Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frekventa starter men korta körperioder  (läst 13018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Frekventa starter men korta körperioder
« skrivet: 27 september 2012, 12:35:02 »
Nu när utetemperaturen sjunker så har kompressorn i vår CE50 också fått börja jobba lite mer, och jag noterar att den startar relativt frekvent men att den inte går många minuter, om det sedan är för varmvatten eller innetemperatur framgår inte - oftast går den bara på lägsta effekt, 2,9kWh (vilket gillas, då ligger COP > 4). Vad är enklaste sätt att sätta minsta körtid så att man slipper alla starter? Eller är det så att frekventa starter inte är något problem? Pannan är inställd på 20,5 °C, 0,5 °C "nattsänkning" och låg prioritet på varmvattnet - tillsvidare kör vi på fläktläge 3/46%.
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #1 skrivet: 27 september 2012, 13:27:41 »
Vår har också börjat så sakteliga, den kör också på 2,9 kWh har jag sett och då värmer den vatten i radiatorkretsen, den brukar dra ca 3,8 kWh när den värmer tappvarmvatten. Har inte loggat på ett tag, skall starta den igen, men jag upplever spontant inte många och korta, snarare fåtal och lite längre körningar...bäst att avvakta resultatet efter loggning kanske.

I övrigt, den går helt perfekt

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #2 skrivet: 27 september 2012, 16:49:41 »
att man får många starter när temperaturen börjar gå ner men ännu inte är riktigt kall är inte så konstigt. Även i lägsta läget ger din maskin mer effekt än vad huset behöver momentant och då kommer ju värmepumpen få lov att stänga av produktionen i väntan på att värmebehov uppstår på nytt.

anläggningens förutsättningar i övrigt, sÃ¥som; termostater, total vattenvolym, total effekt i radiatorer, husets effektbehov, golvvärme eller kanske till och med golvvärme som är ingjuten, volym/arbetstank m.m. kommer alla vara pÃ¥verkande faktorer med avseende pÃ¥ antal starter och gÃ¥ngtid per start likväl som stillastÃ¥ndstid mellan körningarna. 

Många värmepumpar har någon som triggar en start av värmevatten och det kan vara när en viss temperatur uppnås, när differensen mellan ett antaget börvärde och ett uppmätt är-värde blir stor nog eller när ett ackumulerat värmebehov antas föreligga genom beräkning av gradminuter. Oavsett vilket sätt man har att reglera värmevattnets produktion bör det i samtliga fall gå att justera parametrarna kring detta i värmepumpens styrsystem.

Man kan därmed tillåta att temperaturen går längre ner innan start. Eller att differensen (hysteresen) tillåts vara större innan start och stopp eller att man minskar gradminuterna för start av kompressorn.

Samtliga dessa förändringar kommer påverka värmepumpens gångkarraktär och kan ha positiva effekter såsom att antalet starter vid en viss utetemperatur minskar men också att vi oftare tvingas producera värme vid en högre temperatur med ett sämre COP.

En värmepump är byggd för att klara många start och stopp och har man en värmepump som stora delar av värmesäsongen går hela tiden utan en massa start och stopp så kan man gott låta den ha många start och stopp under höst och vår. Ska man generalisera burkar man säga att värmepumpen normalt sett, annat under väldigt speciella omständigheter, bör klara sig med max en start per timma för värmeproduktion. Därtill kan ju separata varmvattenstarter ske.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #3 skrivet: 28 september 2012, 08:29:37 »
Jag har loggat lite sedan igår och här visas hur kompressorn kört och vad den har värmt.

Första bilden visar kompressorns körperioder. Andra bilden visar under samma tidsperiod när cirkulationsvattnet värmdes. I tredje bilden har jag zoomat in kompressorns körperioder under föregående natt.

Endast varmvatten värmdes under dagen och kvällen, först efter midnatt behövdes lite värme tillföras till cirkulationsvattnet.
- Den börjar försiktigt med två korta körningar på 2 minuter vardera
- Sedan körs en lång under 60 minuter, kort paus, sedan en på 15 min
- Därefter ca 4 småkörningar på 2 min vardera per timme
- Runt klockan 04.37 startar tre körningar som går i varandra under totalt 50 min

Därefter endast två små stöttningar på 2-3 min vardera fram till 06.28 då det är dags att kompensera för första morgonduschen.

I sista bilden ser man att ca 2,9 kW används vid uppvärming av cirkulationsvattnet medans den går upp till ca 3,9 kW när den värmer tappvarmvatten.

mvh Walter


« Senast ändrad: 28 september 2012, 08:39:17 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #4 skrivet: 28 september 2012, 08:36:22 »
Har du radiatorer eller golvvärme?
Har du termostater som styr värmen i huset parallellt med den i värmepumpen inbyggda reglerdatorn?

Om du har termostater skulle det vara intressant att se vad som händer om du öppnar alla termostater och låter reglerdatorn sköta värmeregleringen på egen hand, jag misstänker att du skulle få bort alla korta körningar om du gjorde så.
Du skulle antagligen även kunna sänka kurvan, och spara pengar.

Radiator/golvvärmetermostater är ett gissel när man kör med värmepump och inte har en arbetstank, de skall (och behöver) helt enkelt inte vara i drift, annat än om det finns speciella behov i något enskilt rum.
« Senast ändrad: 28 september 2012, 08:38:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #5 skrivet: 28 september 2012, 08:44:07 »
Jag har radiatorer och termostaterna är helt öppna utom i tre sovrum på övervåningen som lätt blir för varma annars. Någon funktion för att sänka värmekurvan i CE50 känner jag inte till.

mvh Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #6 skrivet: 28 september 2012, 08:59:28 »
Ok, då reglerar den väl bara på frånluftstemperaturen.
De där korta, frekventa, starterna mellan 3 och 5 på natten tycker jag ser mycket mystiska ut, det kan omöjligt vara meningen att den skall gå så korta perioder.
Finns inte en chans att frånluftstemperaturen skall kunna påverkas så fort av värmningen...
Kan det vara glapp på någon tempgivare?

Annars skulle du kunna justera värdena för:
MinTid Kompressor På Minsta tillslagstid för kompressorn. 0 s 0 s
MinTid kompressor Av Minsta frånslagstid för kompressorn. 300 s 300 s
MinCykel Kompr.Av/På Minsta periodtid då kompressorn slår till/från. 900 s 900 s

Så att kompressorn inte tillåts att starta med så korta driftstider.
Med tanke på att du har majoriteten av dina termostater helt öppna kan inget allvarligt inträffa även om du sätter min drifttid till 10 minuter.
Men som sagt, jag har svårt att se att dina korta driftsperioder är normala, jag skulle söka felet på tempgivarna först av allt.
« Senast ändrad: 28 september 2012, 09:09:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #7 skrivet: 28 september 2012, 09:07:43 »
Jag håller med, systemet är rimligen betydligt trögare än så. Jag har extern rumsgivare och jag tror inte den glappar. Det borde ju då vara massa korta körningar även på dagen tycker jag...

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #8 skrivet: 28 september 2012, 09:09:30 »
Se mitt uppdaterade svar innan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #9 skrivet: 28 september 2012, 09:55:54 »
Den trådkapningen var grym, hoppas micke 011 blir hjälp ändå. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #10 skrivet: 28 september 2012, 10:33:29 »
Ja, svaren bör väl kunna fungera även för honom.
Problemen verkar ju likartade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #11 skrivet: 28 september 2012, 11:07:23 »
Ja, jag hoppas det, Micke och jag har ju en "common component"

Tack för tipset Rickard,

mvh Walter
« Senast ändrad: 28 september 2012, 11:12:42 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #12 skrivet: 28 september 2012, 14:17:09 »
Citera
Den trådkapningen var grym, hoppas micke 011 blir hjälp ändå.

Du som har en IVT, börjar du bli sugen på en Comfortzone? Eftersom du hänger här...

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #13 skrivet: 28 september 2012, 14:44:05 »
@Rickard,
Menar du att jag kan testa att sätta MinTid Kompressor På Minsta tillslagstid för kompressorn. 600 s ?

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Frekventa starter men korta körperioder
« Svar #14 skrivet: 28 september 2012, 15:15:13 »
Den trådkapningen var grym, hoppas micke 011 blir hjälp ändå. ;)

:D får hålla med såväl ovanstående som att svaren är värdefulla, Walter har rätt lika förutsättningar som vi, med skillnaden är väl att vi inte satt in någon extern tempgivare. Tackar för allas input, ska få till en vettig loggning så att vi också kan se hur det ser ut, vår efergy-loggning är inte särskilt lätt att utläsa hur långa körtider det varit och att stå och titta på pannan är kanske inte helgnöjet man tänkt sig :)

Det du är inne på Walter är nog en rimlig åtgärd om man vill få bort kortkörningarna, frågan är väl om det har andra icke önskvärda konsekvenser på driftsekonomin. Jag har funderat på driftsläge, vår är inställd för golvvärme trots att vi har radiatorer i hela huset utom i hallen (~20 kvm) där vi har vattenburen golvvärme med egen cirkulationspump, kanske vore idé att gå över till radiatorer, från den nuvarande kaskad-regleringen till det CZ kallar enkel reglering. Även Varmvatten-hysteres som DR är inne på kan vara relevant, är i nuläget angiven till 1,5K..
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!