Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ORC-Teknik  (läst 1676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
ORC-Teknik
« skrivet: 20 november 2011, 16:04:58 »
entalpi drivna expandrar är inte särskilt nytt...men har inte slagit igenom pg av pris och storlek, trots att potentialen är enorm...det kryllar av processer med spillvärme som inte finns nåt behov av att återvinna.
Men nu marknadsför Entrans en kompakt modell man kallar flexigen till överkomliga pengar.

http://www.entrans.se/index.php/sv/flexigen

Finns det någon som har någon erfarenhet av dessa?
någon som har erfarenhet av nån ORC-maskin i drift?
Expandern kan man anta har samma servicebehov och driftstid som alla andra öppna skruvar.
men vätskepumpen vet jag att vissa andra ORC-konstruktioner haft problem med (den är inte det billigaste att renovera heller)  nÃ¥n mer med mer erfarenhet runt detta?

mvh
« Senast ändrad: 20 november 2011, 16:16:55 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad JohnnyJH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ORC-Teknik
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2012, 17:14:17 »
Entrans maskiner använder som du säger skruvar som expandrar och har samms servicebehov en dito kompressorskruv.
Det som är ännu mer intressant med Entrans är att de kan köra sin FlexiGen maskin även som värmepump/kylmaskin. Mig veterligen använder Entrans standardkomponenter och kostar som en större värmepump.
Jag har hört att andra konstruktörer har haft problem med expandern men inte vätskepumpen (jag antar du menar köldmedelspumpen). Då måste det varit ett feldimensionerat system får då blir det problem som pumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!