Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera pressostat själv  (läst 3116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Liffa

  • Gäst
Peter Liffa
Installera pressostat själv
« skrivet: 24 maj 2023, 20:11:08 »
Hej! I vintras hade jag problem med att min Thermia G3 löste för högtryck. Efter lite felsök kom jag fram till att pressostaten krånglade. Efter att ha knackat på pressostaterna så fungerade allt som vanligt igen, men nu löser den åter för högtryck. Att knacka på pressostaten funkar inte denna gång.

Vågar man själv installera en pressostat i serviceuttaget? Var sitter detta uttag? :) Vad behövs för delar i så fall? Läste att man kan skruva in något Schrader T för att fortfarande ha ett serviceuttag tillgängligt efter installation.

Jag har två pressostater;

Acb-4ub61 (40bar)
Acn-4ub62 (43bar)

Det bör alltså vara 43-barspressostaten som ska bytas ut.

Mvh
Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera pressostat själv
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2023, 20:22:51 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så har Thermia 3 pressostater?
En drift och 2 högtryckspressostater.
Den andra är egentligen till för om man vill kunna köra till en högre temperatur, men det behöver man ju inte göra för det.
Har du bara koll på att inget stryper flödet så är det egenligen bara en säkerhet för att cirkpumpen pajar.
Koppla om till pressostat B enligt bild så är det bara att tuta och köra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2023, 21:52:03 »
Du kan inte koppla in en ny pressostat på T-kors. Du får in luft i systemet och bryter ner kompressoroljan. Vattnet i luften kan skapa isproppsrelaterade driftstörningar också. Sätter du dit den i alla fall och inte stänger in luft, då får du köldmediebrist istället.
Sen är det förbjudet enligt lag för dig att göra jobbet.
R407c bryter ner hjärnsubstans vid alla doser och orsakar plötsligt hjärtstillestånd vid höga doser. Tycker lagerspärren är vettig, för nödvändig kunskap saknas, kylteknik är fullt av fallgropar. Gasen är tyngre är luft, lätt att göra misstag om man böjer sig ner och ska kolla något i en trång källare.

Köp en extern klixon istället och sätt på VB-fram om du behöver en pressostat för varmvattnet, om du inte har en reserv att använda. Inga kylingrepp i onödan och billigare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Peter Liffa

  • Gäst
Peter Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2023, 22:08:23 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så har Thermia 3 pressostater?
En drift och 2 högtryckspressostater.
Den andra är egentligen till för om man vill kunna köra till en högre temperatur, men det behöver man ju inte göra för det.
Har du bara koll på att inget stryper flödet så är det egenligen bara en säkerhet för att cirkpumpen pajar.
Koppla om till pressostat B enligt bild så är det bara att tuta och köra.

Fantastiskt! Det fungerade, tack så mycket för tipset! :)

Peter Liffa

  • Gäst
Peter Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #4 skrivet: 25 maj 2023, 16:33:19 »
Du kan inte koppla in en ny pressostat på T-kors. Du får in luft i systemet och bryter ner kompressoroljan. Vattnet i luften kan skapa isproppsrelaterade driftstörningar också. Sätter du dit den i alla fall och inte stänger in luft, då får du köldmediebrist istället.
Sen är det förbjudet enligt lag för dig att göra jobbet.
R407c bryter ner hjärnsubstans vid alla doser och orsakar plötsligt hjärtstillestånd vid höga doser. Tycker lagerspärren är vettig, för nödvändig kunskap saknas, kylteknik är fullt av fallgropar. Gasen är tyngre är luft, lätt att göra misstag om man böjer sig ner och ska kolla något i en trång källare.

Köp en extern klixon istället och sätt på VB-fram om du behöver en pressostat för varmvattnet, om du inte har en reserv att använda. Inga kylingrepp i onödan och billigare.


Fasen också. Det funkade ett tag i alla fall. Idag upptäckte jag att den löst på högtryck igen trots att jag växlat kablarna mellan de två högtryckspressostaterna. Betyder detta att båda pressostaterna är trasiga eller att problemet ligger någon annanstans? Det kan inte vara så sannolikt att båda gått sönder...

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #5 skrivet: 25 maj 2023, 18:48:56 »
Läs på dem och se vilket bryttryck det är, se höga värdet om det är två. Om du vill testa vilken kabel som är vilken, gör en kabel som sätter ihop ledarna för varje pressostat. Starta upp systemet och ryck isär en av dem och se vilket larm du får.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera pressostat själv
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2023, 07:54:37 »
Osannolikt att båda ska gå sönder samtidigt.
Jag skulle ta hem en kyltekniker och kolla upp den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera pressostat själv
« Svar #7 skrivet: 26 maj 2023, 10:37:06 »
Eller om det är nåt knas med cirkpumpen så den bara startar ibland.
Om styrningen är extremt dåligt intrimmad kan det också bli sådär om värmepumpen producerar värme, men alla termostater i huset har stängt, finns inget flöde så finns ingen tempgivare som reagerar på att det blir för varmt, och då löser den på högtryck.
« Senast ändrad: 26 maj 2023, 10:38:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Peter Liffa

  • Gäst
Peter Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2023, 16:50:31 »
Eller om det är nåt knas med cirkpumpen så den bara startar ibland.
Om styrningen är extremt dåligt intrimmad kan det också bli sådär om värmepumpen producerar värme, men alla termostater i huset har stängt, finns inget flöde så finns ingen tempgivare som reagerar på att det blir för varmt, och då löser den på högtryck.

Efter att jag nollställt larmet genom att stänga av hela enheten i menyn och sedan brutit strömmen så kommer larmet oftast direkt tillbaka utan att det ens har gått några sekunder. Jag kör med helt öppna golvvärmeslingor i hela huset och båda cirkpumparna verkar snurra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera pressostat själv
« Svar #9 skrivet: 26 maj 2023, 17:54:12 »
Mät på själva pressostaten om den är öppen?
Det är bara att sätta en Ohm-meter på kontakterna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Peter Liffa

  • Gäst
Peter Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #10 skrivet: 27 maj 2023, 14:08:54 »
Mät på själva pressostaten om den är öppen?
Det är bara att sätta en Ohm-meter på kontakterna?

Mätte först innan jag körde igång VPn, då var kretsen sluten på båda pressostaterna. Efter att ha VPn varit igång en timme löste den för högtryck. Jag mätte med multimetern igen och pressostaten på 43 bar var öppen (ingen signal), men sluten på den andra pessostaten (40bar). Ska man då anta att denna på 43 bar felar? Om jag förstått rätt så ska det bara vara en högtryckspressostat som används åt gången beroende på hur VPn är inställd? Då borde jag kunna koppla bort den på 43bar och ändra i några inställningar i VPns meny?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installera pressostat själv
« Svar #11 skrivet: 27 maj 2023, 14:24:00 »
Det är inte så att den tillverkat varmvatten, när den gör varmvatten går pumpen tills den löser på högt tryck och stoppar VP, då får man ett larm en stund tills trycket blir lägre.
Och det ska bara vara en pressostat inkopplad och man ställer inget i styren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Peter Liffa

  • Gäst
Peter Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #12 skrivet: 27 maj 2023, 14:39:48 »
Det är inte så att den tillverkat varmvatten, när den gör varmvatten går pumpen tills den löser på högt tryck och stoppar VP, då får man ett larm en stund tills trycket blir lägre.
Och det ska bara vara en pressostat inkopplad och man ställer inget i styren.

Ok. Troe inte det har med varmvattenprod att göra. 40bar var inkopplad med grå kontakter och 43bar (felande) med röda kontakter. Nu när jag testade att dra lös de röda kontakterna så löste den direkt för högtryck när jag startade upp. Sedan drog jag lös de grå kontakterna och ersatte med de röda kontakterna, hittills inget larm...så vi får se om det funkar.

Peter Liffa

  • Gäst
Peter Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #13 skrivet: 27 maj 2023, 19:17:57 »
Efter att ha flyttat över de röda kablarna från felande pressostat (43 bar) till fungerande pressostat (40bar) och helt kopplat bort de grå kablarna från 40bar så får jag inget larm på högtryck längre. Dock startar aldrig pumpen, så det hjälpte ju inte mycket :)

Integralen är långt under värdet där pumpen ska gå igång. Samt att när varmvattenproduktionen ska börja så slår den direkt om till vanlig drift och integralen fortsätter nedåt. Jag förstår inte varför jag har har två högtryckspressostater inkopplade då det enligt er och den där manualen som postades här bara ska vara en inkopplad.

Jag funderar på om man kan kan köra både de grå och röda kablarna in i den fungerande pressostaten på 40bar men misstänker att det ju måste finnas något tänkt bakom att det är kopplat som det är...

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #14 skrivet: 27 maj 2023, 21:39:32 »
Har du 2 eller 3 pressostater i din pump på den ledningen?

Lyckas du köra alla på samma så kommer du får HP-larm varje varmvattentillverkning. Öppen krets till driftpressostaten betyder varmvattenladdning klar, innan den ens börjat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!