Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme + radiatorer stor temperaturskillnad mellan vÃ¥ningsplan i nybyggt hus  (läst 2918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SPQ99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Börjar med att säga att det här med värme o vatten inte är min grej. Jag är bra på andra saker helt enkelt.

Bor i ett nybyggt hus (2019) utanför Stockholm, där vi har golvvärme i våning 1, ca 143kvm och radiatorer i våning 2, som är ca 84kvm. Har en Nibe F750 frånluftspump, som för övrigt låter som ett flygplan, men det är ett annat ämne i sig.

Så till frågan, nu när det har varit rejält kallt senaste dagarna (-15C) så har vi haft problem med att få behaglig temperatur i huset. Det är 4-6 graders temp skillnad mellan våning 1 och våning 2, ca 19-20 grader nere och 24-25 grader i våning 2 som har radiatorer. Jag skulle egentligen vilja ha det nästan tvärtom, att det är varmare nere och svalare uppe där vi har sovrummen. Det finns inga termostater att vrida på radiatorerna, skall jag tillägga.

Lägger till bilder pÃ¥ anläggningen, där golvärme systemet är i tvättstugan (vÃ¥ning 1) och fördelaren? till radiatorer i vÃ¥ning2. Hoppas att nÃ¥gon kan förklara för mig och vad jag skulle kunna göra  för att fÃ¥ rätt temp. Som sagt, det här är inget jag kan sÃ¥ ni fÃ¥r gärna förklara pÃ¥ ett enkelt sätt sÃ¥ att jag förstÃ¥r :)


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9650
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Man behöver minska flödet på övervåningen. Ser ut som det sitter ventilvred på övre fördelaren. Markera utgångsläge med t.ex. en spritpenna och skriv upp hur stor ändring som görs. När det blir mindre flöde på övervåningen blir det lite bättre flöde på nedervåningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du ska minska flödena till elementen uppe genom att vrida på dom svarta "hattarna". Öppna = fullt flöde = varmt, stängda = inget flöde över elementet = kallt. Försök att stänga slingorna tills du hittar ett "lagom" läge.
MEN du ska ha tÃ¥lamod  för det tar timmar innan du märker nÃ¥gon skillnad i rummen, fortast märker du skillnaden pÃ¥ returslingorna.
Jag tror att slingorna bara behöver vara lite öppna då värmebehovet på en övervåning brukar vara rätt lågt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad petter565

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsnäs/Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

jag är inte heller någon expert men jag har ju lekt en del med mitt eget system.
Antar att du har högre värme i kretsen till radiatorerna. Tempen i golvvärmeslingorna torde ju vara ca 25-30 grader. Med sån temperatur kan du inte få så varmt på vinden med radiatorer.
Det finns en skild cirkulationspump till golvvärmen, är den vita grunkan någon form av termostat som styr värmen till golvvärmeslingorna?
Sen kanske det är värmepumpen som styr tempen till radiatorerna?

...enbart gissningar
Nibe 1255-12, dockad till flispanna som 250l-arbetstank. Borrad energibrunn 230m.
Renoverat stockhus ca. 230 m2. (golvvärme ingjuten i golv + radiatorer på vind)
Kör fortfarande flispannan då det är kallt men har blivit lite lat.

Utloggad SPQ99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Man behöver minska flödet på övervåningen. Ser ut som det sitter ventilvred på övre fördelaren. Markera utgångsläge med t.ex. en spritpenna och skriv upp hur stor ändring som görs. När det blir mindre flöde på övervåningen blir det lite bättre flöde på nedervåningen.
Tack för tipset, skall testa.

Du ska minska flödena till elementen uppe genom att vrida på dom svarta "hattarna". Öppna = fullt flöde = varmt, stängda = inget flöde över elementet = kallt. Försök att stänga slingorna tills du hittar ett "lagom" läge.
MEN du ska ha tÃ¥lamod  för det tar timmar innan du märker nÃ¥gon skillnad i rummen, fortast märker du skillnaden pÃ¥ returslingorna.
Jag tror att slingorna bara behöver vara lite öppna då värmebehovet på en övervåning brukar vara rätt lågt.

Ska leka med att ändra flödet, låter logiskt helt enkelt, har dock inte vågat hittils.
Kommer det att hjälpa om jag monterar termostat för att justera värmen i enstaka rum utan behöva ändra flödet varje gång?

Det finns en skild cirkulationspump till golvvärmen, är den vita grunkan någon form av termostat som styr värmen till golvvärmeslingorna?
Sen kanske det är värmepumpen som styr tempen till radiatorerna?

Ja, den vita grunkan är en termostat som sitter bredvid cirkulatationspumpen. Har inte riktigt förstått varför den behövs, det borde väl vara värmepumpen som bestämmer hur varmt vatten som skall till golvvärmen?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Enstaka termostater är OK
Termostaten vid pumpen är troligen en maxtemperaturbegränsare för golvvärmen, golv brukar inte tåla för hög värme.
Ha koll på hur mycket du skruvar och åt vilket håll så kan du alltid återställa om du tycker att det blir sämre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad petter565

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsnäs/Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för tipset, skall testa.

Ska leka med att ändra flödet, låter logiskt helt enkelt, har dock inte vågat hittils.
Kommer det att hjälpa om jag monterar termostat för att justera värmen i enstaka rum utan behöva ändra flödet varje gång?

Ja, den vita grunkan är en termostat som sitter bredvid cirkulatationspumpen. Har inte riktigt förstått varför den behövs, det borde väl vara värmepumpen som bestämmer hur varmt vatten som skall till golvvärmen?

Mitt antagande är att du ställer temperaturen i golvvärmekretsen med det termostatet (regleras kanske också av något?), den extra cirkulationspumpen pumpar runt vattnet i golvvärmekretsen. Termostatet gör att golvvärmekretsen tar den värme den behöver från "radiatorkretsen" vars temperatur bestäms av värmepumpen.
Det kan ju vara att du behövet 40 grader till radiatorerna samt endast t.ex 27 till golvvärmen. Flödesreglering i all ära men det är ju bäst att reglera värmekurvorna i första hand.
En golvvärmekrets kan ju inte ha samma temperatur som radiatorkretsen om det skall fungera vettigt.

Igen ett antagande. Rätta gärna om jag har fel experterna.
Nibe 1255-12, dockad till flispanna som 250l-arbetstank. Borrad energibrunn 230m.
Renoverat stockhus ca. 230 m2. (golvvärme ingjuten i golv + radiatorer på vind)
Kör fortfarande flispannan då det är kallt men har blivit lite lat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
Temperaturbegränsaren ska bara vara som en säkerhetsbegränsning, den ska inte reglera något i vanlig drift. Undantaget sträng kyla.
Shunten i golvvärmefördelaren är den som blandar ner temperaturen vid golvvärmefördelaren. Den kan även styra flödesbalansen samtidigt med samverkan av cirkulationspumpens hastighet.

Jag hade inte köpt radiatortermostater. Baka skruva ner värmen med de svarta på andra bilden. När det är injusterat och våren börjar smyga sig på, köp termostater till de som sitter åt söder.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad petter565

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsnäs/Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Intressant  :). Finns tydligen mÃ¥nga olika sätt att bygga värmesystem pÃ¥ som inte alltid är sÃ¥ lätt att förstÃ¥ sig pÃ¥ funktionellt för gemene man.

Man skulle ju tycka att insallatörerna borde ge nån slags instruktion för hur dessa egentligen fungerar för att kunden sen skall kunna använda sin anläggning på ett vettigt sätt...
Nibe 1255-12, dockad till flispanna som 250l-arbetstank. Borrad energibrunn 230m.
Renoverat stockhus ca. 230 m2. (golvvärme ingjuten i golv + radiatorer på vind)
Kör fortfarande flispannan då det är kallt men har blivit lite lat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!