Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?  (läst 8415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #15 skrivet: 21 november 2014, 19:27:54 »
Är inte de flesta vp testade vid 50 grader också eller 45 grader enligt nya normen Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #16 skrivet: 21 november 2014, 20:20:19 »
Jo de flesta är testade vid 45 och/ eller 50 grader
men alla är testad vid 35 grader
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #17 skrivet: 21 november 2014, 20:51:08 »
Vilka är inte testad vid 45 eller 50 grader  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #18 skrivet: 21 november 2014, 21:31:08 »
ska man upp i Ã¥rs cop pÃ¥ 5,5  . dÃ¥ gäller det att du trots lÃ¥g framledning har en hög förÃ¥ngning
min 0 i förångning och 4 ° överhettning.. känns som ca +7° in på kb året runt för att nå det,,
en ZH 26k4e-tfd är exemplet , 35° kondensering  lämnar 5,53 under det förhÃ¥llande, .

Fönster dimensionering ,Churchill.
mm det ger bredden pÃ¥ radiatorn , ur den bredden skapar man effekten som behövs för det utrymme den är tilltänkt att värma . samt att man beräknar alla efter samma dimensioneringsfaktor.   55/45 21° tex.

mitt eget vardagsrum på 27m2 har ett effekt behov på 1350 watt med fönster och balkongdörr inräknat.
skulle jag försöka föreslÃ¥ till frugan en radiator en 33 som är 90cm hög och 240cm lÃ¥ng ,, och dÃ¥ sticker den upp ovanför fönstren..  33 60 cm hög 240 lÃ¥ng lämnar  985watt och blir alldeles för liten,,
en LP 21 50 hög 240 lÃ¥ng  lämnar 1352 watt vid 21° inomhus   tummenupp  och sÃ¥ sticker den" bara" ut 9,5cm frÃ¥n vägg( vid 55/45 som dimensionerande temp )
Nej dÃ¥ är det bättre att bygga rätt system  om man är ute efter dessa lÃ¥ga dimensionerade temperaturer.. Golv värme !   
Sen ställa det i relation till vad kostnaden blir för investeringen  för den utökade besparingen.
I det program jag andvänder jämförde jag golv värme mot en standard 55-45.
golv värmens resultat
För att nÃ¥ över 5 i cop pÃ¥ Ã¥rs basis  med varmvatten  blev hÃ¥len 2*163 meter aktivt . KWH till värmepumpen 5490
DÃ¥ känns ett hÃ¥l pÃ¥ 194 meter aktivt  tummenupp   4,78 cop ,   KWH till värmepumpen  5783,
Som underlag är beräknad energiÃ¥tgÃ¥ng 27500 kwh   var av egenuppvärmningen är  3787kwh.
Gör vi ett standard 55/45 radiatorsystem med ett 193 m aktivt hål , Då är kostnaden 7048 kwh .
Detta är skillnaden enligt program som jag och  mÃ¥nga dimensionerar efter,

Med vänlig hälsning cc

(ändrade stav fel och förtydligande av inlägg)
« Senast ändrad: 22 november 2014, 07:51:22 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DUT, dimensionering av bergvärme i samband med konvertering?
« Svar #19 skrivet: 11 december 2014, 04:13:56 »
Min fru sa också att jag inte fick dimensionera radiatorena efter 35 /30 grader så det blev golvvärme kompleterat med radiatorer i hörnrummen där golvvärmen inte räcker till. Men jag kan inte påstå att investeingen blev mycket dyrare och med ränta 0% och hållbarhet 50 år så är det svårt att inte räkna hem den investeringen.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!