Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 05 december 2011, 21:35:12 »

Om du skriver på köp och sälj så borde du få en hel del svar från kunder som har fått H16 felet efter 5 års gränsen och därmed kan ha kvar inne och utedelen om det inte hamnat på tippen.

Förmodligen vill dom bli av med hela innerdelen så du bör bo i närheten så det inte blir några dyra fraktkostnader
Skrivet av: Stormwind
« skrivet: 05 december 2011, 21:07:48 »

vet ej om det är rätt tråd att fråga i.
Håller på att testa lite saker och är ute efter ett kretskort till innedelen E9DKE main CWA73C1667 så billigt som möjligt  tomte::
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 november 2011, 22:09:35 »

Hur hittar du reservdelar så snabbt på en lördag kväll då du hittade det brända på kortet vid 17,30  ;D

Antingen jobbar du på Elfa eller något liknande eller sitter alla hemma med en dröse olika motstånd som kan vara bra att ha :D
Skrivet av: TomHuang
« skrivet: 19 november 2011, 21:51:12 »

Nu är motståndet R185 bytt och pumpen kör igen, allt verkar normalt men det återstår ju att se om det håller en längre tid.
Ska kolla kondingarna också om det blir tillfälle.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 november 2011, 19:37:07 »

felkoder är ofta trubbiga felindikeringsvertyg - dvs. flera olika fel kan ge samma felkod... nu är det känt att H16 ofta betyder skuren kompressor - dock därmed inte alltid.

dock är det fortfarande intressant fundering vad oljan tar vägen efter 5 år om det är vingen som nyper i kompressorn pga. för lite olja eller om oljan åldrats så mycket att den inte smörjer som den skall.

---

Byt konding också - torkad konding kanske är orsaken till att motståndet överhettas då jag misstänker lite att arragemanget förmodligen har mer stabiliserande effekt i avseende att inte gå i självsvängning och ringningar på drivern än att det skulle ha spänningsstabilisernade effekt på matningssspänningen.

byt eller åtminstone kontrollmät så många ellytar du kan i avseende kapacitans och ESR då om kortet är mer än 5 år gammalt så kan det mycket väl vara mer eller mindre uttorkat.

 
Skrivet av: TomHuang
« skrivet: 19 november 2011, 17:21:58 »

Tack för alla svar! Mycket vänligt av er att hjälpa till.
Var snälla mot varandra också  :) Konstigt att det är så olika uppfattningar ändå, det här felet (felkoden iaf) har ju varit så väldigt vanligt.

Jag har kollat lite idag och såg att det var bränt på kretskortet:
http://forumbilder.se/images/ff192011500357e1d.jpg

Det som var bränt visade sig vara ett 200 Ohms motstånd:
http://forumbilder.se/images/0319201150524dc76.jpg
TS Comfort, var det detta som var bränt på alla korten du bytte?

Det är R185 i schemat:
http://forumbilder.se/images/15192011508394a27.jpg

Det verkar vara drivspänningen till igbt-drivarna det sitter på. Väldigt konstigt att sätta ett litet 0805 motstånd parallellt med en 25V e-lyt !? Jag menar, även om spänningen där bara vore 12V så blir det 0.72W i motståndet (klart att det blir bränt med tiden), om spänningen är mkt lägre, varför kosta på lytar i onödan.
Men tänkte nu byta motståndet till ett effekttåligare, så får vi se! Vad tror ni?

Det här med att fylla på olja, någon som har en beskrivning på hur man gör det? Och var kan man köpa oljan?
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 november 2011, 15:43:31 »

ACE:

Ingångsburkarna på rotaryn har säkert båda rollerna - själv har jag sett dessa burkar på ingången refererats som 'muffler' pga. den pulserande sugningen som dessa kompressorer ger och förmodligen ger mycket ljud på ledningarna om de inte fanns - samt ger högre tryckfall om det suger gas i pulser då köldmedie är tunga gaser och har ganska hög viskositet. I detta ingår det säkert att hindra olja och köldmedie i flytande form kan anträda kompressordelen i allt för hög takt för att undvika vätskeslag.

i en vanlig kolvkompressor ala kylskåp så fungerar hela kompressorkapslingen som en tryckutjämnare/ljuddämpare/oljesump  för sugpulserna med rejält stor volym (bra bit över litern i innervolym i flesta fall) samt inkommande ev. fuktig suggas (dvs med stänk av flytande köldmedie i sig) kokar lätt av när den möter den varma oljan, medans det skulle kunna ge vätskeslag om det hade gått in direkt på en rotary-kompressors ingång om man hamnar i det driftsfallet.

start och stopp och vid olika driftfall utanför kompressorns och rörsystemets  tänkta kapacitet är alltid problematiska då det tex. kan komma en rejäl propp med olja i sugledningen vid starten när det bubblar till i de flytande delarna i evaporaator pga. trycksänkningen, om kompressorn är den kallaste delen i systemet så löser sig köldmediet i oljan och det skummar vid start med risk för vätskeslag samt oljan är tunn och smörjer sämre innan all köldmedie kokat ur (det är därför kyl och fryskompressor går minst 2-4 ggr i timmen även om det är svalt i omgivningen).  Vid lågfarts inverterdrift så är kapaciteten liten i förhållande till rördimensionerna och gashastigheten för låg för att dra oljan tillbaka till kompressorn - här är algoritmen till kompressons driverkort viktig med tex. då och då fullfartskörning för att dra tillbaka oljan men ändå inte dränka pumpen när oljeproppen väl kommer - därför måste rotaryn ha 'muffler' och vätskeavskiljare för att sprida ut oljeankomsten över tiden... medans detta görs naturligt i kolvkompressorn inkapsling etc.

sedan är omslaget mellan VP-drift och avfrostning väldigt påfrestande med stora gashastigheter, kraftig tryckändring och kanske jäsning i rör och flytande köldmediepropp i sugrör, eller motsatt varm hetgas som blir väldigt hett efter kompression en kort stund innan systemet satt sig för det nya driftfallet etc.

eller om man säger så här - skall det vara riktigt driftsäkert så skall anläggningen stå och tuffa år efter år utan stopp och starter samt rimliga temperatursvängningar på kondensor och evaporatorsidan - det är starttransienterna mekaniskt och flödesdynamiskt som sliter...

doggydoggen:

jo, oljan mals sakta sönder då det är långa polymer som helt enkelt  snäpps av då och då - är det POE-olja så bryts de dessutom med av vatten och värme till organiska syror och tunga alkoholer. dom andra oljorna som PAG-olja, AB-olja mm., ger också nedbrytningsprodukter som är skadliga i kompressorerna. PAG olja tillsammans med rester av klor (från nedbruten R12) ger inom bara några månader en svart, frätande sörja som inte smörjder så bra och har käkat en bra bit av bil-AC:ns aluminium invändigt när man upptäcker detta...

i mineralolja så får man omättade ändar (saknar väteatomer) när oljemolekylkedjan bryts av vid nötning och dessa ändar är laddade och börja leta efter molekyler med motsatt laddning och med vatten och luft närvarande även i väldigt små mängder så kan det polymerisera till hartser, gummi - det som brukar kallas sludge i bilsammanhang
   
men ändå är jag imponerade av gamla frysboxar från 1950-talet som fortfarande fungerar och trots att det är mineraolja i dessa, som inte är alls av samma klass dom dom bättre vitoljorna som tillverkas idag för den här typen av användning.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 19 november 2011, 15:35:34 »

Olja krossas ju bokstavligen med tiden och orkar inte hålla ihop molekylärt
om det då krävs 5 år för att oljan skall bli så pass sliten att den tappar smörjförmåga och därmed kliver man över gränsen för hur hög friktion ventilen klarar innan den värme nyper?

Kanske detta förlopp påskyndas av exempelvis hög värme som i sin tur beror på för långa tider på dellast
som skapar kokning/bränd olja som i sin tur skapar denna sludge som binder olja och på så sätt sänker den totala mängden tillgänglig olja, en intressant teori

Sludgetrapp får en att tänka på triumph..=)

Dogge
Skrivet av: ace
« skrivet: 19 november 2011, 14:24:28 »

även de kompressorer som gick utan H-16 får en helt annan ljudton efter oljeinjektering vid påfryst förångare vid måttligt värmebehov....vilket indikerar att även de som inte rasat...har problem med oljeåterföringen.
symtomen får en att misstänka för låg hastighet i sugen/förångaren vid dellast i kombination med riktigt kall förångare pga påfrysning vid hög luftfuktighet.
Men när det händer efter 5 års drift börjar man fundera....intressant inlägg om sludge  Thumbsup
Mycket ovanligt med ljuddämpare på sugen...brukar vara en vätskeavskilljare
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 19 november 2011, 14:07:11 »

Man blir lite undrande här var oljan har tagit vägen om den börja kärva pga. att det går oljetorr - pumpen har ju ändå stått och gått typ 5 år och sedan blir det liksom plötsligt  torrt?? - är det att oljan som polymiserar till oljesludge någonstans och detta vilar sig sedan i något lugn utrymme i kompressorn/torkfiltret mm. ?

En vanlig kolvkompressor typ kylskåpskompressor har ju oljetråg där det mesta av oljan finns och stänksmörjning uppbefodrad via konisk ihålig vevaxel oftast, alternativt liggande kompressor med en fläkthjul som plaskar i oljan (såg lösningen i en gammal en som jag skar upp när jag var typ 13 år...)

konstruktionen gör också att motorn går relativt svalt då motor och olja kyls av inkommande suggasen innan det komprimeras


Rotaryn verkar inte ha oljetråg eller har 'oljetråget' ovan på sig i motorn botten, utan suger direkt in från sugledningen (via en stor ljuddämpare), trycker ut hetgasen till motorutrymmet och förmodligen oljeskiljs hetgasen en del och oljan ramlar tillbaka till botten av motorn (och trycket gör att en del av oljan trycks sakta in i kompressordelen igen eftersom den har lägre tryck) när den passerar motorn samt hetgasen värms ytterligare ett antal grader pga. förlusteffekterna i motorn innan den går ut.
 
Med andra ord så går det väldigt varmt och stora ytor inblandad och med lång vistelsetid i hettan för oljan i en rotay-kompressor i jämförelse med en kolvkompressor av traditionell typ. Börja oljan polymerisera så kan jag tänka mig att mycket av oljan i fastare form blir kvar i motorlindningarna och aldrig kommer tillbaka till pumpen längre och är det lite snålt fyllt så...

... och då kommer man till den eviga frågan är pumpen ordentligt vakumsugen vid tillverkning och installation då luft och fukt är saker som kan starta polymerisation av olja från en oljebatch som kanske är lite mer känslig för detta än förväntat. All olja slits så småningom, även om den bor i en extremt skyddad miljö som i en kylmaskin, men åldringen kan lätt dras ned till 5 år istället för 25 och tom. 50 år om det kommit in vatten och luft i lite för hög utsträckning.

Sedan gillar jag inte rotaryn av en skäl till utöver den höga arbetstemperaturen - hela kompressorkapslingen är på högtrycksidan och därmed väldigt stor volym och stor yta medan på kolvkompressorn så är det bara ett tunt rör från kompressorn till hetgasutgången och mycket liten volym med hög tryck. Om en rotarykompressor suger luft och utgången är blockerad av någon orsak så kan man av oljedimman som bildas vid pumpningen få en dieseltändningen som gör om pumpen till veritabel splitterhandranat i verkan - detta har hänt pga. inkompetenta 'reparatörer', men också att i somliga länder så är det ingen skillnad på gängningen mellan kvävgas och syrgastub...

Med andra ord om man tänker experimentera med en kylmaskinkompressor som tryckluftpump - så är det väldigt tillrådligt att den inte är av rotarytyp där kapsling och motordel är trycksatt på högtrycksidan...

Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 19 november 2011, 14:02:01 »

Det att min gick så länge kanske beror på att den alltid går på dellast så den aldrig behöver ge järnet.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 november 2011, 13:47:34 »

Det du Matte som jag hade i åtanke med DYR tekniker  ;)

Det jag aldrig förstod när det diskuterades spaltmeter om denna oljepåfyllning för några år sedan var varför inte reklamera till Panasonic och få den utbytt istället för att söla med en massa olja och kanske mista garantin när man utfört åtgärder själv Sc:,h

Förhoppningsvis har dom flesta fått sina haverier innan det har gått 5 år.
Blev själv förvånad när en kund hörde av sig då han fått H16 och den hade snurrat i över 6 år !!
Som "tur" är har nog dom flesta nog havererat innan 5 år

Göran
Vi bad också kunderna starta om för att den skulle ge någon värme tills den blev utbytt, vissa gick till avfrostning och vissa gick inte alls.
Möjligt att vissa gick som din maskin inkl avfrostningar men inget som jag kan minnas, jag minns dock inte allt  ::)

Doggydoggen

Det var tiotusentals maskiner som fick H16 felet, dom första efter något halvår.
Lösningen var att dom skickade ut nya åtgärdade utedelar.
Efterhand så fanns det inga fler nya uppdaterade utedelar så det satt ett antal Panasonic anställda från Malaysia och åtgärdade returnerade utedelar som gick ut igen.
På efterföljande GKE så fanns inte problemet längre med H16
Det var helt omöjligt att få svar från dom Japanska teknikerna vad det var som var fel, tror inte att det är kultur där nere att erkänna att något är fel  ::)

Vad jag har med Norrland att göra ace vet jag inte , jag gillar inte ens kyla  ;)
Skrivet av: ace
« skrivet: 19 november 2011, 13:44:09 »

 ;D ;D ;D ;D ;D
Behöver inte vara Sarkastisk tillbaka mot Thomas....det sköter Dogge åt mig  ;)
Känner mig säker på att Nykvarns-hertigen fick lite klåda över o bli kallad Norrlänning  ;D ;D ;D ;D ;D
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 19 november 2011, 13:32:54 »

Tyckte den återkommande komentaren från dom som gjorde den varianten med att bryta strömmen fick felkoden i samband med avfrostningen, var det så pass kallt ute när du bröt strömmen så den behövde avfrosta Göran ?

Men det kan säkert skilja sig på hur dom uppförde sig efter att man bröt strömmen.
Många av dom gick det inte att göra så på överhuvudtaget.
Brukade vara en snyggt brännmärke på kortet

Det var mitt i vintern så den avfrostade många gånger mellan om starterna.

Men det är bara konstgjord andning för pumpen är ju typ skrot när man fått H16 och inte får den utbytt av pana.

Tänkte mest att TS kanske kunde få liv i pumpen till en ny sitter på plats.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 19 november 2011, 13:31:07 »

Jag var lite sarkastisk mot ACE och det vet han mycket väl om  ;D

Jag har haft några tusen H16 maskiner så jag vet nog vad det handlar om  Thumbsup
Din information kommer kanske  via kaffedrickande med en montör eller från trådarna med H16  ;)

Som jag skrev i mitt första inlägg så skrev jag att det kan vara kretskort eller kretskort och kompressor.
I vissa fall har det bara varit kortet som fått en brännskada och ibland har det varit kompressorn som även fått kretskortet med sig i fallet .
När dom hamnade hos Panasonic för renovering byttes både kortet till ett GKE kort och kompressor.
Märkligt att dom skulle byta till GKE kort om det bara vore kompressorns felaktiga konstuktion eller oljebrist Sc:,h

Startar man om maskinen så går den tills den ska avfrosta sen blinkar timerlampan igen
Fungerar några gånger tills det är helt kört.

Finns ingen anledning att kosta på en E9DKE flera tusen som har fått H16 felet om den inte täcks via Panasonics garanti.
Har varit en hel dröse med teorier och lösningar på problemet men även dom som fyllt på olja har inte alltid klarat sig.

Finns säkert hundra trådar om dessa kända H16 fel.

Ja att kompressorn inte hinner hämta hem oljan åxå är en trolig bidragande orsak
och byte av kretskort gjorde väll troligen att man fick en ändrad och mer lämplig avfrostnings funktion.
men en fullständig utredning på vad som behöver ändras var då inte min intention.

sen om min info kommer genom kafferdrickande eller inte, vad har det med saken att göra?,
då ser jag det som mer underligt om man haft 1000 tals problem med detta och inte lyckats lösa det?
det kanske skulle behövas mer kaffe drickande uppe i norrland, så kanske problemen blivit lösta..=)

Dogge
Skrivet av: ace
« skrivet: 19 november 2011, 13:26:58 »

Sarkasmen gillas Thomas  ;)    märk väl:jag skrev "Är du kyltekniker...eller känner någon" ....inte ringa efter en dyr tekniker  :D

Att pytsa i olja i en kompressor med H16 är meningslöst för skadan finns redan där och ingen olja i världen reparerar skadan.
Jag har definitivt inte lika mycket H-16 som vissa andra här...men har några st där oljeinjektering fungerat (och de går än idag) medan några bara fungerade ett kort tag.  Jag har inga belägg för det, men har en känsla av att de som går än idag är de som oljeinjekterades omedelbart utan upprepade omstarter etc.
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 19 november 2011, 13:21:02 »

Att pytsa i olja i en kompressor med H16 är meningslöst för skadan finns redan där och ingen olja i världen reparerar skadan.

Jag håller inte med, skulle tro att det är relativt stadigt material i ventilen/skivan samt själva kompressor kroppen, är ett härdat material som säkerligen tål pepparn, så länge fjädern inte brustit och man kan hålla ner friktionen med den nya oljan, så att inte materialet expanderar och värmenyper så  finns det nog goda utsikter till att det fungerar precis som avsett i många år framåt.
men som sagt var, det är ju vad jag tror och behöver inte vara så. *vinkar*

Dogge
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 november 2011, 13:18:45 »

Tyckte den återkommande komentaren från dom som gjorde den varianten med att bryta strömmen fick felkoden i samband med avfrostningen, var det så pass kallt ute när du bröt strömmen så den behövde avfrosta Göran ?

Men det kan säkert skilja sig på hur dom uppförde sig efter att man bröt strömmen.
Många av dom gick det inte att göra så på överhuvudtaget.
Brukade vara en snyggt brännmärke på kortet
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 19 november 2011, 13:13:45 »

Min pump gick faktiskt 3 veckor efter första om starten och 2 veckor efter andra om starten sen blev den utbytt.

Så nog kan dom gå mer än till första av frostningen.

Nu tror jag iof inte det var fjäder brott på min utan snarare att den där metal grunkan som fjädern trycker på som kärvade pga dålig smöjning för har fjädern gått borde dom rimligen inte gå så länge och definitivt inte låta helt normalt tills den la av igen.


Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 november 2011, 12:53:05 »

Jag var lite sarkastisk mot ACE och det vet han mycket väl om  ;D

Jag har haft några tusen H16 maskiner så jag vet nog vad det handlar om  Thumbsup
Din information kommer kanske  via kaffedrickande med en montör eller från trådarna med H16  ;)

Som jag skrev i mitt första inlägg så skrev jag att det kan vara kretskort eller kretskort och kompressor.
I vissa fall har det bara varit kortet som fått en brännskada och ibland har det varit kompressorn som även fått kretskortet med sig i fallet .
När dom hamnade hos Panasonic för renovering byttes både kortet till ett GKE kort och kompressor.
Märkligt att dom skulle byta till GKE kort om det bara vore kompressorns felaktiga konstuktion eller oljebrist Sc:,h

Startar man om maskinen så går den tills den ska avfrosta sen blinkar timerlampan igen
Fungerar några gånger tills det är helt kört.

Finns ingen anledning att kosta på en E9DKE flera tusen som har fått H16 felet om den inte täcks via Panasonics garanti.
Har varit en hel dröse med teorier och lösningar på problemet men även dom som fyllt på olja har inte alltid klarat sig.

Finns säkert hundra trådar om dessa kända H16 fel.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 19 november 2011, 12:40:29 »

Att pytsa i olja i en kompressor med H16 är meningslöst för skadan finns redan där och ingen olja i världen reparerar skadan.

Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 19 november 2011, 12:15:50 »

Inte visste jag att det hjälpte med oljepåfyllning om det är kretskortet som är felet  ;)

Gissar att han inte är kyltekniker och att då ta hem en firma som fyller en skvätt olja för ett antal tusenlappar är en jäkligt dyr första hjälpen insats som kanske inte ens hjälper eller hjälper en kort period.

Det går oftast att starta om dom ett antal gånger innan det är helt kört som GöranW skriver men inte alltid beroende på hur mycket skadat allting är

Trodde du visste att H16 felet ofta är relaterat till brusten fjäder och oljebrist, om det är det klassiska h16 felet med oljebrist och man vill ha en hållbar utveckling. dvs att det skall finnas en chans att få en pump som sedan håller ett par år så är lösningen inte att hålla på att starta om pumpen=kommer att haverera

sen att fylla på olja, jag vet inte om trådskaparen har möjlighet att pyttsa i 100ml olja själv eller om han har bekanta som kan hjälpa honom?, men det spelar ingen roll vad för fel man har på en pump så är det ofta inte lönt att boka in en kyltekniker oavsett årsmodell på grund av den massiva kostnaden på ex antal 1000 lappar som du säger.

sen om du vill vara sarkastisk och påpeka att en utförlig felsökning inte gjorts eller vad den nu kan bero på, så är det brusten fjäder eller oljebrist som först dyker upp i skallen och som jag personligen med säkert flera tror är den troligaste orsaken, eftersom detta är ett forum och att vi inte är på plats att felsöka så
kan vi bara spekulera om vad folk har för problem med sina pumpar,
sen när du nämner kretskortet.

Du tror alltså att det mest troligt är kretskortet, och att det inte fanns belägg för att någon tror på kompressor problem?, jag tror du är rätt ensam om den teorin?, men du kan givetvis ha rätt.

Dogge.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 19 november 2011, 10:52:09 »

Inte visste jag att det hjälpte med oljepåfyllning om det är kretskortet som är felet  ;)

Gissar att han inte är kyltekniker och att då ta hem en firma som fyller en skvätt olja för ett antal tusenlappar är en jäkligt dyr första hjälpen insats som kanske inte ens hjälper eller hjälper en kort period.

Det går oftast att starta om dom ett antal gånger innan det är helt kört som GöranW skriver men inte alltid beroende på hur mycket skadat allting är
Skrivet av: doggydoggen
« skrivet: 19 november 2011, 09:40:17 »

Det är väll orginal "RB68A Esterolja", så vilken "ester" ersättningsolja med densitet 68 fungerar.
som RB68A eller Freol Alpha68 eller Artic68

Har man tur och ventilen bara fastnat/kärvar på grund av för låg oljenivå så borde det ju gå att få den att börja fungera bra igen.
och om jag fattat det rätt så....
Göran.W:s började fungera.
när maskinen kallnade krympte materialen och ventilen släppte.
men avsaknaden av olja gjorde att  den gick varm och materialet expanderade sen var det bara en tidsfråga innan den fastnade igen.

är det så här det ser ut, och det är stålskivan ventilen som kärvar fast?

http://www.youtube.com/watch?v=hlJZTg8mNCY&feature=mfu_in_order&list=UL

Dogge
Skrivet av: ace
« skrivet: 19 november 2011, 07:52:32 »

Är du kyltekniker...eller känner någon, kan du blaska i 1dl olja extra.  om du har tur +att du inte gjort för många omstarter /kört den för länge oljetorr, kan den fungera hjälpligt sen.
Skrivet av: Göran.w
« skrivet: 19 november 2011, 01:17:47 »

Om du bryter strömen till den någon timme går den kanske åter starta så den går ett tag iaf.
Min pana med h16 lät som ett rea plan innan den stannade med h16 hoppade snällt igång efter ha varit strömlös och lät normalt igen och gick några veckor till tills h16 kom igen.

Har du tur tar pana det annars är det tyvärr ett försäkrings ärende.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 18 november 2011, 21:53:57 »

Kontakta den återförsäljare som du köpte maskinen av
Det är 5 års garanti på det felet så med lite tur så är du inom den gränsen beroende på när den blev installerad.
Kan vara kretskortet som strular men lika gärna kretskort och kompressor.
Du får  några kronor via hemförsäkringen att lägga på en ny om du gör en skadeanmälan.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 18 november 2011, 21:51:59 »

Kolla om den förlängda garantin fortfarande är användbar, annars är det skroten tyvärr
Skrivet av: TomHuang
« skrivet: 18 november 2011, 20:30:35 »

På årets första kyliga dag här i Skåne så lade pumpen av med den ökända felkoden "H16". Tillverkningsmånad 2005.05
Är detta det vanliga felet med brusten fjäder i kompressorn pga dålig smörjning?
Finns något att göra? Eller är det bara att skrota och köpa ny?
Tack på förhand!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!