Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Seriekoppla varmvattenberedare?  (läst 16069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
Seriekoppla varmvattenberedare?
« skrivet: 16 mars 2006, 08:28:20 »
Måste byta min nuvarande gamla v-beredare och har funderat på att skaffa en 300 L modell med solvärmeslinga i botten, t.ex. OSO RTV300E. Problemet är bara att elpatronen sitter på mitten av beredaren och alltså blir bara ca halva volymen uppvärmd om ingen solvärme tillförs. Kan man koppla en mindre beredare, typ 50-80 L, efter den större och på så sätt få en större uppvärmd vattenvolym? Hur löser man det med kopplingar, blandare i sådant fall? Det är ju inte bara att ta varmvattnet från den första tanken in på kallvatten på den andra, eller?

Har någon nåt exempel på hur man gör en sådan seriekoppling av vv-beredare om det nu är möjligt att göra?

mvh
/Hasse
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2006, 13:22:03 »
Jo det kan man göra. Jag hade det kopplat så och det fungerade utmärk. från v-v ut på den stora tanken till k-v in på den lilla. Mellan v-v ut från den lilla och k-v in på den lilla sätter du som vanligt blandningsventilen. Har du en 60l beredare som håller 70 grader och den matas med ex. 45gradigt vatten behöver den lilla beredaren bara höja temp 25grader samtidigt som den blandar med 45gradigt när du tappar. Ställer du in så du får ut ca 55-60 grader får du nästan obegränsat med varmvatten samt slipper legionellaproblem.
Jag tog in 45gradigt från en vp och höjde med 60l/3kW beredare till 70 och hade aldrig problem.
 :)
« Senast ändrad: 16 mars 2006, 13:28:45 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2006, 13:52:45 »
när det rörsig om el eller el så spelar det ju ingen roll, så vist kan du göra så. men jag kissar att du får lite extra förluster.

finns det inga andra beredare att välja på?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2006, 14:43:09 »
1,18 w/kg/grad är det väl och då ska det teoretiskt inte spela roll hur många beredare man värmer med, men klart att värmegenomgången ökar med storleken på beredarnas yta samt med tempdiffen, så lite dyrare blir det ju.
Ska du få värmeövergång från solpanelerna måste du väl ha svalt i botten på tanken, vet inte om det finns andra system typ laddtank, men det blir väl inte enklare det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2006, 16:56:13 »
Titta på hela OSO sortimenten www.oso.se
Det finns olika solberedare även en med två slingor http://www.oso.se/Download/Produktblad/145011-02_RTV-VE-03.pdf
Och med elpatronen lägst
http://www.oso.se/Download/Produktblad/145013-02_RTVE-03.pdf

Sätter du en timer på elpatronen så att den bara kan stötta på kvällen solsäsong har du en kanonanläggning. Dessutom billigt!

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2006, 20:15:41 »
Tack för alla svar!

Om vi börjar bakifrån då:
Citera
Det finns olika solberedare även en med två slingor http://www.oso.se/Download/Produktblad/145011-02_RTV-VE-03.pdf
Och med elpatronen lägst http://www.oso.se/Download/Produktblad/145013-02_RTVE-03.pdf
Solvärmen ska föras in i den kalla delen av beredartanken för att det ska fungera som tänkt, eftersom solvärme är ett lågtemperatursystem. Om patronen sitter under så kommer solvärmen inte kunna tillföra nån värme som också hplp skriver:
Citera
Ska du få värmeövergång från solpanelerna måste du väl ha svalt i botten på tanken, vet inte om det finns andra system typ laddtank, men det blir väl inte enklare det.

I de beredare där patronen sitter under slingan så ska man tillföra spetsvärme till slingan från nån ved eller oljepanna el dylikt. Så har jag fattat det iaf. Ok, en timer på elpatronen kanske skulle kunna lösa en del av problemet, men det känns ju inte som det är optimalt. Värmen som tillförs från solfångarna varierar ju inte bara med tiden över dygnet utan också med väderlek och årstid.

Citera
finns det inga andra beredare att välja på?
Jo, Focus (MetroTherm) har en VLM 270 Flex med solslinga, men den har en elpatron som bara värmer den översta tredjedelen av tanken, alltså endast 90 liter.... annars finns ackumulatortankar från t.ex. Bodö med komponenter som man sätter ihop själv precis som man vill, men det blir både rejält dyrare, tar mera plats och blir lite overkill i mitt fall tycker jag.


Citera
Jo det kan man göra. Jag hade det kopplat så och det fungerade utmärk. från v-v ut på den stora tanken till k-v in på den lilla. Mellan v-v ut från den lilla och k-v in på den lilla sätter du som vanligt blandningsventilen. Har du en 60l beredare som håller 70 grader och den matas med ex. 45gradigt vatten behöver den lilla beredaren bara höja temp 25grader samtidigt som den blandar med 45gradigt när du tappar. Ställer du in så du får ut ca 55-60 grader får du nästan obegränsat med varmvatten samt slipper legionellaproblem.

Jag satte ihop en skiss pÃ¥ hur jag uppfattar din text med lite justeringar av de temperaturerna, är det sÃ¥ du menar? I sÃ¥ fall är det ju väldigt enkelt!  :o :D
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2006, 20:57:10 »
Ja så ska du koppla, sen när solslingan värmer den stora beredaren så kan du vrida upp blandningsventilen på stora beredaren så den har 58 grader. då komer du tömma den helt innan lilla beredaren töms & då går det åt som minst elpatron, för vid små tappningar tar du inget från den lilla.
Men så länge du kör på el så spelar det ju ingen roll vilken beredare du tar mäst från, då det är el som värmer i båda fallan = lika dyrt
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2006, 22:05:40 »
Tack för alla svar!

Om vi börjar bakifrån då:
Citera
Det finns olika solberedare även en med två slingor http://www.oso.se/Download/Produktblad/145011-02_RTV-VE-03.pdf
Och med elpatronen lägst http://www.oso.se/Download/Produktblad/145013-02_RTVE-03.pdf
Solvärmen ska föras in i den kalla delen av beredartanken för att det ska fungera som tänkt, eftersom solvärme är ett lågtemperatursystem. Om patronen sitter under så kommer solvärmen inte kunna tillföra nån värme som också hplp skriver:
Citera
Ska du få värmeövergång från solpanelerna måste du väl ha svalt i botten på tanken, vet inte om det finns andra system typ laddtank, men det blir väl inte enklare det.

I de beredare där patronen sitter under slingan så ska man tillföra spetsvärme till slingan från nån ved eller oljepanna el dylikt. Så har jag fattat det iaf. Ok, en timer på elpatronen kanske skulle kunna lösa en del av problemet, men det känns ju inte som det är optimalt. Värmen som tillförs från solfångarna varierar ju inte bara med tiden över dygnet utan också med väderlek och årstid.

Citera
finns det inga andra beredare att välja på?
Jo, Focus (MetroTherm) har en VLM 270 Flex med solslinga, men den har en elpatron som bara värmer den översta tredjedelen av tanken, alltså endast 90 liter.... annars finns ackumulatortankar från t.ex. Bodö med komponenter som man sätter ihop själv precis som man vill, men det blir både rejält dyrare, tar mera plats och blir lite overkill i mitt fall tycker jag.


Citera
Jo det kan man göra. Jag hade det kopplat så och det fungerade utmärk. från v-v ut på den stora tanken till k-v in på den lilla. Mellan v-v ut från den lilla och k-v in på den lilla sätter du som vanligt blandningsventilen. Har du en 60l beredare som håller 70 grader och den matas med ex. 45gradigt vatten behöver den lilla beredaren bara höja temp 25grader samtidigt som den blandar med 45gradigt när du tappar. Ställer du in så du får ut ca 55-60 grader får du nästan obegränsat med varmvatten samt slipper legionellaproblem.

Jag satte ihop en skiss på hur jag uppfattar din text med lite justeringar av de temperaturerna, är det så du menar? I så fall är det ju väldigt enkelt!  :o :D
ja just så.men vad är det vid 50 skylten en blandningsventil eller? jag hade iget där, bara vid lilla beredaren. vad är tanken med den.

ok. förstår ressonomanget som carman skriver då, ja det funkar, enda nackdelen är legionellasäkringen.  men ställer man den högt så elliminerar man ju den risken.
Ja det ser väl riktigt bra ut?

Jag hade ju inte det problemet eftersom jag fick in max 50 grader. Då behöver du en termostatisk blandningsventil där på den stora tanken, för att du inte ska få ut för hett vatten i slutändan.
« Senast ändrad: 17 mars 2006, 08:00:45 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2006, 23:38:22 »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2006, 23:46:31 »
4186 joule *kg* grad ºC
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2006, 02:45:01 »
Nu är vi mer överrens.
Usch Känner mig som värsta polisen som letar fel bland allt bra som skrivs av engagerade människor ;)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #11 skrivet: 17 mars 2006, 07:51:18 »
Nu är vi mer överrens.
Usch Känner mig som värsta polisen som letar fel bland allt bra som skrivs av engagerade människor ;)

Ingen fara. tecknet /  används ju när man skriver i stället för "per", "för varje", men satt i en formel betyder det nåt helt annat. Slarvig!

Division hade ett eget tecken som mer o mer försvinner, det är synd .
« Senast ändrad: 17 mars 2006, 08:10:28 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #12 skrivet: 17 mars 2006, 09:24:19 »
För dom som hatar formler kan man förenkla lite och säga det i ord:

4200 Watt värmer 1 liter vatten 1 ºC på 1 sekund.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2006, 10:43:15 »
Tack för era klargörande svar!  Thumbsup
Ni har definitivt skingrat dimman för mig kring uppvärmning av varmvatten. DÃ¥ är det bara att beställa hem grejorna och börja koppla.  ::)

mvh
/Hasse
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Seriekoppla varmvattenberedare?
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2006, 14:30:31 »
Tack för alla svar!

Om vi börjar bakifrån då:
Citera
Det finns olika solberedare även en med två slingor http://www.oso.se/Download/Produktblad/145011-02_RTV-VE-03.pdf
Och med elpatronen lägst http://www.oso.se/Download/Produktblad/145013-02_RTVE-03.pdf
Solvärmen ska föras in i den kalla delen av beredartanken för att det ska fungera som tänkt, eftersom solvärme är ett lågtemperatursystem. Om patronen sitter under så kommer solvärmen inte kunna tillföra nån värme som också hplp skriver:
Citera
Ska du få värmeövergång från solpanelerna måste du väl ha svalt i botten på tanken, vet inte om det finns andra system typ laddtank, men det blir väl inte enklare det.

I de beredare där patronen sitter under slingan så ska man tillföra spetsvärme till slingan från nån ved eller oljepanna el dylikt. Så har jag fattat det iaf. Ok, en timer på elpatronen kanske skulle kunna lösa en del av problemet, men det känns ju inte som det är optimalt. Värmen som tillförs från solfångarna varierar ju inte bara med tiden över dygnet utan också med väderlek och årstid.

Citera
finns det inga andra beredare att välja på?
Jo, Focus (MetroTherm) har en VLM 270 Flex med solslinga, men den har en elpatron som bara värmer den översta tredjedelen av tanken, alltså endast 90 liter.... annars finns ackumulatortankar från t.ex. Bodö med komponenter som man sätter ihop själv precis som man vill, men det blir både rejält dyrare, tar mera plats och blir lite overkill i mitt fall tycker jag.


Citera
Jo det kan man göra. Jag hade det kopplat så och det fungerade utmärk. från v-v ut på den stora tanken till k-v in på den lilla. Mellan v-v ut från den lilla och k-v in på den lilla sätter du som vanligt blandningsventilen. Har du en 60l beredare som håller 70 grader och den matas med ex. 45gradigt vatten behöver den lilla beredaren bara höja temp 25grader samtidigt som den blandar med 45gradigt när du tappar. Ställer du in så du får ut ca 55-60 grader får du nästan obegränsat med varmvatten samt slipper legionellaproblem.

Jag satte ihop en skiss på hur jag uppfattar din text med lite justeringar av de temperaturerna, är det så du menar? I så fall är det ju väldigt enkelt!  :o :D
ja just så.men vad är det vid 50 skylten en blandningsventil eller? jag hade iget där, bara vid lilla beredaren. vad är tanken med den.

ok. förstår ressonomanget som carman skriver då, ja det funkar, enda nackdelen är legionellasäkringen.  men ställer man den högt så elliminerar man ju den risken.
Ja det ser väl riktigt bra ut?

Jag hade ju inte det problemet eftersom jag fick in max 50 grader. Då behöver du en termostatisk blandningsventil där på den stora tanken, för att du inte ska få ut för hett vatten i slutändan.

2 el vvb som har egna elpatroner & bpda står på minst 60 grader, där kan aldrig legionella uppstå. Båra kommer ju alltid att vara påslagna!
det är skilnad om vi pratar seriakoppling mellan vvb som värms av värmepump!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!