Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?  (läst 12920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej!

Är på väg att köpa ett nybyggt hus som har frånluftsvärmepump, golvvärrme (i platta på mark), vedkamin och vedspis. Huset ska vara välisolerat enligt Småa.
Jag gillar inte värmepumpar egentligen för att de bullrar och bygger på elvärme, men nu får jag gilla läget.
Undrar: Kan jag stänga av värmepumpen i långa stunder och värma huset med kamin och vedspis? Låta pumpen endast gå under dagarna då jag inte är hemma och så stänga av den och elpatronen under kväll och natt?

Fattar inte riktigt vad inställningarna betyder. Läste lite här i forumet och förstod att det ena vredet påverkar hur snabbt elpatronen ska gå igång. Men det andra?

Huset ligger på Södertörn

Ser fram emot svar!

/Katarina

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2009, 00:20:08 »
Vilken pump pratar vi om?

Att stänga av FLVP:n är lite dumt eftersom den antagligen producerar ditt varmvatten. Sen får du ju kalla golv också. Om du gillar ved så varför inte elda och blockera elpatronen på FLVP:n och återvinna värmen och producera billigt varmvatten? Lite grundvärme i slingorna kan du också ha för att jämna ut värmen i huset.

Att den bullrar beror på kompressorn och därför placerar man en FLVP i ett rum där man inte störs av den. Du kan ju alltid stänga av kompressorn och köra den som elpanna om du vill och inte bryr dig om att det kostar både dig och miljön lite extra.

BTW själva värmepumps-biten i FLVP:n bygger inte på "elvärme" utan på att man återvinner värmen från frånluften. El behövs dock för att driva kompressorn.
« Senast ändrad: 20 december 2009, 00:23:14 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2009, 00:41:11 »
Tack för svar!
Jag ska ta reda på modellen imorgon. Minns bara att det är en Nibe Fighter.
Ja det stämmer att den värmer kranvattnet.
Jag vill inte att patronen ska gå igång, eftersom direktel ju är riktigt oekonomiskt och onödigt.
Räknar med att betonggolvet och varmvattenbehållaren ska laddas under dagarna. Hoppas att båda magasinerar värme bra.

Om jag eldar och det är varmt i huset och inte använt varmvatten: startar värmepumpen ändå? Vad triggar värmepumpen?

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2009, 00:58:55 »
En frånluftvärmepump står ju för ventilationen i huset och tar värmen från frånluften. Att stänga av ventilationen är inte en bra idé, och även om du lyckas behålla fläkten igång men stoppar kompressorn, så innebär det att frånluften går rakt ut utan att värmen återvinns.

Elpatronen går bara in när det är kallt ute, men den går också att blockera. Det finns många andra inställningar att skruva på, men vad gäller buller ska du nog bo in dig först innan du bestämmer dig för om det är störande eller inte. Jag var och lyssnade på en Nibe Fighter 360p innan jag köpte den pumpen jag har nu, och den verkade inte väsnas alls där den stod i tvättrummet.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2009, 06:43:55 »
Tack för svar!
Jag ska ta reda på modellen imorgon. Minns bara att det är en Nibe Fighter.
Ja det stämmer att den värmer kranvattnet.
Jag vill inte att patronen ska gå igång, eftersom direktel ju är riktigt oekonomiskt och onödigt.
Räknar med att betonggolvet och varmvattenbehållaren ska laddas under dagarna. Hoppas att båda magasinerar värme bra.

Om jag eldar och det är varmt i huset och inte använt varmvatten: startar värmepumpen ändå? Vad triggar värmepumpen?


OK jag har själv en Nibe Fighter 360p, som är 5 år gammal nu. Du har rätt att man naturligtvis vill undvika elpatron så långt det går. Med mina förutsättningar så klarar min värmepump att både fixa varmvatten och golvvärme ner till ungefär 6-7 plusgrader ute. Bara golvvärme klarar den utan patron ner till strax under nollan.

När jag eldar i kaminen så drar jag ner framledningstempen rejält i slingorna så att golven hålls ljumma men inte så varma de skulle behöva vara för att hålla värmen i huset. Då får jag VV utan patron i stort sett oavsett hur kalllt det är ute tack vare den varma luften kaminen ger och den minskade energiförbrukningen till golvvärmen.

Citera
Om jag eldar och det är varmt i huset och inte använt varmvatten: startar värmepumpen ändå? Vad triggar värmepumpen?

Fläkten är alltid igång, eftersom den sköter ventilationen i huset. Kompressorn styrs av behovet av VV och framledningsvatten. Den försöker hålla VV på 55ºC och framledningstempen på vattnet till golvvärmen styrs av utegivaren. Du kan komplettera utegivaren med en innegivare som drar ner framledningstempen om rumtemperaturen har höjts av extern värmekälla som tex solinstrålning eller eldning. Om du inte har en innegivare så vet inte pannan att du eldar och att det är varmt inne i huset utan skickar ut lika varmt vatten rören som om du inte hade eldat. Finns det rumstermostater så kommer dessa att strypa vattenflödet till de rum där eldningen fått upp värme. Det anses dock som mer ekonomiskt att styra värmen genom att sänka pannan än att strypa flödet.

Om du kör din panna stötvis och inte har elpatronen blockerad är det större risk att tillsatsen går på eftersom den kommer att inse att den har mycket att jobba med när du slår på den. Styrkortet i den räknar ut hur snabbt den kan höja tempen och om den varit avslagen en längre tid så inser den att det kommer att ta tid med bara kompressor och slår därför till patron. En jämn gång av pumpen ger ofta därför bättre ekonomi.

Direktel är oekonomiskt, men om du är flitig på att elda så kommer du inte att behöva använda direktel i huset du är på väg att köpa.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2009, 09:04:44 »
Jättebra svar!

"Om du inte har en innegivare så vet inte pannan att du eldar". Aha! Jag får hoppas att det finns en innegivare i det nya huset. Vore väldigt obetänksamt annars eftersom man stoppat in två eldstäder.


Det är samma problem mina föräldrars värmepump kopplad till radioatorer:
I detta fall: Om vill sänka  rbetsinstasen frÃ¥n pannan är det alltsÃ¥ "strypa elementen" som gäller?

Vad innebär egentligen den där inställningen man gör beroende på var i Sverige man bor. Ex ska Ska Stockholm stå på "10".
Kan man använda detta reglage på ngt smart sätt för att underlätta det jag är ute efter.

Tyvärr är det just nu  sÃ¥ att pappa eldar i kakelugnen och mamma öppnar fönstren....

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2009, 09:46:52 »
Citera
"Om du inte har en innegivare så vet inte pannan att du eldar". Aha! Jag får hoppas att det finns en innegivare i det nya huset. Vore väldigt obetänksamt annars eftersom man stoppat in två eldstäder.

Om det inte finns innegivare till pannan så finns det antagligen rumstermostater som styr golvvärmen. Du kan enkelt komplettera med en innegivare i efterhand. Då kan du koppla bort termostaterna eller iaf bara behålla vissa i tex sovrum som man kanske vill kunna ställa lite svalare. En sådan här innegivare är det man behöver:
http://www.nibeonline.com/pdf/011907-13.pdf

Citera
Det är samma problem mina föräldrars värmepump kopplad till radioatorer:
I detta fall: Om vill sänka  rbetsinstasen frÃ¥n pannan är det alltsÃ¥ "strypa elementen" som gäller?

Det är samma sak om du har radiatorer eller golvvärme. Bäst är att sänka framledningstemperaturen på pannan. Detta kan man göra manuellt, men det blir ju till att gå och skruva på pannan varje gång man eldar. Eller så har man en innegivare som känner innetemperaturen och skruvar åt dig. Jag har även byggt en egen lösning med timer som jag kan slå till som sänker pannan direkt när jag eldar för att få ännu snabbare kompensation eftersom jag vet att det kommer värme innan innegivaren hinner registrera det. Termostater på radiatorer eller rumstermostater till golvvärme stänger bara av flödet till radiatorn/slingan när det blir tillräckligt varmt, men temperaturen på vattnet i systemet är detsamma.

Citera
Vad innebär egentligen den där inställningen man gör beroende på var i Sverige man bor. Ex ska Ska Stockholm stå på "10".
Kan man använda detta reglage på ngt smart sätt för att underlätta det jag är ute efter.

Tabellerna i manualen är grundinställningar man kan utgå ifrån när man justerar in sin panna. Det handlar om att hitta rätt temperatur på framledningsvattnet i förhållande till utetemperaturen. Det man gör är att man ser till att alla termostater är urkopplade om man har sådana och sen justerar man in pannan tills man har lagom innetemperatur. Man kan justera "värmekurvan" på olika sätt (lutning och förskjutning) och man behöver justera vid olika utetemperaturer innan man hittar rätt. Det är föresten denna värmekurva som justeras automatiskt med innegivaren. För att få bästa ekonomi vill man ha så låg framledningstemperatur som möjligt efftersom värmepumpen har bättre verkningsgrad då.

Citera
Tyvärr är det just nu  sÃ¥ att pappa eldar i kakelugnen och mamma öppnar fönstren....

Med FLVP kan du istället öka fläkten om det blir för varmt, då jobbar kompressorn lite bättre och gör mer varmvatten av din eldningsvärme.
« Senast ändrad: 20 december 2009, 09:49:27 av gurravasa »
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2009, 10:17:42 »
Tusen tack!
Vad skulle det innebära om jag ställer in vredet på "Skåne" Istället för Stockholm?
Jobbar pannan annorlunda beroende på om det är -5 grader ute i Skåne jämfört med Haparanda?

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2009, 10:20:52 »
Tusen tack!
Vad skulle det innebära om jag ställer in vredet på "Skåne" Istället för Stockholm?
Jobbar pannan annorlunda beroende på om det är -5 grader ute i Skåne jämfört med Haparanda?

Ja, programmet utgår från att hus/fastigheter är sämre isolerade ju längre söderut de står.
Alltså pytsar den ut mer värme i skåne än i stockholm, vid -5 ºC. (om den är inställd på "skåne" i skåne osv.)
« Senast ändrad: 20 december 2009, 10:27:54 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #9 skrivet: 20 december 2009, 10:24:03 »
Tusen tack!
Vad skulle det innebära om jag ställer in vredet på "Skåne" Istället för Stockholm?
Jobbar pannan annorlunda beroende på om det är -5 grader ute i Skåne jämfört med Haparanda?


Kurvan styr vilken framledningstemperatur pannan ska ha vid olika utetemperatur. Ju högre kurva desto högre framledningstemperatur vid en viss utetemp. Har du samma kurva i Skåne eller Haparanda så beter sig pannan såklart likadant. Men manualen rekommenderar olika kurvor i olika områden, enligt manualen ska jag t ex ha kurva 9, men efter intrimmning kör jag på kurva 4.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2009, 09:41:10 »
Tack! Vad bra att börja få koll på hur inställningar kan göras.
Ang sämre isolerad i Skåne.
I nybyggda kataloghus lär väl det vara samma isolering oberoende av var de placeras i landet. Så informationen borde kanske kompletteras med. "Ävsbyhus", etc.
Fast det bästa är att veta vad siffrorna betyder så kan man tänka själv. Inser att nedkylningen också beror på husets läge i den lokala geografin. Utsatt på en höjd i norrläge eller södersluttning med i lä av skogen i norr.

Utloggad taz79

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 21 december 2009, 19:58:57 »
Hej! Jag har en Nibe Fighter 360P och har precis som dig kamin i huset. Jag bor lite söder om Göteborg.

Nu när det har varit kallt (-6 till -12 som det varit i en vecka nu) så eldar jag i min kamin när jag kommer hem från jobbet. Har elpatronen i pumpen avstängd och har sänkt framledningstemperaturen till mina golvslingor såpass så att pumpen klarar av att återhämta sig efter man har använt varmvatten efter en dush osv.. Det hela fungerar fint! Kamin är ju så mysigt också! :)

Kör med max framledningstemp mellan 28 till 33 grader beroende på hur mycket varmvatten vi använder.. Vid 33 grader max framledningstemp så återhämtar pumpen sig MYCKET långsamt.. 31-32 grader är kanske optimalt.. :)

Jag har dock ingen inomhus givare så pumpen känner inte av när jag eldar.. Men i och med att jag har golvvärme så tycker jag inte att värmen hinner sänkas i golvet förän efter många timmar så jag känner att det nog inte är nån större ide för mig...
Boende i en och en halvplans hus på 180kvm. Övervåning oinredd och oisolerad för tillfället. Boende på 120 uppvärmda kvm. Huset byggt 2009-04. Nibe 360P med Golvvärme i nedervåning. Kamin för vedeldning.
Årsförbrukning: 7274 kWh (All El) (2 vuxna i hushållet)
Förbrukning (kWh) (Tot:HH+VP):
2010-Jul 342  2010-Jun 288  2010-Maj 376  2010-Apr 568  2010-Mar 693
2010-Feb 1013  2010-Jan 1209  2009-Dec 818  2009-Nov 651
2009-Okt 647  2009-Sep 364  2009-Aug 305  2009-Jul 293  2009-Jun 354

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #12 skrivet: 21 december 2009, 21:15:21 »
Det viktiga när man eldar är att blockera patronen. Jag kör inte heller innegivare, men har en timer som sänker framledningstempen ett par klick och blockerar elpatronen som jag sätter på när jag ska elda. Brukar ställa den på 4-5 timmar, sen har jag två termostater en som håller patronen blockerad tills frånluftstempen till pannan går under 22 ºC och som håller framledningstempen sänkt tills rumstempen går under 20,5 ºC. Funkar väldigt bra om jag får säga det själv...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #13 skrivet: 21 december 2009, 22:32:17 »
LÃ¥ter bra!
Här ska eldas! Först ska jag dock byta kaminen till en som är snygg. En eldstad kan ju vara ett smycke i vardagsrummet också!
Den som finns i huset nu ser ut som tja... en fabriksinredning. Fast det är ju en annan diskussion.

Utloggad taz79

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dumt/problem/okenomiskt att stänga av värmepumpen?
« Svar #14 skrivet: 23 december 2009, 11:38:09 »
Det viktiga när man eldar är att blockera patronen. Jag kör inte heller innegivare, men har en timer som sänker framledningstempen ett par klick och blockerar elpatronen som jag sätter på när jag ska elda. Brukar ställa den på 4-5 timmar, sen har jag två termostater en som håller patronen blockerad tills frånluftstempen till pannan går under 22 ºC och som håller framledningstempen sänkt tills rumstempen går under 20,5 ºC. Funkar väldigt bra om jag får säga det själv...

Låter intressant.. Har du golvvärme? I träbjälklag eller i betongplatta? .. Jag funderar på precis som du skriver, en timer som sänker framledningstempen, så slipper man gå där och pilla hela tiden.. Hur har du kopplat det? Alltså vad har du fått tag på timer osv?

Ursäkta att jag snor tråden lite ;)
Boende i en och en halvplans hus på 180kvm. Övervåning oinredd och oisolerad för tillfället. Boende på 120 uppvärmda kvm. Huset byggt 2009-04. Nibe 360P med Golvvärme i nedervåning. Kamin för vedeldning.
Årsförbrukning: 7274 kWh (All El) (2 vuxna i hushållet)
Förbrukning (kWh) (Tot:HH+VP):
2010-Jul 342  2010-Jun 288  2010-Maj 376  2010-Apr 568  2010-Mar 693
2010-Feb 1013  2010-Jan 1209  2009-Dec 818  2009-Nov 651
2009-Okt 647  2009-Sep 364  2009-Aug 305  2009-Jul 293  2009-Jun 354

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!