Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?  (läst 19950 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #75 skrivet: 07 oktober 2016, 08:50:40 »
 sen va ska han /hon med en inverter till om driftfallet är sÃ¥ ,
Enkel ON-OFF  med en vanlig intergral beräkning ,,, mindre felkällor mindre framtida kostnader
samma process ,,,
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #76 skrivet: 07 oktober 2016, 09:38:54 »
Nja, om flödet är högre i externa kretsen så får ju arbetstank ingen funktion, vilket medför ratt man får en pendlande temp i systemet.
Som tidigare diskuterats så ger det en stor del av drifttiden med framledningen över börvärde, större effektuttag ger större temperaturtapp i kollektor, förångare och kondensor, viket borde ge sämre COP.
Det finns fördelar med inverter.
En annan fördel är att de går så tyst när de går på låga varv.

Ligger man någorlunda nära optimum när det gäller flöde i golvvärmesystem OCH kondensor så skulle man kunna tänka sig on/off kopplad direkt mot systemet också, om man vill komma riktigt billigt undan.
Ingjuten golvvärme är ändå så trög att det aldrig skulle märkas på komforten om det var inverter eller on/off direkt mot systemet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #77 skrivet: 07 oktober 2016, 10:31:32 »
Ok sÃ¥ de 12 hotell jag monterat maskiner i har pendlande temperatur alltsÃ¥  ??? Varför har ingen sagt det till mig ?   Ã„r det min bristande samarbetsvilja  Sc:,h

Högre flöde än kompressorn vill ha = ingen tank
Lägre flöde än kompressorn vill ha = tank

Är du inte ens med pÃ¥ detta alltsÃ¥  :o

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #78 skrivet: 07 oktober 2016, 13:30:05 »
Ja, det är jag med på, och utan arbetstanktank får man en (mer) pendlande framledningstemp som i vissa installationer kan vara lite besvärande med t.ex. knäppningar i rör och radiatorer.
Men en tank skulle inte göra någon skillnad, om den inte kopplas som volymtank, då får den liknande effekt som en arbetstank.
Bäst med inverter + bypass om man vill komma ifrån de flesta pendlingarna på framledningen i system med högre externt än internt flöde.

Att temperaturen pendlar i systemet betyder inte att den pendlar i fastigheten, som du tycks ha skruvat till mitt pÃ¥stÃ¥ende till (bra pÃ¥hitt av dig för att ifrÃ¥gasätta mig, troll  >:( ).
« Senast ändrad: 07 oktober 2016, 13:33:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #79 skrivet: 07 oktober 2016, 14:28:14 »
ja jag skrev också att tanken inte behövs vid högre flöden i radkrets en i vp krets

över tempereringar  ,,,  vid rena delflödes inkopplingar nja det blir inte sÃ¥ farligt ,,   när fallen är som ovan beskriven .

eeh klart den har skillnad mot knäppningar och rörelser i systemet om du kopplat arbetstank !!!  den delen mÃ¥ste du va  med pÃ¥

cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #80 skrivet: 07 oktober 2016, 15:25:43 »
Nja, om flödet är högre i externa kretsen så går ju värmen från värmepumpen direkt ut i radiatorkretsen, tanken gör ingen effekt.
Bara om flödet är mycket högre i externa kretsen så blir det mindre temperaturhöjning, men då har ju en bypass samma effekt.
Onödigt att sätta in en tank om det gör samma nytta med en rörstump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #81 skrivet: 07 oktober 2016, 19:27:58 »
Hemresan: Jag har ett relativt lika hus som ditt i värmetermer så jag kan ge lite av mina erfarenheter.

Jag hade bvp kopplad mot en tank på 1500 liter då den redan fanns. Det var helt meningslöst. Då temperaturdifferanserna är så små sker ingen skiktning i tanken, det blandas bara. Resultatet blir högre retur och lägre framledning vilket ju inte är önskvärt. Har man gjuten golvvärme är det ingen risk att den inte klarar av att ta emot värmen en villavärmepump kan producera även om du vill ha långa gångtider. Jag kan ha 1-2 starter per dygn även vid lågt värmebehov - utan att få övertemperatur eller hög returtemperatur.

Jag skulle förbereda för termostater, alternativt köra trådlösa sedan ifall ni får följande femomen. Bygger man välisolerat är det lätt att det blir övertemperaturer av tex sol, datorer eller annat och då är det både ekonomiskt och skönt att ha termostat.

Styrningen upplever jag som lite knepig då vi vill ha 22 grader inne så är i princip 25 grader min framledning och 30 är max när det är som kallast ute. Och med relativt mycket fönster är det omöjligt att få en jämn temperatur utan innegivare. Har inte fått detta att fungera tillfredställande ännu.

Har också "problem" med att jag skulle vilja ha varmare på golvet i badrummen. Då framledningen är så låg känns det inte varmt på golvet om det inte är mitt i vintern. Kan vara värt att ha en extra shunt till golvvärmen i badrum om man vill ha bra komfort på bekostnad av något sämre cop men ändå bättre än elgolvvärme.

Det största problemet är att få lägre temperatur i något rum, vilket man ju vill ha i sovrummet. Där kan jag tipsa om att strunta i golvvärmen helt. Har aldrig vridit på termostaten där.

Jag hade med facit i hand valt ett rotations-ftx. Detta på korsströms oftast har begränsat sommarläge, oftast bara 1/3 inblandning. Vilket knappt märks om man vill få sval luft om sommarnätterna. Vilket man verkligen vill ha.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #82 skrivet: 08 oktober 2016, 13:57:13 »
Om man ska koppla en vp och golvvärme mot en tank ska man naturligtvis se till att använda grova anslutningar så man får låg flödeshastighet så att vattnet får en möjlighet att skikta sig för vattnet skiktar sig om det är rätt installerat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #83 skrivet: 08 oktober 2016, 19:21:13 »
Om man ska koppla en vp och golvvärme mot en tank ska man naturligtvis se till att använda grova anslutningar så man får låg flödeshastighet så att vattnet får en möjlighet att skikta sig för vattnet skiktar sig om det är rätt installerat.

Dn 50 räckte inte för min lilla pump.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #84 skrivet: 09 oktober 2016, 01:07:38 »
Hur lång sträcka hade du 50 mm rör ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #85 skrivet: 09 oktober 2016, 21:48:03 »
Anslutningarna var 50, rören 35 någon meter med flera böjar, förutom tillopp från bvp som var 22 men den kopplades i toppen så förrådsberedaren gjorde nog ett bra jobb att lugna ner flödet från den.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #86 skrivet: 10 oktober 2016, 12:59:42 »
Om du har 35 mm rör till en vanlig vp borde det skikta sig bra hos mig skiktar det sig i alla fall fast jag har lite extra järn skrot i tanken fast tror nog att skiktningen skulle funka bra i alla fall men kan säkert vara 22 mm röret som sabbade allt det är ju rätt högt flöde genom vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #87 skrivet: 10 oktober 2016, 20:43:03 »
Har svårt att tro flödet från 22an, som rimligtvis fördelas ganska jämt runt beredaren då den är placerad rakt över, och skall sedan runda beredaren och ut i tanken. Osannolikt i mina öron.

Jag har dragit slutsatsen att de 3 grader temperaturdifferans jag oftast hade omöjliggjorde skiktning. Hur stort delta har du över värmekretsen?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #88 skrivet: 10 oktober 2016, 22:19:48 »
Ligger nog ofta på rätt lågt delta kanske 3 grader den här tiden på året när framledningen är låg och vp håller sig på 7 graders delta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #89 skrivet: 13 oktober 2016, 18:15:50 »
Även med trefas maskin (som jag har) så skulle jag inte vilja säkra ned till 16 amp.

Beror nog lite på var man bor. Har man tex Eon och bor i område Syd, så är prisskillnaden 1500kr/år mellan 16A och 20A. På andra ställen i landet och/eller annan elnätsleverantör kan situationen vara en helt annan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!