Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Simulera PT1000 med hemmabyggd elektronik, t ex Shelly, Arduino, RPI….  (läst 2223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skulle säga mest att ha flexibilitet för givarplacering, och som en workaround tills dess att Thermia låter mig mata in datan genom Modbus. Ganska tråkig attityd att möjligheten inte finns ännu.

Innegivare är även ett måste i mitt hus.
De senaste dagarnas sol har gjort det kokhett hemma utan.
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Tack Torbjörn, det var mycket värdefullt!

Då kan jag utesluta att använda min stationära styrdator med 20m Cat6.
Men hoppsan! Den kabeln änvänds idag till VPn för både ethernet från en ojordad switch, samt jordad modbus från en USB-485 adapter på en 15 år gammal jordad Windowsdator (visserligen en gammal mediaspelare som jag kör HomeSeer på). Har du någon dålig erfarenhet?
(VPn är lyft utanför vanliga jordfelsbrytaren eftersom Thermia Atlas var för känslig för jordfel.)

Det jag inte riktigt blir klok på med pot:arna är toleransen. 20% känns ju orimligt? Är det därför många chip har flera styrbara pot:ar så att man kan medelvärdesbilda?

Annars har jag nog uteslutit RPI pga komplexitet och funderar mellan Arduino och ESPxx. Egentligen gillar jag ESP, men vill nog ha en stabil ethernet port isf för Wi-Fi. Jag har den möjligheten eftersom kabeln är dragen och jag kan köra ModbusTCP isf ModbusRTU. DÃ¥ frigörs kablar i CAT6. Kanske andra hellre sett en Wi-Fi lösning?  :)

Tankar?

RS-485 är ju ett balanserat snitt, så det tål jordpotentialvariationer, 50 Hz-störningar och sånt bättre än vad I2C och SPI gör.

När det gäller toleranser hos digitalpotarna så är det väl +-20 % som man kan nå för motstånd direkt på ett kiselchip utan att behöva ta till individuell lasertrimning mm som får tillverkningskostnaden att dra iväg. Det finns ju en del analoga IC som innehåller precisionsmotstånd på chipet (instrumentförstärkare, s k current sense amplifiers mm), men där syns precisionen verkligen på priset. Det går säkert att köpa noggrannare digitalpotar om man är beredd att betala, har dock inte undersökt marknaden på senare år. I många fall kan man å andra sidan kalibrera sin digitalpot själv och lägga in en korrektionsfaktor i sin programvara.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ermanla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
och eventuellt studera hur mätkretsen på styrkortet är uppbyggd, innan man bestämmer sig för hur eventuell simulering av givaren ska göras.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack @Mike för ditt tips om https://www.ohmigo.io/shop.

Använder sedan ett tag tillbaka OhmOn WiFi och det fungerar förträffligt!
Rekommenderas mycket varmt.

Med denna lilla pryl kan man nu lätt kompensera för olika störningar på värmebalansen genom innegivarstyrning.

Förutom OhmOnWiF har jag en trådlös termometer som jag kan placera på ett optimalt ställe och en husstyrningsenhet som kopplar ihop allt.
I mitt fall använder jag en diskret liten Aqara Zigbee termometer för 150 SEK samt VeraPlus.
« Senast ändrad: 21 februari 2023, 22:22:25 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!