Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?  (läst 19951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hemresan.net

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #45 skrivet: 04 oktober 2016, 12:18:10 »
Imorgon kväll ska den nya energiberäkningen vara klar. Laddar upp den här då.

Stort tack för alla hjälp!

Kalle

Utloggad Hemresan.net

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #46 skrivet: 04 oktober 2016, 12:28:21 »
Nu fick jag nya ritningen över golvvärmen. Här är ni den!

Kalle Kiander

Utloggad stedevil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #47 skrivet: 05 oktober 2016, 04:24:55 »
Om man vill göra det så billigt som möjligt med bra funktion, lägsta möjliga investering och högsta möjliga SCOP (ingen sommarvärme på toan).
En inverter på max 12 kW med så låg lägsta uteffekt som möjligt.
En bypass och en så effektiv extern cirkpump som möjligt.
1-2 golvvärmefördelare helt utan termostater.

Jag tror fortsatt att en inverter har mycket svårt att konkurrera prismässigt med en on/off + arbets-/volymtank. En 500L isolerad acktank (utan en massa onödigt tjafs i) kostar inte mer än 4000kr på Rinkaby, vilket bör vara mindre än merkostnaden för en jämförbar inverter. Dessutom blir funktionen över hela året garanterat bättre med än utan tank. Enda anledningen som jag ser det till att välja bort tanken är i så fall eventuell platsbrist.

Sen tycker jag inte man behöver se i svart/vita termer på arbetstank kontra volymförstorare. Man kan mycket väl koppla så att båda varianternas fördelar kommer systemet till godo, tex genom att koppla in tanken som en arbetstank men gå in med returen från värmesystemet någonstans mellan mitten till 25% från botten. Då fungerar den som en arbetstank ibland och en volymtank ibland, dvs buffrar där behovet för ögonblicket finns, och risken för alldeles förtidig avstängning av VPn pga av både hög värmeretur eller bypasskortslutning försvinner.
« Senast ändrad: 05 oktober 2016, 04:33:34 av stedevil »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #48 skrivet: 05 oktober 2016, 06:17:20 »
Mmm, jag har aldrig påstått att det ena skulle vara effektivare än det andra, och det finns ytterst få tester (om ens några) att falla tillbaka på för att få fram fakta i målet.
Fördelen med inverter, som jag ser det, är att man får en jämn tillförsel av energi, man kan HELA TIDEN få så varm brine som möjligt och så låg framledningstemp som möjligt - vilket borde resultera i bra COP.
I energimyndighetens test får Nibe 1255 5.0 i COP och 1245 får 4.6, och då har man ändå inte anpassat testerna efter de faktiska förutsättningar som råder under en uppvärmningssäsong där man mestadels har ett lågt effektbehov och invertrarna snurrar på med varm brine och låg framledningstemp.

Att koppla tanken så att den varken fungerar optimalt med högre eller lägre externt flöde tycker jag i princip är fel, då skulle jag hellre dra rör så man kunde lägga om mellan arbetstank och volymtank-funktion beroende på årstid/driftfall - detta för att maximera tankens fördelar.
Utrymmet kanske de flesta kan ta, men bygger man en ny villa så ligger kvadratmeterpriset på kanske 20 000 -30 000 kr, så beroende på hur man ser på saken så är utrymme värdefullt - om man kan/vill nyttja det till annat än en tank.

Priser på prisjakt.se
En Daikin inverter kostar 57900 kr
En Nibe 1255-6 kostar 56875
En Nibe 1245-8 kostar som billigast 54200 kr
CTC Gsi 12 kostar 62300 kr.

När man köper tanken sÃ¥ krävs det lite mer rör och rördelar ocksÃ¥, sÃ¥ priset blir nog rätt likt, med installation sÃ¥ tror jag inte att det blir billigare alls, men det hänger ju mycket pÃ¥ installatören, Oraklet och Cocacola gör ju i princip jobbet gratis bara för att "fÃ¥ lov att" sätta in en tank i systemet.  dontknow
Installatörer som tar betalt för admininistration, logistik/transport material och arbete som en tank innebär lär lägga på ett antal tusenlappar för att kröka in tanken, det är jag absolut säker på.

Det som talar för on/off med tank är:
Kan bli billigare även om det är osäkert.
Ger färre drifttimmar på kompressorn, om det nu är ett problem med invertrarna.
Mer mogen teknik med lite mindre elektronik som kan krångla, eventuellt. (Även en modern on/off är ju fullspäckad med elektronik, egentligen är det väl bara själva invertern som skiljer)

Som jag ser det är det nog mest en smaksak, och en fråga om utrymme som avgör vad man väljer.
Teknikintresset kan också styra detta en aning - åt båda hållen.

Funktionen med arbetstank blir inte garanterat bättre, det enda scenario jag kan se där den kan ha bättre funktion är under sommarhalvåret när effektbehovet är så lågt att invertern går on/off, eller om man väljer att värma delar av huset även sommartid med mycket små effekter.
Har man ett hus (som de flesta moderna villor har) som är byggt ovan mark och inte kör värme på golvet sommartid så ser jag inte att tank skulle bli bättre alls.

Vi har haft klinker på vår toalett, och där körde vi de första åren med elvärme i golvet, även sommartid.
Efter nÃ¥gra Ã¥r stängde jag av värmen i golvet under sommarn, och det funkade bra det med - det är ju bara en vanesak hur man har det.  dontknow

Vet man att man tänkt köra värme på några m2 klinkergolv sommartid så skall man definitivt välja en tanklösning, allt annat är skadligt för värmepumpen rent mekaniskt, även om det alldeles säkert fungerar helt ok.

Min rekommendation är att inte sätta in klinker i sitt hus, det är dåligt:
Hårt och kallt att gå på, även om man värmer det lite grann så känns det kallt.
Ömtåligt om man tappar ned nåt hårt.
Dyrt att installera, och ännu dyrare att byta ut.
Har en förmåga att snabbt bli omodernt.
Svårt att hålla rent och snyggt över tid (fogarna blir lätt skitiga och tråkiga)

Det var mina fem cent.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #49 skrivet: 05 oktober 2016, 07:16:11 »
Vad är för dig i princip gratis?
Det tar mig knappt en timme i extra arbeten när plåtlådan
Som möjlig gör allt en del inte vill/ kan förstå !

Bocka och knäck alla rör ! Gör man som röris 
Så om du tycker ärlighet är att ge bort grejer får stå
För dig !  Kan bara tala/ skriva för min egen del
Har aldrig och kommer aldrig att ta ett överpris fö något
Bara för att jag skulle kunna det!

Tankens installation  och hur det gÃ¥r och vad man behöver
Har presenterats för dig  flertalet gÃ¥nger
MÃ¥ste ställa  frÃ¥gan ?
Vad är det som du inte tror på?
Är det mitt eller oraklets hantverks utförande  förmÃ¥ga?

Med den arbetsmoral både han och jag är fostrade i
Är det ingen av oss som diskuterar  jakt/fiske  senaste modellen pÃ¥ skoter
V75  Zlatan  eller golf !
På plats är det arbete som gäller !

Ända chansen att få en jämn temp i hela anläggning med Inverter
Är beskriven ! För dig   
Säkerställda flöden i alla driftfallen
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #50 skrivet: 05 oktober 2016, 07:44:06 »
En sak till
Hur kommer det sig att min kostnadsbild tas upp
Frågar någon om det ?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #51 skrivet: 05 oktober 2016, 07:54:09 »
Mmm, jag har aldrig påstått att det ena skulle vara effektivare än det andra, och det finns ytterst få tester (om ens några) att falla tillbaka på för att få fram fakta i målet.
Fördelen med inverter, som jag ser det, är att man får en jämn tillförsel av energi, man kan HELA TIDEN få så varm brine som möjligt och så låg framledningstemp som möjligt - vilket borde resultera i bra COP.
I energimyndighetens test får Nibe 1255 5.0 i COP och 1245 får 4.6, och då har man ändå inte anpassat testerna efter de faktiska förutsättningar som råder under en uppvärmningssäsong där man mestadels har ett lågt effektbehov och invertrarna snurrar på med varm brine och låg framledningstemp.

Att koppla tanken så att den varken fungerar optimalt med högre eller lägre externt flöde tycker jag i princip är fel, då skulle jag hellre dra rör så man kunde lägga om mellan arbetstank och volymtank-funktion beroende på årstid/driftfall - detta för att maximera tankens fördelar.
Utrymmet kanske de flesta kan ta, men bygger man en ny villa så ligger kvadratmeterpriset på kanske 20 000 -30 000 kr, så beroende på hur man ser på saken så är utrymme värdefullt - om man kan/vill nyttja det till annat än en tank.

Priser på prisjakt.se
En Daikin inverter kostar 57900 kr
En Nibe 1255-6 kostar 56875
En Nibe 1245-8 kostar som billigast 54200 kr
CTC Gsi 12 kostar 62300 kr.

När man köper tanken sÃ¥ krävs det lite mer rör och rördelar ocksÃ¥, sÃ¥ priset blir nog rätt likt, med installation sÃ¥ tror jag inte att det blir billigare alls, men det hänger ju mycket pÃ¥ installatören, Oraklet och Cocacola gör ju i princip jobbet gratis bara för att "fÃ¥ lov att" sätta in en tank i systemet.  dontknow
Installatörer som tar betalt för admininistration, logistik/transport material och arbete som en tank innebär lär lägga på ett antal tusenlappar för att kröka in tanken, det är jag absolut säker på.

Det som talar för on/off med tank är:
Kan bli billigare även om det är osäkert.
Ger färre drifttimmar på kompressorn, om det nu är ett problem med invertrarna.
Mer mogen teknik med lite mindre elektronik som kan krångla, eventuellt. (Även en modern on/off är ju fullspäckad med elektronik, egentligen är det väl bara själva invertern som skiljer)

Som jag ser det är det nog mest en smaksak, och en fråga om utrymme som avgör vad man väljer.
Teknikintresset kan också styra detta en aning - åt båda hållen.

Funktionen med arbetstank blir inte garanterat bättre, det enda scenario jag kan se där den kan ha bättre funktion är under sommarhalvåret när effektbehovet är så lågt att invertern går on/off, eller om man väljer att värma delar av huset även sommartid med mycket små effekter.
Har man ett hus (som de flesta moderna villor har) som är byggt ovan mark och inte kör värme på golvet sommartid så ser jag inte att tank skulle bli bättre alls.

Vi har haft klinker på vår toalett, och där körde vi de första åren med elvärme i golvet, även sommartid.
Efter nÃ¥gra Ã¥r stängde jag av värmen i golvet under sommarn, och det funkade bra det med - det är ju bara en vanesak hur man har det.  dontknow

Vet man att man tänkt köra värme på några m2 klinkergolv sommartid så skall man definitivt välja en tanklösning, allt annat är skadligt för värmepumpen rent mekaniskt, även om det alldeles säkert fungerar helt ok.

Min rekommendation är att inte sätta in klinker i sitt hus, det är dåligt:
Hårt och kallt att gå på, även om man värmer det lite grann så känns det kallt.
Ömtåligt om man tappar ned nåt hårt.
Dyrt att installera, och ännu dyrare att byta ut.
Har en förmåga att snabbt bli omodernt.
Svårt att hålla rent och snyggt över tid (fogarna blir lätt skitiga och tråkiga)

Det var mina fem cent.
Enligt Daikin är det ingen fara med 70 starter per dygn på deras inverter fler än så ska det väl inte behöva bli även om man värmer ett badrums golv och flöde borde finnas vid min effekt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #52 skrivet: 05 oktober 2016, 10:24:41 »
Vad är för dig i princip gratis?
Det tar mig knappt en timme i extra arbeten när plåtlådan
Som möjlig gör allt en del inte vill/ kan förstå !

Bocka och knäck alla rör ! Gör man som röris 
Så om du tycker ärlighet är att ge bort grejer får stå
För dig !  Kan bara tala/ skriva för min egen del
Har aldrig och kommer aldrig att ta ett överpris fö något
Bara för att jag skulle kunna det!

Tankens installation  och hur det gÃ¥r och vad man behöver
Har presenterats för dig  flertalet gÃ¥nger
MÃ¥ste ställa  frÃ¥gan ?
Vad är det som du inte tror på?
Är det mitt eller oraklets hantverks utförande  förmÃ¥ga?

Med den arbetsmoral både han och jag är fostrade i
Är det ingen av oss som diskuterar  jakt/fiske  senaste modellen pÃ¥ skoter
V75  Zlatan  eller golf !
På plats är det arbete som gäller !

Ända chansen att få en jämn temp i hela anläggning med Inverter
Är beskriven ! För dig   
Säkerställda flöden i alla driftfallen
Cc

Jag tror på varje ord du skriver, det vi är oeniga om är att ANDRA installatörer skulle göra på samma sätt som du gör, att bara ta betalt för vad det kostar att sätta in en tank, det normala är nog att dubbla upp på materialkostnaden på ett ungefär.
Trådstartaren kan ju ta in priser på båda lösningarna så får vi se vad ett praktiskt fall ger vid handen att det skulle kosta.
Ingen skulle välkomna det mer än jag.
Att du och Oraklet i princip bara räknar extrakostnaden för tank + cirkpump gör att andra får en bild av att detta är de enda extrakostnaderna.
Stedevils inlägg är ett exempel på att man bara tittar på tankkostnaden (och det kan ju vara rätt om man installerar på egen hand)

En sak till
Hur kommer det sig att min kostnadsbild tas upp
Frågar någon om det ?

Just för att du ofta bara anger vad tank + pump kostar så börjar det sprida sig en bild i forumet av att det ÄR så, jag menar att det INTE är så, det kommer troligen till en handfull tusenlappar på de rena materialkostnaderna i 9 fall av 10 om man frågar en installatör på orten.
Just för att det diskuterades priser utan påslag för installationsmaterial och arbete nämnde jag ditt namn, då du tidigare skrivit att du i princip inte tar ut någon extra förtjänst om du får installera en tank.
Om jag inte missuppfattat dig vill säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #53 skrivet: 05 oktober 2016, 10:27:20 »
Enligt Daikin är det ingen fara med 70 starter per dygn på deras inverter fler än så ska det väl inte behöva bli även om man värmer ett badrums golv och flöde borde finnas vid min effekt.

Det skulle jag också säga om jag sålde värmepumpar.
Det kan ju även faktiskt vara så att det inte är skadligt, det har jag ingen aning om - i fall som dessa väljer jag riskminimering när jag ger råd.
Jag vill inte ge ett råd till någon att de skall köra NÅGON typ av värmepump mot 5 m2 golvvärme, då är det bättre att köra på elpatron om man nödvändigt vill ha golvet varmt.
Eller sätta in en volym/arbetstank på 100 liter eller så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #54 skrivet: 05 oktober 2016, 11:04:13 »
För övrigt Cocacola, om du inte vill så skall jag aldrig mer nämna ditt namn och att du gör billiga/prisvärda tankinstallationer i framtiden.
Om du tagit illa upp av att jag gjort så - då ber jag självklart om ursäkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #55 skrivet: 05 oktober 2016, 11:30:03 »
Det skulle jag också säga om jag sålde värmepumpar.
Det kan ju även faktiskt vara så att det inte är skadligt, det har jag ingen aning om - i fall som dessa väljer jag riskminimering när jag ger råd.
Jag vill inte ge ett råd till någon att de skall köra NÅGON typ av värmepump mot 5 m2 golvvärme, då är det bättre att köra på elpatron om man nödvändigt vill ha golvet varmt.
Eller sätta in en volym/arbetstank på 100 liter eller så.
Ja nog låter det konstigt och inget råd jag skulle ge om jag sålde inverter vp för det fanns i det fallet ingen anledning till att ha 70 starter per dygn och jag tror i alla fall att starter sliter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #56 skrivet: 05 oktober 2016, 15:46:32 »
Fast om ni fÃ¥r 70 starter med en tank dÃ¥ har ni kopplat fel  :o

4 rörs  är alltid det bästa     volymtamk suger    följ detta rÃ¥d o ni hamnar inte i dessa problem igen  ;)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #57 skrivet: 05 oktober 2016, 21:28:27 »
Ja nog låter det konstigt och inget råd jag skulle ge om jag sålde inverter vp för det fanns i det fallet ingen anledning till att ha 70 starter per dygn och jag tror i alla fall att starter sliter.
Nu är det upp till er att ta till er eller att slå bort saklig information och tro på det ni vill.
För det första har jag aldrig sagt att en värmepump skall jobba mot ett litet värmegolv, det kom in skrivet av någon i denna tråd. Minst 20liter vill vi ha men dimensionera gärna 10liter per m2.

För det andra så är dagens kompressorer konstruerade för minst 250 starter per dygn. Med det sagt inte sagt att jag tycker man kan försöka minska antal starter. Dock så handlade mitt svar på en direkt fråga om 70 starter per dygn var skadligt eller ej. Och jag tycker absolut inte det är skadligt, speciellt som det är under en mycket kort period som det sker. Då husets last är lika med eller mer än maskinernas mineffekt så kommer kompressorn aldrig att stanna. Det skall ställas mot en konstruktion designad för 250 starter per dygn året runt under sin hela livslängd.

Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #58 skrivet: 05 oktober 2016, 22:17:50 »
Varför behöver vp 20 liters volym om det funkar med 250 starter per dygn ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hemresan.net

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1255 bästa bergvärmepumpen 6 kW?
« Svar #59 skrivet: 05 oktober 2016, 23:29:40 »
Heta diskussioner.  ;)  Här kommer en korrekt energiberäkning för den som är intresserad. Nu med Nibe F1255-6 samt FTX.

Kalle Kiander

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!