Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥gar man installera själv ?  (läst 8111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad enriko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Vågar man installera själv ?
« skrivet: 28 november 2008, 11:12:11 »
Hejsan

Det finns pengar att spara om man installerar L/V pump själv, men också risker.
Ingen garanti på installationen.
Lägsta offerten jag fått hittils är
102'  IVT Optima 600 + 290 A/W
108' Nibe 2025-8 + VVM300
109' IVT 900 + 290 A/W

Om jag köper själv ifrån nätet hamnar man på ca 70' för vp och elpanna. Sen tillkommer rör, ventiler, pump och expansionskärl. Etc
Dessutom måste jag köpa lite verktyg, tex gängverktyg.

Är det galenskap att installera själv ? Man spar 20 - 30 tusen. Är det värt det ?
Har du installerat själv ? Svåraste momenten. Nybörjar misstag ? etc
Presskopplingar eller löda osv

//Henrik





Utloggad Mr Anderson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #1 skrivet: 28 november 2008, 11:29:09 »
Hej !!

Jag hade en installationskostnad när min nya acc-tank skulle in på 12 papp (arbete+material) 6-7h, min bror monterade sin ny acc-tank själv (likadan som min) med lödkopplingar, han kollade hur arbetet var gjort på min tank.
Han var förvisso utan vatten i en dag, varmvatten två dagar men det blir otroligt mycket billigare. bara man är noggrann så blir man nöjd själv.. *vinkar*
Kolla runt hos grannar hur de har löst det..
Presskopplingar användes hos mig, otroligt smidigt och snabbt..
Johan
Hus 1, 140 kvm, byggt -70, golvvärme i bottenplattan, radiatorer på 2 våning, satt in en Euronom VPS 500 liters acc-tank med 60 vacuumrör från sfinx
Dec 2008. Tilläggsisolerat vinden + snevind dec 2008 så totalt 27-30 cm isolering.
2009 Bytt till nya treglas fönster U-värde 1,2 .
Alla ytterdörrar nya, gavelspetsar renoverade och tilläggsisolerade med 70 mm.
2009 årsförbrukning 10600kwh.
2010 Feb Installation av vattenmantlad kamin (Caron Aqua, 7 kw till vatten och 3 kw till luft.).
2010 totalförbrukning ca 9000 kwh
2011 Installerat en Ecozon 7 kw luft/vattenpump i Juni.
2011 Totalförbrukning 6950 kwh

Hus nr 2.
Enplanshus på 240 m2, IVT bergvärme 9kw med bypass, 150 m borrat.
10 år gamla dörrar och 3-glasfönster.
Avfuktare (Corroventa) i krypgrunden. Framtida tilläggsisolering av vind.
Beräknad elförbrukning 18000 kwh.
2012 08 Installation av Contura 750A
2013 Elförbrukning 15000 kwh.
2014 08 Installerat ftx Heru 130 ec2
2014 Total elförbrukning 12600 kwh.
2017 Mars, installation av 5.6kw solceller.
2017 Dec, Byggt en extrarum på 32 kvm med golvvärme. Nytt plåttak på hela huset.
2017 Total elförbrukning på 14500 kwh.
2018 Jan Installation av 8.58 kw solceller så totalt nu 14.18 kw solceller.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #2 skrivet: 28 november 2008, 13:57:46 »
Hej,

Man bör bara göra hemläxan först, kolla på nätet, prata med någon röris osv...
Har själv konverterat från direkt verkande el till vattenburen uppvärmning.
Satte in en F2025-10kw, med tank byggd efter mina mått & krav( förberedd med solslinga, skulle se ut som en vitvara)

Lödde kopparrör med gasol. Funkade jätte bra, endast en liten läcka på hela installationen. Bara att provtrycka innan.

Gör man jobbet själv så får men en bättre förståelse sin anläggning.

Lycka till
mvh emwgrni
« Senast ändrad: 28 november 2008, 14:01:06 av emwgrni »
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #3 skrivet: 28 november 2008, 14:08:20 »
Hejsan

Det finns pengar att spara om man installerar L/V pump själv, men också risker.
Ingen garanti på installationen.
Lägsta offerten jag fått hittils är
102'  IVT Optima 600 + 290 A/W
108' Nibe 2025-8 + VVM300
109' IVT 900 + 290 A/W

Om jag köper själv ifrån nätet hamnar man på ca 70' för vp och elpanna. Sen tillkommer rör, ventiler, pump och expansionskärl. Etc
Dessutom måste jag köpa lite verktyg, tex gängverktyg.

Är det galenskap att installera själv ? Man spar 20 - 30 tusen. Är det värt det ?
Har du installerat själv ? Svåraste momenten. Nybörjar misstag ? etc
Presskopplingar eller löda osv

//Henrik





Full garanti har du på grejenrna så länge du inte har klantat dig på installationen, så du fått följdfel på grund av det. Den förlängda försäkringen får du också (kollade med ctc och nibe)
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #4 skrivet: 28 november 2008, 23:52:57 »
Installera själv....

gjorde jag. Tjänade ungefär 35.000 på en veckas arbete. (Häpnadsväckande) Tricket är att vara väl påläst och förberedd. Samt att ha gott om tid om något skulle strula.

Använder du CTC så har du ju 6 års garanti. Är du osäker kan du ju ta dit någon från CTC och göra första service.

Jag tänkte först anlita en röris för rördragningen, och göra montage, el och håltagning själv. Men det slutade med att jag blev snålare och snålare ju mer jag klarade av. Tillslut gjorde jag rörkopplingarna själv - och körde med lödkopplingar (som var billigast) istället för klämringskopplingar på dom flesta ställen.

Men den stora fördelen är att jag kan anläggningen utan och innan. Och har kunnat lägga ner tid på intrimmningen på ett sätt som ingen firma någonsin har råd med.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2008, 13:12:11 »
Hej!
Jag har precis samma tankar om att göra merparten av jobbet själv. Har redan bytt ut i pricip all rörinstallation i huset under åren som gått. Flyttat panna till annan plats etc. med gott resultat. En positiv effekt äratt man vet hur värmen/varmvattnet fungerar! Och att man sparar pengar. En bidragande orsak till att göra jobb själv är dock den ovilja att ta villajobb som visas av en del installatörer alternativt offerter som inte är realistiska. Jag är villig att betala skäligt för installation men det finns gränser.
Med detta forum som en fantastisk kunskapsresurs (tack till Er som delar med Er av er kunskap och erfarenhet) så kan man nog reda ut hur man skall göra. Samt att man som redan sagt tar sig tid...

Den situation som man är mest utlämnad inför är när värmepumpen inte fungerar korrekt. Antingen direkt vid installation eller senare efter en tids körning. Larryd skriver "ta dit någon från CTC". Hur fungerar detta? Är NIBE, CTC (de produkter som tycks vara populärast att installera själv) villiga till att skicka personal i en sådan situation eller hänvisar de bara till marknadens installatörer. Självklart får jag står för en kostnad som inte är relaterad till fel i produkten men problemet som jag ser det att få dit en kompetent felsökare.

Vad har Ni för erfarenheter som gjort installationer själva??
Hur har Ni löst problemen?


(Detta problem är ännu mer uttalat med produkter typ Energicentrapumpen och alla kopior. Jag avser inte deras kvalitet eller kapacitet - vet inget om detta mer än vad som skrivs. Men - Inte ens leverantörerna tycks kunna ange hur en anläggning skall kontrolleras för att säkerställa "rätt" funktion.... om man läser de trådar som finns. Hur skall man då kunna få hjälp med en felsökning. Annars är det mycket intressanta produkter - det känns dock som en 20-30000 kr lott).
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #6 skrivet: 29 november 2008, 17:57:36 »
jag köpte pumpen pÃ¥ en lokal vvs firma utan installation. De sa att om jag fick problem skulle de lösa kontakten med service killarna och priset var inte mycket högre än om  jag hade köpt den pÃ¥ nätet
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #7 skrivet: 29 november 2008, 18:57:27 »
Hej

Det lÃ¥ter som en firma man skulle vilja handla hos. Det är värt en viss mer kostnad jmf med att handla pÃ¥ nätet. Var bor Du ?  ;)
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #8 skrivet: 29 november 2008, 19:21:01 »
Hej

Det lÃ¥ter som en firma man skulle vilja handla hos. Det är värt en viss mer kostnad jmf med att handla pÃ¥ nätet. Var bor Du ?  ;)


 har du frÃ¥gat vad som gäller vid egen montering
 hos rinkarby-rör   
http://vvsgds.jetshop.se/
 mfl. de skickar frakt fritt i sverige
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #9 skrivet: 29 november 2008, 23:50:27 »

Den situation som man är mest utlämnad inför är när värmepumpen inte fungerar korrekt. Antingen direkt vid installation eller senare efter en tids körning. Larryd skriver "ta dit någon från CTC". Hur fungerar detta? Är NIBE, CTC (de produkter som tycks vara populärast att installera själv) villiga till att skicka personal i en sådan situation eller hänvisar de bara till marknadens installatörer. Självklart får jag står för en kostnad som inte är relaterad till fel i produkten men problemet som jag ser det att få dit en kompetent felsökare.

Vad har Ni för erfarenheter som gjort installationer själva??
Hur har Ni löst problemen?


(Detta problem är ännu mer uttalat med produkter typ Energicentrapumpen och alla kopior. Jag avser inte deras kvalitet eller kapacitet - vet inget om detta mer än vad som skrivs. Men - Inte ens leverantörerna tycks kunna ange hur en anläggning skall kontrolleras för att säkerställa "rätt" funktion.... om man läser de trådar som finns. Hur skall man då kunna få hjälp med en felsökning. Annars är det mycket intressanta produkter - det känns dock som en 20-30000 kr lott).

Mitt intryck...

är att CTC/Enertech bara är intresserade att pumpen skall funka och att användaren skall vara nöjd. (Naturligtvis vill dom sälja så många pumpar också. Och inte riskera sitt rykte)

Installationsanvisningarna för Ecoair/Ecologic är ganska tydliga och detaljerade. Om man gjort något uppenbart fel i installationen så antar jag att en CTC-kunnig servicetekniker ser det. Rätta till det får man naturligtvis göra på egen bekostnad, om man gjort installationen själv.. Är det fel på själva pumpen skall det täckas av 6-årsgarantin.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad dekagon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #10 skrivet: 19 december 2008, 13:32:20 »
Tänk pÃ¥ att med nya ROT-avdraget halverar du arbetskostnaden. Är det fortfarande värt att göra det själv?  ::)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #11 skrivet: 19 december 2008, 22:09:20 »
Ja faktiskt...

så länge installatörerna tar riktpriser för grejorna. Men det finns grossister som säljer direkt till slutkund för nästan halva priset.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jarenback

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2009, 11:12:47 »
Tja grabbar.

Har nu kört min eco air och eco el i 6 dagar. Funkar fin fint. satte in grejerna själv. Men hjälp av en kompis. MEn ja just det , hur fyller jag i papprena som skall skickas in?? Vem skall jag skriva som installatör? Hemma fixaren?  :Dhehe... tips??

MVH:
Jonas

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vågar man installera själv ?
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2009, 18:46:52 »
Jag skrev...

mig själv som installatör i installations/garanti-anmälan till CTC/Enertech. Det var tydligen OK.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!