Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedeldning + L/V VP  (läst 6789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
Vedeldning + L/V VP
« skrivet: 18 september 2007, 20:16:34 »
Hej!

Bor i ett suteränghus (1981) på 180kvm på gränsen mellan Västmanland och Dalarna.

Eldar idag med ved mot 2st Acc-tankar (1000l).

Jag är intresserad av att komplettera det befintliga systemet med en VP, för att slippa elda lika ofta (man är ju bekväm).

Frågorna är följande:
1. Hur kopplar man in en VP till ett befintligt system?
2. Är det rekomenderat att köra VP för värme och Ved-eldning för varmvatten?
3. Vad innebär det rent ekonomiskt, elräkningen lär ju bli högrre men vedåtgången blir ju mindre.

Vore mycket intressant att höra någon som har gjort denna komplettering dela med sig av sina erfarenheter och resultat.

//Janne
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #1 skrivet: 18 september 2007, 22:23:35 »
 *vinkar*

Hello Janne!

Snart kan jag kanske dela med mig av mina erfarenheter då jag i helgen skall dra igång min VP (Nibe 2020 14 kW).
Jag har 1600 l i tank volym, men kommer att koppla VP mot ca 800 liter, både för varmvatten/rvärme.

Gunnar



Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #2 skrivet: 19 september 2007, 09:11:06 »
1. Enklast och smidigast är fast kondensering mot acktank, speciellt om du vill kunna elda med pannan då och då.
2. Du kan även göra varmvatten med VP:n, finns det VV-slinga i någon av acktankarna?
3. Sälj veden du inte eldar (om du har egen ved), med dagens vedpriser kan du nog tom göra en liten vinst på mellanskillnaden.
« Senast ändrad: 19 september 2007, 10:20:31 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #3 skrivet: 19 september 2007, 17:26:03 »
*vinkar*

Hello Janne!

Snart kan jag kanske dela med mig av mina erfarenheter då jag i helgen skall dra igång min VP (Nibe 2020 14 kW).
Jag har 1600 l i tank volym, men kommer att koppla VP mot ca 800 liter, både för varmvatten/rvärme.

Gunnar





Väntar med spänning på din rapport.
//Janne


---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #4 skrivet: 19 september 2007, 17:28:23 »
1. Enklast och smidigast är fast kondensering mot acktank, speciellt om du vill kunna elda med pannan då och då.
2. Du kan även göra varmvatten med VP:n, finns det VV-slinga i någon av acktankarna?
3. Sälj veden du inte eldar (om du har egen ved), med dagens vedpriser kan du nog tom göra en liten vinst på mellanskillnaden.

Vad exakt innebär fast kondensering?
Det finns el-patroner inkopplade till tankarna.

Man skulle vilja få till en kalkyl på hur mycket tid och eller pengar man kan spara om man gör en sådan investering.

//Janne
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #5 skrivet: 19 september 2007, 17:50:17 »
Fast kondensering är ett ovanligt fånigt (fack)uttryck, som innebär att Du laddar direkt till t.ex en tank, till en viss förutbestämd/inställd temp..., lite förenklat.

mvh humlan.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #6 skrivet: 19 september 2007, 17:53:45 »
Fast kondensering är ett ovanligt fånigt (fack)uttryck, som innebär att Du laddar direkt till t.ex en tank, till en viss förutbestämd/inställd temp..., lite förenklat.

mvh humlan.

Med andra ord så har jag fast kondensering från ved-pannan idag =)
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #7 skrivet: 20 september 2007, 08:02:02 »
 *vinkar*

Har lyft på locket och börjat att installera 2020 pumpen.

Hittils inga svårigheter, bra installations manual vilket gör det enkelt.
Vi får se hur det går när VVS installatören kommer, kanske kan jag få igång den till helgen.

Blir en lång väntan efter 1a start, nämligen så skall man vänta 6-8 timmar för att värma upp kompressorn innan den startas upp.
Finns inbyggd värmeslinga för ända målet.

Du kan kolla på min hemsida, finns en bild där och det lär kanske komma fler under helgen....


Vi höres/ Gunnar
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #8 skrivet: 20 september 2007, 08:27:05 »
Fast kondensering är ett ovanligt fånigt (fack)uttryck, som innebär att Du laddar direkt till t.ex en tank, till en viss förutbestämd/inställd temp..., lite förenklat.

mvh humlan.

Med andra ord så har jag fast kondensering från ved-pannan idag =)


Med en värmepump så ställer du in den temp du vill ha på tanken, typ 50 ºC på värmepumpen och shuntar sen fram vattnet. Detta är en vettig lösning om du vill kunna elda på med pannan lite då och då. När du eldar så att temperaturen i tanken går upp så stänger värmepumpen av och går igång igen då tankens temperatur sjunker.

Vil du slippa elda helt så rekommenderar jag en annan lösning med komplett LVVP + tillhörande innerdel (panna). Den fixar då både varmvatten och värme med bra verkningsgrad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #9 skrivet: 20 september 2007, 11:13:18 »
Fast kondensering är ett ovanligt fånigt (fack)uttryck, som innebär att Du laddar direkt till t.ex en tank, till en viss förutbestämd/inställd temp..., lite förenklat.

mvh humlan.

Med andra ord så har jag fast kondensering från ved-pannan idag =)


Skulle man kunna säga..., då Du från pannan (shunten) sen bestämmer temp ut till dina radiatorer. Med flytande kondensering så sköter en automatik, vilken temp som pumpen skall skicka ut till dina radiatorer. Vilket självklart är att föredra, men knappast försvarbart att installera, om man redan har ett fungerande system som man t.ex vill använda för att elda fastbränsle i. Eller som hos mig, en solpanna/acktank, som min on-off L/V-pump får ladda till en viss temp = fast kondensering.

mvh humlan.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #10 skrivet: 20 september 2007, 19:05:11 »
Med en värmepump så ställer du in den temp du vill ha på tanken, typ 50 ºC på värmepumpen och shuntar sen fram vattnet. Detta är en vettig lösning om du vill kunna elda på med pannan lite då och då. När du eldar så att temperaturen i tanken går upp så stänger värmepumpen av och går igång igen då tankens temperatur sjunker.

Det är så jag skulle vilja ha det. Tycker dock att 50 grader låter lite lite, kan inte pumpen leverera mer?
Pumpen håller grundvärme och så stödeldar man någon gång i veckan.

Som det är idag när tempen ligger mellan 5-10 så får jag elda varannan dag och när det blir kallare så blir det varje dag.

//Janne
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #11 skrivet: 20 september 2007, 21:34:46 »
50  ºC brukar räcka till gott om du inte har ett högtempsystem.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #12 skrivet: 21 september 2007, 07:29:24 »
Ju lägre temperatur du kan ha i acktankarna, desto mer uteffekt och bättre COP får du från värmepumpen. På vår/höst kan du säkert ha en lägre temp på acktankarna (om du inte har VV-slingor i någon av dem). Låt istället shunten jobba mot fullt öppet och stryp inte med radiatortermostaterna i onödan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #13 skrivet: 30 september 2007, 08:51:50 »
Habba !

Nu har min VP snurrat en vecka, och som frugan lité ironiskt sa i lördags morse, " har du tilläggs isolerat huset också?
I morse hade VP haft  158 starter, snurrat 28 timmar. Tillägs värme (ved) i 77 timmar vilket motsvarar 3 eldningar. Ute tempen har dock varit pÃ¥ plus i medel, dock haft 18 timmar med minusgrader max -3.8).

Så jag är ganska nöjd med min installation, dock kvarstår en del att göra men det är dom roliga bitarna. Några driftstopp har det blivit, men det får man nog räkna med innan allt har satt sig i systemet.

Så nu kan man använda följande lilla söta mening:
Nu kan man elda med ved, man måste inte.

Lycka till i dina funderingar.......
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning + L/V VP
« Svar #14 skrivet: 01 oktober 2007, 20:26:00 »
Habba !

Nu har min VP snurrat en vecka, och som frugan lité ironiskt sa i lördags morse, " har du tilläggs isolerat huset också?
I morse hade VP haft  158 starter, snurrat 28 timmar. Tillägs värme (ved) i 77 timmar vilket motsvarar 3 eldningar. Ute tempen har dock varit pÃ¥ plus i medel, dock haft 18 timmar med minusgrader max -3.8).

Så jag är ganska nöjd med min installation, dock kvarstår en del att göra men det är dom roliga bitarna. Några driftstopp har det blivit, men det får man nog räkna med innan allt har satt sig i systemet.

Så nu kan man använda följande lilla söta mening:
Nu kan man elda med ved, man måste inte.

Lycka till i dina funderingar.......

Låter som en kanonlösning. Precis vad jag går och suktar efter.

Får man fråga vad kalaset kostade?

Det vore intressant att lite längre fram få en uppdatering på hur mycket mindre du eldar och hur mycket din el-räkning ökar...
Det är ju intressant att veta om man kan räkna hem en sÃ¥dan här investering och isÃ¥fall pÃ¥ hur mÃ¥nga  Ã¥r eller om man bara räknar hem den pÃ¥ "arbetskontot".

//Janne
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!