller innetempgivare.
Vi har en braskamin i kök/vardagsrum. Körs den torde det vara nödvändigt med en fungerande rumsgivare?

I källaren står det idag en liten kamin vägg i vägg med pannrummet. Det vore trevligt att byta den mot något enkelt vattenmantlat en vacker dag när jag finner ett billigt alternativ på blocket. Tanken är att spetsa med den när det är som allra kallast samtidigt som den kan hjälpa till med värmen i källaren vid behov (har gästrum där). Vad krävs för att få detta att fungera till en rimlig kostnad? Kan den kopplas in direkt i tanken på VPn eller måste det till en separat acctank? Om så är fallet hur bör jag tänka kring storlek på tanken för att det skall vara rimligt ekonomiskt?

Familjen värdesätter jämn inomhustemperatur och riklig tillgång på varmvatten. Leder detta till att jag bör tänka på något särskilt?


Förutsättningar:
Nv Skåne
Tegelvilla från 1944. 1,5 plan plus oisol. källare.
Ringa vindsisolering
Lågtemp radiatorsystem. Fläckvis kompletterat med golvvärme.
Keddykamin i kök/vard
Liten kamin i källare
Idag värms huset av en Thermia EP-150 från 1973.
Varmvattnet ordnas av en Metro-beredare från -80-talet
Energiförbrukningen har enl. lev. varierat under de senaste 5 åren 28-34000 kWh (bla. beroende på hemmavarande barn).
Standardbadkar finns och används.
Enligt kommunen har de som borrat i närområdet gått ner till 120m


/David
« Senast ändrad: 17 september 2010, 20:06:46 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du nån koll på husets energiförbrukning (el + ved)?
Jag är inte anhängare av vattenmantlad kamin till VP, bättre att stödelda i befintliga kaminer och ha en rumsgivare till VP:n. Det är lite knepigt att få vattenburen vedeldning att lira ihop med en värmepump som har flytande kondensering.
Har du badkar? storlek?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Oj. Missade att ange förbrukningen. Fyller på i första inlägget...

Är inte bekant med termen flytande kondensering..
Har förstått att det kan vara svårt att få detta att fungera. Dock känns det oerhört viktigt att inomhustemgivaren verkligen gör sitt jobb om jag enbart stödeldar med kaminer. Några tankar kring detta?

/David
« Senast ändrad: 17 september 2010, 20:10:29 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Flytande kondensering innebär att VP:n tillverkar precis så varmt vatten som behövs för att värma huset. Det andra alternativet (fast kondensering) innebär att VP:n alltid gör ca 50 ºC vatten som sen shuntas till rätt temp. Flytande kondensering är mer ekonomiskt eftersom verkningsgraden på VP:n stiger då kondenseringstemp sjunker. (Thermia G2 samt de flesta andra märkena jobbar med flytande kondensering.)

Jag har inte hört att rumsgivaren på G2 skulle vara dålig, men man bör nog ställa upp rumfaktorn till max för att få önskvärd effekt.

Med din förbrukning så skulle jag rekommendera en 8 kW VP och 140-150 m aktivt borrdjup, alternativt 400-450 m jordvärmeslinga om du har en hyfsat stor tomt (du behöver ca 600 m2)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för detta klarläggande. Det du beskriver låter rimligt men svårt att kombinera med en acctank...

Det jag nämnde om rumsgivaren läste jag i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27773.msg300262#msg300262

Rekommendationen om effekt och borrdjup bär jag med mig.
Knäpptank etc behövs inte i mitt fall förmodar jag?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
Varje hus är unikt, men jag har funderat mycket kring detta. Jag har själv bergvärme sedan ett år tillbaka och har också en braskassett i gillestugan i källaren. Jag har kommit fram till att det inte går att räkna hem en vattenmantlad kamin hur gärna man än vill (och tro mig - jag har försökt :-) om bergvärmeanläggningen inte är underdimensionerad. Detta baserar jag på flera faktorer, dels är det få dagar på året då eltillskottet behöver gå in (du har ju nu vid nyinköp en stor möjlighet att påverka detta genom storlek på pump och borrhålsdjup), dels när det är så kallt att det är dax för eltillskott så sjunker inomhustempen högst några få grader och det kompenserar kaminen utan problem. Dock når inte den värmen ut i alla rum om dörrarna är stängda vilket den skulle gjort med en vattenmantlad kamin, men för oss är detta sovrum vilket egentligen inte är en nackdel.

Bottomline blir alltsÃ¥ att investera i en vatttenmantlad kamin inte är värt det för den lilla komforthöjning det skulle innebära. Men känner jag mig själv sÃ¥ kommer jag nog göra det ändÃ¥ en vacker dag. Bara för att det gÃ¥r...  :D
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Har aldrig förstått denna vurm för vattenmantlad eldning? Man kan elda mer flexibelt i en vanlig eldstad. Min Contura har hög verkningsgrad även när man eldar lite.
Hur värmen fördelar sig över huset reglerar vi med dörrarna till rummen. Det är bara skönt när det är svalt i sovrummen.
Tendensen är att folk bygger onädigt komplicerade system. Detta sammanhänger nog med nördfaktorn pÃ¥ ett forum som detta.  ;) ::)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!