Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyrning Nibe 1215  (läst 1253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn W

  • Gäst
Björn W
Fjärrstyrning Nibe 1215
« skrivet: 14 september 2022, 17:57:52 »
Hej!
Jag har byggt en fjärrstyrning av en Nibe 1215. Fick lite inspiration från forum och bestämde mig för att göra följande:
Eftersom värmepumpen bara har utegivare så simulerar jag varmare väder genom att koppla in motstånd parallelt med utegivaren.
Finns tre olika lägen där jag kopplar in 22kOhm, 11kOhm samt 7.3kOhm. Utegivaren verkar ha cirka 3kOhm vid 25 grader.
När jag kopplar in motstånden så visar också värmepumpen förväntade temperaturer, till exempel:
När den utan modifiering mäter 13 grader ute så visar den 16, 19 respektive 21 grader.

Tanken är ju då att pumpen ska tycka att det är varmt ute, dra ner temperaturen till elementen och att det då ska bli kallare inne.
Men det är tveksamt om det fungerar. I huset där grejerna sitter har temperaturen bara sjunkit från 23 till 20 grader på två dygn. Ute är det cirka 12-17 grader under dygnet.
Finns nÃ¥got mer värmepumpen använder för att reglera? Har inga inomhusgivare. Fattar inte hur den dÃ¥ kan "veta" att den inte ska mer eller mindre slÃ¥ av värmen.   

NÃ¥gon som har erfarenhet av detta?

Mvh Björn

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #1 skrivet: 15 september 2022, 09:25:00 »
Det borde funka, men vilket motstånd hade du inkopplat?
Om du typ "höjer" utetemp från 13 till 16 C så kan du inte förvänta din nån jätteeffekt på innetemp, den sjunker nån enstaka grad på detta tilltag.
Så jag tror du måste köra med 8 C ökningen en längre tid för att kunna se nån lite större effekt på innetemp, hus kan vara lite värmetröga också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BjornW78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #2 skrivet: 17 september 2022, 11:57:38 »
Tack för svar! Körde 8 C ökningen nu några dygn och då var jag nere från säg 24 C (vid start) till 20 C efter ett par dygn. Möjligen hade det ju fortsatt ner lite till om jag väntat längre. Sedan slog jag av ökningen, alltså kopplade inte in något, då stiger ju temperaturen tillbaka upp igen. Så verkar ju funka på något vis i alla fall. Kanske kan det vara så som du skriver att det bara är segt och inte tillräckligt kallt ute. Tänkte låta det stå "avstängt" nu och när det blir lite kallare ute så kör jag 8C ökning igen och ser vad som händer. Borde jag egentligen ha ett läge med ännu större ökning?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #3 skrivet: 17 september 2022, 16:53:48 »
Borde jag egentligen ha ett läge med ännu större ökning?

Det beror ju på vad du vill göra med din fjärrstyrning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BjornW78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #4 skrivet: 20 september 2022, 18:25:50 »
Ja, så är det ju. Normalt är det cirka 21-22 grader när vi är i huset, annars skulle jag vilja kunna ställa in så det är ungefär 15-16 och uppåt. Sedan är det inte så viktigt att nivåerna är "exakta" eller så, men vill inte att pumpen bränner i onödan. Har nu kört ett längre tag med tre stycken 22kOhm-motstånd inkopplade parallellt med utegivaren. Jag har för mig att pumpen uppfattar det som cirka 10 grader varmare än det är egentligen. Trots att utetemperaturen pendlar kring 10-14 grader så blir det aldrig kallare än 18-19 grader inne.

Nu är det ju egentligen vid kallare väder det blir mest intressant vilken temperaturen blir inne men känns lite märkligt att pumpen verkar gå så pass hårt ändå.
Jag ska sätta dit en elmätare för att få lite mer fakta i målet.

Om man sätter dit något mindre motstånd, så att utegivaren visar säg 15-20 grader varmare än det är, kommer pumpen mer eller mindre sluta gå då?

//B 
   

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #5 skrivet: 21 september 2022, 11:10:42 »
Jag skulle nog testa med ett sånt motstånd.
Jag kan visa hur det ser ut i stuga just nu, stängde av värmen när jag for i söndags.
Det tar tid att få ner värmen inne, från 21,5 C till 16 C på 3 dagar, utan att den värmer alls.
Det har samtidigt varit 5-10 C ute.
« Senast ändrad: 21 september 2022, 11:13:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BjornW78

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #6 skrivet: 21 september 2022, 20:17:15 »
Intressant, tack för info! Då tror jag att jag ska testa det, att simulera högre utetemperatur ute och se om det ger önskad effekt.
Beräknad framledning, den får du fram från pumpen på något vis? Den datan har inte jag, har bara egna sensorer inne och ute som jag övervakar.

//B

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #7 skrivet: 21 september 2022, 23:16:17 »
Diagrammen är från min fritidsstuga där det står en 1245.
Jag kan inte få fram samma typ av grafer på den 1215 jag har i bostadshuset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jan Elfström

  • Gäst
Jan Elfström
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #8 skrivet: 27 december 2022, 10:55:23 »
Jag har tidigare läst här om fjärrstyrning via RG20, men jag använder inte inomhusgivare.

Jag undrar om det är möjligt att löda bort vridpotentiometern (VB Fram) på frontpanelen, koppla in 2 st vridpotentiometrar med samma värde (10k) via ett relä och på så sett kunna fjärrstyra värmen

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #9 skrivet: 27 december 2022, 15:07:36 »
Det borde väl kunna gå, men det blir ju inte så många graders skillnad.
Har du kollat vad som är "max minus" du kan ställa pÃ¥ ratten, 5 grader?  dontknow
Det du sänker med ratten är antalet grader på den beräknade framledningstemp som värmepumpen arbetar emot.
Säg att det är -10 ute och den arbetar mot 45 grader på framledningen, om "Minsta" kompensering är -5 grader så kommer den att arbeta mot 40 graders framledningstemp istället.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #10 skrivet: 27 december 2022, 16:31:47 »
Är nog bättre att jobba mot inomhusgivarinterfacet oavsett om man har inomhusgivare eller inte. Den använder ju i princip två motstånd, ett för inställd temperatur och ett för rumstemp. Alltså går det ju att välja de två motstånden så att det påverkar framledningen på valfritt sätt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #11 skrivet: 27 december 2022, 16:59:17 »
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2386.msg191794#msg191794

Utgå från bilden och bygg ihop nått.
Jag skulle nog bygga den på riktigt och ha 2 olika motstånd mellan 3-4 som simulerar 2 olika börvärden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #12 skrivet: 27 december 2022, 22:53:34 »
Är nog bättre att jobba mot inomhusgivarinterfacet oavsett om man har inomhusgivare eller inte. Den använder ju i princip två motstånd, ett för inställd temperatur och ett för rumstemp. Alltså går det ju att välja de två motstånden så att det påverkar framledningen på valfritt sätt.

Blir det verkligen bra?
En fast innetemp reagerar ju inte på vad värmepumpen gör?
Om man säger åt pumpen att det är 10 grader varmare (t.ex. 30 grader) än det verkligen är, så kommer den att stanna och stå tills det blir kallare inne än önskat (20 grader).
Med ett fast motstånd blir det aldrig kallare inne enligt "givaren", och värmepumpen kommer inte starta.

Möjligen om man adderade ett motstånd i serie på en vanlig rumsgivare, då skulle ju värdet "följa med" det som verkligen hände, men på en annan nivå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #13 skrivet: 28 december 2022, 02:32:06 »
Innegivaren startar/stoppar inte vp utan påverkar enbart vb framledningen med (rum bör - rum temp) * rum komp.

I alla fall pÃ¥ min styr.  Om man väljer motstÃ¥nd som t.ex. fÃ¥r vp att tro att det hela tiden är 20 grader varmt och ett annat motstÃ¥nd som sätter rum bör till 18 grader och väljer rum komp i styren till 4 grader, sÃ¥ kommer vb fram alltid att pressas ner 8 grader.

Tre potentiometrar pÃ¥ 10k ser lämpligt ut.  Ett som sätter rum temp till 20 grader hela tiden. Ett motstÃ¥nd som sätter rum bör och dubbleras och sÃ¥ väljer man vilket motstÃ¥nd som kopplas in med fjärrstyrt relä.  Ena motstÃ¥ndet sätts sÃ¥ att rum bör är 20 grader och det andra sätter rum bör till t.ex. 18 grader.  DÃ¥ fÃ¥r man en inkopplingsbar pÃ¥verkan pÃ¥ vb fram som man kan variera.

Naturligtvis kan man istället välja tre fasta motstånd men då måste man ha labbat fram lämpliga värden.

Vet ju inte om det är det som önskas dÃ¥ det ger en parallell förskjutning av kurvan.  Själv fjärrstyr jag vp genom att ändra rum bör i en riktig rg20 men det är bara grovinställning för min del eftersom jag kör med fjärrstyrda termostater pÃ¥ alla radiatorer.
« Senast ändrad: 28 december 2022, 03:18:33 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Janne E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fjärrstyrning Nibe 1215
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2023, 15:57:32 »

Utan styrning har jag gjort enligt nedan:
När jag är i huset är vredet på kl 3 och när jag åker därifrån ställer jag den på kl 9, detta ger en skillnad på ca 10 grader.
Och när jag skall till huset igen får jag ringa en vän som åker förbi och vrider upp värmen ett par dagar innan ankomst.

Tänkte testa enligt nedan:
Jag har redan köpt ett extra kretskort till frontpanelen och en trimpott med samma värde som den som sitter på frontpanelen, 2 poligt relä och en D-Link wi-fi smartplug.
Jag ska löda bort den befintliga trimpotten och koppla enligt skissen, reläet styr jag med smartpluggen via en app
Sedan ställer jag portarna i läge 3 och 9
Detta borde bli som jag gjort utan styrning

Ã…sikter?



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!