Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan ni rek en bra men inte svindyr pump?  (läst 3106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vulcan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kan ni rek en bra men inte svindyr pump?
« skrivet: 17 mars 2006, 16:17:19 »
Hej,
Är ny här men har läst och läst här i över en månad nu.
Jag har en fråga som säkert inte har ett helt rätt svar men..

Jag vill köpa en luft/vatten värmepump som ska kunna värma min 120kvm 40tals villa med lika stor källare.
Har i nuläget vedeldat och elpanna med stora tankar(2*500l) och vill kunna docka mot dessa. Kommer även installera en beg luft/luft "Fedder" ca 4kw som jag fått billigt här inom kort.

Kan tänka mig att behöva spetsvärma ibland när det är som kallast med el eller ved men vill ha en ersättning till nuv vedeldningen större delen av året.
Känner inte för att lägga mer än 50" då jag ju inte sparar något annat än bekvämligheten att slippa elda.

Har fått pris på en Sanyo(Argo) L/V som lämnar 8.1Kw och max 45grader ut för runt 30" och sett andra kring detta pris också, finns det något i denna prisklass som är värt att satsa på?
Kan man använda luft/vatten av billigare slag också till tappvärmevatten eller blir det legionellarisk då?
MÃ¥ste man komplettera med elpatron/vv beredare??
Tack på förhand!

/Tony

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kan ni rek en bra men inte svindyr pump?
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2006, 17:34:07 »
Det är väl som med det mesta, att man får vad man betalar för. Men det måste väl vara nått mer än bekvämlighet du vinner för du har väl ingen som gratis hugger och fraktar veden åt dig, för även om man har egen ved så är det inte gratis att omvandla skog till ved. Och om du i stället för att elda upp din ved så sälj den och betala stömmen till värmepumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad vulcan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan ni rek en bra men inte svindyr pump?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2006, 11:09:14 »
Tack för pÃ¥pekandet om självklara saker  ???
Javisst måste veden kapas mm men jag köper färdig ved.
Vad jag menar är att det är ändock billigare rent pengamässigt än en VP och mycket billigare än ren el.

Kan ni övriga vara snälla att rek värmepumpar, då det var det som var frågan..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan ni rek en bra men inte svindyr pump?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2006, 11:26:43 »
Jag tycker i alla fall inte att du skall köpa en värmepump som bara ger 45 grader på varma sidan. Köp en värmepump från någon av de stora tillverkarna, koppla in den precis som de rekommenderar, oavsett om du använder dig av din acktank eller ej.

Det är mitt råd. CTC, Nbe eller IVT har gjort sådana pumpar länge.

Har du plats för en markkollektor, köp en liten värmepump för mark/bergvärme, det blir inte mycket dyrare, men klart bättre.
Kolla priserna t.ex. i rinkabyrör eller hos värmepump.biz.

Dessutom, bäst funktion och mest ekonomisk drift får du om du kär värmepump ELLER vedeldning, inte både och.
Det är svårt att få en väl fungerande anläggning, som tillgodoser både värme och varmvattenbehovet för <50000 kr.

Lycka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan ni rek en bra men inte svindyr pump?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2006, 22:16:10 »
Köp en CTC EcoAir med styrmackapär till acken på nätet - då hamnar du kanske runt 50 totalt om du kan göra lite jobb själv. Rejäl och beprövad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!