Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?  (läst 3643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #45 skrivet: 01 juni 2023, 13:27:43 »
Anslutningskortet är detalj nummer 38 i sprängskissen med kompressormodulen: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/nibe-f470-cu-3x400v-066050.html Högtryckspressostaten är BP1 och detalj nummer 33.

Hur sidoplåtarna lossas står i installationsmanualen sidan 9. När är din F470 tillverkad? (Lite olika manualer beroende på årsmodell).

Okej tack!
Det är lite oklart om den är från 2011 eller 2013 för står lite olika på olika ställen. Min gissning är att den är tillverkad 2011 men installerad 2013.

Kan tillägga att jag nu beställt tid hos nibe ombud. De kommer om en vecka. Tills dess, bör jag göra något för att hålla ner slitage/elkostnad? Nu kör ju elpatronen all värme.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #46 skrivet: 01 juni 2023, 13:45:38 »
Ok, här är den allra första installationsmanualen till F470 som gällde mellan 28 oktober 2010 till 12 januari 2012: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/8825/031498-1.pdf  Se sidan 10 för "Demontering av luckor".

Bra att du får service av NIBE ombud. Bara att köra el-patronen under tiden. Nu vid denna årstid behövs den ju i princip bara för varmvattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #47 skrivet: 03 juni 2023, 20:09:54 »
Har studerat maskinen ordentligt nu under dagen.
Igår kväll stängde jag av larmet och pumpen klarade natten utan larm. Varje gång larmet går så har det varit efter att kompressorn gått och driften avbryts. Så eftersom jag var hemma hela dagen gick jag och kollade till pumpen var och varannan minut när jag hörde att kompressorn startade, och fick på det här sättet se ögonblicket när larmet utlöstes. Loggade även tillfället.

Kompressorn gick kanske i en halvtimme eller så. Enligt informationen stod driftprioritering på varmvatten. Inställningarna jag har på pumpen är varmvatten ekonomi med 48-53 grader. Håller därför koll på varmvatten temperaturerna, topp och behållare. Topp håller sig på ca 52 grader nästan hela tiden, men behållaren ökar i grader och fortsätter till ca 54 grader. Då ändras driftprioritering till "transit" (vad nu det innebär?) och ungefär 2 minuter efter det så hör man att ett relä slår av kompressorn mitt i driften, och larmet löses ut.

Det märkliga är ju att enligt loggen så började pumpen värma varmvattnet när temperaturen var 51 grader, varför väntade den inte till 48 grader? Och varför värmde den till 54?

Under hela tiden är framledningstempen 20-21 grader, vilket ju inte är förvånande eftersom lägsta framledning är 20 grader (varför kan man inte ställa in lägre under sommaren?), och systemet borde ju inte behöva tillföra någon energi här.

Säger det här fenomenet något?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #48 skrivet: 03 juni 2023, 20:30:45 »
Under hela tiden är framledningstempen 20-21 grader, vilket ju inte är förvånande eftersom lägsta framledning är 20 grader (varför kan man inte ställa in lägre under sommaren?), och systemet borde ju inte behöva tillföra någon energi här.

Denna modell av värmepump kan enbart värma upp huset, inte kyla det. Vill man ha kyla får man titta efter andra modeller.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #49 skrivet: 03 juni 2023, 23:07:52 »
Lite knepigt, om jag kollar kompressorgivaren så brukar den stoppa kompressorn vid 54 C och det funkade OK kl 11:36 i loggen, men kl 14:34 så kommer larmet vid 53,8 C på samma givare.
Normalt ska den inte lösa ut HP pÃ¥ denna temp, sÃ¥ jag tror pÃ¥ att det är nÃ¥tt glapp tyvärr.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #50 skrivet: 04 juni 2023, 00:12:42 »
Denna modell av värmepump kan enbart värma upp huset, inte kyla det. Vill man ha kyla får man titta efter andra modeller.
Jo det förstår jag. Menade snarare att man skulle kunna ställa så pumpen inte värmer vattnet till elementen öht. För som jag tolkar det så lägger pumpen nu energi på att hålla 20 grader, trots att kanske 16 grader skulle räcka.

Lite knepigt, om jag kollar kompressorgivaren så brukar den stoppa kompressorn vid 54 C och det funkade OK kl 11:36 i loggen, men kl 14:34 så kommer larmet vid 53,8 C på samma givare.
Normalt ska den inte lösa ut HP pÃ¥ denna temp, sÃ¥ jag tror pÃ¥ att det är nÃ¥tt glapp tyvärr.  Sc:,h

Mycket märkligt. Jag ser liksom ingen logisk förklaring och det stör mig, haha. Kan inte släppa det. Teknikern kommer på onsdag, ska bli riktigt spännande att se vad han hittar på.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #51 skrivet: 04 juni 2023, 07:10:27 »
Jo det förstår jag. Menade snarare att man skulle kunna ställa så pumpen inte värmer vattnet till elementen öht. För som jag tolkar det så lägger pumpen nu energi på att hålla 20 grader, trots att kanske 16 grader skulle räcka.

Jag känner inte till den här Nibe-modellen i detalj, men det här borde vara snarlikt andra modeller. Där finns det två inställningar av intresse i sammanhanget:
  • "Min. framledning" som frÃ¥n fabrik stÃ¥r pÃ¥ just 20 grader. Pumpen ser till att hÃ¥lla radiatorerna över denna nivÃ¥, sÃ¥ sätt ner den till 16 om det räcker.
  • "Stopp av värme" stänger av värmen helt om (den filtrerade) utetemperaturen gÃ¥r över detta värde.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #52 skrivet: 04 juni 2023, 09:31:18 »
Jag känner inte till den här Nibe-modellen i detalj, men det här borde vara snarlikt andra modeller. Där finns det två inställningar av intresse i sammanhanget:
  • "Min. framledning" som frÃ¥n fabrik stÃ¥r pÃ¥ just 20 grader. Pumpen ser till att hÃ¥lla radiatorerna över denna nivÃ¥, sÃ¥ sätt ner den till 16 om det räcker.
  • "Stopp av värme" stänger av värmen helt om (den filtrerade) utetemperaturen gÃ¥r över detta värde.

Jodå jag har sett den funktionen. Problemet är att min framledning har ett lägsta värde på 20 och går inte att ställa ner under detta. Går att höja dock. Det är det jag tycker är så märkligt. Vet ju bekanta som kan ställa ner sina vp till 10 grader när de är bortresta tex.

Stopp av värme har jag dock inte sett. Ska se efter om det finns.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #53 skrivet: 04 juni 2023, 09:54:10 »
Om det är 20 °C ute och hela huset är 20 °C så måste man ha en värmepump som kan kyla för att kunna få den att ge ut 10 grader framledningstemperatur.

Stopp av värme finns i meny 4.9.2.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #54 skrivet: 04 juni 2023, 11:15:37 »
Den pumpar inte ut 20 grader, det är främst ledningsvärme från andra komponenter i värmepumpen. Tänk att vattnet i samma tank är cirka 50 grader. Du kan kolla att shunten är stängd och cirkulationspumpen är avstängd om du vill ha lite manuell översyn på att det stämmer.
Om givaren ska visa 10 grader får du ta bort fronten och kyla ner hela rummet till 9 grader. Värmepumpen kommer inte öka det till 20 pga "stopp av värme".

Problemet är att Nibe borde dölja givarens värde när den inte representerar verkligheten tycker jag.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #55 skrivet: 04 juni 2023, 11:49:01 »
Den pumpar inte ut 20 grader, det är främst ledningsvärme från andra komponenter i värmepumpen. Tänk att vattnet i samma tank är cirka 50 grader. Du kan kolla att shunten är stängd och cirkulationspumpen är avstängd om du vill ha lite manuell översyn på att det stämmer.
Om givaren ska visa 10 grader får du ta bort fronten och kyla ner hela rummet till 9 grader. Värmepumpen kommer inte öka det till 20 pga "stopp av värme".

Problemet är att Nibe borde dölja givarens värde när den inte representerar verkligheten tycker jag.

Tack för redogörelsen! Jag misstänkte att det var på grund av maskinens "passiva" värme.

Hittade också stopp av värme under automatik inställningarna. Passade på att ändra tidsfaktor inställningen till var 6e timme, så kanske den slår av värmen på dagen men igång på natten när det blir svalt.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #56 skrivet: 07 juni 2023, 14:40:56 »
Uppdatering efter teknikern var på plats. Han reagerade på att alla värden var fina. Kontrollerade glapp och även tempgivare. Givaren kopplad till varmvatten laddningen hade dålig pasta? eller vad han sa, så det hade han fixat men var osäker på om det var felet.

Så han drog igång varmvatten kranen ett tag och tvingade igång kompressorn, och la då märke till att den vart varm och stängde av sig (trots att displayen visade kör). Därmed drog han slutsats att kompressorn måste bytas. Den är trots allt 12 år gammal.

Får se hur fortsättning följer...
Men en fråga kring detta!

Har läst både på forum och pratat med en granne som har en liknande pump, att man kan byta till en större kompressor med mer effekt eftersom originalet är rätt så klent.
Stämmer detta?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #57 skrivet: 07 juni 2023, 14:53:51 »
Det var på äldre 410P som hade 500 W reservdelskompressor som man kunde byta till 650 W kompressor som sitter i de sista årsmodellerna av 410P. F470 har redan 650 W kompressor och avluftstemperaturen blir normalt bara ett par grader som det ska vara. Vill du ha en kraftigare värmepump handlar det om byte till S735 med tilluftsmodul SAM S42.
« Senast ändrad: 07 juni 2023, 14:55:26 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #58 skrivet: 22 juni 2023, 18:05:25 »
Uppdatering (förhoppningsvis sista :))
Idag var teknikerna här och böt ut kompressorn. De böt även expansionsventil samt annat smått som var nödvändigt i samband med bytet.

Jäklar vilken skillnad i ljud. Den nya vibrerar ingenting i jämförelse med den andra som lev ordentligt liv. Där skakade luckan ordentligt när den var öppen. Den måste varit riktigt dålig den gamla. Nu har den kört en halv dag och inga konstigheter. Varmvattnet värmdes upp fort. Dock med hjälp av elpatron också. Börjar misstänka att vi kanske inte fick ut så mycket av kompressorn i vintras. Blir spännande att se elförbrukning framöver.
« Senast ändrad: 22 juni 2023, 18:57:12 av Jotne »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!