Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 290 A/W + Optima 900 Elpatronen slutar ej att värma  (läst 923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mjukost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Dom senaste dagarna har jag noterat att vattentemperaturen i pannan ligger väldigt högt (t3 över 80grader). I förrgår började pannan larma för "Fel på eltillskott". I går hade jag en tekniker här som kollade på pannan och han mätte på kretskortet och såg att elpatronen värmer för fulla muggar trots att displayen visar att den skall vara inaktiv. Även om man går in i menyn och stänger av tillskottsvärmen så fortsätter den tills överhettningsskyddet slår i.

Finns det några sensorer i maskinen som kan vara värt att titta på eller kan lösningen vara att byta elpatronen? Teknikern dödförklarade pannan o började snacka om att byta ut allt mot thermias grejer. Jag skulle dock vara väldigt glad om det gick att förlänga pannan o pumpen ett par år till.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W + Optima 900 Elpatronen slutar ej att värma
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2021, 20:15:54 »
Vad i H-E var det för Tekniker som säger sÃ¥, Det är ett litet relä pÃ¥ kraftkortet eller kontaktorn för eL-patronen som svetsat i kontakterna eller kontaktorn som gjort detsamma,  hur mycket vet du om EL eller granne,  kompis som kan mäta. Lite lödkänsla för lilla relät 50 kr eller kontaktor 300 kr, kan även vara givaren för VV som sagt upp sig. Har du hela manualen med EL-schema sÃ¥ ordnar en elektriker felsökning pÃ¥ kort tid.

Utloggad mjukost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W + Optima 900 Elpatronen slutar ej att värma
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2021, 22:32:23 »
Tackar för svar!
Har snackat med en polare som är kompetent när det kommer till el. Även hittat en annan tråd med samma problem som jag. Har beställt en triac så får vi se om det löser problemet :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W + Optima 900 Elpatronen slutar ej att värma
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2021, 22:47:21 »
Återkom med resultat och åtgärd , fler kan få tips då.

Utloggad mjukost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 290 A/W + Optima 900 Elpatronen slutar ej att värma
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2021, 13:55:05 »
Tänkte bara göra en snabb uppdatering.

Har inte bytt triac eller relän ännu men dom nya delarna ligger här hemma och väntar på att bli installerade.
Jag mätte alla slingorna i elpatronen med multimeter och hittade den som låg och värmde permanent. Jag kopplade ur denna och efter det funkar pannan som den skall och håller temperaturerna.

Givetvis skall komponenterna bytas ut men jag väntar på att tempen skall blir lite stadigare ute så att pannan kan vara avstängd ett par timmar utan att vi fryser ihjäl :)

En sak som kan vara värt att nämna är att tillverkaren av reläerna har bytt beteckning pÃ¥ komponenten. Fick hjälp av en bekant som jobbar som inköpare av elektronikkomponenter att hitta det nya: HF115F/012-1Z3A. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!