Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Luft/Vatten  (läst 28503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #15 skrivet: 28 april 2009, 08:42:02 »
Har installerat våran visningsanläggning men kan inte säga så mkt om hur den beter sig i riktiga kallgrader än.
Verkar tuffa på i bra takt nu alla fall, får återkomma när jag vet ca pris och hur den ligger och jobbar.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #16 skrivet: 28 april 2009, 08:57:49 »
Ghandi

Är det Panasonics luft/vatten med Kinnans "innerdel" eller är det Panasonics egna modell du har monterat ?
Kinnan har väl specat sin till  11kw och Panasonics egna är 7 och 9kw om jag inte minns fel
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #17 skrivet: 28 april 2009, 13:37:39 »
Är Kinnans innedel.
De få papper jag fått så står det 11kw redan från Panasonic.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #18 skrivet: 28 april 2009, 14:35:43 »
FÃ¥r väl se vad det är för nÃ¥got när Panasonics "egna" väl behagar dyka upp, har dock för mig att det skulle vara 7 respektive 9kw  Sc:,h
Dom skulle ha släppts för ett bra tag sen redan men lyser med sin frÃ¥nvaro  knUp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #19 skrivet: 30 april 2009, 12:46:52 »
FÃ¥r väl se vad det är för nÃ¥got när Panasonics "egna" väl behagar dyka upp, har dock för mig att det skulle vara 7 respektive 9kw  Sc:,h
Dom skulle ha släppts för ett bra tag sen redan men lyser med sin frÃ¥nvaro  knUp

Är ju just den jag installerat, dom släpps officiellt den 15maj har jag för mig.

Utloggad erito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #20 skrivet: 12 maj 2009, 14:03:39 »
FÃ¥r väl se vad det är för nÃ¥got när Panasonics "egna" väl behagar dyka upp, har dock för mig att det skulle vara 7 respektive 9kw  Sc:,h
Dom skulle ha släppts för ett bra tag sen redan men lyser med sin frÃ¥nvaro  knUp

Är ju just den jag installerat, dom släpps officiellt den 15maj har jag för mig.

Spännande! Jag funderar själv på en sådan kopplad mot min golvvärme som idag matas av en Thermotech elpanna. Verkar den smidig och tyst? Hur stora utrymmen kräver innedelen? Något ca pris?

:)


Utloggad JohnnyWalker

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #21 skrivet: 20 juni 2009, 18:53:37 »
Jag är ganska trött på att det stått "lanseras inom kort" i mer än 6 månader nu.

Är det dags att ge upp och titta på annat? De verkar inte klara av det, eller hur skall man tolka cituationen?

Utloggad magiskpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #22 skrivet: 13 oktober 2009, 22:16:11 »
FÃ¥r väl se vad det är för nÃ¥got när Panasonics "egna" väl behagar dyka upp, har dock för mig att det skulle vara 7 respektive 9kw  Sc:,h
Dom skulle ha släppts för ett bra tag sen redan men lyser med sin frÃ¥nvaro  knUp

Är ju just den jag installerat, dom släpps officiellt den 15maj har jag för mig.

Väcker lite liv i tråden!
Hur funkar pumpen nudå? Nu när tempen droppat lite granna..
Lite utvärdering kanske?
MVH Kalle

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #23 skrivet: 14 oktober 2009, 02:09:52 »
Kan inte ge dig någon teknisk utvärdering av nämnda pump.

Däremot visades den på Älvsjömässan nyss med stor monter och färglada broschyrer, dock utan teknisk spec. När jag började ställa frågor om den var dom klart ointresserade att gå in närmare på detaljerna, man ville bara ha namn och adress för att återkomma senare i säljsyfte, och då faller konceptet med att ställa ut på en mässa om man är seriös. Har man denna inställning kan man ju fråga hur supporten blir sen om något går fel, maskinen lär enl uppgift landa över runt 120-130k minst med alla grunkor till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #24 skrivet: 15 oktober 2009, 21:46:10 »
Någon som har en fungerande Panasonic anläggning?

Gillar inte hydroboxen.

V / D

Utloggad walle73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #25 skrivet: 16 oktober 2009, 22:38:19 »
Jag har en sådan anläggning installerad..har kört den sedan februari ungefär.
En del inkörningsproblem i början. Fick byta styrkortet i hydroboxen i Maj men sedan har den gått bra.
Blir intressant nu när det börjar bli kallare ute att se hur den kommer att fungera.

Dock så ska beredartanken se anorlunda ut nu än den som jag har..

Utloggad wikz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #26 skrivet: 11 januari 2010, 10:18:09 »
Måste bara hör hur det gått för dig walle73 nu under vintern med din panasonic?
Har själv en PLV-24 (tror jag) med hydrobox och den verkar väl lira bra, men hur fan ställer man in den korrekt? Vet du hur de olika värdena påverkar maskinen?

Utloggad wikz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #27 skrivet: 12 januari 2010, 13:06:10 »
Ja, absolut!
Men, min är kopplad mot den gamla elpannan med 200l tank där radiatorerna är kopplade, i serie med detta (matas med uppvärmt vatten alltså) ligger en 60l vvb som ger tappvarmvatten. Och installatören ställde den på 55gradigt vatten ut och det verkar helt onödigt, jag kommer aldrig(?) skicka ut 55 grader på elementen. - Därför kör jag den på 45 grader nu i stället för att få bättre verkningsgrad på pumpen, men jag vill ha mer på fötterna angående inställningarna... Manualen som följde med var ju inte mycket att hänga i julgranen. :/

Tack för inputen iaf :)

Utloggad walle73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #28 skrivet: 12 januari 2010, 22:07:05 »
Hej

Jo min maskin fungerar bra men det har varit så fruktansvärt kallt sista månaden och då orkar den inte med riktigt utan måste ha hjälp av elpatronerna.
Då jag inte, än, har någon extra varmvatten beredare inkopplad så har jag kört min på 55 grader på heltid.
Dock så efter samtal med kinnan så ska tydligen verkningsgraden bli bättre om man kör med andra inställningar och en vv beredare i serie som du har.
Men då jag håller på att totalrenovera halva nederplanet så har jag inte tagit mig tid att koppla in någon beredare än och kör på dom gammla inställningarna så länge.
Men jag kan hålla med om att instruktionerna är så där..men jag ska sätta mig in i det så fort jag fått dit en beredare.

 

Utloggad magiskpump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Luft/Vatten
« Svar #29 skrivet: 01 februari 2010, 16:45:29 »
Ja, absolut!
Men, min är kopplad mot den gamla elpannan med 200l tank där radiatorerna är kopplade, i serie med detta (matas med uppvärmt vatten alltså) ligger en 60l vvb som ger tappvarmvatten. Och installatören ställde den på 55gradigt vatten ut och det verkar helt onödigt, jag kommer aldrig(?) skicka ut 55 grader på elementen. - Därför kör jag den på 45 grader nu i stället för att få bättre verkningsgrad på pumpen, men jag vill ha mer på fötterna angående inställningarna... Manualen som följde med var ju inte mycket att hänga i julgranen. :/

Tack för inputen iaf :)

Har du provat o köra med flytande kondensering eller är det fast kondensering som gäller för denne maskinen??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!