Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökända felet "H16" pÃ¥ E9DKE, finns nÃ¥gon räddning?  (läst 10600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TomHuang

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
På årets första kyliga dag här i Skåne så lade pumpen av med den ökända felkoden "H16". Tillverkningsmånad 2005.05
Är detta det vanliga felet med brusten fjäder i kompressorn pga dålig smörjning?
Finns något att göra? Eller är det bara att skrota och köpa ny?
Tack på förhand!
Panasonic E9DKE -05
Zibro SCJA25 -13
Litet skånskt tegelhus från 1800-talet

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Kolla om den förlängda garantin fortfarande är användbar, annars är det skroten tyvärr
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kontakta den återförsäljare som du köpte maskinen av
Det är 5 års garanti på det felet så med lite tur så är du inom den gränsen beroende på när den blev installerad.
Kan vara kretskortet som strular men lika gärna kretskort och kompressor.
Du fÃ¥r  nÃ¥gra kronor via hemförsäkringen att lägga pÃ¥ en ny om du gör en skadeanmälan.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om du bryter strömen till den någon timme går den kanske åter starta så den går ett tag iaf.
Min pana med h16 lät som ett rea plan innan den stannade med h16 hoppade snällt igång efter ha varit strömlös och lät normalt igen och gick några veckor till tills h16 kom igen.

Har du tur tar pana det annars är det tyvärr ett försäkrings ärende.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ökända felet "H16" på E9DKE, finns någon räddning?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2011, 07:52:32 »
Är du kyltekniker...eller känner nÃ¥gon, kan du blaska i 1dl olja extra.  om du har tur +att du inte gjort för mÃ¥nga omstarter /kört den för länge oljetorr, kan den fungera hjälpligt sen.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Det är väll orginal "RB68A Esterolja", så vilken "ester" ersättningsolja med densitet 68 fungerar.
som RB68A eller Freol Alpha68 eller Artic68

Har man tur och ventilen bara fastnat/kärvar på grund av för låg oljenivå så borde det ju gå att få den att börja fungera bra igen.
och om jag fattat det rätt så....
Göran.W:s började fungera.
när maskinen kallnade krympte materialen och ventilen släppte.
men avsaknaden av olja gjorde att  den gick varm och materialet expanderade sen var det bara en tidsfrÃ¥ga innan den fastnade igen.

är det så här det ser ut, och det är stålskivan ventilen som kärvar fast?



Dogge
« Senast ändrad: 19 november 2011, 09:55:00 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Inte visste jag att det hjälpte med oljepÃ¥fyllning om det är kretskortet som är felet  ;)

Gissar att han inte är kyltekniker och att då ta hem en firma som fyller en skvätt olja för ett antal tusenlappar är en jäkligt dyr första hjälpen insats som kanske inte ens hjälper eller hjälper en kort period.

Det går oftast att starta om dom ett antal gånger innan det är helt kört som GöranW skriver men inte alltid beroende på hur mycket skadat allting är
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Inte visste jag att det hjälpte med oljepÃ¥fyllning om det är kretskortet som är felet  ;)

Gissar att han inte är kyltekniker och att då ta hem en firma som fyller en skvätt olja för ett antal tusenlappar är en jäkligt dyr första hjälpen insats som kanske inte ens hjälper eller hjälper en kort period.

Det går oftast att starta om dom ett antal gånger innan det är helt kört som GöranW skriver men inte alltid beroende på hur mycket skadat allting är

Trodde du visste att H16 felet ofta är relaterat till brusten fjäder och oljebrist, om det är det klassiska h16 felet med oljebrist och man vill ha en hållbar utveckling. dvs att det skall finnas en chans att få en pump som sedan håller ett par år så är lösningen inte att hålla på att starta om pumpen=kommer att haverera

sen att fylla på olja, jag vet inte om trådskaparen har möjlighet att pyttsa i 100ml olja själv eller om han har bekanta som kan hjälpa honom?, men det spelar ingen roll vad för fel man har på en pump så är det ofta inte lönt att boka in en kyltekniker oavsett årsmodell på grund av den massiva kostnaden på ex antal 1000 lappar som du säger.

sen om du vill vara sarkastisk och påpeka att en utförlig felsökning inte gjorts eller vad den nu kan bero på, så är det brusten fjäder eller oljebrist som först dyker upp i skallen och som jag personligen med säkert flera tror är den troligaste orsaken, eftersom detta är ett forum och att vi inte är på plats att felsöka så
kan vi bara spekulera om vad folk har för problem med sina pumpar,
sen när du nämner kretskortet.

Du tror alltså att det mest troligt är kretskortet, och att det inte fanns belägg för att någon tror på kompressor problem?, jag tror du är rätt ensam om den teorin?, men du kan givetvis ha rätt.

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Att pytsa i olja i en kompressor med H16 är meningslöst för skadan finns redan där och ingen olja i världen reparerar skadan.

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Jag var lite sarkastisk mot ACE och det vet han mycket väl om  ;D

Jag har haft nÃ¥gra tusen H16 maskiner sÃ¥ jag vet nog vad det handlar om  Thumbsup
Din information kommer kanske  via kaffedrickande med en montör eller frÃ¥n trÃ¥darna med H16  ;)

Som jag skrev i mitt första inlägg så skrev jag att det kan vara kretskort eller kretskort och kompressor.
I vissa fall har det bara varit kortet som fått en brännskada och ibland har det varit kompressorn som även fått kretskortet med sig i fallet .
När dom hamnade hos Panasonic för renovering byttes både kortet till ett GKE kort och kompressor.
Märkligt att dom skulle byta till GKE kort om det bara vore kompressorns felaktiga konstuktion eller oljebrist Sc:,h

Startar man om maskinen så går den tills den ska avfrosta sen blinkar timerlampan igen
Fungerar några gånger tills det är helt kört.

Finns ingen anledning att kosta på en E9DKE flera tusen som har fått H16 felet om den inte täcks via Panasonics garanti.
Har varit en hel dröse med teorier och lösningar på problemet men även dom som fyllt på olja har inte alltid klarat sig.

Finns säkert hundra trådar om dessa kända H16 fel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min pump gick faktiskt 3 veckor efter första om starten och 2 veckor efter andra om starten sen blev den utbytt.

Så nog kan dom gå mer än till första av frostningen.

Nu tror jag iof inte det var fjäder brott på min utan snarare att den där metal grunkan som fjädern trycker på som kärvade pga dålig smöjning för har fjädern gått borde dom rimligen inte gå så länge och definitivt inte låta helt normalt tills den la av igen.


"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tyckte den återkommande komentaren från dom som gjorde den varianten med att bryta strömmen fick felkoden i samband med avfrostningen, var det så pass kallt ute när du bröt strömmen så den behövde avfrosta Göran ?

Men det kan säkert skilja sig på hur dom uppförde sig efter att man bröt strömmen.
Många av dom gick det inte att göra så på överhuvudtaget.
Brukade vara en snyggt brännmärke på kortet
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Att pytsa i olja i en kompressor med H16 är meningslöst för skadan finns redan där och ingen olja i världen reparerar skadan.

Jag hÃ¥ller inte med, skulle tro att det är relativt stadigt material i ventilen/skivan samt själva kompressor kroppen, är ett härdat material som säkerligen tÃ¥l pepparn, sÃ¥ länge fjädern inte brustit och man kan hÃ¥lla ner friktionen med den nya oljan, sÃ¥ att inte materialet expanderar och värmenyper sÃ¥  finns det nog goda utsikter till att det fungerar precis som avsett i mÃ¥nga Ã¥r framÃ¥t.
men som sagt var, det är ju vad jag tror och behöver inte vara så. *vinkar*

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ökända felet "H16" på E9DKE, finns någon räddning?
« Svar #13 skrivet: 19 november 2011, 13:26:58 »
Sarkasmen gillas Thomas  ;)    märk väl:jag skrev "Är du kyltekniker...eller känner nÃ¥gon" ....inte ringa efter en dyr tekniker  :D

Att pytsa i olja i en kompressor med H16 är meningslöst för skadan finns redan där och ingen olja i världen reparerar skadan.
Jag har definitivt inte lika mycket H-16 som vissa andra här...men har nÃ¥gra st där oljeinjektering fungerat (och de gÃ¥r än idag) medan nÃ¥gra bara fungerade ett kort tag.  Jag har inga belägg för det, men har en känsla av att de som gÃ¥r än idag är de som oljeinjekterades omedelbart utan upprepade omstarter etc.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Jag var lite sarkastisk mot ACE och det vet han mycket väl om  ;D

Jag har haft nÃ¥gra tusen H16 maskiner sÃ¥ jag vet nog vad det handlar om  Thumbsup
Din information kommer kanske  via kaffedrickande med en montör eller frÃ¥n trÃ¥darna med H16  ;)

Som jag skrev i mitt första inlägg så skrev jag att det kan vara kretskort eller kretskort och kompressor.
I vissa fall har det bara varit kortet som fått en brännskada och ibland har det varit kompressorn som även fått kretskortet med sig i fallet .
När dom hamnade hos Panasonic för renovering byttes både kortet till ett GKE kort och kompressor.
Märkligt att dom skulle byta till GKE kort om det bara vore kompressorns felaktiga konstuktion eller oljebrist Sc:,h

Startar man om maskinen så går den tills den ska avfrosta sen blinkar timerlampan igen
Fungerar några gånger tills det är helt kört.

Finns ingen anledning att kosta på en E9DKE flera tusen som har fått H16 felet om den inte täcks via Panasonics garanti.
Har varit en hel dröse med teorier och lösningar på problemet men även dom som fyllt på olja har inte alltid klarat sig.

Finns säkert hundra trådar om dessa kända H16 fel.

Ja att kompressorn inte hinner hämta hem oljan åxå är en trolig bidragande orsak
och byte av kretskort gjorde väll troligen att man fick en ändrad och mer lämplig avfrostnings funktion.
men en fullständig utredning på vad som behöver ändras var då inte min intention.

sen om min info kommer genom kafferdrickande eller inte, vad har det med saken att göra?,
då ser jag det som mer underligt om man haft 1000 tals problem med detta och inte lyckats lösa det?
det kanske skulle behövas mer kaffe drickande uppe i norrland, så kanske problemen blivit lösta..=)

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!