Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man använda klämkopplink pÃ¥ järnrör?  (läst 8653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag skulle precis såga av 16mm rör till en vattenradiator och plugga den med en klämkoppling, men när jag skulle göra ytan ren ser jag att det är järnrör.

kan man använda en klämkoppling till järnrör? Järnet deformeras ju inte som koppar..

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man använda klämkopplink på järnrör?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2012, 16:24:31 »
Jag skulle precis såga av 16mm rör till en vattenradiator och plugga den med en klämkoppling, men när jag skulle göra ytan ren ser jag att det är järnrör.

kan man använda en klämkoppling till järnrör? Järnet deformeras ju inte som koppar..

Det finns speciella klämkopplingar för järnrör.

Kolla på Rinkaby.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
som denna? Ger den 15 mm invändig standardgänga? finns det bara en dimension av järnrören, det finns ingen uppgift om det, eller ska man se det som invänding gänga till röret man har, i så fall är det bara 15 som passar, röret är inte 20 på utsidan, snarare 18.

http://www.rinkabyror.se/artikel/stalrorskoppling-inv-15/?select=true

sätter man den på röret och drar muttern, och sedan tar bort muttern så har man en standard 15mm gänga att gänga i en standardkoppling i? Är det så den fungerar?
« Senast ändrad: 19 maj 2012, 16:47:41 av JohnnyWalker »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kan man använda klämkopplink på järnrör?
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2012, 16:56:52 »
Den du länkade till fungerar men det blir en väldigt klumpig koppling, snyggare är att använda en superblue koppling tillsammans med en kromad klämringskopplig :
http://www.rordoktorn.se/product.asp?product=1299
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man använda klämkopplink på järnrör?
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2012, 16:58:07 »
Ett stålrör som är 17 mm utvändigt kallas i dag dim 10 och i så fall ska du ha en koppling som heter 4427 hos rinkaby rör den kopplingen sätter man på ett kapat stålrör och drar fast då får man en invändig gänga i kopplingen som man kan ansluta valfri rördetalj mot. Det finns även en koppling som heter super blue som lär funka bra då tar man en vanlig klämringskoppling av rätt dimension men man byter ut konan mot en super blue plast kona och trär på röret och drar fast. Rinkaby rör säljer även super blue tror det ska vara 18mm koppling till en r10 super blue.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Den du länkade till fungerar men det blir en väldigt klumpig koppling, snyggare är att använda en superblue koppling tillsammans med en kromad klämringskopplig :
http://www.rordoktorn.se/product.asp?product=1299


ok, den ringen har ja i kopparklämringskopplingen jag köpte, jag ska alltså bara byta den jag har i mässing mot denna, så blir det bra?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man använda klämkopplink på järnrör?
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2012, 10:49:25 »
Precis men kolla vilken dimension det ska vara på klämkopplingen resp super blue ringen tråkigt om man beställer fel grejer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!