Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare  (läst 10656 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersgo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« skrivet: 16 januari 2010, 13:19:24 »
Hej !

Har en luftvärmepump som börjar vara två eller tre vintrar nu. Upplever att den inte avfrostar som tidigare. Utedelens flänsar blir inte isfria på långa vägar, vilket dom blev tidigare. Nu ser man knappt någon skillnad.

Någon som har tips på vad det kan bero på?

Bor uppe i Luleå.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2010, 15:55:59 »
Har samma problem, var ut på juldagen eller om det var annandagen och avfrostade vår E9EKEB manuellt (varmvatten).
Imorse när jag kom hem efter nattskiftet på plåtfabriken lät det illa, bara att slå av och gå och lägga sig....
Har nu varit ut och sprutat på mer varmvatten.

Ska ringa Varmt & Skönt imorgon och höra vad som gäller (garanti) och när de kan komma.

Vet du vilken firma som som tagit in din pump?
(Kinnan, LMG...)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad andersgo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2010, 21:12:23 »
Hej

Jag köpte min via COOP och "Varmt och skönt" var och installerade den.

Värme bort all is med varmluftspistol, efter det ser det bättre ut på flensarna. Men den gör inte som tidigare att man rent "ser" att flänsarna tinas av uppifrån och neråt.

Min har aldrig låtit illa.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2010, 03:59:05 »
VÃ¥r pump lät illa för att det var sÃ¥ mycket is i botten att fläktbladen tog i.  :(
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2010, 09:12:02 »
Jaha, imorse var de dags igen..
Utedelen ser ut som en igloo.  :'(

Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2010, 18:57:58 »
Kan en missad avfrostning göra sÃ¥ att den inte orkar frosta av nästa gÃ¥ng, för att cirkusen (igloo-byggande) ska vara igÃ¥ng? 

Dock känns det som om nåt har hänt, pumpen har rullat och gått i 2vintrar utan problem, men denna vintern har jag varit ut med varmvatten och tinat is 3ggr...
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad mange4953

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2010, 23:15:48 »
Avfrosta maskinen manuellt, skruva upp locket på maskinen och kolla så att avfrostningsgivaren sitter på plats. Den sitter längst ner på högersida bakom kompressorn på ett rör där. Sitter den på plats kan du kolla så att värmekabel är monterad och fungerande.

Vet att pumpar som inte är från kinnan saknar värmekabel från fabrik, utan montören ska montera in det vid installation. Många gånger glöms detta bort och då isar maskinen igen efter ett tag.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2010, 23:23:51 »
Kinnan monterade inga värmekablar i EKEB dÃ¥ dom ansÃ¥g att dom inte behövdes dÃ¥ det var uppslitsat bottentrÃ¥g  ;)

Om maskinerna isade igen monterades det värmekabel i bottentråget, möjligtvis började dom montera dessa senare i Enköping på alla sina Sverigepumpar men det kom inga på den tiden som hade värmekablar från fabrik.

Vi skickade med värmekabel till samtliga EKEB och efterföljaren NE9GKE då merparten av dom behövde det.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad mange4953

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2010, 23:30:34 »
Ska vi göra en vadslagningpå det? Dom första 900 som gick från kinnan var utan värmekabel. Men efter det är det monterat i dom!

Var ganska konstigt egentligen att det inte fingerade bra på EKEB med tanke på att DKE-Exklusiv gick felfritt...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2010, 23:45:00 »
Vad är det vi ska slå vad om ?

Som jag skrev nedan så monterades det ingen värmekabel i EKEB från början men om du läser vidare så skriver jag att dom kanske började montera dessa i efterhand i Enköping !!!!!

Du skriver själv att det tog 900 maskiner för dom att förstå att det måste vara värmekabel från början.

Inga värmekablar monterades i tråget på fabriken i Malaysia

Många maskiner klarar sig utan värmekabel tills det en dag blir sådana förutsättningar ute att dom behövs, om det dröjer 3 veckor eller om det aldrig inträffar beror mer på vart i landet huset befinner sig.

tex har maskiner det vid vattendrag extra jobbigt när det är minusgrader ute och vattendraget ännu inte har frusit så det blir fuktigt som tusan i luften.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad mange4953

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2010, 23:59:28 »
Förlåt såg inte hela inlägget.

Hur som helst, Innan EKEB kom med slitsatd botten från fabrik, gjorde kinnan det på egen hand en maskin som fanns i alla kinnans modeller men med benämningen Exklusiv. Jag har personligen monterat runt 1500st av den varianten i västernorrland där vi har väldigt hårda klimat för värmepumpar med höga fuktigheter och vsrierande temperaturer. (mellan -5 - +2) Vilket har visat sig extremt jobbigt.

Det lustiga är att dom fungerade och fungerar fortfarande klockrent.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2010, 00:16:14 »
Har själv några hundra maskiner i Norrland så jag vet att det är lite halvbistert klimat däruppe.

Men det är inte i Norrland det är som värst med nedisade maskiner för min egen del utan det är främst maskinerna i mälardalen med kustband och ett par ställen till i landet som utmärker sig när det gäller isproblem.

Vi har fuktigare luft här än vad ni har generellt under uppvärmnings säsongen vilket förmodligen gör att problemen har varit fler häromkring.

Hur väl Sverigepumpens Exklusiv modeller fungerar felfritt runt om i Sverige finns det förmodligen delade meningar om men det är en annan femma  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-E9EKEB - Avfrostar inte som tidigare
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2010, 16:36:04 »
Hmm 100m från Dalälven kanske ställer till det, dock lite märkligt att den inte isat igen de 2 tidigare vintrarna.

Står i valet och kvalet mellan att ta hit någon och kolla så allt är ok samt monterna värmekabel, eller behärska mig till våren/sommarn och montera kabeln själv.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!