Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärlet rostar  (läst 1358 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Expansionskärlet rostar
« skrivet: 22 september 2020, 11:41:55 »
Jag har en anläggning med en relativt stor VP och 4 borrhål. KB-ledningarna går dessutom i taket, ett högt tak, så det kanske är uppåt 6-7 m från golvet i pannrummet till ledningarn. Expansionskärlet sitter ca 1,80 över golvet. Finns dessutom tunna på golvet med pump osv för att fylla kretsen.
Jag har bytt expansionskärlet för precis två år sen, p g a det rostat. Nu droppar det om det igen.

Skräp... Det är ett vanligt 18 literskärl från Ahlsell. Samma nu som förra gången.

Bör jag ha ett rostfritt, eller kan jag t o m sätta ett vanligt i plast där istället? Det brukar inte vara så högt tryck, men när cirkpumpen går blir det ju viss tryck, och det ska ju även klara det faktum att det är viss tryckhöjd i rören.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Expansionskärlet rostar
« Svar #1 skrivet: 22 september 2020, 14:45:16 »
Jag tänker att det kan vara bristfällig kondensisolering av rören som är problemet. Visa lite bilder på installationen så forumet kan lista ut varför en lösning som brukar funka inte fungerar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Expansionskärlet rostar
« Svar #2 skrivet: 22 september 2020, 15:24:21 »
Det är totalt sett lång längd inomhus på KB-rören (40 m kanske). Så visst kan jag tänka mig att det kan finnas brister i isoleringen längs dessa - nånstans. Men mitt problem verkar ju vara att själva kärlet rostar sönder inifrån. Kärlet och anslutande rör har inte kondens på sig.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Expansionskärlet rostar
« Svar #3 skrivet: 22 september 2020, 15:38:05 »
Är det KB-kärlet som pajar eller är det för elementen-sidan?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Expansionskärlet rostar
« Svar #4 skrivet: 22 september 2020, 15:50:48 »
KB, tror det bör ha framgått av trådstarten.
Så, i någon mån är det ju inte nödvändigt att ha ett kärl av den typen jag har, men det krävs kanske p g a den höga höjden som KB-rören har. Radiatorkretsens kärl har suttit på sin plats sedan 2007 åtminstone.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionskärlet rostar
« Svar #5 skrivet: 22 september 2020, 21:06:10 »
Borde inte rosta så snabbt om det inte är omsättning på vätskan i kärlet.
Sitter det monterat pÃ¥ ett sÃ¥dant sätt att flödet i KB kretsen kan fÃ¥ vätskan i kärlet att bytas ut? Kort grov anslutning borde vara negativt, lÃ¥ng och smal positivt. Även positionen pÃ¥ kärlet kan pÃ¥verka, dÃ¥ vätskan i kärlet garanterat är varmare än den i kretsen  bör anslutningen gÃ¥ in i kärlet underifrÃ¥n.
Bild skulle vara bra!
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Expansionskärlet rostar
« Svar #6 skrivet: 23 september 2020, 19:36:55 »
Kärlet sitter på ett rör som är ganska långt. Det försvinner nedåt där det skyms, minst en halvmeter längre än vad man kan se. Borde inte bli mycket omsättning där, om inte säkerhetsventilen droppar. Det gör den inte.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Expansionskärlet rostar
« Svar #7 skrivet: 23 september 2020, 23:36:05 »
Vänd på kärlet så anslutningen går uppåt istället så det går lufta genom säkerhetsventilen. Nu blir det nog alltid en luftbubbla i kärlet även om man försöker undvika. Du kanske får göra om röret lite.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Expansionskärlet rostar
« Svar #8 skrivet: 29 september 2020, 09:36:10 »
Jo, det blir nog en liten bubbla. Man kan ju släppa ut all luft genom ventilen, men i gängan upp i kärlet får det nog plats 2 cc vid atmosfärstryck. När trycket stiger p g a först den pump som man luftar med, och sen vid drift även ytterligare när cirkpumpen går, så hamnar väl denna bubbla i den del där det är gummi, eller helt nära kärlets fog i mitten. Det har dock rostat i nedre delen vid anslutningen. Jag är dock förvånad att ett expansionskärl avsett för vatten rostar även om det finns en aning luft i vatten - vilket det ofta gör. Särskilt förvånad att det rostar hål på två år.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!