Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av VP  (läst 907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Byte av VP
« skrivet: 09 juli 2020, 21:44:03 »
Hej har en NIBE 1210-7 som Installerades 2000.
Totala elförbrukningen är 17000kwh. Varav uppskattad VP förbrukning ca 7000-10000kwh. Aktivt borrdjup 124meter. Östergötland. Villa 130 + 40m2 källare som värms upp.huset är tilläggsisolerat och bytte till 3glas fönster förra året.

Har börjat snegla ny pump och begärt in offerter från olika installatörer.
Alla rekommenderar inverterpump. Allt från 1,5 -7 kWh till 3-12kwh.

Hur  ska man tänka vid pump byte. NÃ¥gra tips önskas.mvh peva.



Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byte av VP
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2020, 05:06:22 »
Jag skulle montera in en nibe 1245-8 och kompletteringsborra eller lägga till markslinga. 1245 är en otroligt bra pump, sällan rackel, som många av dagens inverterpumpar har. finns även en modell 1226, vet dock inte i vilka storlekar.
Varför rekommenderar jag on/off istället för inverter?  Ja on/off är beprövad, och den förbrukar inte mycket mer energi än en inverter, bara man fÃ¥r den optimerad. Fördelen är att den har mindre elektronik, och mindre rackel. säkert billigare ocksÃ¥, vet inte prisskillnad, men kolla skillnad mellan 1245-8, 1226-8, 1255-12

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte av VP
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2020, 10:12:57 »
1245-8 motsvara effekten på din gamla värmepump, och fungerar på samma sätt (on/off) så om den gamla fungerat bra i sitt system borde den nya göra det också.
Borran är nog i klenaste laget, då den nya värmepumpen har högre COP än den gamla så kommer den att ta mer energi ur borran, så det skulle eventuellt kunna bli problem med låg köldbärartemp.
Men det gäller oavsett vilken värmepump du ersätter din nuvarande med.
Jag skulle nog bara komplettera borran om det visar sig behövas.

Håller med DonPablo i stort alltså.
Detta om du vill göra det så billigt som möjligt.

Vill du uppgradera din anläggning, och pengarna inte är ett problem som kan annars en inverter på runt 10-12 kW vara en bra lösning, men då kompletterad med ytterligare en borra, gärna lika djup som din nuvarande.
Problematiken med "mer elektronik som kan krångla" kan nog finnas på alla invertrar, men seriösa tillverkare bör ju försöka se till att förbättra dessa löpande så att de problemen blir mindre och mindre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byte av VP
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2020, 05:24:24 »
Av egna erfarenheter som Nibereparatör, så kan jag säga att just modellen 1145-1245 är väldigt sällan något strul med, inte heller deras äldre modeller, de vanligaste felen på xx45 modellerna har varit kb-pump och överhettningsskydd på elpatron. på nya modeller, och det gäller alla, då är det trevägsventilen, där har det snålats och satt in en ventil med plastaxel, som går av vid kärvning, medan de andra trevägarna hade mässingsaxel. Invertermaskinerna xx55 verkar de ha fått till på sistone, men jag personligen tycker de är för känsliga ännu, ibland räcker ett strömavbrott tyvärr för att inverter ska gå sönder, det är alldeles för känsligt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!