Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: el patron  (läst 1366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bliztnak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
el patron
« skrivet: 11 januari 2017, 17:28:13 »
Tjena har som sagt ctc ecoair 510m och zenith 350i.
Jag tycker jag försökt läsa mig till det mesta(manualen) men inte riktigt får svar på det.
Men hur vet jag om elpatronen gått in ?

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: el patron
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2017, 17:46:19 »
Du har bÃ¥de aktuellt  och historisk driftinfo. Det stÃ¥r i klartext kWh förbrukning.
Men har du några bekymmer med installation? Bättre att bekanta sig mycket väl med systemet innan man börjar ställa till det för sig med massa spar iver.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad bliztnak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el patron
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2017, 18:07:19 »
Tjena!

Nej inga problem det är som du säger spar iver man vill ju tjäna på den så mycket som möjligt när man lägger 108000.
Men det verkade som något spettvärme stod på så stängde av det nu och se om det hjälper något.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: el patron
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2017, 20:39:02 »
Hur mycket el förbrukade ni innan ni satte in VP?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bliztnak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el patron
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2017, 18:51:25 »
Vi föbrukade ca 2400 i dec satte in den nya pumpen 3 januari.
Vet inte exakt vad vi komemr landa på denna månaden men känns inte som vi kommer tjäna jätte mycket just nu.

Mvh Eric

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: el patron
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2017, 21:22:49 »
Jag menade årsförbrukning.
Jag har en äldre generation VP och du ser på bilden i min signatur att vi sparar mest under de kalla vintermånaderna.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad bliztnak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el patron
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2017, 21:36:12 »
vet inte ritkigt har bara bott här 1 månad typ.
Men i dec hade vi det gamla systemet vi bytte ut.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: el patron
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2017, 21:53:55 »
Otroligt att du begär att Vp-n ska börja tjäna inn förtjänsten retroaktiv, hur fan går det till?
Du får nog lugna ner dig lite med summering, du lär inte bli besviken om det är någorlunda vettiga installatörer i farten!!!
Du sitter på den bästa konstellation jag känner till hittills?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad bliztnak

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: el patron
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2017, 22:23:45 »
Jo då det var ett serriöst företag lagom stora jobbar som snciakre så skanska använder dem mer eller mindre alltid som installatörer.
Men man vill ju knappt den ska dra mer om dagen än det gjorde innan?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: el patron
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2017, 22:32:51 »
Elpatron är elpatron så den lär inte kunna dra mer än innan.

Enda sättet att lära sig hur systemet fungerar är att försöka hålla koll, skriva ner värden, se vad som händer. En del installerar avancerade logger-system (som de köper exv av Rikard som driver forumet) och andra gör som jag och skriver av manuellt och för in i ett Excel-ark.

Även om tekniken är ganska avancerad så är styrsystemen fortfarande väldigt manuella och kräver att man själv lär sig och finjusterar. Eller så kör man med fabriksinställningar och får hyfsad besparing, men inte maximal.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: el patron
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2017, 22:34:43 »
Inte fan kommer jag ihåg vad det var för temp i går på Malmskillnadsgatan vid lunchtiden? Även om jag är några mil ifrån! Och ha i minnet andra dagar? Det är bara du som klarar av det!!!
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 528
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!