Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slipper man kallras med radiatordon?  (läst 2668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Froddan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Slipper man kallras med radiatordon?
« skrivet: 06 juli 2009, 12:37:17 »
Hej,

Är det någon här som har erfarenheter av radiatordon ihop med sektionsradiatorer, t.ex. Fresh Rotus eller liknande? Jag tycker det verkar smart att låta kalluften rinna ner på toppen av radiatorn, men funkar det verkligen så bra att kallraset blir försumbart? Och hur bra funkar ljuddämpade intagskanaler i verkligheten, märker man en tydligt minskad ljudnivå in?

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Slipper man kallras med radiatordon?
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2009, 19:05:45 »
Radiatordonen verkar funka bra sålänge radiatorn avger värme. Men skulle man stänga av den pga att man t.ex. vill ha svalare i sovrummet eller så så tillförs ju tilluften nära golvet och kan skapa obehag på det sättet. Och i värsta fall finns jhu även en frysrisk då.
Jag skulle istället välja ventiler av den typ som riktar luften uppåt/åt sidorna så man minimerar kallraset under dem.

Vad gäller ljuddämpande ventiler så har ett par såna installerats hos min syster som är väldigt ljudkänslig (trafikbuller). Vad jag förstår så har de hjälpt en del iaf, även om det såklart inte blir knäpptyst.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!