Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 28kWh tillskott på 1v...?  (läst 18385 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrNoodles

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #15 skrivet: 12 oktober 2010, 13:56:51 »
47kWh nu.. med 'Blockera tillskott - Ja'
(stod på 41kWh när tillskottet blockerades)

Låter som nåt inte stämmer va?  Sc:,h

Stängt ena ventilen ut till garaget, för att se om kulvert/garaget är del i problemet.

Ska notera lite värden (start/tid/energimätning/faktiskt förbrukning) under det kommande dygnet sedan ringa installatören som sedan felanmäler den till IVT...
Och jag som såg en problemfri husuppvärmning framför mig... :)
Skämt åsido, bara det löser sig, och löser sig lätt utan en massa tjafs.
« Senast ändrad: 12 oktober 2010, 14:16:42 av mrNoodles »
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #16 skrivet: 12 oktober 2010, 18:07:51 »
Har du VV i garaget med VVC?? Annars vart tar VV vägen, tillskott + värmepumpens tillverkning av VV verkar vara enorm.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad mrNoodles

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #17 skrivet: 12 oktober 2010, 18:53:30 »
Nej nej inge VVC där. :)

Enligt IVT supporten så ska man kunna lita på värdena i 'Energimätningsmenyn' även om det lät som det kunde diffa lite, men han höll med om att det lät mycket märkligt att den räknade upp 7kWh på en natt då alla sov.

Polarn har en HT Plus 9kWh och bor ca 2-3km härifrån så temperaturerna bör inte diffa allt för mycket.
Han har dessutom ett nytt och som jag antar välisolerat hus med golvvärme i plattan (1plans).
Och under de ~2h som vi setat vid resp. dator och ljugit om diverse så har hans pump startat 5ggr, och gått ~4min per gång.

Startar era pumpar 1-2ggr per drifttimme, och går 30-60min då?
« Senast ändrad: 12 oktober 2010, 18:56:36 av mrNoodles »
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #18 skrivet: 12 oktober 2010, 22:19:14 »
Nej nej inge VVC där. :)

Enligt IVT supporten så ska man kunna lita på värdena i 'Energimätningsmenyn' även om det lät som det kunde diffa lite, men han höll med om att det lät mycket märkligt att den räknade upp 7kWh på en natt då alla sov.

Polarn har en HT Plus 9kWh och bor ca 2-3km härifrån så temperaturerna bör inte diffa allt för mycket.
Han har dessutom ett nytt och som jag antar välisolerat hus med golvvärme i plattan (1plans).
Och under de ~2h som vi setat vid resp. dator och ljugit om diverse så har hans pump startat 5ggr, och gått ~4min per gång.

Startar era pumpar 1-2ggr per drifttimme, och går 30-60min då?

Svårt att säga, vet inte tiden mellan 41 och 47 kWh, annat än att det ska inte ha kunnat gå något tillsatts el när du har den avstängt.  Det ska du inte heller lär behöva så länge pumpen startar så ofta. Vi får avvakta lite när du får mer data, och om det fortfarande är VV som drar det mesta effekten.
Under tiden när du väntar på hjälp kan du försöka kolla att systemet är lufta inklusive VV beredaren och att du har tryck i expansionskärlet. Vidare kan du kontrollera att alla kolvslingorna har så lika temperatur skillnad på in och utgående rör som möjligt för att säkerställa att man har rätt flöde över alt. 

Min pump har startat i genomsnitt exakt en gång i timmen under senaste veckan, vissa dagar lite mindre och vissa lite fler.

Utloggad mrNoodles

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #19 skrivet: 12 oktober 2010, 23:11:46 »
Men alltså, så vi inte pratar om varandra, går värmepumpen 1h i snitt, per start?
Så den hamnar på ett snitt på 1start per timme pumpen gjort värme eller vatten?

:)

En annan fråga som iofs inte hör hit men, vet ni om man kan se antal starter på den REGOn som sitter i en HT Plus?
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #20 skrivet: 13 oktober 2010, 00:33:02 »
Men alltså, så vi inte pratar om varandra, går värmepumpen 1h i snitt, per start?
Så den hamnar på ett snitt på 1start per timme pumpen gjort värme eller vatten?

:)

En annan fråga som iofs inte hör hit men, vet ni om man kan se antal starter på den REGOn som sitter i en HT Plus?

Det var ju bra att du frågade tänkte aldrig så långt, vad gäller min pump så varar gång och stopptiden tillsammans en timme i genomsnitt för tillfälle. På sommartid  kunde pumpen stå mellan 6 och 11 timmar om man  behövde lite eller nästan inget  VV.

På  frågan om HT  Plus hittar inget av  startavläsning på manualen så jag kan inte svara  hur det är.

Utloggad mrNoodles

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #21 skrivet: 13 oktober 2010, 04:13:18 »
Ska försöka hålla lite koll på hur många ggr pumpen startar under en klocktimme imorgon.
Kanske inte beter sig helt onormalt trots allt.  Thumbsup

Men det där med varmvatten-elen på nätterna verkar ju inte helt friskt.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #22 skrivet: 13 oktober 2010, 06:37:55 »
Bara för att utesluta en ganska osannolik felkälla: Har du kollat på huvud-elmätaren att du har den angivna förbrukningen? Det kan ju vara nån bugg som gör att VP'n visar fel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mrNoodles

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #23 skrivet: 13 oktober 2010, 13:57:29 »
Ytterligare 7kWh eltillskott för VV i natt.
Uppe i 54 totalt nu.

Jag har en mätare enbart för VPn, den har tickat på från:

291,6kWh (kl 21:03i igår kväll)
309,3kWh (kl 13:10 idag)

Jag har nån villfarelse om 303,1 kl 6:30 i morse när jag kom hem efter nattskiftet.. (men när jag kollade på pappret där jag noterade timmar och starter på så verkar jag ha bommat elmätarvärdet).
Och
Men, 17,7kWh över natten, känns som pumpen kan ha kört 7kW el, eller?
Undrar om den fått fnatt och gör en legionellakörning lite var och varannan natt?

Pumpen har varit driftsatt i 290h totalt (sedan 1a okt) och har gjort 541 starter, det ger 1.85 starter per dygnstimme, inte helt illa då med avseende på 1-2starter per timme (ej drift).
« Senast ändrad: 13 oktober 2010, 14:14:40 av mrNoodles »
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad js

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #24 skrivet: 13 oktober 2010, 18:37:26 »
Hej jag har en ivt HE C9 sedan 2 veckor och jag undrar var i menyn du hittar antal starter
Hus i Skåne på landet med IVT HE C9 med 500 m slang 170 kvm

Utloggad mrNoodles

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #25 skrivet: 13 oktober 2010, 18:47:25 »
Hallojs!
Du lär byta från 'kund' till 'installatör' i accessmenyn.
'Lösenordet' är MÅN/DAG (1013 för idag).
Sen går du upp till Installatör, och sedan neråt en bit till drifttider eller liknande, o sen nån undermeny till. :)

Har du märkt nåt om din pump tar eltillskott för att göra varmvatten, speciellt på nätterna?
Jag upplever min som lite 'egen'. :)
« Senast ändrad: 13 oktober 2010, 19:13:27 av mrNoodles »
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad js

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #26 skrivet: 13 oktober 2010, 20:12:18 »
 Hej tack för tipset, nej jag har inte någon extra eltillskott på varm vatten utom 1 natt då det blev 7 kwh på eltillskott på varmvatten men det var så att spetsvärmen gick in då, nu har jag ändrat det till 1gång var tredje vecka .Jag  har vvc i en ny kulvert på 21m  så det blir lika mycket på värme och varm vatten produktion , kan det vara en bra ide` att köra den på timer ?
Hus i Skåne på landet med IVT HE C9 med 500 m slang 170 kvm

Utloggad mrNoodles

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #27 skrivet: 13 oktober 2010, 21:38:18 »
Jag kör varannan vecka, onsdag morgon, från början var det varje vecka (default), kanske därför den bränt 7kWh i natt/morse.

Dock verkar den 'äta el' för varmvatten, trots att jag har blockerat tillskott, vilket jag tolkar som att den inte ska använda nån som helst el, annat än vid larmdrift (och kanske legionellakörning), så räknar den upp förbrukat eltillskott under energimätningar....

Temperaturen här har nog varit ner runt 0:an och kanske någon minusgrad men inte mer sedan pumpen startades.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #28 skrivet: 13 oktober 2010, 23:26:17 »
Jag kör varannan vecka, onsdag morgon, från början var det varje vecka (default), kanske därför den bränt 7kWh i natt/morse.

Dock verkar den 'äta el' för varmvatten, trots att jag har blockerat tillskott, vilket jag tolkar som att den inte ska använda nån som helst el, annat än vid larmdrift (och kanske legionellakörning), så räknar den upp förbrukat eltillskott under energimätningar....

Temperaturen här har nog varit ner runt 0:an och kanske någon minusgrad men inte mer sedan pumpen startades.

Startfrekvensen var ju inte så hög som befarat, men elförbrukningen är ganska hög och skärskild eltillskott.
Men det sista som har gått så tror jag är legionella, jag tror att ett ”ja” i ”blockera tillskott”  gäller
för varmvatten, för det gör inte på minpump alla fall, men du har ju 120 minuter i timer.

Utloggad mrNoodles

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 28kWh tillskott på 1v...?
« Svar #29 skrivet: 13 oktober 2010, 23:46:58 »
Ja starterna verkar inte vara så illa som först befarat, vilket känns väldigt skönt. :)

Men det är som sagt väldans märkligt med el tillskottet för vv, speciellt som jag valt 'ja' i blockera tillskotts menyn.
Man skulle kunna lita på 'energimätningsmenyn' till 99% som jag tolkade IVT supporten.
Man skulle inte heller behöva blocka elen, för den borde/skulle inte gå in, om inte nån tappade enormt mycket vv, och vi har inte badat en gång sedan pumpen installerades, och det har inte varit mer än kanske 1-2 nätter med nån ynka minusgrad, och el har gått 'varma nätter' också.
Och den skulle alltid prioritera kompressorn före el osv...

Ska se om den tagit mer för vv imorgon när jag vaknar.
Får ringa installatörn imorrn, så får han felanmäla den så det får redas ut, för det verkar ju inte bara bero på nån inställning.  :'(
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!