Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tum,mm, järnrör, koppar hit och dit vilken storlek är vad?  (läst 8009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Någon som kan hjälpa mig att reda ut lite angående mina gamla järnrör i pannrummet vad dom har för storlek.

KV 34 mm utvändigt.
VV 29 mm utvändigt.
Vvc 21 mm utvändigt.
Stig och retur 42 mm utvändigt.

Vad är det i tum och vilken diameter har dem invändigt i mm?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Någon som kan hjälpa mig att reda ut lite angående mina gamla järnrör i pannrummet vad dom har för storlek.

KV 34 mm utvändigt.
VV 29 mm utvändigt.
Vvc 21 mm utvändigt.
Stig och retur 42 mm utvändigt.

Vad är det i tum och vilken diameter har dem invändigt i mm?

Har det inte i huvet men ladda ner en rinkaby rör katalog det står i katalogen Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Den tabellen har jag tittat på. Men det är ju gängstorlek. Jag var mer ute efter vad rören har för innerdiameter i både mm och tum. Tex ett 3/8" rör är ca 10 mm invändigt och 17 mm utvändigt. Ett 1/2" rör ca 21 utvändigt och 15 invändigt. Men när det blir större rör i dom dimensionerna jag skrev i första inlägget är jag osäker. Tex ett järnrör som betecknas en 1" är det 25 mm invändigt? Det var bara det att jag tyckte jag hade så konstiga mått på mina rör utvändigt. Typ 29, 34 och 42 mm. Men yttermåtten eller rättare sagt gods tjockleken varierade kanske mycket förr på järnrör?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
När Whitworth konstruerade gängstandarden var beteckningen pÃ¥ gängan lika med rörets innerdiameter. Idag, med bättre precision pÃ¥ tillverkningen och bättre material, är innerdiametern nÃ¥got större än gängbeteckningen. Ett entumsrör hade alltsÃ¥ en gÃ¥ng i tiden en innerdiameter pÃ¥ en tum. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Gammal standard, ny standard, tur man har en svåger som är rörmokare man kan fråga...och även betala vitt ibland. Bra hjälp är guld värt!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Tum,mm, järnrör, koppar hit och dit vilken storlek är vad?
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2011, 23:30:06 »
Omöjligt att svara på vad innerdiametern är, det kan vara ett rör avsett för ånga till exempel, de är tjockare i godset.
Varför behöver man veta det? Det väsentliga är väl vilken gängan är?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det var egentligen gängan jag var ute efter. Men jag kom bara åt att mäta utvändigt. Skulle beställa lite grejer. Och eftersom jag hade 42 mm utvändigt på stigare och retur i radiatorsystemet så tolkade ja det som 1.1/4" ca 32 invändigt. Men förra rörläggaren som monterat vp för 4 år sen har kopplat det med 22 mm kopparrör. Tänkte byta dom till större när jag ändå ska ha in tank. Tycker det är dumt att snåla på storleken ibörjan på ett annars väldimensionerat distributionsnät. Har 24 radiatorer som avger ca 11 kW vid 50 graders framledning. Tycker det låter klent att mata det med 22 mm kopparrör? Såg att det gamla VV och vvc var kopparrör. Därför lite annorlunda mått på dem.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad gnuttisch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
tror ju iförsig inte att du har större än 22 ut ur vp. så det spelar nog ingen roll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!