Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fast kondensering 2020  (läst 1770 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
fast kondensering 2020
« skrivet: 02 mars 2008, 22:03:58 »
Jag funderar pÃ¥ att skaffa en Fighter 2020 och köra fast kondensering mot min ack tank det stÃ¥r i manualen hur man ska göra (se nedan) man jag förstÃ¥r inte ändÃ¥. Jag tror att det bästa vore om termostaten (VT) fick starta pumpen sen fÃ¥r den bryta när returtempen är tillräckligt hög. annars mÃ¥ste  (VT) vara ställbar sÃ¥ man kan ställa differansen mellan start stop är jag helt ute och cyklar eller?


FIGHTER 2020 laddar vattenvärmare/ackumulatortank
(VVB/ACK). Vid eldning i vedpanna kopplas värmepump
och elpatron ifrån vid stigande temperatur på termostaten
(VT) och startar åter vid sjunkande temperatur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fast kondensering 2020
« Svar #1 skrivet: 03 mars 2008, 20:40:34 »
Styrningen ligger inbygd i 2020.  givarn styr tempen pÃ¥ returen altsÃ¥ den ledningen som gÃ¥r frÃ¥n botten av tanken ut till pumpen. du ställer en temp tex 45 ºC och sen har du en meny att ändra pÃ¥ diffen   tex 5 ºC.  dÃ¥ blir det start 40 och stopp 45. Datorn som styr 2020 sköter även tillskott via reläutgÃ¥ngar. även dom kan du ställa vilka temperaturer elpatronerna skall gÃ¥ igÃ¥ng.   Det var en av anledningarna till att jag köpte nibe. för det är bra styrning inbygd när man kör fast kond.  ctc saknar det i den inbygda styrningen
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: fast kondensering 2020
« Svar #2 skrivet: 03 mars 2008, 21:10:20 »
Men om det ska funka måste väll cirkpumpen till l/v pumpen snurra hela tiden och då får jag troligtvis dålig skiktning i tanken. Skulle vilja ha en tempgivare som startar laddning samt stopp vid hög returtemp eller eventuelt en 2a givare går det att ordna utan smo 10 samt går 2020 ner till -20 ºC utan ytterligare styrning jag har för mej att jag sett -15 ºC nånstans.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fast kondensering 2020
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2008, 22:45:15 »
den går ner till -20 utan smo. Returgivarn går att flytta till tanken bara plocka bort den och lägga den i dykrör i tanken har jag för mig att det står i koplingsshemana
kolla på nibes hemsida där har du skiss med tank har jag för mig.
har du givarn i tanken så kan man koppla cirkpumpen på en utgång som finns i pumpen då startar den automatiskt när pumpen skall gå. men vid minusgrader så går den ändå i bland för att undvika frysrisk och är det riktigt kallt så går den hela tiden. har inte temperaturerna hur cirkp. går i huvudet
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!