Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 402 styrning  (läst 10329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT 402 styrning
« skrivet: 13 december 2021, 16:47:28 »
Min gamla vp gav upp så det fick bli en ersättare-det blev en IVT 402.
Skälet var att den sades passa som ersättare i ett frånluftsvärmesystem.

Mitt gamla system hade tilluftsvärme via en TA400 och endast 220 V anslutning.
Resten av värmen kommer från direktverkande el.

Den nya VP anslöts till TA 400 och till 220 V  med ett eltillskott pÃ¥ 1 KW.

Nu till den dåliga funktionen!
VP går in men får direkt hjälp av eltillskottet.
På så sätt får vi en uppvärmning av vattnet med el och värmepump i stället för enbart vp.
Detta innebär att frånluftsvärmepumpen går in 50% av tiden. Resten av tiden så står värmepumpen stilla.

Styrsystemet som styr pumpen heter REGO 3000.
På fråga till leverantören så är det omöjligt att styra på annat sätt vilket är nonsens.

När entreprenören som gjorde installationen var inne och tryckte i styrsystemet kunde han trycka bort eltillskottet vid legionellakörningen. Så den tiden går VP själv och värmer vattnet effektivt.

IVL är svåra att nå!
Entreprenörens insatser är ett annat kapitel!
« Senast ändrad: 13 december 2021, 16:49:38 av Oppti »
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402 styrning
« Svar #1 skrivet: 13 december 2021, 19:28:51 »
Hej!
Kan du kolla upp följande:
Värmekurva VK1, värdena vid +20 respektive -35 ute?

https://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Anvandarhandl_Vent402.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #2 skrivet: 14 december 2021, 07:48:27 »
Installationen har inte givit mig någon värmedel utan min TA 400 ligger utanför som nån cirkulationsvärme?
Displayen saknar helt "Värme"
Varför vet jag inte, tydligen något som insatllatören ville?
Men som sagt var de var väldigt vilsna!

Men cirkulationen över TA 400 funkar utmärkt och där får jag ut ca 1-1,5 kW värme vilket är precis vad VP ger (när den går).
Kollar regelbundet elanvändningen. 57 W när pump och tillskott är av och 1300-1400 W när tillskott och Vp går.
Vid legionellakörningar ca 6 timmar så går bara Vp, med ca 500-580 W förbrukning. Funkar utmärkt och ger fullt värmd cistern (186 liter)!

Målet är att helt kunna stänga av tillskottsdelen.
Körde gamla pumpen utan!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402 styrning
« Svar #3 skrivet: 14 december 2021, 09:01:25 »
Menar du att din IVT 402 inte har inställning för värme?
Har installatören kopplat din TA 400 på varmvattenkretsen?

I så fall finns inga inställningar i användarmenyn för att spärra elpatron.
Kanske i installationsmenyn, men den är "superhemlig", IVT låter inte vanliga dödliga ta del av denna information.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #4 skrivet: 14 december 2021, 12:25:07 »
Ja det verkar så.
Besparingen med Vp är på så sätt väldigt begränsad.
Jag räknade att den går halva tiden och då med låg kapacitet, 350 W.
Alternativt hade den kunnat gå heltid med max kapacitet ca 500 W
Skillnaden i besparing är betydande.
Enkelt räknat ca 6000 kWh per år.
IVT kanske kan återkomma, jag har försökt få en vettig kontakt med dem men de verkar ha lång kö.

Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #5 skrivet: 15 december 2021, 09:24:03 »
Nu svarade kundtjänst.
Tyvärr ett av dessa svar man kunde avstått från.
Kolla med er installatör-typ.

VÃ¥r installatör har skickat hit folk som gärna hjälper oss men som  saknar den kompetens vi eftersöker!
De klarar inte av att gå in och ändra i styrfunktionen.

IVT har således sålt en Värmepump som de inte klarar av att få rimlig funktion på-ännu!
Att gömma sig bakom installatörer är ingen bra reklam för företaget!
I sÃ¥ fall fÃ¥r de försöka höja deras kunskaper eller ge dem direktkontater med kunniga pÃ¥ IVT  eller pÃ¥ REGO 3000 dokumentet.

Fortsättning följer!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #6 skrivet: 15 december 2021, 10:55:49 »
Citera
Ja det verkar så
Lite för oklart för mig hur hela topologin ser ut, men...hade det inte varit riktigare att koppla den till en värmekrets?. För där kan man väl blockera eltillskottet, eller går det inte där heller? Körs kompressorerna på max vid vv produktion i dessa pumpar eller är dom begränsade i jämförelse med när dom värmer värmekretsen? (I dom nyare varvtalsstyrda så ger kompressorn betydligt lägre effekt vid vv produktion). Varför jag funderar på det är att om kompressorn är begränsad vid vv produktion så får du ju inte ut maximalt till TA 400?? Hur får du flöde i TA 400 om den är kopplad till VV kretsen?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402 styrning
« Svar #7 skrivet: 16 december 2021, 08:33:12 »
Kan tänka mig att TA400 riskerar att frysa sönder när värmepumpen växlar över till varmvattenladdning om den sitter på värmekretsen.
Detta skulle man kunnat fixa med en arbetstank, men firman valde istället en billigare lösning och dockade på TA400 direkt på VVB på nått sätt.
Undrar om det är ditt tappvarmvatten som cirkulerar via TA400?  Sc:,h
Men om nån har en manual för hur man knappar i installationsmenyn på denna IVT 402 så vore det intressat att se om det går att begränsa elpatron för varmvattenladdning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 402 styrning
« Svar #8 skrivet: 16 december 2021, 09:03:20 »
På nedan stående länk finns Installationsmanualen till Bosch 3800i vilken verkar vara samma som IVT Vent 402.
https://jseducation.se/product/bosch-3800i-ew

På sidan 31 finns inkopplingsanvisning för TA450.
På sidan 16 finns lösenord för att komma in i Servicemenyn

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1846
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #9 skrivet: 16 december 2021, 09:07:33 »
Citera
Detta skulle man kunnat fixa med en arbetstank
Ja precis, för i ett normalt värmesystem har man ju en hyfsad volym i radiatorer/golvslingor som håller temperaturen hyfsat bra även under VV produktionen. Utan arbetstank blir det ju annars inte mycket vatten i detta fall

Vet vi om kompressorn i dessa pumpar ger lika mycket effekt vid VV produktion som vid värme produktion?

EDIT: Sedan detta med flödet?? Måste sitta nån form av cirkpump som ordnar det eller vad?
« Senast ändrad: 16 december 2021, 09:09:06 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402 styrning
« Svar #10 skrivet: 16 december 2021, 09:20:31 »
OK, den är kopplad på laddslingan så det är inte tappvarmvatten i alla fall.

På sid 19 står det hur man blockerar tillskott.

Där finns också en intressant inställning som heter "Hyst. till komp. stopp"
Om jag tolkar det rätt kommer elpatron endast jobba när temperaturen är en bit under kompressorns arbetstemperatur, tror det är denna du ska aktivera och ställa in.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #11 skrivet: 16 december 2021, 11:24:33 »
Tackar för dessa alla råd!
Skall studera styrdkumentet noga först.

Vad  gäller TA 400 och dess uppvärmning har styrsystemet funkat perfekt. Verkar som om cirkulationspumpen har ett variabelt läge .
När termisk körning sker så stryps flödet något men inte helt.
TA 400 har därtill en termostat som känner av när batteriet är utsatt för frysrisk, då stängs fläkten.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2022, 10:35:16 »
Nu har jag ytterligare 1 månads driftserfarenheter.
IVT har levererat en produkt som fungerar perfekt frånsett att den helt saknar vettig värmepumpsfunktion.
En vettig värmepump skall gå 24 timmar om det behövs och inte köra tillsatsel alls.
Min går 12 timmar med full tillsatsel och står still 12 timmar.
Jag har , via den den tillgängliga delen av styrsystemet , ställt in den så värmepumpen går då legionellakörningar sker, något som kan ske varje natt.
9/10 funkar det att med värmepumpen köra fram 63 gradigt vatten i hela cisternen utan tillsatsel.
Så om min leveratör vill så är jag mogen att välja bort tilläggselen.
Jag diskuterade detta med IVT , men de hänvisar till leverantören.
Jag skall ge dem en chans till om de kommer förbi!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 402 styrning
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2022, 11:07:21 »
IVTs hänvisning till den leverantör jag råkat ut för är lite irriterande.
På två månaders drift har leverantören skickat två tilläggsräkningar för leveransen.
Det är enda livstecknet !
Pumpen går bra men inte alls optimalt.
Kollade senaste månadens resultat:
36% av tiden går frånluften rakt ut utan kylning.
47% av tiden går både värmepumpen och tilläggselen.
Endast 19% av tiden går bara värmepumpen (detta tack vare legionellakörning utan tillsatsel.
IVT borde inte sälja pumpen med falska uppgifter om besparingar.
Det är en varmvattenberedare med liten värmepump.

Det går att förbättra styrningen så besparingen blir betydligt bättre.
Men det kräver andra installatörer och annat samarbete med kunden.
Jag återkommer om /när installatören har gjort sitt besök!
Tycker att IVT bör se över sina kontakter och inte göra oss beroende av mellanhänder som bara skickar räkningar i tid och otid!

Nu gör jag ändringen som föreslogs ovan (tack). Hysteris ändras från 0 K till 8 K.
Vad jag förstår gör detta att tilläggselen skall kopplas bort när temperaturen understiger VP maximala temp med 8 grader.
I bästa fall så går Vp då själv oftare.
Utvärdering pågår!
« Senast ändrad: 24 januari 2022, 16:45:32 av Oppti »
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 402 styrning
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2022, 13:49:05 »
Hej!
Välkommen i klubben, optimering av driften gör man bäst själv, installatören kan oftast bara göra själva rörkrökningen.
Börja testa lite olika inställningar, det kan knappast bli sämre, dokumentera ändringarna och viken effekt det ger så kan du snart mer än installatörerna om hur grejerna funkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!