Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Huset värms inte upp efter att huvudsäkringar utlöstes under gårdagen!  (läst 5616 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mekken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla på Värmepumpsforum!

Vi har en luft/vatten-värmepump från Mitsubishi (ECODAN). Fick den installerad i våras.

Här kommer en förklaring av mina problem och lite bakgrundsinformation.

Igår runt 16-17-tiden satt vi och åt middag när det plötsligt blev mörkt i huset. Gick ut på gården och in i pannrummet för att kolla säkringar. Två av tre huvudsäkringar hade lösts ut, så jag bytte dessa två. Varför de plötsligt löstes ut har jag ingen aning om. Hade knappast något tungt belastande igång, så som tvättmaskin, diskmaskin, dammsugare eller liknande. Enbart typ fyra ljusstakar och någon enstaka lampa.

Eftersom huvudsäkringarna löste ut blev värmepannan strömlös. Efter att jag bytt säkringarna och satt igång pannan igen så började den trilskas, vilket jag inte märkte förrän flera timmar senare när temperaturen börjat sjunka så pass att det kändes att något var fel.

Var vaken till 03.30 i natt och försökte få någon rätsida på problemet utan att lyckas. Det sista jag gjorde var att sätta igång "kurv-läge" istället för att den skulle gå efter inne-givaren (som vi har inne i huset och som kommunicerar trådlöst med pannan). I natt/morse verkar dock elpatronen ha kickat in, för när jag vaknade var elementen varma igen, en blixt syntes på displayen på värmepannan och varningssymbol/felkod E6 blinkade uppe i vänstra hörnet.

Vad jag förstår så är E6 en signal om något slags kontaktfel mellan inne- och utedel. Jag har testat att starta om den åtskilliga gånger, har även testat att bryta strömmen helt och slå på den igen. För en stund sedan verkade det ha lyckats, men nu händer samma sak igen: Inne-givaren är på och visar aktuell inomhusvärme samt temperaturen man själv ställt in att man vill ha, sedan står det OFF, sedan slår den om till normalt läge igen, för att efter en stund slå om till OFF igen. Så där håller det på. Temperaturen sjunker återigen i huset.

Är det någon som har varit med om detta eller vet vad man kan göra åt det?

Funderar också på om det är pannan som gjort att huvudsäkringarna gått eller om det är något annat som gjort att de gått och att pannan därmed stängts av. Hönan eller ägget, så att säga.

När jag varit ute i pannrummet har den stängts av flera gånger också, lite då och då. Eftersom jag inte är ute i pannrummet hela tiden så vet jag ju inte om det är det den gör när det står OFF på innegivaren/displayen (den trådlösa vi har i huset). Den räknar bara i procent upp till hundra och sedan slår den av sig, men den får fortfarande ström. Stänger ner liksom.

Det den bifogade bilden visar är hur det såg ut i förmiddags när jag var ut till pannan.

Vet inte hur jag ska förklara bättre. Men om det är någon vänlig själ som vill svara på detta så be gärna om mer information så svarar jag efter bästa förmåga!

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar.
« Senast ändrad: 04 december 2020, 14:37:29 av Mekken »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Hej!

Jag tror du ska räkna med att kompressorn är ras där ute.
Avaktivera kompressordrift och låt all uppvärmning ske med elpatron.
Beställ tid för undersökning av kompressorras.

Det kan vara andra mindre fel också som samma person borde hitta.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mekken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för det snabba svaret!

Värdelöst om den går sönder så fort... vad trött man blir.

Hur säker är du på att det är ett haveri, alltså att den är trasig och behöver bytas ut?

Nu stod det så här på innegivaren (se bifogad bild). Sen hoppade den tillbaka till normalt igen. Men den visar ju fel värden. Påstår att det är 20 grader inne, vilket det med största sannolikhet inte är. Elementen är kalla nu igen också.

Tack!

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Högst troligt är väl att det är antingen inverterkortet eller kompressorn som rasat och fått säkringarna att gå.

Tror väl själv mer på elektroniken än på kompressorn i en så ny pump. Ska väl nog vara nåt exeptionellt om man ska få till kompressorras så fort.

Men är nog inte så mycket du kan göra själv utom att försöka få den i beständigt nödläge för drift på värmepatron tills du får felsökning och service på pumpen. Du lär ju ha garanti på pumpen hur som.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Mekken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack! :)

Okej. Ja, det scenariot låter troligt faktiskt. Lite trist när det är så pass nya grejer. Tur att det inte är -15 ute än så länge i alla fall.

Kommer en elektriker strax som ska felsöka lite, få se om han kan hitta var felet ligger.

Tack igen för dina snabba svar!

Hälsningar
Mekken

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Håller med om att invertergrejer är nog mer sannolikt. Missade åldern.

Glöm inte hålla koll så att felsökningskostnader kommer från rätt ände. Garantiansvariga först, ev tilläggsförsäkringar och hemförsäkring väljer vilka som får felsöka.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Mekken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej. Så företaget har ansvaret för felsökningen eller? Jag har ju tre års garanti (tror jag det är), så då borde väl detta ärende ligga på installatörens bord från första början kan jag tycka...

Han på den lilla firman som installerade säger att jag ska ta dit en elektriker som kollar så att jag har rätt spänning (matning?) in till maskinen och sen kontakta honom igen på måndag, för det blir dyrare för mig om han kommer hit och så visar det sig att det är något sånt som är felet.

Vad har ni för åsikter om det yttrandet från hans sida?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Du bör ha 5års garanti, med ett servicekrav för den 5åriga garantin.

I första hand kontaktar du din återförsäljare, är dom totalentreprenör inkl elanslutning från central så kan dom inte göra mycket annat än att stå för elektrikerns kostnad även om det inte är där problemet ligger eller att han själv åker ut och kollar.

Har du anlitat egen elektriker som har dragit matning och din värmepumpsinstallatör åker ut och konstaterar att det är elektrikerns jobb som felar så kan han nog ha rätt att debitera dig för felsökning , tveksamt om återförsäljaren verkligen debiterar dig för detta!
Ibland får man ta lite ”omkörningar” för den goda sakens skull ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läs här om felet E6 och vad som ev. kan orsaka felet. Verkar viktigt i vilken ordning systemet spänningsätts dvs inneenheten först och därefter utedelen.
https://les.mitsubishielectric.co.uk/installers/error-code-lookup

Undrar lite över din bild på displayen där det står 45 gr. Om du har en OK kurva inställd och vill köra enligt denna så borde det stå 0 gr där. Nu ser det ut som du försöker köra 45 gr högre än inställd framl.temp enl. kurvan.
Det ser bara så konstigt ut.

Går det att återställa felet?

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
När du gjorde innedel och utedel strömlös, lät du de vara strömlösa typ en minut eller så?
Vill minnas att min betedde sig lite konstigt vid ett tillfälle, varpå jag startade om utan att det hjälpte. Sedan gjorde jag den helt strömlös i typ 2 minuter, sedan fungerade det bättre  Sc:,h

Tror dock det är precis som andra redan har skrivit, att det är något som gått sönder (typ kretskortet eller något annat).
Kan ju vara idé att få en elfirma att logga din el över en veckas tid för att se om något upptäcks.

3 års garanti får man alltid (förutsatt att du registrerar din värmepump på Mitsubishis hemsida OCH den är installerad av behöriga), den förlängs dock till 5 års garanti om du utför en "garantiservice".
Info kring detta taget från Mitsubishis hemsida: För att 5-årig garanti skall gälla på din luft-vattenvärmepump och bergvärme krävs att service utförs av auktoriserad återförsäljare efter 3 år (från 2 år och 10 månader till 3 år och 3 månader från original fakturadatum) och enligt Mitsubishi Electrics garantiservice-checklista. Om service uteblir eller att intyg ej kan uppvisas gäller 3-årig garanti. Ägaren av värmepumpen ombesörjer och bekostar detta själv.

Nu är din värmepump så pass ny att detta inte har någon betydelse, men kom ihåg att utföra det :)
« Senast ändrad: 06 december 2020, 11:48:16 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Mekken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
TS Comfort AB: De var inte totalentreprenör, jag tog hit elektrikern själv. Så jag antar att jag står för det då. Han kommer inte stå för det, det har han ju gett uttryck för i och med: "Det blir billigare om du tar dit en elektriker än om jag ska komma dit och så visar det sig att det är elen det är fel på." Sen om det är normalt eller inte har jag ingen aning om.

Ecosubba och Lawrenz: Just det, läste det lite mer noggrant nu och såg att mellan S2 och S3 ska spänningen fluktuera. Visste inte det när vi mätte och jag såg siffrorna på voltmetern gå upp och ned. Den har ändrat till 45 själv, det är inget jag ställt in i alla fall. Och värmen inne har varit behaglig och inte överdriven åt något håll.

Vet inte om det går att återställa. När jag startat om den så har ju E6 uppkommit efter ett tag. Nu när jag gick in från pannrummet så snurrade fläkten på utedelen i alla fall. Sen har jag suttit och skrivit det här inlägget, så vid det här laget kanske fel uppkommit. Testade i alla fall att slå av strömbrytarna för både inne- och utedel, väntade två-tre minuter, slog på innedelen, väntade i kanske en-två minuter, slog på utedel. Problemet är att det verkar vara kopplat på så vis att båda brytarna måste vara på för att innedelen ska starta överhuvudtaget, det är i ala fall då skärmen på den börjar lysa. Men den kanske får ström ändå? Jag har som sagt i alla fall två strömbrytare, en som heter innedel och en som heter utedel.

Tack för alla tips och råd! Jag återkommer senare och berättar om det funkar eller inte. Ska bort några timmar nu, så det blir bra det :)

Hälsningar
Mekken

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Jag har också två säkerhetsbrytare och trodde först att den ena var till utedelen och den andra till innedelen, men så är inte hos mig.

Min ena säkerhetsbrytare betjänar både innedel och utedel, och den andra betjänar enbart elpatroner (som i princip aldrig är igång).

Mig veterligen kopplas alla Ecodan på så sätt att utedelen matas från centralen och sedan matar utedelen innedelen. (Klicka på bild nedan).

Hur går den just nu?
Fortfarande larm eller fungerar det normalt nu?
Har innedelen kontakt med din rumsgivare? 
« Senast ändrad: 06 december 2020, 11:55:17 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Mekken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Verkar vara något liknande för mig med, och då blir det ju svårt att starta innedelen först liksom...

När jag skrev sist skulle jag ju iväg, då hade jag startat om den för en stund sedan. Så när jag kom ut på gården och skulle åka iväg gick jag in en sista gång och tittade lite i menyerna - då stängde den av sig själv. Har ingen aning om den gjorde det för att jag tittade (ändrade ingen inställning eller så) i menyerna eller att det bara råkade hända just då.

Nu på kvällen när jag kom hem gick jag in och stängde av pannan i tio minuter innan jag startade den igen. Verkar som allt laddas först när man slår på strömmen, men den slås ändå inte på fullt ut eller vad man ska säga. Så trycker man på power-knappen och då har allt "startats i bakgrunden" och man kommer direkt in i operativsystemet (om det nu kallas så på en värmepanna). Rörigt men hoppas ni fattar.

Den är då igång och jag kan se huset med ett play-tecken, vilket alltså betyder att den värmer huset. Efter en kort stund går fläkten igång. Jag står och tittar på den i ungefär en minut innan jag går in. Allt ser normalt ut på inomhusgivardisplayen. Efter en liten stund när jag tittar igen står det OFF, och efter ytterligare en kort stund så har felkoder dykt upp. Går ut i pannrummet och tittar och mycket riktigt har den då slagit över till elpatron med +45 på skärmen (som syns på en bild jag tidigare lagt upp här).

Undrar om det är något fel på strömmen/spänningen eller om det helt enkelt är så att den är paj någonstans.

Bifogad bild 1 visar hur säkerhetsbrytarna till värmepumpen ser ut.
Bifogad bild 2 visar hur det såg ut när jag precis startat om pannan och fläkten började gå (strax innan den åter slog över till elpatronen).

Med vänlig älsning
Mekken

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det du kallar säkerhetsbrytare ser ut att vara två trepoliga säkringar.
Har du kollat om nått motorskydd löst ut tex för någon cirkpump?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mekken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
svenske kocken: Aha, okej. Har dålig koll på vad som är vad ;D Säkerhetbrytare är kanske det som sitter på väggen, en för innedelen och en för utedelen?

Nej det har jag inte kollat, har för dålig koll på var sånt sitter och var jag ska kolla. Idéer? Eller är det dumt att jag ens försöker?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!